Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 14 maart 2018
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
Mevr. A. (Angelien) Hensen
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer K. (Koos) van der Burg
Mevr. A. (Angela) Scholder
De heer J. (Jan) Brezet
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer Piet Dekker (voor punt 7: visie NZKG 2040)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Geen
Afwezig/Afgemeld
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulist)
De heer K. (Klaas) Prins
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer Alex Stertefeld
De heer Ad Cornet (bew. Lange Nieuwstraat)
Mevrouw A. (Annette) Baerveldt (wethouder)
De heer C. (Cees) Sintenie (CDA)
De heer S. (Suleyman) Celik (Velsen Lokaal)
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer W. (Wim) Nieuwenhuis namens LGV
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
De heer M. (Marc) Hillebrink (D66)
De heer H. (Harald) Heijmerikx (vztr. winkeliersvereniging Kennemerlaan)
Mevrouw E. (Esther) Otter
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen en uitgegane post
– CommunicatieApp Ondernemersvereniging IJmuiden Centrum - Notulen vergadering 14 februari 2018
– Actielijst
Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Drempel - Speerpunten wijkplatform 2018
- Verkeerszaken
Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
Velserduinplein / Engelmundusstraat
Verkeerswensen wijkplatform
Onderzoek snelheid verkeer door IJmuider Courant
Herinrichting T-kruising bij Witte Theater (mail van Matthijs Dekker) - Milieu in de IJmond
– Rapportage Werkgroep Milieu
– Gezondheidmonitor IJmond
– Visie Amsterdam over Noordzeekanaalgebied 2040 - Windpark Spuisluis
– Tegen de verklaring van geen bezwaar kan nog beroep aangetekend worden bij de Raad van State
– Voortgang - Nieuwe zeesluis en averijhaven
– Verslag burenoverleg 19 februari
– Voortgang - Wijkteamvergaderingen
– Verslag wijkteamvergadering 20 febr. 2018
– Voetstapactie 17 mei
– Wijkmobiel in de wijk
– Volgende vergadering 24 april Rondvraag - Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er zijn geen bewoners met punten voor de inloop.
- Mededelingen en ingekomen en uitgaande post
- CommunicatieApp Ondernemersvereniging IJmuiden Centrum (Chainels)
De ondernemers maken gebruik van een gezamenlijke app om elkaar te informeren (of te waarschuwen) voor allerlei zaken rond het winkelcentrum. Zwakman is sinds kort ook deelnemer.
- Notulen vergadering 14 februari 2018
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- Voetstapactie organiseren in mei (Zwakman)
Datum is 17 mei ’s avonds.
Zwakman heeft van onze wijkagent een overzicht gekregen waar in onze wijk de meeste overvallen plaats vinden. In die omgeving willen we de voetstapactie houden. - Enquête Kennemerlaan uitwerken (Zwakman)
De enquête wordt na de bijeenkomst met de horeca op 29 maart uitgewerkt. - Facebookaccount voor het wijkplatform maken (Scholder).
Is aangemaakt maar nog niet heel actief. Zwakman moet nog leren hoe hij ermee om met gaan. - Zwakman zal aan dhr. Piet Schouten vragen wat hij weet van de luifels.
Reactie Schouten: “Het is ooit ter sprake geweest om aan de hand van het voorbeeld oud V&D pand de luifel over de hele straat te vernieuwen. Aangezien je met veel huiseigenaren te maken hebt wordt dit een eindeloos verhaal en zal je nooit iedereen mee krijgen. Financieel best een hele grote kostenpost, gemeente zou graag willen dat iedereen mee doet, maar heeft geen voorstel voor compensatie gedaan dus ik denk dat veel winkeliers en huiseigenaren niet staan te springen. Ik hoor op dit moment ook niet dat het leeft bij de ondernemers.”
