Inspraakreactie herinrichting IJmuiderstraatweg en Julianakade met antwoord gemeente
Het wijkplatform IJmuiden-Noord heeft het herinrichtinsgplan IJmuiderstraatweg en Julianakade van de gemeente overwegend positief beoordeel. Ondanks dat hebben we de volgende punten als inspraakreactie ingestuurd. In cursief is het antwoord van de gemeente te lezen.
- Het wijkplatform ervaart het als zeer negatief dat er aan de huizenkant geen fietspad wordt aangelegd. De bewoners van de IJmuiderstraatweg moeten eerst naar een zijstraat lopen om over te steken naar het twee richtingen fietspad aan de parkzijde. Een fietsstrook aan de huizenzijde is de meest veilige oplossing.
De principekeuze voor een tweerichtingen fietspad is al in een eerder stadium gemaakt. Het profiel met een tweerichtingenfietspad aan de plantsoenzijde heeft voor de bewoners van de IJmuiderstraatweg als voordeel dat dit profiel de meeste ruimte biedt voor het realiseren van een breed trottoir bij de huizen. De trottoirbreedte varieert in de toekomstige situatie tussen de 2 en 3 meter. Voor de aanleg van een éénrichtingsfietsstrook of-fietspad is minimaal 1,5 meter nodig. Dit zou betekenen dat er op een deel van de IJmuiderstraatweg niet of nauwelijks ruimte over zou blijven voor het trottoir terwijl juist de aanleg van een breed trottoir door bewoners een vaak genoemde wens was. Daarnaast werkt de aanleg van zo’n fietsvoorziening in de hand dat fietsers in de verkeerde richting gaan fietsen. Dit leidt tot onveilige situaties omdat autoverkeer uit de zijstraten niet bedacht is op fietsverkeer van rechts. - Er is begrip voor het laten verdwijnen van de parkeerkoffers in het park. Maar als de busjes die nu in de parkeerkoffers staan straks voor de huizen parkeren, is het een verslechtering van de huidige situatie.
De wijziging van langsparkeervakken in haakse parkeervakken aan de C. van der Doesstraat levert 19 parkeerplaatsen op, 6 meer dan in de huidige situatie. Bovendien worden deze haakse vakken langer en breder gemaakt dan standaard parkeervakken zodat ze aantrekkelijk worden voor het parkeren van bedrijfsbusjes. Het parkeren van bedrijfsbusjes op deze plekken kan overigens niet door de gemeente worden afgedwongen en het aantal vakken biedt niet de oplossing voor het parkeren van alle bedrijfsbusjes, maar het gebruik zal de overlast in de IJmuiderstraatweg verminderen. Onderlinge afspraken moeten ertoe leiden dat de overlast verder wordt beperkt door bijvoorbeeld bedrijfsbusjes zoveel mogelijk aan de plantsoenzijde te parkeren. Het initiatief hiertoe ligt bij de bewoners. - Sluit het fietspad langs de Julianakade aan op de rotonde bij de Julianabrug. Fietsers hoeven dan de Kennemerlaan niet meer over te steken.
In de ontwerpfase is deze oplossing bekeken. Het nadeel van deze oplossing is dat fietsers vanaf de Julianakade richting Kennemerlaan bijna de volledige rotonde moeten rondrijden. De ervaring leert dat fietsers dat niet doen en tegen de rijrichting zullen inrijden. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is dit niet acceptabel en is er derhalve voor gekozen om het fietspad op de Kennemerlaan aan te sluiten. - Breng bij de aansluiting Julianakade-Kennemerlaan een middengeleider aan zodat het vanaf de rotonde niet meer mogelijk is de weg richting Julianakade af te snijden.
Het college staat positief tegenover deze suggestie. Nader zal worden bekeken of de bewegingen Julianakade-rotonde en Kennemerlaan-Julianakade voor vrachtwagens nog mogelijk is. Indien het mogelijk blijkt zal een middengeleider worden aangelegd. - Breng een middengeleider aan ter hoogte van de Willem Barendszstraat zodat het oversteken van fietsers en voetgangers wordt vergemakkelijkt en de snelheid wordt afgeremd.
