IJmuiden, 23 juni 2014
Betreft: Inspraakreactie herinrichting Lange Nieuwstraat
Geacht College,
We hebben het zeer op prijs gesteld dat u het wijkplatform IJmuiden-Noord reeds in een vroeg stadium kennis heeft laten nemen van het schetsontwerp herinrichting Lange Nieuwstraat. U heeft er ook goed aan gedaan dit schetsontwerp tijdens een informatieavond op 2 en 3 maart in het Tata Steel stadion aan de belangstellenden voor te leggen.
Het vroegtijdig informeren heeft ons in staat gesteld om een goed afgewogen advies uit te brengen. We zijn verheugd dat u naar ons geluisterd heeft en ons belangrijkst bezwaar – de noord-zuid knip ter hoogte van het Marktplein – heeft laten vallen. Ook op andere punten heeft u ons advies ter harte genomen.
In het hier volgende stellen we eerst de grootste door u aangebrachte wijzigingen op het schetsontwerp aan de orde en onze reactie daarop. Daarna komen we terug op de punten uit ons advies die geen gevolg gehad hebben.
Reactie op de grootste wijzigingen na presentatie schetsontwerp d.d. 3 en 4 maart
- Op het Marktplein wordt de middenberm niet doorgetrokken. Vooralsnog geen draagvlak voor deze ingreep in de verkeersstructuur.
WPF => We zijn blij met deze aanpassing. Niet alleen wij, maar ook de winkeliersvereniging Kennemerlaan en anderen hebben zich hiervoor ingezet. - Bij Velserduinplein geringe aanpassing verkeersstructuur: aan noordzijde wordt de aansluiting verplaatst naar de andere zijde van de Hema (Velserduinweg afgesloten, Engelmundusstraat nieuwe zijweg). De Engelmundusstraat (noordzijde) krijgt nieuw profiel en plateau bij Kalverstraat.
WPF => Wij zien nog steeds de dringende noodzaak niet om de Velserduinweg aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat af te sluiten en verzoeken u deze verandering niet door te voeren.
We vinden de Engelmundusstraat ongeschikt voor het vele verkeer dat nu door de Velserduinweg rijdt, waaronder veel vrachtauto’s. De doorgang tussen de Hema en de winkelgalerij aan de oostkant is relatief smal waardoor de vrachtauto’s een krappe draai moeten maken en minder overzicht hebben. Dit gaat ten koste van de veiligheid. Hetzelfde probleem doet zich voor bij het kruispunt met de Kalverstraat. - De K. Zegelstraat en de Engelmundusstraat (zuidzijde) worden niet afgesloten. Beide krijgen éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Heeft teveel nadelen voor bereikbaarheid/bevoorrading winkels.
WPF => We zijn blij dat de Engelmundusstraat aan de zuidzijde open blijft met éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Wat betreft de K. Zegelstraat zijn we van mening dat deze éénrichtingsverkeer vanaf de Strengholtstraat naar de Lange Nieuwstraat moet krijgen (dus niet vanaf de Lange Nieuwstraat naar het noorden). Vrachtauto’s hebben dan beter de mogelijkheid om via deze route de Strengholtstraat te verlaten. De bocht is weliswaar krap, maar minder krap dan in het geval ze de Strengholtstraat af moeten rijden naar de Raadhuistraat. - Het profiel op het westelijk deel (Marktplein-rotonde Stadpark) is gewijzigd: geen schuinparkeren meer langs de ‘fietsstraat’, maar tweezijdig langsparkeren langs hoofdrijbaan + éénzijdig langsparkeren langs ‘fietsstraat’. Beter voor continuïteit profiel en veiligheid fietsers.
WPF => Dit is inderdaad een veiliger oplossing dan de eerder voorgestelde. - De bushaltes bij rotonde Stadspark worden verplaatst van zijde Planetenweg naar zijde Lange Nieuwstraat, zodat deze gebruikt kunnen worden door de buslijnen 82, 3 én 74 (de laatste krijgt een nieuwe route: Lange Nieuwstraat-Moerbergplantsoen). De inpassing van de bushaltes en parkeerplaatsen voor de winkels bij rotonde Stadspark is verbeterd.
WPF => We betreuren het dat er parkeerruimte op deze hoogte voor de winkels gaat verdwijnen. We begrijpen dat de winkeliers hier problemen mee hebben.
Niet gehonoreerde punten uit ons advies
In ons advies op het schetsontwerp van 3 en 4 maart stonden de volgende punten die in dit voorlopig ontwerp niet overgenomen zijn.
- Handhaven zebrapad bij schoenwinkel Sterk.
=> We laten dit punt vallen (democratisch besluit: niet alle aanwezigen waren het hier mee eens). - Rijrichting Willemsbeekweg omdraaien in verband met mogelijk sluipverkeer door de verkeerslicht op de hoek Zeeweg/Lange Nieuwstraat.
=> Dit punt handhaven we in onze inspraakreactie. Overigens hebben we ons achteraf wel de vraag gesteld of je er als automobilist uiteindelijk wat mee opschiet als je de Willemsbeekweg ingaat in plaats van wachten op het rode stoplicht. Je zult dan ter hoogte van de Velserduinweg toch de Lange Nieuwstraat op moeten en zult dan moeten wachten tot de weg vrij van verkeer is. - Parkeerterrein achter de Hema zo inrichten dat de markt zo veel mogelijk aan één kant (noordkant) geconcentreerd wordt, zodat er parkeerruimte aan de andere kant komt voor marktbezoekers die met de auto komen.
=> Dit punt handhaven we. Hieraan toegevoegd willen we u verzoeken het gehele plein onder handen te nemen en op te knappen. In ieder geval is het al een hele verbetering als de belijning van de parkeervakken vernieuwd worden. Deze is op een groot deel van het plein nauwelijks meer te zien.
Ten slotte maken we ons bezorgd over de bereikbaarheid van de winkels tijdens de werkzaamheden. Niet alleen de winkels zullen daar nadeel van ondervinden door een verminderde omzet, maar het is ook heel hinderlijk voor de het winkelend publiek. Wij zien een gefaseerde uitvoering van de werkzaamheden als een tegemoetkoming. Deze fasering is ook toegepast tijdens de laatste renovatie en heeft volgens de winkeliersvereniging zeer goed gewerkt.
Namens het Wijkplatform.
Johan Zwakman
Voorzitter