In de zomer van 2014 heeft het ontwerpbesluit veranderingsvergunning Velserkom ter visie gelegen. Als wijkplatform hadden we besloten daar niet op te reageren. We vonden het echter wel belangrijk om een gesprek te hebben met de Omgevingsdienst Noordzeekanaal over deze vergunning.
De reden dat we geen zienswijze zouden insturen was voornamelijk dat we het idee hadden dat het dezelfde vergunning was als de oude, maar dan in een nieuw jasje. Tot onze verrassing was echter in het ontwerpbesluit een lagere geluidsnormering opgenomen. Reden is vooral dat met de nieuwe situatie (een nieuwe kraan en aanpassing verlading HBI-materiaal) voldaan kan worden aan deze lagere norm volgens de BBI (Beste Beschikbare Techniek). Tata Steel is het echter niet mee eens met de verlaging en heeft bezwaar (een zienswijze) ingediend. Tata wil vasthouden aan de hogere norm uit de vorige vergunning. Hiermee willen ze ruimte houden voor toekomstige ontwikkelingen. Wij zijn het hier niet mee eens. In dat geval zullen ze volgens ons een nieuwe vergunning aan moeten vragen. De Omgevingsdienst Noordzeekanaal heeft ons gezegd dat we daarin gelijk hebben en dat er zeer waarschijnlijk geen gehoor gegeven zal worden aan de zienswijze van Tata.
Natuurlijk zijn we blij met de verlaagde geluidsnorm. Echter nog belangrijker is het dat deze norm ook gehandhaafd wordt. We hebben gesproken over onze wens om een permanent geluidsmeetpunt aan te brengen ter hoogte van de Willebrordstraat, of eventueel een tijdelijk meetpunt dat door één van ons ingeschakeld kan worden in het geval er veel overlast is. Hier wordt helaas niet in meegegaan. Geluidmeten is namelijk heel moeilijk omdat er teveel omgevingsgeluid gemeten zou worden (verkeer/schepen/industrie). Ze spreken dan ook liever over geluidsbeleving ipv meeting.
Geadviseerd wordt vooral de overlast op de kade en het schiereiland te blijven melden: niet alleen bij het meldpunt van Tata, maar ook bij de provincie. Dat gebeurt ook reeds. De laatste melding was van vorige maand.
Probleem bij een melding is dat er altijd tijd overheen gaat alvorens er een handhaver ter plaatse is. Geadviseerd wordt om bijvoorbeeld een foto (of video) te maken als het schroot van een te hoge hoogte los gelaten wordt in de laadbak en die door te sturen.
Er zijn voor het Tata terrein diverse handhavers actief elk met een eigen taakgebied. Zij gaan na of Tata wel voldoet aan de milieuwetten. Een van deze handhavers let speciaal op de Velserkom. Dat wil overigens niet zeggen dat de anderen daar niet op letten. Na het verstrekken van de definitieve vergunning, zal er onderzoek betreffende het geluid plaatsvinden, waar dan weer een rapportage van gemaakt gaat worden.
We hebben slechts zijdelings gesproken over het onderdeel stof uit de vergunning. Overlast van stof ervaar je niet zo concreet als geluid. Je merkt het hooguit aan vuile raamkozijnen.
Windturbines
Als er een windturbine geplaatst gaat worden, zal hier door de betrokken projectontwikkelaar (Eneco) ook een vergunning voor aangevraagd moeten worden. Het wordt uiteraard geen onderdeel van de vergunning van de Velserkom. Van belang is dat er bij deze vergunning gekeken wordt naar het cumulatieve effect. Dit hebben we ook opgenomen in onze zienswijze ‘NRD milieueffectrapportage voor de herstructurering windenergie op land’ van 27 juli 2014.
Geef een reactie