Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord en -Zuid d.d. 13 maart 2013
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester), kwam later
De heer Jan Bulters
De heer P. (Piet) Dekker
De heer P. (Piet) Schouten
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer N. (Nico) van Nijendaal
Mevrouw E (Enikö) Kardkovâes – Rijnstraat (IJm-Zuid)
De heer W. (Wim) Geels (IJm-Zuid)
De heer B (Bastiaan) Aalders (IJm-Zuid)
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer Wim Polman (gehandicapten beraad)
De heer R. (Rob) Struwer (gehandicapten beraad)
Mevr. S. (Simone) Bontenbal (organisator schoonmaken strand e.d.)
Aanwezig vanuit politiek
De heer T. (Tom) Kruisman
Afwezig/Afgemeld
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevrouw J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer F. (Fred) Tromp (IJm-Zuid)
De heer E (Emiel) Webbe (IJm-Zuid)
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer H. (Hans) Hendriks (IJm-Zuid)
De heer F. (Frans) de Filder (IJm-Zuid)
De heer L. (Leo) Kwant
Mevr. D. (Dicky) Sintenie
Mevr. P.J. (Pauline) van Bodegraven
Mevrouw M. (Mariska) Engels
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer W. (Walther) Swarte
Mevrouw G. (Greanca) Wessel
Mevrouw H (Hülya) Kat
De heer P. (Piet) van Deudekom
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer D. (Daan) Ouwehand
De heer A. (Arjen) Verkaik
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Gesprek met de gehandicaptenraad
- Gesprek met Simone Bontebal
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 13 febr. 2013
- Winkelcentrum IJmuiden: stand van zaken
- Wijkteamvergadering 19 maart
- Rondvraag
- Sluiting
1. Opening
Zwakman opent de vergadering en heet Wim Polman, Rob Struwer (beide van gehandicapten beraad) en Simone Bontebal (organisator schoonmaken strand e.d.) welkom.
2. Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt vastgesteld.
Er zijn geen punten voor de inloop.
3. Gesprek met de gehandicaptenraad
De reden om hier te komen is dat ze niet alles alleen kunnen doen.
- Uitstallingen in het winkelcentrum
Een paar jaar geleden hebben we samen met Gehandicaptenberaad een actie gehouden over het uitstallingen. De stoep voor de winkels was op sommige plaatsen slecht toegankelijk door alle reclameborden en andere zaken. De gemeente heeft het uitstallingbeleid aangescherpt en er wordt meer op toegezien. Het is verbeterd. - Op en af ritten in het centrum
Overal in de gemeente zijn de stoepen verlaagd, ook in het winkelcentrum. Het is niet overal ideaal. Ze zijn soms hoog of heel stijl of er ligt een gootje langs. Je oppassen dat je niet omslaat met je scootmobiel. Dit is aangekaart bij de gemeente, maar er is steeds gezegd dat er gewacht werd op het vernieuwen van het winkelcentrum. - Toegankelijkheid van de winkels
De toegankelijkheid van de winkels laat her en der ook te wensen over. Sommige winkels hebben een speciale vlonder liggen. Ook daar moet je oppassen voor omslaan. Soms is de drempel moeilijk te nemen. Het probleem is ook dat de stoep voor de winkels erg scheef ligt. Op al deze zaken moet gelet worden als er wat met het winkelcentrum gaat gebeuren. Overigens is het Plein 1945, met die kinderhoofdjes ook een probleem voor gehandicapten. Gehandicaptenberaad wilde toentertijd graag meedenken, maar op dat aanbod is niet ingegaan. - Openbaar (gehandicapten) toilet in het centrum
Sommige mensen zijn afhankelijk van een openbaar toilet in een winkelcentrum. Ze zoeken vooraf uit of en waar deze toiletten zijn. Gehandicaptenberaad heeft hier aandacht aan besteed, maar de toiletten zijn niet op internet te vinden. Er is feitelijk geen echte openbaar toilet in het winkelcentrum. Wel zijn er op diverse plaatsen toiletten die gebruikt mogen worden. Bij de Hema is een toilet boven, maar als gehandicapte ben je aangewezen op hulp van het personeel om met een goederenlift naar boven te gaan. Er is een toilet in de Kajuit, maar dan moet je met een trap naar beneden. Tegenover de Kajuit is een cafetaria waar ook een toilet is. Er is ook een toilet in het gemeentehuis (nieuw gedeelte, door de draaideur). Het gemeentehuis is echter op zaterdag gesloten. Geen van de toiletten is geschikt voor gehandicapten. Verder is het zo dat je bij sommige winkels ook mogelijk is om naar het toilet te gaan. Je moet er dan wel speciaal om vragen.De problematiek van het ontbreken van een openbaar (gehandicapten) toilet is bekend bij de gemeente en er is door Verkaik toegezegd om daar bij de herinrichting van het winkelcentrum aandacht aan te besteden. - Zebrapaden Lange Nieuwstraat
Gehandicapten zijn bij het oversteken vooral aangewezen op zebrapaden. Volgens Polman wordt hier onvoldoende rekening mee gehouden.
