Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord en -Zuid d.d. 13 febr. 2013
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
Mevrouw J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer Jan Bulters
De heer P. (Piet) Dekker
De heer P. (Piet) Schouten
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) van den Bos
Mevrouw E (Enikö) Kardkovâes – Rijnstraat (IJm-Zuid)
De heer W. (Wim) Geels (IJm-Zuid)
De heer F. (Fred) Tromp (IJm-Zuid)
De heer E (Emiel) Webbe (IJm-Zuid)
De heer B (Bastiaan) Aalders (IJm-Zuid)
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer J. (Jacob) Rooij (vztr. wijkteam)
De heer D. (Daan) Bakker (freelancer IJm. Courant)
De heer H. (Hans) Hendriks (woordvoerder klankbordgroep kruispunt Waterloolaan)
De heer C.J. (Cor) de Vlieger
Aanwezig vanuit politiek
De heer L. (Leo) Kwant (vanaf 21:20 uur)
Mevr. D. (Dicky) Sintenie
Mevr. P.J. (Pauline) van Bodegraven
Afwezig/Afgemeld
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer F. (Frans) de Filder (IJm-Zuid)
Mevrouw M. (Mariska) Engels
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer W. (Walther) Swarte
Mevrouw G. (Greanca) Wessel
Mevrouw H (Hülya) Kat
De heer P. (Piet) van Deudekom
De heer T. (Tom) Kruisman
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer D. (Daan) Ouwehand
De heer A. (Arjen) Verkaik
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Kennismaken met Jacob Rooij, vztr. Wijkteam
- Inrichting kruispunt Waterloolaan met Min. vHoutenlaan
- HOV-lijn door Troelstraweg
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 9 jan. 2013
- Winkelcentrum IJmuiden: stand van zaken
- Wijkteamvergadering 15 jan. 2013 en 19 maart
- Rondvraag
- Sluiting
1. Opening
Zwakman opent de vergadering en heet Jacob Rooij welkom
2. Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt vastgesteld.
Er zijn geen punten voor de inloop.
3. Kennismaken met Jacob Rooij, vztr. Wijkteam
In de vergadering van 14 november 2012 (lees hier) is al uitleg gegeven over de nieuwe organisatie en structuur van het wijkgericht werken. De verandering heeft tot gevolg dat Piet van Oosterom is opgevolgd door Jacob Rooij. Van Oosterom is coördinator van de opzichters geworden en zorgt voor het uitvoerende werk in de wijk; Rooij is relatiebeheerder. Zijn taak is om ervoor te zorgen dat alles soepel draait in de wijk tussen de verschillende organisaties en de gemeente. Hij heeft geen budget; wel beschikt hij over wat handgeld om her en der een schouderklopje uit te kunnen delen. Als voorbeeld van zijn taak noemt hij zijn inzet voor het idee van een winkelier om een ijsbaan aan te leggen voor het stadhuis. Hij heeft ervoor gezorgd dat er alle medewerking vanuit het stadhuis kwam en dat er snel een vergunning kwam. Een ander voorbeeld is het schoonmaken van het strand: een initiatief via Facebook van Simone Bontebal. Verder lopen er burgerinitiatieven in de Trompstraat, Maasstraat, Wijk aan Zeeërweg (planten van bloemen in boomspiegels) en Kompasstraat waar hij bij betrokken is. Onderwerpen/ideeën vanuit de burgers kunnen op verschillende manieren aangedragen worden. Een nieuwe mogelijkheid is via de website www.verbeterdebuurt.nl. Dit is een landelijk initiatief waar de gemeente zich bij heeft aangesloten. Deze website is ook via de website van het wijkplatform te benaderen (klik hier): je krijgt dan gelijk de kaart van je eigen wijk te zien. Mensen moeten zich realiseren dat als ze een idee aandragen, ze het ook moeten trekken en zo mogelijk voor sponsors zorgen. De gemeente zal niet zelf het voortouw nemen. Jacob Rooij kan hier echter wel behulpzaam bij zijn.
4. Inrichting kruispunt Waterloolaan met Min. V Houtenlaan
In verband met de komst van de HOV-lijn is de gemeente van plan het kruispunt Waterloolaan met de Min. Van Houtenlaan te gaan herinrichten. Bij de eerste presentatie van deze plannen in febr. 2012 is een klankbordgroep opgericht, die inmiddels drie keer bijeen is geweest. Zwakman was uitgenodigd bij de laatste bijeenkomst op 29 januari 2013.
