De Theo Pouw groep uit Utrecht is sinds dit jaar ingehuurd door Tata Steel om het overslaan bij de Velserkom van HBI materiaal (brokken ter grote van een tennisbal en bestaande uit meer dan 80% puur ijzer) en schroot, voor haar rekening te nemen.
De Theo Pouw Groep is een veelzijdige dienstverlener voor de grond-, weg-, water- en betonbouw. Haar bedrijfsactiviteiten bestaan onder andere uit transport, op- en overslag, bewerken en reinigen van grond en recycling van bouw- en slooppuin.
De gang van zaken bij de Velserkom is inmiddels voortvarend door Pouw aangepakt en we mogen verwachten dat de stof- en geluidsoverlast van het overslaan van HBI (Hot Bricker Iron) materiaal beduidend minder zal worden. De overlast van het overslaan van schroot is een lastiger verhaal, maar ook daar wordt aandacht aan besteed. Het volgende staat te gebeuren.
De trechter op de kade, waarin het HBI materiaal nu nog gegooid worden en wat veel herrie en stof veroorzaakt, gaat weg. Tegen de ingang van de opslagloods van het HBI materiaal komt een stortpunt (geen trechter) die geheel omkast is. Er zal dus veel minder herrie zijn. Tijdens het storten wordt er bij die trechter stof afgezogen, dus hier zal ook minder overlast van zijn. De onderkant van het stortpunt is zo geconstrueerd dat het materiaal direct in de opslaghal glijdt. In de hal rijdt een shovel die het materiaal verder afvoert.
De hal blijft voortaan altijd gesloten. In de hal is inmiddels over de volle lengte een afzuiging aangebracht. Er heerst dus continu onderdruk in de hal. Het stof wat meegezogen wordt, komt terecht in een speciaal aangebrachte filterinstallatie, die buiten de hal staat. De man die in de hal in een shovel rondrijdt zit in een overdruk cabine.
Voor het afvoeren van het HBI materiaal uit de hal wordt een soort sluis gebouwd. De vrachtauto rijdt achteruit de sluis in. De cabine steekt dan nog net uit de ingang. Aan de achterkant van de cabine wordt een blaasbalg tegen de cabine opgeblazen, zodat er geen stof naar buiten kan komen. Het storten in de vrachtauto vindt dus feitelijk binnen plaats, waardoor er geen geluid en stof naar buiten komt.
Het overslaan van schroot blijft op de kade plaats vinden (zie foto, rechts van het midden). Het wordt direct met vrachtauto’s naar het schiereiland (links van het midden) afgevoerd. Om geluidsoverlast naar IJmuiden tijdens het overslaan te voorkomen wordt gebruik gemaakt van geluidschermen. Tijdens het bezoek van een delegatie van het wijkplatform is al eens opgemerkt dat deze schermen effectiever neergezet kunnen worden. Daar is tot nu toe nog niets mee gedaan. Pouw gaat daar nu wel werk van maken en ze gaan daar mee experimenteren. Zwakman is uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.
Pouw gaat daarnaast onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het schroot direct te lossen op het schiereiland. Dat is van alle kanten goed voor het milieu. De rijbewegingen voor de vrachtauto’s worden veel minder: het is immers direct waar het moet zijn. De uitstoot van de auto’s wordt dus ook minder. Ook voor het geluid is het veel gunstiger. Het geluid tijdens het overslaan is door de aanwezige geluidswal meer afgeschermd naar IJmuiden toe. Vlak bij de zuidpunt van het schiereiland ligt een kade, maar of die gebruikt kan worden wordt uitgezocht. Als dat niet kan wordt het wel een kostbare zaak.
Verder zal de bestaande kade opnieuw geasfalteerd worden, waardoor deze beter schoon te maken is, en er wordt gekeken of het mogelijk is om walstroom voor de schepen aan te leggen. Het voordeel daarvan is dat de dieselaggregaten op de schepen uitgezet kunnen worden.
Geef een reactie