Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 11 maart 2015
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer P. (Piet) Schouten (afgemeld)
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer K. (Klaas) Prins
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Mevr. A. (Angelien) Hensen (ivm windturbines)
De heer L. (Luuk) Kiers (ivm windturbines)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)
Afwezig/Afgemeld
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) Bulters
De heer A. (Adrie) van Riet
Wethouder Mevrouw A. (Annette) Baerveldt (vanaf agendapunt 4)
Mevr. T. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
Dhr, M. (Maurice) Bok
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer P. (Peter) Stam (PWZ)
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 11 februari 2015
met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Voortgang Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
- Gevaarlijke stoffen over het Noordzeekanaal
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
– Aanvechten besluit Velserduinweg af te sluiten - Voortgang Winkelcentrum IJmuiden
- Voortgang Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
- Voortgang klankbordgroepen
– Averijhaven/Zeesluis
– Visie Noordzeekanaal 2040 - Wijkteamvergaderingen
– Terugkoppeling vergadering 24 februari - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er is geen inloop.
- Mededelingen en ingekomen post
Geen.
- Notulen vergadering 11 febr. 2015
De notulen worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van:
Zwakman heeft gebeld met dhr. Nico Thijssen. Hij staat 2e op de verkiezingslijst van Rijnland voor de Algemene Waterschappartij. Zwakman wilde weten hoe het nu zit met die primaire waterkering ter hoogte van de Velserpont. Thijssen heeft het verhaal dat het hier om een primaire waterkering gaat bevestigd: een doorboring is gevaarlijk. Als een pijp door een dijk steekt zou het zand er omheen weg kunnen spoelen en dat proces zou steeds dieper de dijk in kunnen gaan. Thijssen gaf de volgende reactie:
De kanaaldijk met de autosnelweg en de slaperdijk zijn een gesloten dijk . Het is een dijkring die moet voldoen aan de hoge eisen van de primaire keringen, omdat door de kans op falen rond het sluiseiland er hoog water op het Noordzeekanaal kan komen. Rijnland wordt zo voor hoogwater beschermt in zijn gebied, Velserbroek ligt daar dus buiten. Het is een kostbare zaak voor Rijnland om de slaperdijk aan de nieuwe klimaatbestendige hogere veiligheid eisen te laten voldoen. Het besluit om een nieuwe sluis te maken zouden we daarom graag vergezeld laten gaan met hogere veiligheidseisen aan het gebied sluiseiland (Deltanorm). Hierdoor zou dan deze gehele primaire kering, kanaaldijk, snelweg en slaperdijk zijn functie als primaire kering verliezen en gezien worden als een normale dijk. Hiervoor gelden minder strenge eisen
- Windpark Spuisluis
- Voortgang
Er is veel verwarrende berichtgeving geweest. De IJmuider Courant kwam met berichtgeving die erop neer kwam dat de locatie Spuisluis vogelvrij was. Met andere woorden: windturbines zouden zelfs in onze voortuin terecht mogen komen. Weidema heeft dit bericht voorgelegd aan gedeputeerd Bond. Die heeft daarop gereageerd (zie bijlage 1).
Zwakman geeft een uitgebreide toelichting van de stand van zaken aan de hand van een presentatie die gemaakt is door dhr. Spaas ten behoeve van de wpf vergadering van Velsen-Noord. De presentatie is hier te vinden.
Zwakman benadrukt nog eens dat het WPF geen actiecomité is. We oriënteren ons zo goed mogelijk en informeren de omwonenden. Hij geeft de tip dat het misschien verstandig is om de vereniging IJmuiderstraatweg weer uit slaapstand te halen en te onderzoeken of het nodig is om in actie te komen tegen de windmolens.
- Gevaarlijke stoffen over het Noordzeekanaal
In de wijkplatformvergadering van Velsen-Zuid heeft iemand van Centraal Nautisch Beheer (CNB) en hebben twee mensen van Veiligheidsregio Kennemerland een verhaal gehouden over de veiligheid op het Noordzeekanaal. Van Nijendaal en Weidema waren hierbij aanwezig en hebben een verslag gemaakt (zie bijlage 2).
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Afsluiten Velserduinweg aan de noordkant
Op 16 maart heeft Van Nijendaal samen met een vertegenwoordiging van het wijkplatform IJmuiden-Zuid een gesprek bij de gemeente. Hier wordt ons punt van het afsluiten van de Velserduinweg aan de orde gesteld. Daarnaast komt het schrappen van het zebrapad bij schoenenwinkel Sterk en de versmalde fietspaden bij de pleinen aan de orde.
Er wordt opgemerkt dat het verbazend is dat er totaal geen protest gehoord is van de bewoners van de Engelmundusstraat. Deze straat wordt in het plan een vrij drukke straat. Zwakman heeft ze heel in het begin met een rondschrijven geïnformeerd over de wens van de gemeente de Engelmundusstraat vanaf de Lange Nieuwstraat te ontsluiten.
- Planning uitvoering
De planning van dit moment is als volgt. Begin april gaat het bestek de markt op, aanbesteding eind mei, opdracht eind juni. Start van de uitvoering in september en het is ca 2 jaar werk. Er wordt gestart aan de westzijde (rotonde Planetenweg) De Lange Nieuwstraat wordt in 4 fasen uitgevoerd en het Plein 45 in 1 fase.
- Winkelcentrum IJmuiden
Schouten heeft geen nieuws over het winkelcentrum.
Sintenie meldt dat er maandagavond 16 maart in het gemeentehuis een bijeenkomst is over de KPN locatie. Er wordt gesproken over een supermarkt waar twee supermarkten uit IJmuiden belangstelling voor hebben en over 49 woningen.
We hebben hier geen uitnodiging voor ontvangen hebben. Nagekomen: De bijeenkomst is niet openbaar. De KPN locatie ligt ook niet in IJmuiden-Noord. Het is aan het wijkplatform IJmuiden-Zuid om deze ontwikkeling in de gaten te houden. Wij zijn alleen (zeer) belangstellend.
- Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark
Volgens Van Nijendaal ligt de uitvoering op schema. Vanaf het benzinestation tot aan de Julianabrug moet de toplaag asfalt nog aangebracht worden. Er wordt gewerkt aan de afwerking van het voetpad tussen de rails.
Zwakman heeft een vrouw gesproken die nu al last heeft van de stank van hondenpoep. Omdat het een losloopgebied betreft hoeft niemand de poep op te ruimen. Wel kunnen we bij ernstige overlast vragen dat de poepzuiger vaker langs komt. Zwakman zal dit punt opnemen in de lijst voor de schouw die, als het project klaar is, volgens afspraak met de gemeente, gehouden gaat worden.
Zwakman heeft gezien dat de uitzichtpost op de heuvel in het Willebrordpark niet overeenkomstig de tekening uitgevoerd wordt. Hij heeft een reactie van de gemeente ontvangen dat dit klopt. Het oorspronkelijke plan bleek te duur: er moest bezuinigd worden. Met een eenvoudiger uitvoering kon het uitzichtplateau behouden blijven.
Een ander vraag die gesteld is aan de gemeente, is of en wanneer het viaduct aangepakt gaat worden. Het volgende heeft daarover in de beschrijving gestaan:
De entree van IJmuiden is weinig uitnodigend en kent geen allure. Een shabby viaduct, beklad met graffiti en behangen met spandoeken kenmerkt de fysieke entree. Op de spoordijk ligt nog de spoorrails, functieloos en met veel onkruid. De kosten voor het proces van het genereren van ideeën voor het viaduct en het participatietraject worden geraamd op € 25.000. Onderzoek naar cofinanciering wordt meegenomen in het project.
De reactie was dat door de grote hoeveelheid werk het (nog) niet gelukt was hier aandacht aan te besteden. Er kan nog niet gezegd worden wanneer dit wel het geval is.
- Voortgang klankbordgroepen
- Averijhaven/Zeesluis (Zwakman)
Lichteren
De projectleider van RWS heeft het volgende bericht gestuurd.
Met de uitspraak van de Raad van State dat er 4,5 mln ton kolen gelichterd mogen worden, wordt nu ook de planstudie Lichteren en de procedure weer opgepakt om te komen tot een bestemmingsplan Averijhaven. In overleg met de gemeente Velsen zijn de volgende afspraken gemaakt:
- Het reeds ingediende MER zal worden geactualiseerd aan de hand van de recent verstrekte vergunning aan het Havenbedrijf.
- Op basis van een geactualiseerd MER zal een ontwerp bestemmingsplan in procedure worden gebracht.
- Daarnaast zal RWS op basis van het vigerende bestemmingsplan de werkzaamheden gaan voorbereiden om te komen tot de ontmanteling van het baggerdepot Averijhaven.
Zeesluis
Zwakman is gebeld door dhr. Bert Zijl van BK Ingenieursbureau. Hij wil een gesprek met leden van het Wpf. Voorstel is Weidema te vragen of hij dit wil oppakken.
- Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)
Geen nieuws.
- Wijkteamvergaderingen
- Terugkoppeling vergadering 24 februari
De notulen zijn nog niet ontvangen. - Volgende wijkteam vergadering is op 21 april
Er worden geen agendapunten aangedragen.
- Rondvraag
- Geen
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:35 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- De tip wordt gegeven om de vereniging IJmuiderstraatweg uit de slaapstand te halen in verband met de komst van de windturbines.
- Zwakman zal Weidema vragen om contact met Zijl (BK Ingenieurs) op te nemen.
