IJmuiden, 15 januari 2012
Jaarplan cq. speerpuntenplan wijkplatform IJmuiden-Noord 2012 (als PDF te downloaden)
Het wijkplatform IJmuiden-Noord brengt in dit plan de volgende punten naar voren.
1) Verkeerszaken
a) Kennemerlaan herinrichten i.v.m. met het onveilige fietspad en verkeerslichten op het kruispunt van Merwedestraat/Marktplein met Lange Nieuwstraat
b) Onderzoek naar de effecten van het opheffen van de knip in de Oosterduinweg
c) Herinrichting IJmuiderstraatweg
d) Fietsverbinding van west naar oost halverwege het park van het Moerbergplantsoen
e) Parkeren van busjes in de woonstraten
f) Straten inrichten als 30 km/uur straat
Toelichting algemeen:
Een deel van ons speerpuntenplan van 2011 is gerealiseerd. Het betreft het inrichten van de wegen IJmuiderstraatweg met Julianakade en het Moerbergplantsoen als 50 km/uur wegen. Hiermee wordt de doorstroming van dat deel van IJmuiden-Noord gewaarborgd. De Kalverstraat, Wijk aan Zeeërweg en het stuk van de Velserduinweg ten noorden van de Lange Nieuwstraat vormen echter ook een belangrijke schakel in het ontsluiten van onze wijk. In het licht hiervan vragen ons dan ook af of het wel verstandig is geweest deze wegen te bestempelen als 30 km/uur. Ze voldoen volgens ons niet aan de eisen voor duurzaam-veilig wegverkeer, ze hebben ook niet de uitstraling van 30 km/uur wegen en er wordt op deze wegen veelal veel harder dan 30 km/uur gereden, evenals in vele, vaak nauwe binnenstraten in onze wijk.
Een aantal van deze onderwerpen en meer heeft het wijkplatform reeds in maart 2009 vastgelegd in een nota[1], die nog steeds een belangrijke onderligger is voor dit speerpunt.
Graag willen we met de afdeling Verkeer discussiëren over dit hoofdstuk en de in 2011 uitgevoerde verkeerstellingen.
Toelichting specifiek:
Ad. 1.a) Iedereen in IJmuiden klaagt over de inrichting van de Kennemerlaan. Een groot probleem is de overgang (richel) tussen het verhoogde fietspad en de weg. Als over enige tijd de Merwedestraat heringericht en aangesloten wordt op de Heerenduinweg pleit het wijkplatform ervoor om ook de inrichting van de Kennemerlaan te veranderen. Onze voorkeur is daarbij dat het fietspad aangebracht wordt tussen de geparkeerde auto’s en de stoep: de situatie zoals gerealiseerd in de De Noostraat. Omdat de Kennemerlaan een winkelstraat is, komt het heel veel voor dat er een auto dubbel geparkeerd wordt op het fietspad: dat is in deze variant niet meer mogelijk. Een goedkopere oplossing is om de rijbaan van de Kennemerlaan zodanig te verhogen dat deze op gelijke hoogte komt met de fietspaden. Daarmee zal het profiel voldoen aan enkele recent ingerichte wegen zoals de Orionweg. Nadeel blijft dat er dan nog steeds op het fietspad geparkeerd kan worden en dat dit feitelijk ook heel veel gebeurt.
Om de route Kennemerlaan / Marktplein aantrekkelijker te maken, (de route is nu minder aantrekkelijk, omdat het vaak lastig is om de Lange Nieuwstraat op te komen) geven we daarbij tevens in overweging het kruispunt met de Lange Nieuwstraat te voorzien van verkeerslichten. Secundair voordeel is dat de Lange Nieuwstraat daarmee minder aantrekkelijk wordt.
Ad. 1.b) Aanvullend op 1.a) vragen we ons af of het nog steeds verstandig is om de knip in de Oosterduinweg te handhaven, te meer nu de gemeente van plan is om de Lange Nieuwstraat verkeersluwer te maken. Volgens ons zal het opheffen van de knip zeker tot gevolg hebben dat er minder verkeer door de Lange Nieuwstraat zal gaan rijden. We pleiten ervoor hier onderzoek naar te doen in het kader van het nieuw te ontwikkelen LVVP.
Hierbij dient ook onderzocht te worden of de Kalverstraat en Oosterduinweg dan 30 km/uur wegen moeten blijven.