De breedte van de rijbaan wordt teruggebracht van ca. 8 meter naar 6 meter. Hierdoor gaat de snelheid omlaag en wordt de oversteeklengte en daarmee de benodigde oversteektijd kleiner. Ook wordt het oversteken makkelijker omdat geen rekening meer gehouden hoeft te worden met fietsers. Om de snelheid verder terug te brengen worden bij een aantal zijstraten middengeleiders aangelegd. Er is voor gekozen de middengeleiders te situeren bij de zijstraten waar de meeste fietsers en voetgangers oversteken: Willebrordstraat, Frans Naereboutstraat, Schoutenstraat, Wijk aan Zeeërweg en Homburgstraat. Door de lagere snelheid over de gehele route is het aanbrengen van middengeleiders bij de overige zijstraten uit oogpunt van verkeersveiligheid niet nodig en zou ten koste gaan van een aanzienlijk aantal parkeerplaatsen. - Breng dwarsparkeerplaatsen aan in de Homburgstraat aan de parkkant om het verdwijnen van parkeerplaatsen te compenseren.
Het Homburgplantsoen is onderdeel van het zogenaamde ‘anker van Dudok’, een belangrijke groenverbinding in de stedenbouwkundige structuur van IJmuiden die we als gemeente willen respecteren. Bovendien heeft het Homburgplantsoen in het groenbeleidsplan de kwalificatie “te behouden groen met compensatieregeling “. Aantasting van deze groenzone is niet geoorloofd tenzij er een hoger maatschappelijk belang wordt gediend. Het aanleggen van parkeerplaatsen is geen hoger maatschappelijk belang. - Breng een geluidswal aan tussen De Geul en het nieuwe voetpad. Dit zorgt voor aangenamer wandelen en de huizen aan de Julianakade minder geluidsoverlast ondervinden. De geluidsoverlast is nog een erfenis bij het aanleggen van De Geul.
Uit berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen langs de Julianakade voornamelijk wordt veroorzaakt door het wegverkeer over de Julianakade. De geluidsbelasting dat het verkeer over de Julianakade produceert ligt 6-7 decibel hoger dan de geluidsbelasting van De Geul. De Geul is al verdiept aangelegd en de verdiepte ligging -werkt als een geluidswal. Het plaatsen van een geluidscherm verlaagt de (cumulatieve) geluidsbelastingen op de woningen langs de Julianakade nauwelijks en is daarom niet effectief. - Breng een veilige afscheiding aan langs de Kanaaldijk zodat auto’s die van de weg raken het park inrijden en kinderen en honden niet de Kanaaldijk kunnen oprennen.
In het definitief ontwerp wordt hiermee rekening gehouden. De vormgeving van deze afscheiding wordt nader uitgewerkt. - Houd de bestaande beplanting zoveel mogelijk intact en zorg ervoor dat de struiken langs de Julianakade de huidige hoogte houden.
Het uitgangspunt is om de bestaande beplanting zoveel mogelijk te behouden. Vanwege de benodigde werkruimte voor de aanleg van het fietspad is het mogelijk dat een randje van de bestaande struikbeplanting verloren gaat. Dit wordt na de aanleg weer aangevuld met struiken zodat dit weer kan aangroeien bij de bestaande beplanting. - Zorg ervoor dat de rijbaan bij de middengeleiders ook in noordelijke richting uitbuigt zodat de snelheid wordt geremd.
De middengeleiders bij de Frans Naereboutstraat, Wijk aan Zeeërweg en Homburgstraat worden ook in noordelijke richting uitgebogen. De middengeleider bij de Schoutenstraat is in het ontwerp al uitgebogen. Bij de Willebrordstraat wordt, uit stedenbouwkundig oogpunt, niet naar de plantsoenzijde uitgebogen. De aanwezige bocht ter plaatse zal de snelheid al voldoende remmen. - Neem extra snelheidsremmende maatregelen in de bocht van de Julianakade nabij de Homburgstraat.
Het versmallen van de rijbaan naar 6 meter is een effectieve snelheidsremmende maatregel. Daarnaast zorgt de middengeleider bij de Homburgstraat voor verdere remming van de snelheid. - Markeer op het wegdek de fietsoversteekpunten met onderbroken streep of blokken.
Het markeren van oversteken is nodig als het voor fietsers onduidelijk is waar ze moeten oversteken. Op de IJmuiderstraatweg is geen sprake van onduidelijkheid. Oversteken gemarkeerd met blokken en haaientanden is om aan te geven dat fietsers voorrang hebben. Op de IJmuiderstraatweg moeten overstekende fietsers juist voorrang verlenen en zou markering enkel verwarring scheppen. - Breng dwarsparkeerplaatsen aan de oostzijde van Van der Doesstraat waar het fietspad verdwijnt. Dit zou tevens een alternatief kunnen zijn voor het stallen van bedrijfsbusjes.
