IJmuiden, 16 november 2016
Inspraakreactie Verkeersstructuur centrum IJmuiden
Het wijkplatform zal zich in haar reactie beperken tot voorstellen van B&W die betrekking hebben op IJmuiden-Noord. Een reactie op de voorstellen, die van toepassing zijn voor IJmuiden-Zuid, laten we liggen voor het wijkplatform IJmuiden-Zuid.
We willen als eerste opmerken dat we verheugd zijn dat de knip in de Evertsenstraat gehandhaafd blijft. Het wijkplatform wil verder opmerken dat we een voorstander zijn van het opheffen van de knip op het Oosterduinplein. We hebben dit al eens in onze “Notitie Verkeersstromen IJmuiden-Noord” van 18 maart 2009 aangegeven en daarna bij herhaling naar voren gebracht. We hebben ons daar wel altijd bij gerealiseerd dat het nadeel is dat het drukker zal worden in de Oosterduinweg: het aantal auto’s zal namelijk toenemen van 1.000 naar 2.000 auto’s, en dat het ten koste zal gaan van toch al schaars aanwezige parkeerplaatsen.
Het wijkplatform heeft kennis genomen van de wens van de gemeente, om door het creëren van de centrumring, de verkeersstromen in het centrum van IJmuiden beter te verdelen. Wij vinden echter dat de noodzaak nog onvoldoende is aangetoond. De Lange Nieuwstraat zal inderdaad rustiger worden (2.500 tot -3.000 auto’s minder) en het geluidsniveau zal binnen het toegestane maximum van 63 dB komen. Het wijkplatform is daar blij om. We zien ook de voordelen van een rustiger kruispunt bij het Marktplein, maar we zijn van mening dat er met het opheffen van de knip op het Oosterduinplein ook al veel bereikt wordt.
Op één punt gaat de gemeente echter tegen haar eigen doelstelling ten aanzien van de Lange Nieuwstraat in, dat is de leefbaarheid. Bij de pleinen (Arcadeplein, Marktplein, Velserduinplein en Plein 1945 is (wordt) het asfalt voorzien van streetprint. Dit zorgt voor meer geluidsoverlast dan glad asfalt. Zeer waarschijnlijk neemt het geluidsniveau daar zodanig toe dat het weer boven de 63 dB uitkomt.
Een heel groot nadeel van de centrumring is dat het verkeer op de IJmuiderstraatweg van 4.000 naar 5.000 auto’s toeneemt. Dat lijkt misschien niet veel, maar het geluidsniveau is volgens ons nu al hoger dan 65 dB. Het NSB (Nederlandse Stichting Geluidshinder) zegt, bij monde van Jan Kramer, hierover het volgende.
“…. In alle gevallen waar de kwalificatie ‘slecht’ (> 65 dB(A)) is aangegeven is het wegverkeer de bepalend (= 65 dB(A)). Anders gezegd: als je de akoestische situatie zou willen verbeteren moet je iets doen aan het wegverkeer…”
Hier gebeurt het omgekeerde en neemt het wegverkeer toe. We vinden het dan ook onacceptabel dat de bewoners van de IJmuiderstraatweg, die nu al zwaar belast worden door de geluidhinder en luchtvervuiling van Tata Steel, de scheepvaart, het lichteren en de steeds verder toenemende verkeershinder van de Kanaaldijk, wederom met een verzwaring van het milieu te maken krijgen. Daarnaast zal de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers van de IJmuiderstraatweg verslechteren. Het zelfde geldt voor auto’s die uit de zijstraten de IJmuiderstraatweg op willen rijden. Een en ander is nu al een probleem, vooral ook omdat er automobilisten zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid van 50 km/uur. Volgens een recente meting van de politie rijdt ca. 10% te hard.
Ook in andere straten waar meer verkeer komt, zal het geluidsniveau toenemen en daarmee de overlast toenemen. Dit is voor deze bewoners geen prettig vooruitzicht. Het gaat dan om het Moerbergplantsoen (toename van 4.500 naar 6.000 auto’s) en de Oosterduinweg (toename van 1.000 naar 2.000 auto’s). Positief is weer dat er andere straten rustiger worden. De Lange Nieuwstraat gaat van 12.500 tot 15.000 naar 10.000 tot 12.000 auto’s, Kennemerlaan west van 6.000 naar 5.500 auto’s, de Kennemerlaan oost van 4.500 naar 3.500 auto’s en Houtmanstraat van 2.000 naar 1.000 auto’s.