Ad. 1.c) We hebben een wensenlijst ingebracht voor de herinrichting van de IJmuiderstraatweg. We zullen erop toezien dat er met deze lijst rekening gehouden wordt. Het zal een onderligger zijn bij het beoordelen van de definitieve plannen.
Ad. 1.d) We pleiten voor een west-oost verbinding door het park voor de fietsers. Bij de plannen voor de inrichting van het Stadspark is hierin niet voorzien. Als deze dwarsverbinding er niet komt, heeft dit tot gevolg dat er illegaal over de voetpaden gefietst gaat worden, zoals nu ook gebeurt in het Duinpark in Zeewijk.
Ad. 1.e) Veel mensen ergeren zich aan het parkeren van busjes in de woonstraten. Vooral als een busje het gehele weekeinde voor het raam van een woning staat. Hier is wettelijk niets aan te doen zolang de busjes niet langer dan 6.00 meter en niet hoger dan 2.40 meter, want die moeten op daartoe aangewezen parkeerplaatsen neergezet worden. De gemeente zoekt naar een oplossing voor dit probleem, waarbij mensen op vrijwillige basis hun busje elders parkeren. We dringen erop aan dat de oplossing er zo spoedig mogelijk komt.
Ad. 1.f) Een belangrijke eis die is vastgesteld voor 30 km/uur-gebieden voor een duurzaam-veilig wegverkeer luidt dat de straten slechts een functie mogen hebben voor verkeer dat zijn bestemming of herkomst heeft op die weg, dan wel op een weg die in de directe omgeving ligt. De Kalverstraat en het stuk Velserduinweg ten noorden van de Lange Nieuwstraat voldoen hier zeker niet aan, gezien het vele verkeer dat hier doorheen gaat (Kalverstraat 4.000 auto’s per etmaal volgens een oude telling). Er zijn twee oplossingsmogelijkheden: (1) deze wegen inrichten als 50 km/uur wegen of (2) inrichten als 30 km/uur wegen. In het laatste geval zullen aanvullende verkeersbelemmerende maatregelen genomen moeten worden om te voldoen aan de in het begin van dit punt genoemde belangrijke eis van duurzaam-veilig wegverkeer.
Het wijkplatform wil graag in overleg met de afdeling Verkeer bepalen welke oplossing het beste resultaat heeft.
Daarnaast zijn er ook nog binnenstraten in onze wijk die niet ingericht zijn als 30 km/uur weg. We dringen er derhalve bij de gemeente op aan dat er een overzicht van de straten gemaakt wordt die nog niet aan de eisen van duurzaam-veilig wegverkeer voldoen en het maken van een plan van aanpak met prioriteitenlijst en een tijdsplanning waarin duidelijk wordt wanneer er wel voldaan wordt aan de eisen. In de tussentijd willen we dat er vaker gecontroleerd worden of er niet te hard wordt gereden. We zullen zelf ook snelheidsmetingen gaan doen.
2) Jeugdbeleid verbeteren
a) Aanpakken van overlast jongeren, met name de Kennemerlaan.
b) Bestrijden drugsgebruik onder jongeren.
c) Het creëren van een hangplek (jeugdhonk?) voor jongeren.
Toelichting:
Ad. 2.a) Het wijkplatform constateert dat er in en rond IJmuiden-Noord te weinig uitgaansmogelijkheden voor jongeren zijn. In de Kennemerlaan zijn weliswaar enkele horecagelegenheden, maar die zijn niet alle toegankelijk voor jongeren onder een bepaalde leeftijd (16 of soms zelfs 18 jaar) i.v.m. het schenken van alcohol. Toch hebben deze gelegenheden een bepaalde aantrekkingskracht op deze jongeren, met tot gevolg dat ze in de omgeving daarvan gaan rondhangen. Dit gebeurt vaak met veel lawaai, ze gooien rommel op straat en er worden soms vernielingen aangericht. De gemeente heeft in het afgelopen jaar reeds een aantal maatregelen genomen die er duidelijk toe geleid hebben dat het rustiger is geworden. Dit onderwerp behoeft echter blijvende aandacht.
De gemeente heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat de bewoners in 2012 een rol krijgen bij het opstellen van het Plan van Aanpak binnen de structuur van de wijkgerichte dienstverlening. In concreto via de vertegenwoordiger van het wijkplatform in het wijkteam.
