Geachte aanwezigen,
Ik spreek in namens het wijkplatform IJmuiden-Noord
Ik zal eerst kort de punten noemen waar we ons in kunnen vinden.
- Al in 2009 waren we al voor het opheffen van de knip op het Oosterduinplein.
- De knip in de Evertsenstraat blijft gehandhaafd.
- De verfoeide fietspaden op de Kennemerlaan verdwijnen.
We blijven ons echter verzetten tegen de komst van de centrumring.
Waar gaat het om:
- De toename van het verkeer op het Moerbergplantsoen van 4.500 naar 6.000. Dit rechtvaardigt volgens ons in ieder geval een zebrapad tussen de twee nabij gelegen scholen Het Kompas.
- De grote toename van het verkeer op het vPoptaplantsoen van 500 naar 3.000
- De toename van het verkeer op de IJmuiderstraatweg van 4.000 naar 5.000 auto’s. Daar wil ik graag wat dieper op ingaan.
Deze toename in de IJmuiderstraatweg lijkt weinig maar is misschien wel de spreekwoordelijke druppel die de emmer bij de bewoners van de IJmuiderstraatweg doet overlopen. Ik ga iets voorlezen uit de samenvattende rapportage Gezondheidsmonitor in de IJmond van de GGD Kennemerland van januari 2014:
De belangrijkste conclusies t.a.v. hinder en bezorgdheid.
“Tot ruim een derde van de inwoners in de door basismetaalindustrie hoogst belaste gebieden ervaart geurhinder, stof/roet/rookhinder en/of geluidhinder van bedrijven/industrie in de IJmond. Ook is bijna een derde van de inwoners bezorgd over de eigen gezondheid gerelateerd aan bedrijven en industrie. Deze percentages zijn significant hoger dan de percentages in de lager belaste gebieden. Het resultaat dat er hinder en bezorgdheid is in de IJmond vanwege bedrijven/industrie is niet nieuw. Van belang is de omvang ervan in de hoogst belaste gebieden. Naast het feit dat hinder en bezorgdheid onprettig/vervelend zijn voor de personen die dit ervaren, bestaan er in de literatuur aanwijzingen dat hinder en bezorgdheid een negatieve invloed kunnen hebben op de (ervaren) gezondheid Het hogere percentage inwoners dat hinder en bezorgdheid ervaart in het hoogst belaste gebied is dus een duidelijk signaal dat in de gaten gehouden moet worden.”
Samengevat: Meer verkeer toelaten betekent meer geluidhinder en meer fijn stof. Meer geluidhinder en fijn stof betekend meer mensen die bezorgd zijn over hun eigen gezondheid.
Onlangs kwam de gemeente met de visie Luchtkwaliteit. Ik lees daarin het volgende:
Om een verbetering van de luchtkwaliteit te kunnen realiseren dient een groot aantal maatregelen getroffen te worden. Diverse maatregelen kunnen de IJmondgemeenten zelfstandig uitvoeren, zoals op het gebied van verkeer.
Verder heb ik nog twee citaten uit het Startdocument IJmuiden-Oost:
“In het Milieubeleidsplan Velsen 2015-2020 (MBP) is het gemeentelijke milieubeleid opgesteld. De centrale doelstelling van het MBP is “het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Velsen”.“
Het nu voorliggende verkeersstructuurplan centrum IJmuiden zal juist een verslechtering van de leefomgeving van bewoners aan het Van Poptaplantsoen en IJmuiderstraatweg tot gevolg hebben.
En ten aanzien van geluid:
Een groot deel van het plangebied ligt binnen de contouren van het geluidsgezoneerde industriegebied IJmond. Bij de noordelijke plangrens zijn ook zogenaamde maximale toegestane geluidsbelastingen (MTG’s) vastgesteld. Daarom wordt in het bestemmingsplan extra aandacht gegeven aan het milieuaspect geluid.
Het nu voorliggende verkeersstructuurplan centrum IJmuiden toont aan dat er met deze MTG’s geen rekening wordt gehouden zoals in het Startdocument IJmuiden Oost was vastgelegd.
Tot slot: wat in prachtige mooie woorden beleden, wordt helaas in de praktijk met voeten getreden. Verkeerstechnisch is het plan misschien te verdedigen, maar milieutechnisch niet. Het milieutechnisch zwaarst belaste gebied van IJmuiden-Noord – de IJmuiderstraatweg – is de dupe. Ik doe een dringend beroep op de raad om hier oog voor te hebben en de centrumring te schrappen.
Ik dank u voor de aandacht.