Het wijkplatform IJmuiden-Noord vindt dat het heringerichte Moerbergplantsoen in IJmuiden een prima weg is geworden. In 2009 hebben we ons beraden op de verkeersstructuur in IJmuiden. Direct was daarbij duidelijk dat het Moerbergplantsoen een 50 km/uur weg moest blijven.
IJmuiden-Noord heeft een aantal belangrijke wijkontsluitingswegen waardoor het verkeer de wijk in en uit kan komen. Dat zijn de Lange Nieuwstraat aan de zuidkant en de IJmuiderstraatweg aan de noordkant. Door het midden loopt de Kennemerlaan en de Kalverstraat met daartussen de Oosterduinweg. Deze straten zijn echter niet meer zoals vroeger met elkaar verbonden: bij het Oosterduinplein is een zogenaamde knip aangebracht. Verder is de Kennemerlaan een 50 km/uur weg, terwijl de Kalverstraat en Oosterduinweg 30 km/uur wegen zijn. Een goede dwarsverbinding tussen de Lange Nieuwstraat en de IJmuiderstraatweg is er niet, of het moet de Velserduinweg met de Wijk aan Zeeërweg of Frans Naereboutstraat zijn. Maar dat zijn beide 30 km/uur wegen en de Frans Naereboutstraat is erg nauw en stroom zeker niet vlot door.
Een andere dwarsverbinding is het Moerbergplantsoen, alleen eindigt (of begint) die bij de Kennemerlaan. Maar hij loopt uiteindelijk wel via de rotonde aan het eind van de Lange Nieuwstraat door naar het Gijzenveltplantsoen met een aansluiting op de Heerenduinweg. Veel verkeer uit het westelijk deel van IJmuiden-Noord, maar ook vanuit Oud-IJmuiden en dat naar Driehuis of Santpoort wil, zal dankbaar gebruik maken van de route Moerbergplantsoen Gijzenveltplantsoen. Deze route vervangt feitelijk de oude route vanaf de Julianabrug via de Snelliusstraat en Kompasstraat. Met de komst van de nieuwbouw in het Stadspark langs de Grahamstraat kan hier geen gebruik meer van gemaakt worden.
Eén wens van ons is helaas niet vervuld, namelijk een zebrapad over het Moerbergplantsoen ter hoogte van de Stephensonstraat. We weten dat er op die plaats veel kinderen oversteken omdat aan beide zijden van de weg de basisschool Het Kompas ligt. We wilden dit ook om de ouders tegemoet te komen die tegen de snelheid van 50 km/uur waren. We begrijpen nog steeds niet waarom een zebrapad opeens niet meer veilig is. De discussie over de zebrapaden stak niet alleen hier de kop op, maar is ook gevoerd op de Planetenweg. Daar moeten zelfs drie van de vijf bestaande zebrapaden verdwijnen (Volgens Ina de Vos klopt het bericht uit de krant niet!). Wat ons betreft zijn we hier nog niet klaar mee.
Geef een reactie