De gemeente zet tot nu toe hard in op het verminderen van zebrapaden. Onze actie voor een zebrapad over het Moerbergplantsoen is zonder succes gebleven. Acties van bewoners (Zee- en Duinwijk) om hier bij de herinrichting van de Planetenweg tegenin te gaan, zijn ook zonder succes gebleven. Volgens de gemeente leveren zebrapaden schijnveiligheid. Ze onderbouwen dit door te stellen dat op zebrapaden de meeste ongelukken met voetgangers plaats vinden. Maar dit is volgens ons niet zo verwonderlijk, want daar steken nu eenmaal de meeste mensen over. Het wijkplatform Zee- en Duinwijk heeft zich behoorlijk geroerd met gevolg dat de gemeenteraad ook wakker geworden is. De wethouder moet nog eens gaan praten. Zwakman heeft in dit verband melding gedaan van een succesvolle actie in Kaatsheuvel (te vinden op internet). Ook daar werd geschermd met schijnveiligheid. Maar daar is speciaal aandacht gevestigd op de problemen voor gehandicapten, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend. Met succes. Er komen nu zelfs zebrapaden bij.Het wijkplatform zegt toe dat voornoemde zaken in het oog gehouden worden.
4. Gesprek met Simone Bontenbal
Bontenbal heeft de succesvolle schoonmaakactie voor het strand georganiseerd. Ze heeft zich al lang geërgerd aan het zwerfvuil dat overal ligt. De eerste actie van haar was op het IJmuiderstraand en was zeer succesvol. Er deden 170 man mee. Dit wordt vervolgd op het Noorderstrand. Ze wil haar actie uitbreiden naar IJmuiden. Daar zijn diverse braak liggende terreinen (langs het spoor en het gat van het zeewegziekenhuis), maar ook parken waar zwerfvuil ligt, al wordt daar ook wel eens opgeruimd. Je ziet soms professionele mensen (HVC?) bezig met troep op te pakken.
Bontenbal is bezig informatie te verzamelen en vraagt zich af wat het wijkplatform kan betekenen: wie kan ze verder benaderen. Ze vraagt zich af hoe ze de mensen kan bereiken. De Jutter wordt door veel mensen niet gelezen. Ze heeft mensen gekregen via facebook: Bontenbal heeft een eigen pagina en je hebt “Je bent IJmuidennaar als…” Maar er zijn meer mogelijkheden: onze website, Seaport.
In Velsen-Noord gebeurt het af en toe door de scholen. Dat heeft tegelijk een opvoedende werking.
5. Mededelingen en ingekomen post
- Herinrichten van de markt op het Velserduinplein.