De wijziging van langsparkeervakken in haakse parkeervakken aan de C. van der Doesstraat levert 19 parkeerplaatsen op, 6 meer dan in de huidige situatie. Bovendien worden deze haakse vakken langer en breder gemaakt dan standaard parkeervakken zodat ze aantrekkelijk worden voor het parkeren van bedrijfsbusjes. Het parkeren van bedrijfsbusjes op deze plekken kan overigens niet door de gemeente worden afgedwongen en het aantal vakken biedt niet de oplossing voor het parkeren van alle bedrijfsbusjes, maar het gebruik zal de overlast in de IJmuiderstraatweg verminderen. Onderlinge afspraken moeten ertoe leiden dat de overlast verder wordt beperkt door bijvoorbeeld bedrijfsbusjes zoveel mogelijk aan de plantsoenzijde te parkeren. Het initiatief hiertoe ligt bij de bewoners. - Verleng de parkeerstrook tegenover de Nissan-garage aan de parkzijde.
De parkeerstrook wordt uitgebreid van 6 naar 12 parkeervakken. Deze parkeerstrook ligt niet tegenover woningen en is daardoor geschikt voor het parkeren van bedrijfsbusjes. - Breng extra parkeerplaatsen aan de parkzijde tussen De Lumeystraat en Van der Zwaagstraat.
De parkeercapaciteit op het wegvak Van der Zwaagstraat-De Lumeystraat blijft gelijk. De parkeercapaciteit op het volgende wegvak, De Lumey straat-Frans Naereboutstraat neemt af met vier vakken. Daarnaast worden ter hoogte van de Van der Zwaagstraat foutparkeerders waargenomen. Door de parkeerstrook aan de parkzijde te verlengen worden drie extra vakken gerealiseerd en wordt het tekort in het wegvak De Lumeystraat-Frans Naereboutstraat gecompenseerd. - Neem het monument Casembrootstraat op in de wekelijkse schoonmaak cyclus.
Het opruimen van zwerfvuil wordt wekelijks uitgevoerd. - De bocht van de Willebrordstraat naar de IJmuiderstraatweg is gevaarlijk en neem maatregelen zodat auto’s daar niet uit de bocht vliegen.
In de huidige situatie is de bocht breed en ruim en nodigt uit tot hard rijden. In de nieuwe situatie wordt de weg versmald waardoor de snelheid omlaag gaat. - Maak een goede aansluiting voor voetgangers vanaf de Willebrordstraat naar het Willebrordpark.
De inrichting van het Willebrordplantsoen maakt geen onderdeel uit van het project. Wel is er een visie ontwikkeld op het parkontwerp zodat dit in een later stadium kan worden meegenomen. Het realiseren van een wandelpad van Willebrordstraat naar het park maakt onderdeel uit van deze visie. - Zorg voor voldoende hondenuitloopplaatsen met plastic zakken en prullenbakkken.
Met uitzondering van de zitplek wordt de volledige groenstrook gelegen tussen het vrijliggend fietspad en de Kanaaldijk aangewezen als “losloopplaats”. In deze strook mogen honden loslopen en geldt ook geen opruimplicht. Buiten een losloopplaats geldt zowel een aanlijnplicht als een opruimplicht. De hondenbezitter dient dus altijd een opruimmiddel bij zich te hebben. Op de routes richting losloopplaatsen zijn afvalbakken geplaatst. Handhavers zijn aangesteld om er op toe te zien dat de regels worden nageleefd.
Bij het aanwijzen van een losloopplaats wordt ook gekeken naar de verkeersveiligheid. De gemeente gaat er daarbij vanuit dat een loslopende hond steeds onder appèl van zijn baas staat en daarom geen omheiningen, heggen of andere oplossingen nodig zijn langs het vrijliggend fietspad en de voetpaden door het park. - Maak ter hoogte van de Willebrordstraat een afsplitsing van het fietspad en trek het door over het viaduct Stationsweg en langs de toekomstige HOV-lijn.
