Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2020 toe.
Graag kijk ik met u terug op wat er het afgelopen jaar gepasseerd is. Ik zal me beperken tot de belangrijkste onderwerpen en daarbij een korte toelichting geven.
Het afgelopen jaar hebben we negen keer vergaderd waarbij in totaal 36 verschillende onderwerpen op allerlei gebied op de agenda gestaan hebben. Hiervan lopen er 15 door tot in 2020.
Herinrichting Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
In 2017 heeft de gemeente, na veel protest van omwonenden en het wijkplatform, besloten de Kleine Ring toch te realiseren. Dit betekent dat er een verbinding komt van het Moerbergplantsoen over het Kennemerplein en het Van Poptaplantsoen naar de Julianakade en IJmuiderstraatweg.
Het Kennemerplein is gereed en de verbinding is inmiddels gerealiseerd en zal een dezer dagen open gesteld worden.
Herinrichting Kennemerlaan en Blauwe zone
Het wijkplatform heeft samen met een groep Kennemerlaan bewoners en ondernemers meegedaan in een klankbordgroep om samen met de gemeente een voorstel uit te werken. De Kennemerlaan wordt een 30 km/uur weg met klinkers en met aanliggende geasfalteerde fietspaden zoals op het Van Poptaplantsoen. Het ontwerp is klaar; in januari wordt begonnen met de realisatie.
Door de ondernemers is in de klankbordgroep voorgesteld een blauwe zone (klik hier voor meer informatie) in te stellen. Er loopt nu een proef die tot in januari duurt. Bewoners zijn boos over de blauwe zone en willen dat deze van tafel gaat, of dat ze op zijn minst ontheffing in deze zone krijgen voor het parkeren van hun eigen auto. De gemeente zegt dat eigen regelgeving vergunning parkeren (nog) niet toe laat, maar ze gaan dit onderzoeken. Het brengt wel kosten met zich mee.
Herinrichting Oosterduinplein
De laatste fase van de aanpassing van de verkeersstructuur in IJmuiden-Noord is het opheffen van de zogenaamde knip in het Oosterduinplein. Dit houdt in dat er straks weer auto’s over het plein kunnen rijden vanaf de Kennemerlaan naar de Oosterduinweg en terug. De situatie van vroeger wordt dus weer hersteld. De gemeente gaat ook hier weer een klankbordgroep instellen met omwonenden. Het wijkplatform zal ook weer deelnemen.
Aanpassing T-kruising bij Witte Theater
De gemeente is bezig met een plan om de T-kruising bij het Witte Theater aan te passen. Het is op dit moment de gevaarlijkste kruising van IJmuiden. Het plan houdt in dat de in- en uitvoegstroken opgeheven worden en dat de rijbanen ter plaatste iets smaller gemaakt worden. Dit moet er voor zorgen dat er minder hard gereden wordt.
Er zijn stemmen opgegaan om de fietsoversteek bij dit kruispunt op te heffen. Er zijn in het verleden fietsers aangereden; zelfs één met dodelijke afloop. Het is ontegenzeggelijk een gevaarlijke fietsoversteek. Omrijden via de Julianabrug zou een prima en veilig alternatief zijn en het is maar 210 meter omrijden. De gemeente en de Fietsersbond zijn echter tegen. Laten we hopen dat er, na de aanpassing van de T-kruising, nooit meer ongelukken met fietsers gebeuren.
Mobiliteitsagenda
Als onderdeel van de mobiliteitsagenda (voorheen het LVVP, Lokale Verkeers- en Vervoersplan) van Velsen gaat het wijkplatform een voorstel uitwerken om enkele straten in het gebied ten zuiden van de IJmuiderstraatweg in te richten voor eenrichtingsverkeer. In dit gebied zijn een aantal zeer smalle straten en je hebt als automobilist slecht zicht als je vanuit een zijstraat de IJmuiderstraatweg op wilt rijden. Daarom willen we dat je deze zijstraten straks alleen nog vanaf de IJmuiderstraatweg in kunt rijden. De grotere zijstraten laten we ongemoeid, dus je kunt altijd de wijk weer dichtbij verlaten.
Herinrichting Pontplein
Dit is eveneens een onderdeel van het mobiliteitsplan. De gemeente werkt al vanaf begin 2018 hard aan plannen om de doorstroming en veiligheid op het Pontplein te verbeteren. Er zijn 8 mogelijke varianten (klik hier) uitgewerkt. Hiervan worden de varianten 3, 5 en 8 verder uitgewerkt.
De voorkeur van het wijkplatform gaat uit naar variant 5. Dit is ook de duurste variant: kosten 18 mln. euro. Bij deze variant is de veiligheid van het langzaam verkeer maximaal gegarandeerd.
Groenstructuurplan
De gemeente heeft een groenstructuurplan (klik hier) opgesteld. Als eerste wordt de hoek Trompstraat met Frans Naereboutstraat aangepakt. Het wijkplatform heeft al vele jaren de wens geuit dat er bomen in de Ruyterstraat komen. We moeten nog wel onderzoeken of hiervoor draagvlak onder de bewoners is. Er gaat nu in ieder geval wel het een en ander in onze wijk gebeuren, maar we hebben nog steeds geen zicht op realisatie van onze wens voor de Ruyterstraat.
Milieu
- Eind 2018 is het besluit gevallen dat het Windpark Spuisluis er gaat komen, dit ondanks ons bezwaar en het bezwaar van de woonbootbewoners. We zijn bang dat dit gaat betekenen dat we in IJmuiden meer last van stof zullen krijgen en misschien ook nog geluidsoverlast. Op dit moment wordt er door een werkgroep samen met Eneco gewerkt aan het instellen van een gebiedsfonds voor de omwonenden (het gebeid is erg ruim genomen en betreft de gehele gemeente Velsen, Beverwijk en Heemskerk). Met dat gebiedsfonds kunnen straks leuke initiatieven in de omgeving gefinancierd worden. De inspraak vanuit IJmuiden is minimaal. Er nemen geen bewonersgroeperingen deel aan deze gesprekken. Ook het wijkplatform niet. Er zijn wel twee individuele bewoners betrokken. De website van de werkgroep (klik hier) wordt niet meer bijgehouden, ondanks herhaald verzoek van het wijkplatform.
- Wijk aan Zee heeft in 2018 veel overlast van grafieregens van Tata Steel gehad. Naar aanleiding van alle commotie heeft Tata Steel het contact met omwonenden verbeterd en de zogenaamde Burentafel ingesteld. Eens per twee maanden worden afgevaardigden van bewonersorganisaties, waaronder wij, uitgenodigd voor overleg. De grafietoverlast lijkt onder controle. Als straks (april/mei) de grafiethal klaar is, zal de overlast helemaal onder controle zijn. Lees hier meer over het milieu van Tata Steel.
- Hollandse Luchten (lees ook hier) is een initiatief om fijnstof op heel veel plaatsen in de IJmond te meten. Op dit moment staan er ca. 50 stofmeters verdeeld in IJmuiden, Beverwijk en Wijk aan Zee. Alle sensoren zijn terug te vinden op een kaart (klik hier). Als je op een meetpunt klikt krijg je de grafiek van de meetgegevens te zien.
Geef een reactie