Bijlage 1
Betreft: Reactie van gedeputeerde Bond op een vraag van Weidema
Geachte meneer Weidema,
Dank voor uw mail. Ik kan mij uw zorgen voorstellen als ik bijgaand krantenartikel lees. Het gestelde in het krantenartikel is echter onjuist. De landelijke normstelling met betrekking tot geluid, slagschaduw en externe veiligheid blijft natuurlijk van kracht. Bovendien is er wel degelijk voor alle locaties in heel Noord-Holland sprake van een minimale afstand van 600 meter tot kwetsbare bestemmingen waaronder woningen.
Naast die minimale afstand wordt nog een maatwerkregeling in de Provinciale Milieu verordening vastgelegd. Deze regelt dat in stille gebieden nog eens extra onderzocht wordt of maatwerk nodig is.
Door het op 2-3 door PS vastgestelde beleid komen eventuele turbines dus verder-600 m ipv 500 meter- van bewoning af te liggen en worden gevoelige bestemmingen in heel Noord-Holland bovenwettelijk streng beschermd tegen geluidsbelasting door nieuwe windparken die worden gebouwd onder de herstructurering.
In de gebiedsateliers die voor de zomer van start gaan wij in samenspraak met omwonenden en initiatiefnemer zoeken naar de best mogelijke inpassing van turbines en een goede participatie en compensatieregeling.
Voor wat betreft uw punt over de veiligheid is van belang dat windturbines moeten voldoen aan wettelijke regels voor de minimale afstand tot gevoelige objecten.
In het handboek risicozonering zijn deze regels samengevat. Voorafgaand aan de vergunningenprocedure moet worden onderzocht of er voldoende afstand is tot gevoelige objecten en in dit geval ook tot schepen met mensen of gevaarlijke stoffen aan boord.
Deze berekeningen moeten nog worden uitgevoerd en worden vervolgens beoordeelt door deskundigen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en Rijkswaterstaat.
De onderzoeksresultaten alsmede de beoordeling zullen te zijner tijd deel uit maken van de stukken die voorafgaand aan besluitvorming door GS ter inzage worden gelegd.
Met vriendelijke groet,
Jaap Bond
Bijlage 2
Verslag van presentatie over veiligheid op het Noordzeekanaal in wpf verg. Velsen-Zuid
De eerste spreker is Henri van der Weide van het Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Er wordt over het kanaal op jaar basis ongeveer 100miljoen ton goederen vervoerd. Dit is inclusief de overslag voor de sluis
- Wat zijn de stoffen
- Wat doen we preventief
- Wat wordt er gedaan bij calamiteit
Het CNB is een samenwerkingsorgaan van Velsen Zaandam Beverwijk en Amsterdam en voert de nautische taken uit voor deze gemeentes Het CNB verzorgt de verkeersbegeleiding op het kanaal, met de walradar en met camera’s Als een schip zich meldt op de rede van IJmuiden voert zij controles uit op de lading en kwaliteit van het schip en waar het vandaan komt. Aan de hand van de bevindingen krijgt een schip al of niet toestemming om het kanaal op te gaan.
Schepen met gevaarlijke stoffen krijgen altijd een loods en een sleepboot. Uitzondering kan zijn als de kapitein heel veel op het kanaal vaart en daarvoor een uitzonderingscertificaat krijgt. Schepen groter dan 75 meter krijgen altijd een loods.
Er wordt ook nauwlettend gekeken naar de kwalitatieve staat van de betrokken schepen, of het schip veilig kan deelnemen aan het verkeer op het kanaal.
De maximum snelheid voor de scheepvaart is 12 mijl per uur.
De volgende verdeling van het aantal schepen is
- 500 vervoeren benzine producten
- 400 vervoeren diesel producten
- 100 zijn gastankers
- 200 vervoeren niet gevaarlijke stoffen
Er moet op het kanaal, maar ook in grote delen van Europa, gebruikgemaakt worden van zwavelvrije brandstof (geen stookolie).
In verband met de terroristische dreiging wordt gekeken waar het schip vandaan komt. Nu blijven schepen nog wel eens te lang voor de sluis liggen, maar met de komst van de nieuwe sluis en nieuwe digitale mogelijkheden moet dit beter afgestemd kunnen worden. Hoewel het CNB zich nu nog niet uitspreekt over de komst van windmolens zal zij bij een definitieve aanvraag daarvoor haar zienswijze indienen.
Daarna hebben Marije Viveen , beleidsadviseur planvorming Veiligheidsregio Kennemerland en Jur van Lieshout, hoofd Staf Repressie/Brandweerkundige Veiligheidsregio Kennemerland een uitleg gegeven hoe er bij calamiteiten wordt ingegrepen.
Voor de volgende onderdelen liggen draaiboeken klaar en wordt er regelmatig geoefend om te zien of dat wat op papier staat in de praktijk ook uitgevoerd kan worden.
- Over het oefenen op calamiteiten
- Het inzetten van alle beschikbare hulpdiensten
- Het inzetten van de pont als blus platform
- Samenwerking met de andere veiligheidsregio’s bij grote calamiteiten
Van Nijendaal en Weidema