B&W wil de verkeersstructuur in IJmuiden op de volgende punten aanpassen:
- Het aanleggen van een verbinding tussen de IJmuiderstraatweg en het Moerbergplantsoen, via het Van Poptaplantsoen en het Kennemerplein, zodat er een kleine ring om het centrum van IJmuiden ontstaat.
- Het opheffen van de blokkade voor autoverkeer (‘knip’) bij het Oosterduinplein, zodat het verkeer de meest logische routes kan kiezen tussen de buurten en de parkeerterreinen ten noorden van de Lange Nieuwstraat.
- Het maken van tweerichtingsverkeer op het zuidelijk deel van de Spaarne- en Merwedestraat, zodat de verkeersafwikkeling rond de KPN-locatie zoveel mogelijk via de Heerenduinweg gaat verlopen.
In deze inspraakronde gaat het nu nog uitsluitend om de hierboven genoemde punten, dus nog niet over de uitwerking ter plaatse. Nadat de gemeenteraad de grote lijn heeft vastgesteld, gaat de uitwerking starten. Er zal dan per straat of deelgebied een herinrichtingsproject gestart worden, waar de direct omwonenden bij betrokken zullen worden. Pas in die fase komen concrete inrichtingsvoorstellen aan de orde. Tijdens de informatieavond (14 juni 2016) zijn al veel inrichtingsvoorstellen en andere ideeën verzameld die meegenomen worden in de uitwerking van de plannen voor de verschillende deelgebieden en straten. Bovendien hebben diverse bewoners al aangegeven actief te willen meedenken in werkgroepen om de inrichting van de straten en deelgebieden verder uit te werken.
Het wijkplatform heeft in haar vergadering van 13 januari vraagtekens gezet bij de in punt 1 genoemde doorsteek door het Van Poptaplantsoen (lees hier). Na een gesprek op 20 januari bij de afdeling Verkeer van de gemeente; de wijkplatformvergadering van 10 februari en een discussie in het wijkteam op 16 februari met enkele verkeersdeskundigen zagen we echter toch voordelen voor IJmuiden-Noord (lees hier ons advies aan de gemeente van 2 maart). Er kwamen daarna echter dermate zwaarwegende argumenten van bewoners van het Van Poptaplantsoen dat we opnieuw van mening veranderd zijn. Het gaat daarbij om de volgende argumenten.
- De leefomgeving van het Van Poptaplantsoen wordt aangetast.
- Het gaat ten koste van de verkeersveiligheid in deze kinderrijke omgeving.
- Het geluidsniveau en het milieu wordt aangetast.
- Nut en noodzaak wordt niet ingezien.
Het probleem voor de bewoners van de IJmuiderstraatweg is dat de verkeersintensiteit toeneemt van 4.000 naar 5.000 auto’s. De milieubelasting voor deze straat is nu al erg hoog. De inspraakreactie van het wijkplatform leest u hier.
Geef een reactie