De gemeente heeft de reacties, die op 3 en 4 maart in het Tata Steel Stadion ingediend zijn op het schetsontwerp Herinrichting Lange Nieuwstraat, verwerkt tot een voorlopig ontwerp. De grootste angel, het doortrekken van de middenberm op het Marktplein, is eruit gehaald.
Op het voorlopig ontwerp (klik hier) kan tot en met 26 juni een inspraakreactie ingestuurd worden. Op 27 mei 2014 vindt er van 16:00 tot 20:00 uur in het gemeentehuis een inloopbijeenkomst plaats. Het wijkplatform stelt in de vergadering van 11 juni haar inspraakreactie vast.
Hier de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het schetsontwerp van 3 en 4 maart en onze eerste reactie daarop.
- Op het Marktplein wordt de middenberm niet doorgetrokken. Er is vooralsnog geen draagvlak voor deze ingreep in de verkeersstructuur.
=> We zijn blij met deze aanpassing. Niet alleen wij, maar ook de winkeliersvereniging Kennemerlaan en anderen hebben zich hiervoor ingezet. - Bij het Velserduinplein geringe aanpassing in de verkeersstructuur: aan de noordzijde wordt de aansluiting verplaatst naar de andere zijde van de Hema (Velserduinweg wordt dus afgesloten, de Engelmundusstraat wordt de nieuwe zijweg).
=> Wij zien nog steeds de dringende noodzaak niet om de Velserduinweg aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat af te sluiten. We zullen dit in onze inspraakreactie kenbaar maken. - De Engelmundusstraat (noordzijde) krijgt een nieuw profiel en een plateau bij Kalverstraat.
=> We vinden de Engelmundusstraat ongeschikt voor het vele verkeer, waaronder ook vrachtverkeer. De doorgang tussen de Hema en de winkelgalerij aan de oostkant is relatief smal waardoor de vrachtauto’s minder overzicht hebben. Datzelfde geldt voor het kruispunt bij de Kalverstraat. - De K. Zegelstraat (noordzijde) en de Engelmundusstraat (zuidzijde) worden niet afgesloten. Beide krijgen éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Dit heeft teveel nadelen voor de bereikbaarheid/bevoorrading van de winkels.
=> We zijn blij dat de Engelmundusstraat aan de zuidzijde open blijft met éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Wat betreft de K. Zegelstraat zijn we van mening dat deze éénrichtingsverkeer vanaf de Strengholtstraat naar de Lange Nieuwstraat moet krijgen. Vrachtauto’s hebben dan beter de mogelijkheid om via deze route de Strengholtstraat te verlaten. De bocht is weliswaar krap, maar minder krap dan in het geval ze de Strengholtstraat af moeten rijden naar de Raadhuistraat. - Het profiel op het westelijk deel (Marktplein-rotonde Stadpark) is gewijzigd: geen schuinparkeren meer langs de ‘fietsstraat’, maar tweezijdig langsparkeren langs hoofdrijbaan + éénzijdig langsparkeren langs ‘fietsstraat’. Dit is beter voor continuïteit van het wegprofiel en de veiligheid van de fietsers.
=> Dit is inderdaad een veiliger oplossing dan de eerder voorgestelde. - De bushaltes bij de rotonde Stadspark worden verplaatst van zijde Planetenweg naar zijde Lange Nieuwstraat, zodat deze gebruikt kunnen worden door de buslijnen 82, 3 én 74 (de laatste krijgt een nieuwe route: Lange Nieuwstraat-Moerbergplantsoen). De inpassing van de bushaltes en parkeerplaatsen voor de winkels bij rotonde Stadspark is verbeterd.
=> We begrijpen heel goed dat de winkeliers problemen hebben met het verdwijnen van parkeerplaatsen, maar het is wel beter dan in het eerste ontwerp.
roland beukert zegt
Bent u wel eens in Dordrecht geweest of in Vlissingen ,prachtig aangelegt ,Ijmuiden heeft echt meer sfeer en emago nodig ,nog steeds is het grasveld voor AH niet zoals het moet zijn en zo is het op velen plaatsen zo in Ijmuiden .Neem nu het Snipperbos als voorbeeld .Het aantrekken van vlot en veelzijdig publiek is ook nodig .Blij dat het braakliggend terrein van het voormalig scheveningen radio gebouw bebouwd gaat worden .
Johan Zwakman zegt
Er gebeurt de laatste jaren in IJmuiden toch wel veel. De parken: Heerenduinweg, Watertoren Gijzenvelt- en Moerbergplantsoen, Duinpark zijn prachtig. Gewerkt wordt aan het plantsoen langs de IJmuiderstraatweg en Willebrordpark. De Lange Nieuwstraat en het plein voor AH wordt in 2015 aangepakt. Hopelijk gaat er ook snel wat gebeuren met de KPN locatie, maar dat heb ik vaker gehoord. En wat te zeggen van de algemene opknapbeurt in Zeewijk en Oud-IJmuiden? Dat begint ook allure te krijgen toch? Maar ja, Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd.