Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 11 februari 2015
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) Bulters
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
Dhr. K. (Klaas) Prins
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer J. (Jos) Kortekaas (Velsen-Noord)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Dhr. R (Richard) van Hardeveld
Wethouder Mevrouw A. (Annette) Baerveldt (vanaf agendapunt 4)
Mevr. T. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)
Afwezig/Afgemeld
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer P. (Piet) Schouten (afgemeld)
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer P. (Peter) Stam (PWZ)
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Presentatie riool
- Windpark Spuisluis
– Werkgroep
– Excursie 16 januari naar Park Luna in Heerhugowaard met Eneco
– Inspreken in raadsvergadering op 22 januari
– Wat verder ter tafel komt. - Mededelingen en ingekomen post
– Brief omgevingsdienst over grondwatersanering Rivierenbuurt
– Inspraak rapp. “Herinrichting omgeving gemeentehuis” - Notulen vergadering 14 januari 2015
met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Herinrichting Lange Nieuwstraat
– Aanvechten besluit Velserduinweg af te sluiten - Winkelcentrum IJmuiden
- Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
- Voortgang klankbordgroepen
– Averijhaven/Zeesluis
– Visie Noordzeekanaal 2040 - Wijkteamvergaderingen
– Volgende vergadering 24 februari - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er is geen inloop.
- Presentatie riool
Naar aanleiding van enkele vragen, waaronder de vraag hoe het kan dat er na ernstige regenval toch weer een waterballet onder het viaduct bij de pont kon ontstaan, is dhr. Richard van Hardeveld van de gemeente uitgenodigd. Zwakman geeft hem het woord.
Van Hardeveld begint met een algemene inleiding wat de functie is van het riool. Daarna geeft hij inzicht in wat het riool qua capaciteit aankan. Bij een extreme regenbui is het riool heel snel vol en de verwachting is dat er in de toekomst meer extreme regenbuien zullen komen. Op 28 juli 2014 is er over de gehele dag bijna 100 mm water gevallen met een piek van 54 mm in één uur (officiële meting KNMI in Wijk aan Zee). Het rioolstelsel met 8 mm regen vol en de bergbezinkbassins met 2 mm. Natuurlijk stroomt het water ook weer weg. Zo wordt in een uur 1 mm verpompt naar de zuiveringsinstallatie. De riooloverstorten verwerken ca. 30 mm/uur en op straat wordt 50 mm verwerkt.
Als het riool vol is, blijft het regenwater op straat staan en stroomt naar het laagste punt. Dit is gebeurt op 28 juli 2014 bij het viaduct bij de pont: dit is namelijk zo’n laag punt. Het regenwater stroomt hier van zes kanten naartoe (Willebrordstraat, De Noostraat, Briniostraat, Kanaaldijk, Min. van Houtenlaan en Stationsweg). Een oplossing is niet zo simpel te vinden. Het is bijvoorbeeld door Rijkswaterstaat niet toegestaan om een doorsteek (overloop) met een buis naar het Noordzeekanaal te maken. Het betreft hier namelijk een primaire waterkering. Een pomp plaatsen zou kunnen, maar dat is dan voor misschien één keer in het jaar. De vraag is of dat rendabel is. Hoe erg is het als je eens per jaar een uur niet onder het viaduct door kan? De oplossing is nu om de brandweer het water weg te laten pompen en die kan snel aanwezig zijn.
Op andere plaatsen is met succes een soort waterkering in de weg gemaakt met behulp van een verkeersdrempel. Daarmee kun je het water in een andere richting uit dwingen. Dan moet je het echter wel naar een plek kunnen laten stromen waar het geen overlast geeft. Die is er niet bij de pont.
Van Hardeveld vertelde verder dat er een uniek alternatief bedacht is voor de zeer dure bergbezinkbassins (willebrordbassin koste €4,5 mln.), die feitelijk maar heel weinig operationeel zijn. Op een aantal strategische plaatsen zijn in het hoofdriool op afstand te bedienen schuiven aangebracht. Als er heel veel regen valt kunnen die schuiven gesloten worden en kan het water in het riool niet meer naar een lager gelegen gebied stromen. Het riool zelf gaat dan als buffer dienen. Uiteindelijk hebben we hiermee in Velsen € 13,3 mln. bespaard, waardoor de kosten voor ons als inwoner naar beneden konden.