De gemeente werkt aan een idee om de markt op het Velserduinplein dichter naar de Hema toe op te schuiven. Dit is al voorgelegd aan de marktmensen. Die kunnen zich hier wel in vinden. Het noordelijk deel van het Velserduinplein wordt dan bestemd voor parkeren. Dit zou een verbetering zijn, want de parkeerruimte achter de Hema is slecht bereikbaar. Probleem is wel dat het plein op die plaats niet vlak is. Dat zou een struikelpartij kunnen worden. Zwakman neemt hierover contact op met Verkaik.
Als het aan de gemeente ligt, zouden ze de markt graag willen verplaatsen naar het Plein 1945. In het verleden is daar al eens naar gekeken, maar daar was toen onvoldoende plaats voor de markt. Daar is overigens plaats voor 68 enkelvoudige stalletjes. Je zou dan de rest in de Lange Nieuwstraat neer kunnen zetten, maar uiteindelijk waren de marktmensen tegen dit plan. Er is ook nog eens een poging gedaan om de markt te verplaatsen naar de Oosterduinweg, maar zowel de bewoners aldaar als de winkeliers aan de Lange Nieuwstraat waren tegen. De laatst genoemden omdat het dan niet meer mogelijk zou zijn om de winkels aan de achterkant te bevoorraden.
Uiteindelijk zou het toch wel eens kunnen dat de markt verplaatst moet worden, wanneer de huidige plannen van het winkelcentrum doorgaan. - Voorontwerp bestemmingsplan IJmuiden Centrum ligt ter visie tot 18 april
Op 16 juli 2012 hebben we al eens gesproken met de projectleider van het bestemmingsplan IJmuiden Centrum. Daarover is in deze vergadering gerapporteerd. Het ging toen om het startdocument. Zwakman wordt nader geïnformeerd door de projectleider René van der Linde. - Terugkoppeling gesprek met wethouder Vennik
- Fietspad oost-west over het Moerbergplantsoen
Onze wens is duidelijk overgekomen en ze willen meedenken. Vraag is hoe het te realiseren. Een mogelijkheid is een pad waarbij niet duidelijk aangegeven wordt of het voor voetgangers of fietsers is. Dit is overeenkomstig de paden door het park langs het Gijzenveltplantsoen en Heerenduinweg. Daar staat in ieder geval geen bord dat het verboden is voor fietsen. Feitelijk creëer je hiermee een onduidelijk situatie waardoor de fietsers rekening houden met voetgangers. Het wordt anders als er hier ook (brom) fietsers gaan rijden. Dat is nu net niet de bedoeling. - Herinrichting P. J. Troelstraweg
We hebben een pleidooi gehouden voor een bredere rijbaan dan de geplande van 3 m met twee fietsstroken van 1,75 m. De ruimte is er om de rijbaan te verbreden naar 4 of desgewenst zelfs 5 m. Dat gaat dan wel ten koste van de stoep aan de noordkant.
De gemeente wijst naar de situatie op de Scheiberglaan, waar eveneens een bus rijdt. Ook daar is de rijbaan 3 m en zijn de fietsstroken 1,75 m. Daar zijn echter geen scholen. Genoemde maten zijn officieel geaccepteerde maten: op de fietsstrook van 1,75 m kunnen twee fietsers probleemloos naast elkaar fietsen. Verder wordt aangegeven dat de Troelstraweg een weg wordt die voor het grootste deel alleen bestemd is voor busverkeer en het wordt een heel overzichtelijke weg, omdat er langs de kant niet geparkeerd gaat worden.
Het laten vervallen van de stoep aan de noordkant is volgens de gemeente ook geen optie. Ook niet tussen de P. Vermeulenstraat en de Briniostraat. De school aldaar wil de bus zo ver mogelijk van de gevel houden i.v.m. geluidsoverlast. Het ziet er dus niet naar uit dat het profiel aangepast wordt naar onze wens.
