Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2019 toe.
Graag kijk ik met u terug wat er het afgelopen jaar gepasseerd is. Ik zal me beperken tot de belangrijkste onderwerpen en een korte toelichting geven.
Herinrichting Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
In 2017 heeft de gemeente, na veel protest van omwonenden en het wijkplatform, besloten de Kleine Ring te realiseren. Dit betekent dat er een verbinding komt van het Moerbergplantsoen over het Kennemerplein en het Van Poptaplantsoen naar de Julianakade en IJmuiderstraatweg.
Begin van dit jaar heeft de gemeente met omwonenden en het wijkplatform bepaalt hoe dit plan het beste gerealiseerd kan worden. De plannen zijn reeds goedgekeurd. De realisatie moet voor de zomer 2019 afgerond zijn.
Herinrichting Kennemerlaan
Het wijkplatform heeft een groep Kennemerlaan bewoners opgeroepen om mee te doen in een klankbordgroep om samen met de gemeente een voorstel uit te werken. De gemeente heeft drie bijeenkomsten georganiseerd. De Kennemerlaan wordt een 30 km/uur weg met aanliggende fietspaden zoals de Zeeweg. De rijbaan wordt hier echter uitgevoerd met klinkers, maar het fietspad wordt wel geasfalteerd. Het ontwerp is zo goed als klaar. Er komt nog een afsluitende bijeenkomst in 2019. De realisatie is in het vierde kwartaal gepland.
Herinrichting Velserduinplein
Na de realisatie van het zuidelijk deel van het Velserduinplein direct achter de Hema heeft de gemeente, in samenspraak met het wijkplatform, een ontwerp voor het noordelijk deel gemaakt. De realisatie vind in twee fasen plaats tussen 7 januari en medio april 2019.
Op ons verzoek is een ongewenst en onveilig olifantenpad op de noordwest hoek van het plein geblokkeerd met betonblokken.
Herinrichting T-kruising bij Witte Theater
De gemeente wil de in- en uitvoegstroken bij de T-kruising van het Witte Theater opheffen. Het wijkplatform heeft bezwaar aangetekend. Het besluit is in heroverweging genomen. Ons grootste bezwaar is de dat de gemeente de uitvoegstrook vanaf de Kanaaldijk naar het noorden wil opheffen.
Stoep en fietspad voor de Hema
Mensen klagen dat de nieuwe stoep voor de Hema erg ongelijk ligt. Er zijn al meerdere mensen gestruikeld. Bij het fietspad is het probleem dat de voegen tussen de stenen zo breed en diep liggen dat je kunt vallen als je er met een smalle band van een racefiets tussen komt. De gemeente heeft toegezegd dat ze de problemen gaan aanpakken.
Lokale Verkeers- en Vervoersplan (LVVP)
De gemeente is bezig het LVVP actualiseren. Ze hebben in 2017 via facebook gevraagd wat men als probleem ervaart en wat daar aan gedaan zou moeten worden. Op 17 september 2018 heeft een conferentie duurzame mobiliteit IJmond plaats gevonden. Wij hebben ook diverse verbeterpunten aangedragen. Zo hebben we aandacht gevraagd voor de vele smalle straten in IJmuiden-Noord. Het gebeurt regelmatig dat hier vrachtwagens vastlopen. We willen dit voorkomen met meer verbodsborden voor vrachtwagens. Verder denken we aan het instellen van meer eenrichtingsverkeer.
Het LVVP is omgedoopt in Mobiliteitsagenda en wordt naar verwachting begin volgend jaar aan het college van B&W ter vaststelling aangeboden.
Uitbreiding AH
We hebben een gesprek gehad met de projectontwikkelaar en de gemeente over de uitbreiding van AH. Boven de nieuwbouw komen zorgappartementen. We hebben met succes bezwaar aangetekend tegen de hoogte van de nieuwbouw aan de kant van de Piet Heinstraat.
De gemeente wilde jaren geleden nog dat er onder de nieuwbouw van AH een parkeergarage zou komen, maar daar zijn ze op terug gekomen. Omdat er voor de uitbreiding van AH dus geen extra parkeerplaatsen bij komen zijn we bang dat de reeds aanwezige parkeerprobleem rond het gemeentehuis groter gaan worden. Het is op het moment van schrijven (dec. 2018) onbekend wanneer de plannen naar buiten komen.