Verder wordt er hard aan gewerkt om overal een apart riool voor het regenwater aan te leggen. Dat riool wordt overigens nergens op aangesloten. Het zijn poreuze buizen die het water opvangen en het daarna geleidelijk afstaan aan de grond. Voor IJmuiden is dit goed toepasbaar, omdat we hier zandgrond hebben.
Een doorn in het oog is dat steeds meer mensen hun tuin van tegels voorzien, waardoor het water niet meer in de grond wegzakt, maar in het riool terecht komt. Van Hardeveld pleit voor het meer toepassen van ruimte tussen de tegels of het gebruik van grind.
Als laatste vertelt Van Hardeveld dat hij mogelijkheden ziet om uit het relatief warme rioolwater energie te winnen. Dit zou kunnen in de hoofdriolen. Hij laat een zogenaamde riothermiekaart zien. Het riool langs de stationsweg maakt de meeste kansen voor deze techniek.
- Windpark Spuisluis
- Werkgroep (verslag)
Het verslag is klaar en met de uitnodiging van deze vergadering meegestuurd.
Weidema neemt de hoofdpunten met ons door. Het was een kick-off vergadering met alleen afgevaardigden van de omwonenden (wpf. IJm-Noord, Velsen-Noord en -Zuid). Van de andere organisaties was niemand aanwezig (Tata Steel, gemeente en Rijkswaterstaat), Mevr. van Vuuren van Omgevingsdienst IJmond had zich ziek gemeld. De werkgroep concentreert zich geluid (vooral turbine 7 en 8), slagschaduw (nauwelijks op ons van toepassing) en de invloed van de turbines op stof en schoorstenen: ons hoofdpunt. Het is nog niet opgenomen in de gemaakte MER.Weidema heeft contact gehad met Royal HaskoningDHV die de MER gemaakt heeft en gevraagd of zij het onderzoek zouden kunnen doen. Ze geven aan dat ze het onderzoek inderdaad wel zouden kunnen doen, maar dat er een conflict of interest is.Weidema zegt dat hij ook een reactie heeft ontvangen op een brief gericht aan de gemeente. Deze reactie is opgesteld door de Omgevingsdienst IJmond en zal rondgestuurd worden.
- Excursie 16 januari naar Park Luna in Heerhugowaard met Eneco
De excursie is nuttig geweest. De omstandigheden waren niet van dien aard dat we de windturbines konden horen, maar de verhalen over geluidsoverlast van de mensen uit de omgeving waren overduidelijk. Twee van de windturbines staan op een aarden wal die aangebracht is om het geluid van de verkeersweg daarachter af te schermen. We vonden het verbazingwekkend dat de mensen de windturbines vooral horen als de wind vanaf de woningen richting de windturbines waait. Het geluid van het verkeer is dan nagenoeg verdwenen, maar het geluid van de windturbines komt tegen de wind in naar de huizen toe.
De afstand tot de voorste huizen is circa 300 m. Sommige mensen ervaren dan ook ernstige overlast. Zo ernstig dat ze om die reden hun huis te koop hebben staan. Er was een mevrouw bij de xcursie aanwezig die 7×24 uur psychische problemen ondervindt van twee windturbines: één ten westen van haar huis en één ten noorden, beide op circa 350 m. Bij haar huis was die morgen dat we er waren wel een windturbine te horen, mogelijk ook omdat het geluid weerkaatste tegen een muur bij haar huis. Tussen haar huis en de westelijke windturbine staat ook een bedrijf dat steen/puin vergruist. Sinds de windturbine er staat heeft ze meer last van stof. Dit bevestigt ons vermoeden dat windturbines het stof weer in beweging brengen.
We hebben niet gehoord dat er veel overlast is van slagschaduwen. Als er slagschaduwen op de huizen vallen worden de windturbines stil gezet. Hier is regelgeving voor. Wel werd door iemand opgemerkt dat hij het vervelend vindt dat als hij in zijn stoel zit te lezen in een ooghoek de windturbines ziet draaien. Dat was bij hem ook nog eens te zien in de spiegeling van een kastraam in zijn kamer.