T.a.v. het parkeren hebben we hopelijk wel een punt gescoord. Er verdwijnen 15 parkeerplaatsen tegenover de huizen in de Troelstraweg; nog afgezien van de parkeerplaatsen vanaf de Vermeulenstraat tot aan de Briniostraat. Ons pleidooi is een parkeerstrook aan te leggen lang de nieuwe weg tussen de Troelstraweg en de Lorentzstraat (die straat moet overigens nog een naam krijgen). Dat gaat ten koste van groen: er moet een klein strookje van het grote sportveld van de school afgehaald worden. Dat kan formeel alleen als er elders groen terug komt. We hebben aangegeven dat het groen gevonden kan worden in het profiel van de Troelstraweg tussen de Vermeulenstraat en de Briniostraat. Immers de ruimte van de parkeerstrook van 2 m tegenover de woningen kan daarvoor benut worden. Die heeft ook al de bestemming groenstrook. - Herinrichting kruispunt Waterloolaan met Min. van Houtenlaan
We hebben nogmaals gepleit voor een rotonde. De gemeente is op zich niet gevoelig voor de overweldigende meerderheid voor een rotonde (praktisch iedereen is voor de rotonde, behalve Santpoort-Noord is tegen. De gemeente kijkt naar meer aspecten, wat overigens niet betekent dat de rotonde geen kans maakt. We hebben nogmaals benadrukt dat de verkeerslichten voor de HOV-lijn al een remmende werking zullen hebben voor het verkeer op de route door Driehuis. En de rotonde zal ook al afremmen. Verder hebben we gezegd dat als je de route Stationsweg/Parkweg verbetert met een voldoende lange rechtsaf strook naar de Rijksweg (richting Velserbroek), het verkeer door Driehuis ook zal afnemen. Waar het om gaat is dat automobilisten bij voorkeur de snelste route kiezen. Nu staan er vaak files op de Parkweg, veroorzaakt door het probleem dat er geen rechtsaf opstelstrook is voor het verkeer richting Velserbroek en Haarlem-Noord.
We hebben wel gezegd dat als er gekozen wordt voor verkeerslichten op het kruispunt Waterloolaan we dan willen dat er wel een linksaf opstelstrook komt vanaf de Zeeweg naar de Min. van Houtenlaan. Als die er niet komt zal er een grote file gaan ontstaan, omdat verkeer dat linksaf wil moet wachten op tegenoverliggend verkeer vanaf de Waterloolaan en dan het rechtdoorgaand verkeer ophoudt. - Fietspad langs het oude spoor en HOV-lijn
We hebben gezegd dat we graag willen dat het fietsapd dat langs de HOV-lijn aangelegd wordt vanaf Westerveld tot aan de Zeeweg, doorgetrokken wordt tot over het viaduct bij de pont en aangesloten wordt op het fietspad door het IJmuiderstraatwegpark. Je krijgt dan een fantastische toeristische route vanaf het strand die uiteindelijk aansluit op de Duin- en Kruidbergerweg.
De gemeente zou dit ook graag willen, maar heeft er de middelen niet voor. Maar ze wijzen er ook op dat er een alternatief is. Je kunt prima doorfietsen langs de Min. van Houtenlaan. Aanvragen van subsidie is ook geen optie, omdat je dan toch nog zelf de helft moet betalen. De gemeente heeft wel haar best gedaan om het fietspad door te trekken langs de HOV-lijn vanaf Westerveld naar Santpoort-Noord, maar daar wilde de provincie niet aan, tenzij de gemeente zelf de meerkosten betaalt. De subsidie is uitsluitend bestemd voor de HOV-lijn. - Fietspaden sneeuwvrij houden
De meeste fietspaden zijn de afgelopen winter sneeuwvrij gehouden, behalve het fietspad langs de Kennemerlaan. Het probleem is dat je daar feitelijk geen kant op kunt met de sneeuw. De enige mogelijkheid is om het sneeuw van de weg tegen het fietspad op te schuiven en de sneeuw van het fietspad daar bovenop. Die optie wordt besproken met HVC. - Voortgang verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat
Er is nog totaal geen uitzicht wanneer de klankbordgroep weer bij elkaar komt. Het lijkt erop dat de variant Parkeerring (een eenrichtingsring om het centrum) de voorkeur heeft. Die variant heeft bij ons ook de voorkeur. Maar de variant met een knip bij het Plein 1945 is in de ogen van de gemeente ook aantrekkelijk omdat je er dan een meer volwaardig plein van kunt maken. Dat is echter wel een verkeerd uitgangspunt. Dit moet ondergeschikt zijn aan de doorstroming van het verkeer. Wij zien dan echter, net als de gemeente, veel druk ontstaan op de achterafstraat zoals in IJmuiden-Noord de Velserduinweg en Kalverstraat, maar ook de Oosterduinweg als de knip bij het Oosterduinplein opgeheven wordt, en verder in IJmuiden-Zuid de Cederstraat, Groeneweg en Lorentzstraat.
