In maart 2017 verscheen na enige vertraging de inspraakrapportage ‘verkeerstructuur centrum IJmuiden’ (lees hier). Hierin is de gemeente ingegaan op de vele inspraakreacties en vindt u de uiteindelijk keuze van het College voor de aanpassing van de verkeersstructuur. De ingrijpendste aanpassingen zijn: het realiseren van een centrumring en opheffen van de knip op het Oosterduinplein. Het is nu aan de raad om te beoordelen of er een goede keuze gemaakt is. De eerste sessie met de raadsleden hierover was 12 april. Er volgt er nog een op 18 mei.
Met de aanpassing van de verkeersstructuur wil de gemeente bereiken dat de hoeveelheid verkeer op de Lange Nieuwstraat afneemt tot acceptabele proporties. Het gaat daarbij niet alleen om minder verkeersherrie, maar ook om het kruispunt Marktplein en Merwedestraat met de Lange Nieuwstraat te ontlasten. De centrumring vervult daarin volgens de gemeente een belangrijke rol. Deze moet er voor zorgen dat meer verkeer om IJmuiden heen gaat rijden. Deze ring bestaat al voor een groot deel, maar de ontbrekende schakel is een rechtstreekse verbinding tussen het Kennemerplein en de Julianakade/IJmuiderstraatweg over het Van Poptaplantsoen. De Gemeente ziet de Homburgstraat, die het Van Poptaplantsoen met de Julianakade en de Wijk aan Zeeërweg/IJmuiderstraatweg reeds verbindt, voor het gemak maar over het hoofd.
In onze inspraakreactie (lees hier) hebben we met name bezwaar aangetekend tegen het realiseren van de centrumring. De belangrijkste reden is dat het milieutechnisch zwaarst belaste deel van IJmuiden, de IJmuiderstraatweg, nog zwaarder belast gaat worden, omdat er meer verkeer komt te rijden. Zwakman heeft tijdens de sessie bij de gemeenteraad op 12 april ingesproken (lees hier). Hij ging voornamelijk in op de milieugevolgen voor deze straat en de gemeente een spiegel voorgehouden. In verschillende nota’s van de gemeente lezen we mooie woorden over “het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Velsen” en over “extra aandacht aan het milieuaspect geluid in IJmuiden-Noord”, maar kennelijk is dit niet van toepassing op de IJmuiderstraatweg.
Volgens ons zal de centrumring overigens weinig bijdragen aan de doelstelling van de gemeente. Wij denken dat het opheffen van de knip op het Oosterduinplein het meeste effect heeft. Daarom zijn we blij met de uitgesproken steun van enkele politieke partijen tijdens de sessie op 12 april om eerst het project Oosterduinplein te realiseren en af te wachten wat het effect daarvan is, alvorens te beginnen aan de centrumring. Onze verwachting is dat dan aangetoond is dat de doelstelling van de gemeente reeds gehaald is en dat de aanleg van de centrumring daarmee achterwege kan blijven. We hopen dat de gemeente dit voorstel over wil nemen.
Geluidsbelasting IJmuiderstraatweg 3 dB hoger dan Lange Nieuwstraat
Een belangrijk deel van de discussie draait om geluid. De gemeente doet voorkomen dat de geluidsbelasting op de Lange Nieuwstraat te hoog is en naar beneden moet. Maar mag dit ten koste gaan van de IJmuiderstraatweg? De vraag is dan in welke straat de meeste geluidsbelasting is.
In het “Aktieplan Geluid”, opgesteld door Milieudienst IJmond (de huidige Omgevingsdienst IJmond) op 30 augustus 2013 vinden we de volgende alinea.
Knelpunten Lden (=Geluid dag en nacht)> 68 dB. In de geluidsbelastingklasse Lden > 68 dB is een aantal locaties te noemen met veel aanliggende woningen, zoals langs de Kennemerlaan, Lange Nieuwstraat en De Noostraat. Bij herstructurering en reconstructies zal door toepassing stil asfalt een reductie van circa 3 dB te behalen zijn. Uit de geluidsbelastingkaart komt naar voren dat een flink aantal woningen gelegen langs de IJmuiderstraatweg (cumulatief met Kanaaldijk) en de Julianakade (cumulatief met De Geul) een geluidsbelasting ondervinden van Lden 70 dB en hoger. Voor de IJmuiderstraatweg loopt een herinrichtingproject.
Na de herinrichtingen is de geluidsbelasting in de Lange Nieuwstraat dus 68 – 3= 65 dB en de IJmuiderstraatweg 70 – 2 = 68 dB. De simpele conclusie is dus dat de geluidsbelasting op de IJmuiderstraatweg 3 dB hoger is. Een 3 dB hogere geluidsbelasting betekent 2 x zoveel herrie, want met elke 3 dB verdubbelt de geluidsbelasting.
Het mooie van deze hierboven aangehaalde alinea is dat beide gebieden daarin genoemd worden. Er kan dus niet gezegd worden dat we “appels met peren” vergelijken.
Overigens vragen we ons af of het de gemeente er inderdaad zoveel aan gelegen is om de geluidsbelasting op de Lange Nieuwstraat naar beneden te brengen. Op de verschillende pleinen (Arcadeplein, Velserduinplein en Plein 1945) is streetprint aangebracht. Dit verhoogt de geluidsbelasting weer met enkele dB’s.
Geef een reactie