Milieu
- Zo dicht bij de industrie hebben we veel aandacht voor het milieu. De IJmuiderstraatweg vangt daarbij de eerste klappen van geluidsoverlast en stof op. Naar aanleiding hiervan hebben we in 2017 een voorstel gedaan om de maximum snelheid op de Kanaaldijk te verlagen van 70 naar 60km/uur, maar liever 50 km/uur. Het ziet er naar uit dat de gemeente onze wens (deels) gaat honoreren door de snelheid te verlagen naar 60 km/uur. Dit zal voor minder geluid en uitstoot van uitlaatgassen zorgen.
- Zwakman had een proefballontje opgelaten om een laag geluidsscherm (max. 1 m) vlak langs de rijbaan van de Kanaaldijk aan te brengen. Dit zal het geluid van het verkeer aanmerkelijk verminderen. Hij kreeg het wijkplatform niet mee en heeft zijn idee ingetrokken.
- Vlak voor kerst werd bekend dat het windpark Spuisluis er gaat komen, dit ondanks ons bezwaar en het bezwaar van de woonbootbewoners. We zijn bang dat dit gaat betekenen dat we in IJmuiden meer last van stof zullen krijgen.
- Wijk aan Zee heeft het afgelopen jaar veel overlast van grafietuitstoot van Tata Steel gehad. Daarnaast heeft Dirk Weidema, bewoner IJmuiderstraatweg, een milieuprobleem bij de Kooksfabriek 1 aangekaart. Ook wij hebben dit probleem aangekaart. Naar aanleiding van alle commotie wil Tata Steel het contact met omwonenden verbeteren en heeft de zogenaamde Burentafel ingesteld. Eens per twee maanden worden afgevaardigden van bewonersorganisaties uitgenodigd voor overleg. Het eerste overleg heeft in december 2018 plaats gevonden.
Horeca Kennemerlaan
De horeca wilde de terrassen in de zomer langer openstellen. Het wijkplatform heeft op verzoek van de gemeente de bewoners gevraagd of ze hier bezwaar tegen hebben. De meerderheid was tegen: de wens van de horeca wordt niet gehonoreerd.
Het wijkplatform zit voortaan aan tafel bij het overleg tussen de gemeente en de horecaondernemers van de Kennemerlaan.
Zeesluis
Voor de zomer werden we onaangenaam verrast met de mededeling dat Rijks Waterstaat de route over de sluizen zou gaan afsluiten. In eerste instantie leek het dat we zo ongeveer de enige organisatie waren die tegen was. Veel later maakte de gemeente ook opeens bezwaar, maar toen was het al te laat. De wens was om de pont niet alleen tijdens de spits, maar ook daarbuiten vaker te laten varen. Dit is niet gehonoreerd. Rijks Waterstaat wilde dat niet financieren. We hopen dat de route in april 2019 weer open gaat: het jaar is dan om.
Een andere onaangename verrassing was dat de sluis niet in 2019 maar pas in 2022 klaar zal zijn.
Voetstapactie, wijkmobiel en wijkschouw
- We hebben dit jaar voor het eerst een voetstapactie georganiseerd. Een voetstapactie houdt in dat we met een wijkagent, iemand van de woningcorporatie en enkele bewoners door diverse stegen van IJmuiden lopen om te kijken hoe gemakkelijk het is om in te breken. We hebben geconstateerd dat we bij enkele huizen zonder problemen zo naar binnen konden lopen. Veel poortdeuren stonden open terwijl er waardevolle spullen in de tuin stonden zoals fietsen. De bewoners hebben we gewaarschuwd door een papieren voetstap neer te leggen.
- We hebben twee keer samen met de gemeente, de woningcorporaties, politie en handhaving met de wijkmobiel in de wijk gestaan. Een keer op het Arcadeplein en de laatste keer tijdens de markt. Via media en flyers waren mensen erop attent gemaakt dat ze met vragen naar ons toe konden komen.
- We hebben dit jaar geen schouw gehouden, omdat veel aangedragen verbeterpunten van de vorige schouw nog niet afgehandeld zijn.
Groenstructuurplan
De gemeente is bezig een groenstructuurplan voor de gehele gemeente op te stellen. Het wijkplatform is bij een bijeenkomst aanwezig geweest. We hebben de vraag gesteld om te onderzoeken of er in de Ruyterstraat bomen kunnen komen. Dit is al heel lang een wens van ons. Het moet natuurlijk wel gedragen worden door de bewoners.
Geef een reactie