We hebben ook nog even gesproken over zebrapaden. De gemeente kijkt hierbij vooral of een zebrapad druk gebruikt wordt. Als echter een middenberm ontbreekt is dat wel weer een reden om juist wel een zebrapad aan te brengen bij een drukke weg. Als voorbeeld wordt de Planetenweg genoemd waar een brede middenstrook aanwezig is.
We hebben aangegeven dat we graag meedenken welke zebrapaden eventueel kunnen verdwijnen. Als voor beeld is genoemd dat de zebrapaden aan beide zijden van de Hema (Velserduinweg en Engelmundusstraat) misschien vervangen kunnen worden door één zebrapad tegenover de Hema. We hebben ook gewezen op de ontwikkeling in Kaatsheuvel. Daar is met succes aangetoond dat het behouden van zebrapaden vooral van belang is voor mensen die slecht ter been zijn en slecht kunnen zien.
- Fietspad oost-west over het Moerbergplantsoen
6. Notulen vergadering 13 febr. 2013
De notulen zijn reeds ter goedkeuring rondgestuurd. Inhoudelijk zijn er geen opmerkingen.
Afsprakenlijst van vorige vergaderingen:
- Zwakman zal het probleem van vrachtwagens door de Van Linschotenstraat doorgeven aan de gemeente.
Is gebeurd. Dhr. Rooij (gemeente) heeft het opgepakt.
Naar aanleiding van de notulen:
Voortgang klankbordgroepen
- Averijhaven en nieuwe zeesluis (Zwakman en Dekker) (lees ook hier)
Het voorontwerp bestemmingsplan Averijhaven en de MER liggen tot en met 4 april ter visie. De volledige wettelijke inspraakprocedure kan begin 2015 afgerond zijn. Daarna kan begonnen worden met de Averijhaven. Maar ontmantelen van het slipdepot mag nu al beginnen. Er wordt ook hard gewerkt aan de plannen voor de nieuwe zeesluis. Die kan zoals het nu staat in 2019 in gebruik genomen worden. We vragen ons af of er veel overlast komt tijdens de bouw van de zeesluis. Voor een uitgebreider verslag zie de bijlage.
Op de vraag van Zwakman of er behoefte aan is om de projectleider van Rijkswaterstaat in deze vergadering uit te nodigen wordt positief gereageerd. Zwakman zal hem uitnodigen. - Visie Noordzeekanaal 2040 (Dekker en Bulters)
Bulters kan niet op die dag. Weidema gaat mee.
Het derde en laatste werkatelier vindt plaats op 19 maart in Zaandam.
Het werkatelier staat in het teken van de stap van mogelijke toekomstperspectieven, zoals die zijn geschetst en besproken in het werkatelier in januari 2013, naar de Visie Noordzeekanaalgebied 2040. De gedacht is dat ze de Houtrak bij het havengebied willen betrekken. - Adviesgroep gezondheidsmonitor (Weidema en Bulters)
Op 18 mei 2008 was er een uitzending van Zembla over gezondheidsrisico’s in de IJmond i.v.m. de daar aanwezige industrie. Hierover is veel commotie ontstaan. Dat was aanleiding om nader onderzoek te doen. Er is een rapport “Wonen in de IJmond, ongezond?” uitgekomen (RIVM, sept. 2009), lees hier. Er wordt nu nader onderzoek gedaan. Ter ondersteuning is een adviesgroep en een stuurgroep opgericht. Er zijn artsen en longspecialisten betrokken. Geen huisartsen, maar dat doen ze om zichzelf te beschermen.