Ad. 2.b) Het wijkplatform heeft van enkele horeca uitbaters vernomen dat de meerderheid van hun bezoekers drugs gebruiken. Tezamen met drankgebruik leidt dit gemakkelijk tot agressief gedrag; niet alleen binnen, maar ook buiten de horecagelegenheid. Ook horen we van omwonenden van de skatebaan achter de Vomar dat er aldaar drugs gedeald worden. Het aanpak van drugsgebruik dient een hoge prioriteit te hebben.
Ad. 2.c) Het wijkplatform constateert dat er feitelijk weinig tot geen plaatsen zijn waar de jeugd naartoe kan. Zodra ze ergens een hangplek gevonden hebben volgen er al snel klachten en wordt er alles aan gedaan om die plek onaantrekkelijk te maken.
Op dit moment ligt de hangplek op het Plein 1945 onder de loep. Er wordt gezocht naar een alternatieve locatie. Het wijkplatform wil er zeker van zijn dat hier dan geen nieuwe problemen ontstaan. De bewoners moeten tijdig geïnformeerd worden.
Begin 2011 hebben drie jongeren uit de Meidoornstraat in IJmuiden aan de gemeente om ondersteuning gevraagd bij de realisatie van een veilige uitgaansgelegenheid in IJmuiden voor jongeren van 14 tot 18 jaar. Dit is besproken in de Carrousel van 20 januari, en alle raadsleden waren enthousiast, maar we hebben er tot nu toe nooit meer iets van gehoord.
3) Uitstraling delen IJmuiden-Noord verbeteren
a) Straten voorzien van bomen
b) Plaatsen van bloembakken
Toelichting:
Ad. 3.a) In veel straten zijn de laanbomen voor meer dan 50% verdwenen. In sommige straten zijn er in het geheel geen laanbomen aanwezig. Voorbeelden: Kalverstraat (op een paar bomen naast Albert Heijn na) en de De Ruyterstraat met zijn diverse zijstraten. Tijdens de wijkschouw van oktober 2010 is vastgesteld dat het er in deze omgeving troosteloos uitziet. We kennen geen plannen waaruit blijkt dat er nieuwe bomen geplant gaan worden.
Ad. 3.b) In het verleden werden er op diverse plaatsen in de gemeente bloembakken geplaatst: niet alleen in de winkelstraten, maar ook in de wijk. Ze zijn helaas wegbezuinigd, maar we zouden ze graag weer terug zien. De wijk zal er zeker aantrekkelijker door worden. We stellen ons er dan wel bij voor dat er iemand in de directe omgeving van een geplaatste bloembak bereid is deze te adopteren (water geven en er zo goed mogelijk op toezien dat ze niet vernield worden).
4) Overlast hondenpoep aanpakken
a) Betere begrenzing honden losloopplaatsen
b) Strenger optreden tegen mensen die zich niet aan de regels houden: lik-op-stuk
Toelichting:
Ad. 4.a) Er is veel overlast van de uitwerpselen van honden rond de losloopplaatsen. De eigenaren van honden houden er onvoldoende toezicht op, om hun honden binnen het gebied te houden, of geven de honden al in het aanloopgebied de gelegenheid om hun behoefte te voldoen. De uitwerpselen worden daarbij veelal niet opgeruimd.
Voor twee locaties zal in 2012 extra aandacht nodig zijn. Het betreft de watertoren en de IJmuiderstraatweg. Als de appartementen van de watertoren betrokken worden zal de losloopplaats rondom de toren verplaatst moeten worden en bij de herinrichting van de IJmuiderstraatweg zullen voldoende losloopplaatsen beschikbaar moeten blijven (zie ook ad. 1.c).
Ad. 4.b) Met grotere regelmaat toezicht houden en lik-op-stuk beleid bij overtredingen zal naar onze mening zeker helpen de hondeneigenaren op te voeden.