De grootste verandering komt bij het Van Poptaplantsoen. Het is nu een rustige buurtstraat van 30 km/uur. Dit zal veranderen in een relatief drukke straat van 50 km/uur. Het verkeer zal toenemen van 500 naar 3.000 auto’s. Voor deze bewoners zal de overlast beduidend meer toenemen. Daarbij, het betreft een kinderrijke buurt: voor spelende kinderen zal het gevaarlijker worden, omdat ze een 50 km/uur weg over moeten steken, bijvoorbeeld om bij de voetbalkooi te kunnen komen. Door de toename van het verkeer op het Van Poptaplantsoen zal het geluidsniveau (nu 50 dB) naar verwachting van de gemeente met meer dan met het wettelijk toegestane aantal van 2 dB toenemen, maar zal nog wel binnen de grens van 63 dB blijven. De gemeente stelt in haar inspraakdocument: “…dat de toename van geluid voor een groot deel gecompenseerd kan worden door aanpassingen aan de weg. Zo zou de rijbaan in het midden tussen de woningen gesitueerd kunnen worden en/of voorzien kunnen worden van stille klinkers of stil asfalt.” We betwijfelen of dit voldoende is en zijn van mening dat als de plannen door gaan in ieder geval de “hogere waarde procedure” doorlopen moet worden.
Om deze doorsteek te kunnen realiseren zal schaars groen en speelmogelijkheden voor de vele kinderen in deze buurt moeten worden opgeofferd. Hier zijn we op tegen zijn. Het huidige speelveld incl. voetbalkooi zal pal naast een 50 km weg komen. Dit is voor ons niet wenselijk. Onduidelijk is of er ook een of meer van de monumentale bomen in het parkje moeten verdwijnen. Dat zou zeer te betreuren zijn.
Een ander punt is dat volgens het verkeersmodel van XTNT voorspeld wordt dat straks het aantal auto’s over het Van Poptaplantsoen toeneemt met 2.500. Voor de IJmuiderstraatweg neemt het aantal auto’s toe met 1.000. Dit zou betekenen dat de overige auto’s, te weten 2.500 – 1.000 = 1.500, over de Julianakade gaan, want we zien ze ook niet terug op de Wijk aan Zeeërweg. Volgens ons klopt deze voorspelling niet. We kunnen ons namelijk niet voorstellen dat er straks zoveel auto’s voor de route Julianakade richting de Julianabrug kiezen in plaats van de route door de Kennemerlaan west van het Kennemerplein. Dit impliceert dat als het aantal auto’s van 2.500 door het van Poptaplantsoen klopt, het verkeer op de IJmuiderstraatweg veel meer toeneemt dan met 1.000 auto’s. Dit betekent dan een nog verdere verslechtering van de leefbaarheid van de bewoners op de IJmuiderstraatweg.
Het zal duidelijk zijn dat het wijkplatform tegen de centrumring is. Mocht toch het besluit genomen worden dat de centrumring er komt, dan willen we dat er aandacht is voor het volgende.
Bij de herinrichting van het Moerbergplantsoen hebben we, samen met de daar aanwezige basisschool, een pleidooi gehouden voor het aanbrengen van een zebrapad in verband met veel overstekende schoolkinderen. Mede door de lage verkeersintensiteit (4.500 auto’s) wilde de gemeente daar niet aan toegeven. We hebben van XTNT begrepen dat dit heroverwogen moet worden, omdat het aantal auto’s toeneemt naar 6.000. Mocht de centrumring doorgaan, dan willen we dat er op de huidige oversteekplaats ter hoogte van Stephensonstraat een zebrapad komt.
Er zijn nog veel mensen die onvoldoende inzicht hebben in nut en noodzaak van de centrumring. De behoefte om de Lange Nieuwstraat rustiger te maken wordt volgens deze mensen uitsluitend door de gemeente uitgesproken. IJmuidenaren en omwonenden hoor je daar niet over. Het wijkplatform wil dat er eerst een grondig onderzoek naar nut en noodzaak gehouden wordt, want dit is volgens veel bewoners beslist nog niet aangetoond.
Ook zal er eerst op een gedegen wijze met bewoners van het gebied tussen de Kennemerlaan en IJmuiderstraatweg/ Julianakade een inhoudelijk overleg moeten komen, net als dat is gedaan in de vele overleggen over de herstructurering van de IJmuiderstraatweg/Julianakade.
Namens het Wijkplatform
Johan Zwakman
Voorzitter