De eerste bijeenkomst heeft plaats gevonden, er volgen er nog een paar (mei, sept.). Er is aan de deelnemers gevraagd om (nog) niet naar buiten te treden. In het verleden is het gebeurt dat er tussentijds zaken naar buiten kwamen die nog onvoldoende uitgekristalliseerd waren. Het gevolg was er instanties met elkaar in conflict kwamen. Er is afgesproken dat er pas naar buiten getreden mag worden als het eindrapport gereed is.
Voor meer informatie kan er gegoogled worden op “wonen in IJmond ongezond”.
Op de vraag wat dan het nut is van deelname vanuit het wijkplatform antwoord Zwakman dat we ons moeten realiseren dat ze er niet als vertegenwoordiger van het wijkplatform zitten. Men wilde graag twee deelnemers uit de bevolking in de adviesgroep hebben en de vraag is daarvoor bij de wijkplatforms neergelegd. Van alle wijkplatforms zijn wij de enige die een afvaardiging hebben. Aanwezigheid van bewoners is van belang om te beoordelen of ze met de goede dingen bezig zijn en of er geen informatie weggemoffeld wordt.
7. Winkelcentrum IJmuiden
Op 20 maart vindt en een gesprek plaats met de projectontwikkelaar van de winkeliersvereniging, Schouten en Geels en twee ambtenaren: Martijn Heese en Arnold Los. Hier is geen wethouder bij aanwezig. Vooraf krijgen Schouten en Geels van de projectontwikkelaar te horen waar ze mee gaan komen.
Fun Village en Sugar City
Zoals het nu staat is nog niet helemaal zeker of Sugar City doorgaat. De financiering (€320 mln) schijnt ook rond te zijn. Er is hier ook al wel aandacht aan besteed door het NOS journaal met een interview van een winkelier (Schouten zijn dochter) in IJmuiden.
De raad heeft ermee ingestemd om de vraag of Fun Village door kan gaan, eerst door de provincie te laten beantwoorden. Als het antwoord nee is, is het einde oefening. Een ja betekent echter niet automatisch dat Fun Village er dan gaat komen. Daar beslist de raad over.
Geels wil ons de volgende vergadering bijpraten over de gevolgen voor de winkelcentra van de komst van een factory outlet bij Fun Village. Hij heeft veel informatie over dit onderwerp verzameld. Hij hoopt dat er een discussie gaat ontstaan tussen hem en voorstanders van Fun Village.
8. Wijkteamvergadering 19 maart 2013
De werkplannen staan op de agenda van het wijkteam.
Het jaarplan van IJm-Noord is integraal opgenomen in het werkplan, dus niet als bijlage. Het jaarplan van IJm-Zuid ontbreekt echter.
Ik heb aangekondigd dat ik Tromp namens IJm-Zuid meeneem naar de wijkteamvergadering.
9. Rondvraag
- Bulters: Er ligt veel zwerfvuil rond de Griftstraat.
- Kardkovâes: Klaagt over de veel te kleine OV-taxi’s voor het gehandicaptenvervoer. Het probleem is de drempel en dan moet je je benen ver optillen. Verder is de zitruimte zo krap dat je, als je wat langer bent, scheef moet gaan zitten en je pijn in je rug krijgt. Klachten bij de WMO vinden geen gehoor. Van Nijendaal neemt dit mee naar de gehandicaptenraad.
10. Sluiting
Zwakman sluit om 22:00 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- Zwakman zal aan Verkaik vragen wat de plannen voor de markt zijn.
- Zwakman zal de projectleider van Rijkswaterstaat uitnodigen om ons te informeren over de Averijhaven en de nieuwe zeesluis.
- Van Nijendaal neemt de klacht over de te kleine OV-taxi’s mee naar de gehandicaptenraad.