De planvorming voor de inrichting van het HOV-tracé is in volle gang. De inrichting van de diverse delen is gepresenteerd aan bewoners en voorzien van hun reacties. Hierbij wordt er van uitgegaan dat alleen op het gedeelte Driehuis/Westerveld een fietspad langs de HOV-lijn wordt aangelegd, omdat alleen daar sprake is van een ontbrekende schakel in het fietsnetwerk. Langs de busbaan ter hoogte van de Minister van Houtenlaan is geen fietspad noodzakelijk, omdat in de noord-zuid richting al voldoende infrastructuur voor fietsers aanwezig is. Doortrekken van het fietspad langs de IJmuiderstraatweg over het viaduct heeft daarom geen zin. Fietsers richting Driehuis kunnen gebruik maken van de parallelwegen/fietspaden langs de Minister van Houtenlaan of binnendoor rijden via de Wilgenstraat en Leeuweriklaan. - Omtrent het beoogde voetpad zorg ervoor dat de rails niet boven het voetpad uitsteken (struikelblok), het oppervlak verhard is waardoor het voor eenieder toegankelijk is en voldoende breed is om met zijn tweeën naast elkaar te lopen.
Wij willen de bestaande spoorrails behouden en gebruiken als opsluitmiddel voor het voetpad. De afstand tussen de rails bedraagt 1,45 meter en is voldoende om naast elkaar te lopen. Om de spoorrails te benadrukken zullen ze enkele centimeters boven het voetpad uitsteken, maar door de ronde vorm van de rails zal dit geen struikelblok vormen.
Betreffende de inspraakreacties buiten het plangebied:
- Breng een trap vanaf de Havenkade naar De Geul.
De Havenkade is vrij recent heringericht. Er loopt nu een fietsverbinding vanaf de Havenkade naar de Dokweg. Het wandelpad dat op het spoortracé wordt aangelegd loopt langs de Geul door tot aan de Dokweg. Bezien zal worden of er een wandelverbinding gerealiseerd kan worden met deze fietsverbinding naar de Havenkade. Dit moet ruimtelijk inpasbaar zijn met behoud van bomen en zal daarom waarschijnlijk geen trap zijn maar, als het mogelijk blijkt te zijn, een halfverhard wandelpad. - Herstel de waarschuwingslichten nabij het Witte Theater.
De waarschuwingslichten nabij het Witte Theater functioneren. - Breng een trap aan de overkant van het Witte Theater naar het Noordzeekanaal.
Het projectgebied concentreert zich tot het aangrenzende gebied van de IJmuiderstraatweg en Julianakade. Wel is er een visie gemaakt voor de totale omgeving waarbij een betere verbinding met het Noordzeekanaal onderdeel is. Deze verbinding maakt echter geen deel uit van dit project.
De heer Bos, IJmuiderstraatweg 13D (1971 LA), vraagt
- Hoe wordt de veiligheid van kinderen gewaarborgd nu de verkeersintensiteit in de straat toeneemt en zij meerdere malen moeten oversteken om het fietspad te bereiken. Ze mogen niet over de stoep fietsen en er moet een duidelijke regeling komen.
Afhankelijk van herkomst of bestemming moeten bewoners soms oversteken van of naar het fietspad. Bij de Willebrordstraat, Frans Naereboutstraat, Schoutenstraat, Wijk aan Zeeërweg en Homburgstraat zullen de meeste fietsers oversteken. Daarom worden bij deze zijstraten middengeleiders aangelegd. Hiermee wordt de oversteekbaarheid van de weg verbeterd doordat in etappes kan worden overgestoken. Bovendien hebben de geleiders een snelheidsremmende werking. - Hoe wordt omgegaan met de bomen bij de parkeerkoffers.
Met alle waardevolle bomen in het gebied wordt rekening gehouden. Bomen van goede kwaliteit die in het parkontwerp kunnen worden ingepast, zullen worden behouden. - Tussen Frans Naereboutstraat en Casembrootstraat is de stoep te smal, kan deze worden aangepast.
Door de keuze van een profiel met een vrijliggend fietspad aan de plantsoenzijde is het mogelijk het trottoir langs de IJmuiderstraatweg te verbreden. De breedte van het trottoir zal in de toekomstige situatie variëren tussen de 2 en 3 meter. Met name op het deel tussen de Frans Naerenboutstraat en Kortenaerstraat, waar in de huidige situatie een smal trottoir aanwezig is, betekent dit een aanzienlijke verbetering. - Wat gebeurt er met de busjes die nu in de parkeerkoffers staan. Een busje voor de deur is erg vervelend.