5) Onderhoud openbare ruimte en speelplaatsen
a) Belijning parkeerplaats Velserduinplein vernieuwen
b) Kapotte tegels vernieuwen in de stoep zuidzijde van De Komeet, rotonde Lange Nieuwstraat
c) Afwerkpunten speelplaats De Torentuin bij de watertoren
Toelichting:
Ad. 5.a) De belijning van de parkeerplaats Velserduinplein is op veel plaatsen nauwelijks meer te zien. Aan de noordkant zijn de lijnen vrijwel geheel verdwenen en staan de auto’s vaak niet meer in de vakken. Bij de ingangen staan borden met daarop de verplichting vermeld te parkeren ‘alleen in de vakken’. Het is dus van belang dat de belijning goed te zien is! Overigens ontbreekt een dergelijk bord bij de ingang via de Tussengang. Zolang dat bord ontbreekt kan formeel niet optreden worden tegen het niet parkeren in de vakken.
Ad. 5.b) De stoeptegels voor De Komeet zijn over een grote lengte stuk gereden door de verhuisauto’s tijdens de ingebruikname van het gebouw.
Ad. 5.c) In februari 2011 is de Speelplaats Hoogeberg officieel geopend. Nadien is geconstateerd dat het hondenrooster bij de ingang westkant niet goed aansluit op het hek. De honden kunnen derhalve zonder problemen naar binnen lopen. Overigens is een vlak rooster gebruikt, d.w.z een rooster zonder stompe punten aan de bovenkant. Voor veel honden is het dan ook geen enkel probleem op daarop te lopen.
We pleiten voor het aansluiten van het hek tot aan het rooster (of het rooster breder te maken) en het rooster te vervangen door een rooster met stompe punten. Verder pleiten we voor het afsluiten van de ingang aan de noordkant. Doordat er twee ingangen zijn gebeurt het regelmatig dat kinderen door de speelplaats fietsen. Dit is extra aantrekkelijk omdat de ingang op een helling ligt. Dan kunnen ze extra vaart maken!
6) Op de volgende wijze onderhouden we contact met de wijkbewoners
a) We organiseren een wijkschouw
b) We informeren de bewoners via verschillende media
c) We gaan onze website weer up-to-date maken
Toelichting:
Ad. 6.a) In 2010 hebben we een wijkschouw gehouden en in 2011 een nachtschouw tezamen met wijkplatform IJmuiden-Zuid. In 2012 is de wijkschouw weer aan de beurt. Of dit een fysieke wijkschouw wordt, of dat we een uitgebreid spreekuur gaan organiseren met daarna de mogelijkheid om na afspraak ter plaatse een kijkje te gaan nemen, gaan we nog bepalen. We willen dit weer graag met het wijkplatform IJmuiden-Zuid doen.
Ad. 6.b) De vergaderingen van ons wijkplatform worden aangekondigd in de IJmuider Courant en veelal middels een advertentie in de Jutter.
We vragen aandacht van de IJmuider Courant om besproken onderwerpen te plaatsen. Lukt dit niet dan plaatsen we een artikel op www.vandaag.nl/velsen en sturen een persbericht naar de IJmuider Courant en/of de Jutter.
Zo nodig nemen we bij een onderwerp contact op met bewoners middels een rondschrijven of organiseren een enquête.
Ad. 6.c) Onze website is al meer dan anderhalf jaar niet meer onderhouden, omdat de provider gestopt is. We zullen een andere website moeten maken. In een gesprek met wethouder Te Beest is door hem naar voren gebracht dat hij gaat onderzoeken of de gemeente een dergelijke faciliteit kan aanbieden. Er is ook een commerciële websitebouwer die zijn diensten tegen een vergoeding heeft aangeboden. En er bestaat de mogelijkheid dat we het geheel zelf gaan doen. We gaan onderzoeken wat de voorkeur heeft.
7) Overzicht lopende onderwerpen voor zover niet hiervoor genoemd
a) Herinrichting Julianakade
b) Herinrichting Moerbergplantsoen en Stadspark
c) Hangjongeren Plein 1945
d) Winkelcentrum IJmuiden
e) Aanpakken overlast Kennemerlaan
f) Geluidsoverlast Velserkom
g) Speelplaats Hoogeberg
h) Leefbaarheidsmonitor 2011, plan van aanpak
i) Toezichthouder toevoegen aan wijkteam
j) Deelname klankbordgroep Lichteren / Averijhaven / Nieuwe Zeesluis
Namens het Wijkplatform.
Johan Zwakman
Voorzitter
[1] Notitie verkeersstromen IJmuiden-Noord d.d. 18-3-2009