Hieronder het advies van het wijkplatform IJmuiden-Noord aan de gemeente over de op 3 en 4 maart 2014 in het Tata Steel Stadion gepresenteerde plannen met betrekking tot de herinrichting van de Lange Nieuwstraat.
De tekeningen vindt u hier (Let op! Er staan twee tekeningen onder elkaar.) en meer informatie over het winkelcentrum IJmuiden vindt u hier.
Plein 1945
1. We adviseren om het zebrapad tegenover schoenenwinkel Sterk te handhaven.
- Voor veel mensen is het een logische route. We denken daarbij met name ook aan schoolkinderen.
2. We adviseren om de rijrichting in de Willemsbeekweg om te draaien.
- We zijn bang dat de verkeerslichten sluipverkeer tot gevolg zal hebben door de Willemsbeekweg.
K. Zegelstraat
3. We adviseren om de K. Zegelstraat eenrichtingsverkeer te maken in de richting noord-zuid.
- Het afsluiten van de K. Zegelstraat zal grote gevolgen hebben voor de vrachtauto’s die de winkels bevoorraden vanuit de Strengholtstraat. Nu gebruiken de vrachtauto’s de K. Zegelstraat om terug naar de Lange Nieuwstraat te komen. Doorrijden naar de Raadhuisstraat is voor een lange vrachtauto niet mogelijk, omdat ze de haakse hoek aan de noordoostkant van de Strengholtstraat niet kunnen nemen.
Velserduinplein
4. We adviseren om de Velserduinweg niet aan de noordzijde van de Lange Nieuwstraat af te sluiten.
- Volgens ons is het afsluiten van de Velserduinweg voor de veiligheid niet nodig. De huidige onveiligheid op het kruispunt wordt volgens ons voornamelijk veroorzaakt door het twee richtingenfietspad aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat en niet door het kruisende verkeer van auto’s. De meeste ongelukken gebeuren ook met fietsers. De winst op de veiligheid van het verschuiven van de oversteek naar de Engelmundusstraat zal minimaal zijn. Immers ook daar houdt je kruisend verkeer.
We zien ook wel voordelen. De huidige rechte oversteek van de Lange Nieuwstraat bij de Velserduinweg is, als het druk is, zeer lastig. Door het openstellen van de Engelmundusstraat maak je van de oversteek een bajonetoversteek, waardoor je in twee fasen over kunt steken. Je gaat komende vanaf de Engelmundusstraat eerst rechtsaf de Lange Nieuwstraat op: je hebt dan alleen met verkeer van links te maken. Daarna sorteer je voor om linksaf de Velserduinweg in te slaan (op tekening is een korte opstelstrook te zien, dus je houdt het achterop komende verkeer niet op). Wat hier geschetst is, geldt omgekeerd ook voor de verkeersbeweging Velserduinweg-Lange Nieuwstraat-Engelmundusstraat. - We voorzien grote problemen bij het openstellen van de Engelmundusstraat, met name voor vrachtverkeer. Het kruispunt van deze straat met de Kalverstraat is onoverzichtelijk en erg krap. Verder zijn we bang dat het rechtsafslaande vrachtverkeer gevaar oplevert voor fietsers in verband met de dode hoek van de vrachtauto’s.
5. We adviseren de Engelmundusstraat aan de zuidkant niet af te sluiten. We hebben er geen probleem mee als deze straat eenrichtingsweg wordt met de rijrichting noord-zuid. De eigenaar van de ijswinkel Bonasera kan zich hier ook in vinden.
- De ijswinkel Bonasera zal door een afsluiting heel moeilijk bereikbaar worden voor klanten die even snel met de auto een ijsje komen halen.
6. We adviseren om het parkeerterrein achter de Hema zo in te richten dat de markt zo veel mogelijk aan één kant geconcentreerd wordt, zodat er parkeerruimte aan de andere kant komt voor marktbezoekers die met de auto komen.
Marktplein
7. We adviseren om de middenberm tegenover de Merwedestraat en Spaarnestraat niet door te trekken.
- Net als bij de Velserduinweg vervalt ook hier het argument van onveiligheid als er aan beide kanten van de Lange Nieuwstraat fietsstroken komen. Mocht achteraf blijken dat er toch te veel ongelukken gebeuren, dan kan de middenberm later alsnog doorgetrokken worden.
- Het doortrekken van de middenberm tegenover het Velserhof tot voorbij de zijwegen Merwedestraat en Spaarnestraat (verder genoemd de noord-zuidknip) zal tot gevolg hebben dat er veel sluipverkeer tussen noord en zuid IJmuiden zal ontstaan. Verder zal de bereikbaarheid van het Velserduinplein (belangrijk voor de winkels in het centrum) voor verkeer uit de omgeving Kennemerlaan verslechteren wat tot gevolg zal hebben dat er veel druk komt op de achterafstraatjes Evertsenstraat, Weertstraat en J.P. Coenstraat. Dit is nu ook al een sluiproute.
- De noord-zuidknip zal tot gevolg hebben dat verkeer vanaf de Julianabrug, met bestemming het winkelcentrum IJmuiden, de route via het Moerbergplantsoen zal kiezen. Daarmee wordt niet meer langs een belangrijk deel van de winkels in de Kennemerlaan gereden. Terecht dat de winkeliersvereniging Kennemerlaan dus bezwaar aantekent. Het opheffen van de knip bij het Oosterduinplein zal hun bezwaar wegnemen.
- Ook gezien het hiervoor genoemde willen we op deze plaats nog eens pleiten voor de bij ons al jaren bestaande wens om de knip tussen de Oosterduinweg en Kennemerlaan op te heffen. Dit zal zeker tot gevolg hebben dat het verkeer afneemt op de Lange Nieuwstraat en het kruispunt Marktplein-Merwedestraat rustiger (dus veiliger) wordt. We realiseren ons echter dat dit geen onderdeel is van de herinrichting Lange Nieuwstraat. Het zou meegenomen kunnen worden in het nieuwe LVVP. Het spreekt verder voor zich dat over het opheffen van de knip Oosterduinplein eerst een goede inspraakronde over moet volgen.
IJsselstraat tot rotonde
8. We adviseren om bij de inrichting van de bushaltes tegenover de winkels tussen de IJsselstraat en Rotonde zo veel mogelijk parkeerplaatsen te handhaven of nog beter: te onderzoeken of er een alternatief voor de bushaltes gevonden kan worden, bijvoorbeeld op het Moerbergplantsoen of om de bushaltes iets ten oosten van de IJsselstraat aan te leggen.
- De aan te leggen bushaltes nemen (bijna?) alle parkeerplaatsen weg. Dit is een groot probleem voor de hier aanwezige winkels.
- Stel in ieder geval voor de paar parkeerplaatsen die nog wel aangelegd kunnen worden een blauwe zone in.
Namens het Wijkplatform,
Johan Zwakman, voorzitter