De windturbines zijn overigens niet neergezet door Eneco, maar ze hebben ze overgenomen. We hebben wel de overtuiging gekregen dat Eneco wel zijn best doet om samen met de bewoners te zoeken naar oplossingen voor de problemen.
- Inspreken in raadvergadering op 22 januari
Zwakman heeft ingesproken in de raadsvergadering (tekst meegezonden met de uitnodiging). Hij had formeel maar 2 minuten, maar door de vele vragen heeft het gehele verhaal ca. 15 minuten geduurd. De vragen boden hem de mogelijkheid een nadere toelichting te geven. Er is een woordelijk verslag gemaakt, wat te vinden is op de website van de gemeente.
De vragen kwamen voornamelijk van de oppositie. Onduidelijk is of het verhaal ook indruk gemaakt heeft. Maar of het veel helpt als het wel indruk gemaakt heeft is de vraag. Immers, we hebben begrepen dat de gemeente de komst van de windturbines niet tegen kan houden. De provincie bepaalt.
- Mededelingen en ingekomen post
- Brief omgevingsdienst over grondwatersanering Rivierenbuurt
Na enig aandringen heeft Zwakman een rondschrijven van de Omgevingsdienst IJmond (voorheen Milieudienst IJmond) ontvangen. De belangrijkste boodschap is dat het onttrekken van grondwater en het reinigen hiervan gestopt is en dat ze de verontreiniging gecontroleerd laten verspreiden richting het Noordzeekanaal. Dit proces wordt door middel van monitoring (bemonsteren van peilbuizen) in de gaten gehouden. Dit bemonsteren vindt jaarlijks plaats en wordt onderzocht op aanwezigheid van vluchtige gechloreerde koolwaterstoffen (VOCL of VGK’s). Als de verspreiding niet verloopt zoals aangenomen, wordt ingegrepen. De Antea Group heeft van de gemeente opdracht gekregen om het verloop in de gaten te houden.
Deze aanpak is mogelijk, omdat er geen risico’s voor de volksgezondheid aanwezig zijn en gewijzigde wetgeving dit mogelijk maakt.
Vragen kunnen gesteld worden aan dhr. Kalf van Omgevingsdienst IJmond. - Inspraak rapp. “Herinrichting omgeving gemeentehuis”.
De inspraak heeft tot enkele kleine wijzigingen geleid (samenvatting hiervan is met de uitnodiging meegestuurd). Het betreft de hoogte van de plantenbakken voor de foto winkel, de laad en losplaats op de hoek Raadhuisstraat-Zoutmanstraat, de fietsenrekken voor de reformwinkel en de brievenbussen van PostNL (ze zijn verplaatst). Er worden verder een aantal extra afvalbakken aangebracht.
- Notulen vergadering 14 januari 2015
De notulen worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de notulen:
Speerpuntenplan
Zwakman heeft de punten ten behoeve van het speerpuntenplan voor het wijkteam uit ons jaarplan gehaald. Het overzicht is met de uitnodiging meegestuurd. We voegen het punt parkeerverbond aan de Zoutmanstraat achter het gemeentehuis toe. Op deze plaats is onvoldoende ruimte.
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
Van Nijendaal heeft tezamen met IJmuiden-Zuid een gespreksnotitie gemaakt over de punten waar we het als wijkplatforms niet over eens zijn. Het gaat wat ons betreft om het punt dat we niet willen dat de Velserduinweg ten noorden van de Lange Nieuwstraat afgesloten wordt. Zuid is het niet eens met het verdwijnen van het zebrapad bij schoenenwinkel Sterk en de fietspaden bij de pleinen: die zijn erg smal. Het punt van het verdwijnen van parkeerplaatsen aan het westeinde van de Lange Nieuwstraat (bij de rotonde) is straks opgelost als de bus van lijn 3 in Zeewijk een eindpunt krijgt. Dan vervalt een bushalte en komen er weer parkeerplaatsen bij.
- Winkelcentrum IJmuiden
Geen nieuws.
- Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark
Er ontstaat een discussie over het hek tussen het park en de Kanaaldijk. Oorspronkelijk zou er alleen een haag komen, maar de aannemer die de haag neergezet heeft vond het nodig om een hek te plaatsen, ter bescherming van de haag. Probleem is nu echter dat het niet meer mogelijk is om vanaf de IJmuiderstraatweg naar het kanaal te lopen. Dit geldt voor vissers die naar het water willen, maar omgekeerd ook voor de mensen op de bootjes die beneden de dijk aanleggen en in IJmuiden boodschappen willen doen. En straks krijgen we de Sail. Veel mensen uit IJmuiden-Noord zijn gewend om dan via de IJmuiderstraatweg naar het kanaal te lopen. Datzelfde geldt voor de mensen die hun auto hier neerzetten. Er gaan stemmen op om een doorgang te maken of dat op zijn minst te doen tijdens de sail: al is het maar tijdelijk. Misschien moet er een klaphekje komen.
Maar een doorgang is ook gevaarlijk voor kinderen, hoewel je je moet afvragen of dit hout snijdt, immers het was al jaren mogelijk om zonder belemmering naar de kanaaldijk te lopen en er is (gelukkig) nooit wat gebeurt. Waarom zou dan nu een enkele doorgang met een hekje opeens niet kunnen? Een ander argument is dat je daarna nog aanloopt tegen de vangrail aan de noordkant. Dat is een nagenoeg onneembare barrière. De gemeente heeft al laten weten dat ze tegen het maken van een doorgang zijn.
Er is per e-mail een vraag gesteld door een bewoner over de trappen vanaf de Julianakade. Na uitleg dat die aansluiten op het voetpad tussen de rails, reageerde ze dat ze het wel ziet zitten.
Het voetpad tussen de rails loopt door tot onder de Julianabrug en eindigt iets verder op een stootblok. Je kunt daar met een trap omhoog naar de Havenkade, maar je weg langs de straat vervolgens is moeilijk. Je moet dan door het gras of oversteken, maar daar is ook geen voetpad.
Er wordt hard gewerkt aan de herinrichting van het Willebrordpark. We vragen ons af wanneer begonnen wordt aan het viaduct. Er is geld gereserveerd voor een opknapbeurt. Er zou ook een prijsvraag opgestart worden voor het genereren van ideeën. Wessel zegt dat er dan ook gekeken moet worden naar de bomen op het viaduct. Hij is bang dat de wortels schade aan kunnen richten. Ook wil hij dat er een hoger hek langs de zijkanten van het viaduct komt om te voorkomen dat de jeugd stenen naar beneden kan gooien op de weg die er onderdoor gaat.
- Voortgang klankbordgroepen
- Averijhaven/Zeesluis (Zwakman)
Lichteren
Op 4 februari verscheen een bericht in de IJmuider Courant met als kop “Velsen: lichteren ten koste van recreatie”. Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een door B en W verspreid overzicht wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Raad van State dat het lichteren niet beperkt mag worden. We zitten in Velsen al aan het plafond van emissie van fijnstof.
Baerveldt zegt dat we niet tegen het verhogen van de overslagcapaciteit van 2 naar 4,5 mln ton kolen moeten zijn, maar dat er geen extra fijnstof de lucht in mag komen. Dit kan bereikt worden door tijdens het lossen met water te sproeien en door het toepassen van walstroom. Dan kunnen de dieselgeneratoren vervallen die nu de hijskranen aandrijven.
Zeesluis
De officiële handtekeningen zijn gezet voor de bouw van de nieuwe zeesluis.
- Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)
Geen nieuws.
- Wijkteamvergaderingen
- Volgende wijkteam vergadering is op 24 febr.
Er worden geen agendapunten aangedragen.
- Rondvraag
- Bulters zegt dat er geblowd wordt op de speelplaats van de Volkerakstraat. Hij krijgt het advies om dat te melden.
- Er wordt gevraagd of de flats langs de Willebrordstraat afgebroken gaan worden. Hier gaat niets gebeuren. Er is al wel lang sprake van het renoveren van de flats aan de noordkant van De Noostraat.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:40 uur de vergadering.