De klankbordgroep bestaat voornamelijk uit direct omwonenden, terwijl de impact van dit kruispunt veel groter is. Immers geheel IJmuiden maakt gebruik van dit kruispunt als ze door Driehuis rijden. IJmuiden heeft uiteindelijk maar twee volwaardige, maar ook onmisbare ontsluitingsroutes: één langs het kanaal met 35.000 auto’s en één door Driehuis met 20.000 auto’s per 24 uur. Andere mogelijkheden zijn er niet: de route over de sluizen niet meegerekend.
De klankbordgroep heeft ter voorbereiding van de derde bijeenkomst een uitgebreide analyse gemaakt van de vier voorliggende varianten en heeft in grote meerderheid gekozen voor de rotonde. De Dorpsraad Driehuis heeft ook een voorkeur voor een rotonde. Reden is dat een rotonde meer past in het huidige beeld: verkeerslichten verstoren het dorps karakter. De bewoners van IJmuiden kiezen unaniem voor een rotonde, want die zal naar verwachting de minste hinder opleveren. Niemand in IJmuiden zit te wachten op een slechtere doorstroming van het verkeer door Driehuis.
De gemeente lijkt een voorkeur te hebben voor een kruispunt met verkeerslichten. De reden is dat je dan het verkeer door Driehuis kunt regulieren (lees verminderen). Deze keus is ingegeven door een eis van de gemeenteraad uit 2010 om Driehuis verkeersluw te maken. Inmiddels heeft de raad recent deze eis echter afgezwakt van dwingend naar richtingsgevend. Mogelijk is de raad geschrokken van de vele reacties uit IJmuiden dat de route door Driehuis zeer belangrijk is en zo goed mogelijk in takt moet blijven. Hopelijk heeft dit tot gevolg dat ook de gemeente uiteindelijk ook voor de rotonde gaat kiezen. Prijstechnisch is een rotonde ook goedkoper dan een kruispunt met verkeerslichten. Dat geldt nog meer op langere termijn, omdat verkeerslichten onderhoud behoeven.
Overigens komen er wel verkeerslichten voor de ‘overweg’ van de HOV-lijn. Die zullen op zich al voor enige vertraging dus regulering zorgen.
Op een vraag of er ter plaatse niet beter een tunnel voor de HOV-lijn aangelegd kan worden, antwoordt Zwakman dat hier in het beschikbare budget geen ruimte voor is. Feitelijk ligt de route met bijbehorende infrastructuur al vast.
Verder zijn we allen van mening dat het een gemiste kans is dat er geen fietspad vanaf de IJmuiderstraatweg over het viaduct tot aan de HOV-overweg bij Westerveld aangelegd wordt. Je krijgt dan een fantastische fietsroute vanaf het strand.
Een andere opmerking die gemaakt wordt is dat er ook een relatie is met het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat. Realiteit is dat de gemeente dit onderwerp separaat behandelt. Keuzes die daar gemaakt worden kunnen inderdaad gevolgen hebben voor het verkeer door Driehuis.
Het vervolg op het kruispunt Waterloolaan is dat de uiteindelijk keuze en ontwerp van de gemeente nog een keer de inspraak ingaat.
5. HOV-lijn door Troelstraweg
Op dit moment ligt de inrichting van de HOV-lijn door de P.J. Troelstraweg ter inzage. Er kunnen tot 21 febr. zienswijzen ingediend worden. Zwakman heeft twee keer gekeken en is bang dat het parkeren voor de bewoners (9 woningen) aan de westkant van de Troelstraweg een probleem gaat worden. Op dit moment kan er aan twee kanten van de weg geparkeerd worden. Straks nog maar aan één kant en zijn er nog maar 9 parkeerplaatsen van de 24 beschikbaar.
De eerste keer dat Zwakman keek was op een zondagmiddag. Het stond toen helemaal vol. Er was toen een cursus aan de gang in het Kunstencentrum aan de Heidestraat. De tweede keer was op een zaterdagmiddag. Er stonden toen 18 auto’s geparkeerd terwijl de Heidestraat geheel vol stond.
De enige maatregel die de gemeente voorstelt, is het gebruik van de parkeerruimte door o.a. schoolpersoneel en winkelend publiek te ontmoedigen. Hoe wordt er niet bij gezegd, of het moet zijn door het afsluiten van de P. Vermeulenstraat aan de zuidkant.
De gemeente heeft nog gewezen op de Lorentzstraat. Daar zou altijd voldoende parkeerruimte zijn, maar dat wordt hier betwijfeld.
Zwakman wil een zienswijze indienen voor meer parkeerplaatsen bij de woningen.
Een ander punt is dat we grote gevaren zien voor het fietsverkeer op deze weg. Er komt een rijbaan van 3 m met aan beide zijden een fietssuggestiestrook van 1,75 m. Dit betekent dat de bus rakelings tussen de fietser door rijdt. De snelheid is weliswaar max. 30 km/uur, maar toch. Als er van de tegenoverliggende kant ook een bus komt zullen ze beide op de fietstrook moeten gaan rijden. Dit levert extra problemen op, omdat de fietsers dan verdrongen moeten worden. Dit probleem zal ook meegenomen worden in onze inspraakreactie. Ons voorstel zal zijn om de rijstrook voor de bus te verbreden, zodat het fietsverkeer meer de ruimte heeft. Mogelijk kan de stoep smaller.
We weten niet hoe de rector van het Vellesancollege, de heer Boelsma, in het proces zit. Hij heeft zich sterk gemaakt voor een halte bij zijn school. Die komt er. Onbekend is of dit wisselgeld voor iets anders is geweest.
6. Mededelingen en ingekomen post
- Gesprek op 28 jan. met dhr. Marcus Sloog, nieuwe projectleider inrichting Stadspark
Dhr. Sloog is bezig met het maken van een voortgangsrapportage voor de omwonenden over het Stadspark. Hij had ons benaderd met de vraag of wij daar nog input voor hadden. Zwakman heeft hem toen uitgenodigd om kennis te maken. Daarbij was Tromp ook aanwezig. Die heeft van dit gesprek een verslag gemaakt dat reeds is rondgestuurd. Hier zijn geen vragen over.
Dhr. Sloog heeft ons toegezegd dat we het concept voortgangsdocument toegestuurd krijgen.
- Gesprek met Verkaik op 1 febr. 2013
Wessel en Zwakman hebben een gesprek gehad met dhr. Arjen Verkaik waarbij ook aanwezig dhr. Piet van Oosterom. Zwakman heeft een verslag van dit gesprek rondgestuurd en vraagt of daar nog vragen over zijn.
Voor de continuïteit van het wijkplatform IJmuiden-Zuid is het van belang dat er voor het eind van het jaar een voorzitter komt uit de betreffende wijk.
Verkaik heeft toegezegd dat hij in april en oktober naar onze vergadering komt. Hij heeft gevraagd om een andere vergaderdag te kiezen (dinsdag?). Dan kan hij er wel regelmatig bij zijn. Woensdagavond beoefent hij zijn hobby en die avond wil hij dus zo veel mogelijk vrij houden.
- Nieuwe bomenkapbeleid
Zwakman heeft met Van Riet een rondgang gemaakt door IJmuiden-Noord en inmiddels een zienswijze ingediend (zie bijlage).
Hij werkt nog aan de notitie over het ontbreken van laanbomen in IJmuiden-Noord. Dat zijn toch wel veel straten. Deze inventarisatie zou ook nog een keer voor IJmuiden-Zuid gedaan moeten worden.
7. Notulen vergadering januari 2013
De notulen zijn reeds ter goedkeuring rondgestuurd. Inhoudelijk zijn er geen opmerkingen.
Afsprakenlijst van vorige vergaderingen:
- Zwakman zal Geels melden of hij op 24 januari gaat inspreken in de carrousel over het winkelcentrum. Hij heeft ingesproken. Zijn inspraakreactie staat op de website.
Naar aanleiding van de notulen:
- Voortgang klankbordgroepen
– Voortgang nieuwe zeesluis (Zwakman en Dekker)
Op dit moment geen voortgang
– Visie Noordzeekanaal 2040 (Dekker en Bulters)
Voor Amsterdam zijn 200.000 tot 300.000 extra woningen nodig. Het ziet ernaar uit dat Amsterdam die wil gaan bouwen in het huidige havengebied. Dat is kennelijk ook een zeer gewilde woonlocatie. Dit heeft tot gevolg dat de havenactiviteiten naar elders verplaatst moeten worden. Daarvoor wordt uitbreiding van het havengebied naar het westen gezocht. Mogelijk is dit alles het gevolg van de door de provincie aangegeven rode contourlijnen. Er mag alleen binnen deze lijnen gebouwd worden. Dit moet gebeuren door concentreren en intensiveren, of populair gezegd: meer in en op elkaar bouwen; bestaande bebouwing af breken en er hoogbouw voor terug plaatsen.