De wijziging van langsparkeervakken in haakse parkeervakken aan de C. van der Doesstraat levert 19 parkeerplaatsen op, 6 meer dan in de huidige situatie. Bovendien worden deze haakse vakken langer en breder gemaakt dan standaard parkeervakken zodat ze aantrekkelijk worden voor het parkeren van bedrijfsbusjes. Het parkeren van bedrijfsbusjes op deze plekken kan overigens niet door de gemeente worden afgedwongen en het aantal vakken biedt niet de oplossing voor het parkeren van alle bedrijfsbusjes, maar het gebruik zal de overlast in de IJmuiderstraatweg verminderen. Onderlinge afspraken moeten ertoe leiden dat de overlast verder wordt beperkt door bijvoorbeeld bedrijfsbusjes zoveel mogelijk aan de plantsoenzijde te parkeren. Het initiatief hiertoe ligt bij de bewoners. - Drie jaar geleden is de gasleiding vervangen en het tegel werk provisorisch gelegd. Wordt dit meegenomen.
Alle verhardingen worden vervangen dus ook het tegelwerk in het trottoir.
Mevrouw Sieraad, Willebrordstraat 51 (1971 DB), verzoekt om de garages Willebrordstraat bereikbaar te houden via de inrit bij huisnummer 51. De Van der Zwaagstraat is te smal, staan veel geparkeerde auto’s en is dus geen optie. Een optie is naast huisnummer 59, momenteel een uitlaatplaats voor honden.
De huidige ontsluiting nabij huisnummer 51 ligt te dicht bij de bocht en geeft niet voldoende zicht op het overige verkeer. We hebben ervoor gekozen om een nieuwe ontsluiting van het achterpad op de IJmuiderstraatweg te realiseren ter hoogte van de Willebrordstraat 33. Deze ontsluiting ligt ongeveer in het midden van het pad. Daarnaast blijft de huidige aansluiting op de Van der Zwaagstraat gehandhaafd.
De heer Riet, IJmuiderstraatweg 15a (1971 LB), verzoekt het fietspad over het viaduct De Noostraat en langs de HOV-lijn door te trekken zodat je de weg niet hoeft over te steken en ook richting De Geul. Maak een goede aansluiting voor voetgangers vanaf de Willebrordstraat naar het Willebrordpark. Verder verzoekt inspreker poepzakjes en vuilniszakken te plaatsen om de uitwerpselen van honden op te vangen.
Zie de reactie aan het Wijkplatform IJmuiden-Noord ad. 20.
Het fietspad langs de Julianakade is noodzakelijk voor de bereikbaarheid van de Julianakade en de achterliggende straten. Hoewel het doortrekken van het fietspad langs De Geul en onder de Julianabrug een interessante suggestie is, hebben wij uit oogpunt van doelmatigheid er niet voor gekozen om twee fietspaden vlak langs elkaar aan te leggen. De inrichting van het Willebrordplantsoen maakt geen onderdeel uit van het project. Wel is er een visie ontwikkeld op het parkontwerp zodat dit in een later stadium kan worden meegenomen. Het realiseren van een wandelpad van Willebrordstraat naar het park maakt onderdeel uit van deze visie.
CONCLUSIE
Naar aanleiding van de naar voren gebrachte inspraakreacties besluit het college van burgemeester en wethouders het ontwerp voor de IJmuiderstraatweg en Julianakade op de volgende punten te wijzigen.
Wijziging ontwerp
De volgende wijzigingen worden in het definitief ontwerp doorgevoerd:
Parkeren
Op de volgende locaties worden extra parkeervakken aangelegd:
Tussen de Schoutenstraat en Spilbergenstraat worden aan de parkzijde 2 extra parkeervakken aangelegd;
De 13 langsparkeervakken in de C. van der Doesstraat worden gewijzigd in 19 haakse parkeervakken. Deze vakken worden langer en breder aangelegd zodat ze aantrekkelijk zijn voor bedrijfsbusjes;
- Tegenover het flatgebouw aan de Willebrordstraat worden 3 extra parkeervakken aangelegd;
- De langsparkeerstrook tegenover de Nissan garage wordt met 6 parkeervakken uitgebreid;
- De langsparkeerstrook aan de parkzijde tussen De Lumeystraat en de Van der Zwaagstraat wordt met 3 parkeervakken uitgebreid.
Middengeleiders
- De middengeleiders ter hoogte van de Frans Naereboutstraat, Wijk aan Zeeërweg en Homburgstraat worden symmetrisch in noordelijke en zuidelijke richting uitgebogen.
- Nader wordt bekeken of een middengeleider in de Julianakade bij de aansluiting op de Kennemerlaan kan worden aangelegd.
Inrit garages
- De garages van de panden Willebrordstraat worden ter hoogte van pand 33 ontsloten op de IJmuiderstraatweg. De aansluiting op de Van der Zwaagstraat blijft gehandhaafd.