Uitbreiding van het havengebied wordt dus gezocht in de richting van het recreatiegebied Spaarnwoude. Daar zitten wij hier niet op te wachten. Dit gebied moet een groende buffer blijven tussen Amsterdam en Velsen. Het ziet er gelukkig naar uit dat de gemeenten aan deze kant van het kanaal totaal niet op een lijn zitten met Amsterdam.
We zijn van mening dat ze de uitbreiding van woningen maar in een andere richting moeten zoeken. Dan kunnen de havens blijven waar ze zijn.
Iets anders wat aan de orde gekomen is, is het vervoer van goederen naar Amsterdam. Dat kan niet alleen met vrachtwagens, maar ook met binnenschepen. Daarnaast is het idee van een spoorlijn is nog niet losgelaten.
Morgenavond, 14 febr. van 19:30 tot 21:00 uur komt dit onderwerp uitgebreid in de carrousel aan de orde.
– Adviesgroep gezondheidsmonitor (Weidema en Bulters)
Op 28 februari is de eerste bijeenkomst.
8. Winkelcentrum IJmuiden
Op 24 januari is er een carrousel geweest en op 7 februari heeft de gemeenteraad vergaderd over het winkelcentrum.
Het voorstel van het college is aangenomen. Dat betekent dat er ca. 2 mln. besteed gaat worden aan het opknappen van het winkelcentrum waaronder € 350.000 ten behoeve van achterstallig onderhoud van hun eigen pand: het V&D complex, en er komt een winkelstraatmanager. Nog steeds is het niet duidelijk of hieruit ook het completeren van de luifels betaald gaat worden.
Het idee van de themapleinen wordt verder uitgewerkt. De wethouder heeft dankzij een amendement van Leo Kwant (LGV) echter toegezegd dat het idee van winkeliers voor 2-zijdig winkelen ook meegenomen gaat worden. Dat idee moet echter wel geheel door de winkeliers zelf verder uitgewerkt en gerealiseerd worden. Ook moeten ze zelf de kiosken uitkopen.
Schouten heeft al contact met een projectontwikkelaar om het plan voor 2-zijdig winkelen verder uit te werken.
Fun Village en Sugar City
Zoals het nu staat gaat Sugar City vrijwel zeker door.
Velsen laat de vraag, of Fun Village door kan gaan, eerst door de provincie beantwoorden. Als het antwoord nee is, is het einde oefening. Een ja betekent echter niet automatisch dat het er gaat komen. Daar beslist de raad over.
9. Wijkteamvergadering 15 januari en 19 maart 2013
Het verslag van de vergadering van 15 januari zat bij de uitnodiging. Er zijn geen vragen over dit verslag.
Er worden geen punten voor de vergadering van 19 maart aangedragen.
Werkplannen staan op de agenda
10. Rondvraag
- Webbe geeft een complimenten aan de initiatiefnemer en organisatoren van de ijsbaan voor het stadhuis. Hopelijk is dit geen eenmalige actie geweest. Rooij zegt dat er bij een volgende ijsperiode zeer waarschijnlijk weer een ijsbaan gaat komen. Hij is bezig met het maken van een draaiboek waarin de leermomenten worden vastgelegd. Een groot probleem was dat het plein sterk afloopt in de richting van het stadhuis. Er wordt gekeken naar een oplossing.
- Er wordt gewezen op het probleem van bouwverkeer voor de nieuwbouw van de “Melkfabriek” en de “Verzetstrijder” aan de Wijk aan Zeeërweg. Het komt voor dat vrachtwagen, die niet bekend zijn, de te krappe straten zoals de Van Linschotenstraat inrijden. Ze rijden zich dan klem. Een verbodsbord voor vrachtauto’s of een bord voor auto’s langer dan een bepaalde lengte zou dit probleem oplossen. Zwakman zal dit doorgeven aan de gemeente.
11. Sluiting
Zwakman sluit om 21:55 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- Zwakman zal het probleem van vrachtwagens door de Van Linschotenstraat doorgeven aan de gemeente.