In onze vergadering wordt gezegd dat het ook niet door de gemeente financieel aantrekkelijk gemaakt wordt voor de eigenaren om de luifels te vervangen. Er wordt daarbij gedacht aan het opheffen van de precariobelasting op de luifels.
- Afgesproken wordt dat Zwakman een lijst maakt om die t.z.t. te bespreken met dhr. Len Munnik. Daar zullen ook de nog open staande punten uit onze laatste schouw in meegenomen worden.
Dit staat bij punt 6 op de agenda.
Naar aanleiding van de notulen:
- De Drempel
Zwakman is een keer op bezoek geweest bij de Drempel. Hij heeft even met de aanwezigen over de ontstane situatie gesproken. Volgens een van hen had een klagende buurtbewoner gemeld dat ze gezien hadden dat er iemand dronken zijn auto in was geholpen. Dat is verkeerd gezien. Het betrof iemand die gehandicapt is en geholpen moet worden bij het instappen.
- Speerpunten wijkplatform 2018
Het concept is met de notulen meegestuurd (zie bijlage).
De punten zijn akkoord en kunnen ingediend worden bij het wijkteam.
- Verkeerszaken
- Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
De volgende bijeenkomst van de klankbordgroep is 27 maart.
Zwakman heeft een gesprek gehad met Esther Otter. Ze wil nog een brief aan de bewoners sturen met een aantal vragen. - Velserduinplein / Engelmundusstraat
Het project heeft vertraging opgelopen door de vorst. Het was voor de tweede keer deze winter dat het vroor.
- Verkeerswensen wijkplatform (zie bijlage)
Luuk Kiers heeft de volgende wensen ingestuurd.
“Voorrangsregeling fietspad en zijfietspaden (conform situatie Castricum)”
> Dit is geen specifiek punt voor onze wijk. Het kan ingebracht worden bij het LVVP
“Graag bij sneeuw en gladheid ook de tussenstukjes tussen fietspad en hoofdweg IJmuiderstraatweg schoonmaken en strooien. Die worden steeds overgeslagen.”
> Dit is geen punt voor de afdeling Verkeer. Dit is een klacht, die in zijn algemeenheid bij de gemeente ingebracht kan worden.
“Op verschillende plekken snelheidsaangave: bewustwording automobilisten. Wijk aan Zeeërweg kan het, busbaan kan het, IJmuiderstraatweg niet?”
> Dit is al een punt van aandacht bij ons. We weten dat veel mensen de verkeersregels ten aanzien van 30 km/uur zones niet weten. De IJmuiderstraatweg is overigens 50 km/uur.Kiers heeft gereageerd dat deze insteek helemaal goed is.
Op dinsdag 20 maart heeft hij nog een overleg ter plekke met dhr. Theo Schouws en nog iemand van de gemeente. Hij gaat onze punten ook noemen.
- Onderzoek snelheid verkeer door IJmuider Courant
De IJmuider Courant heeft op een aantal wegen in Velsen de snelheden gemeten. Helaas is niet bekend welke criteria er aangehouden zijn. Er worden percentages gegeven van te hard rijden, maar wat is te hard? Is 51 km/uur te hard? Zwakman heeft dat gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Jammer, want zo hebben de metingen weinig waarde. Een gemiste kans. - Herinrichting T-kruising bij Witte Theater (mail van dhr. Matthijs Dekker, gemeente)
De gemeente is van plan is alle uitvoegstroken cq. voorsorteerstroken bij genoemd kruispunt te laten vervallen.
Zwakman heeft hem de volgende voorlopige reactie toegestuurd.
“Komt hier nog inspraak over? Het lijkt me in ieder geval verstandig om de ondernemingen in het havengebied te informeren, want het opheffen van de uitvoegstroken zal vooral hinderlijk zijn voor het vrachtverkeer en dus voor oponthoud zorgen. Met name die vanaf de Kanaaldijk.
Ik neem aan dat je je realiseert dat het (vracht)verkeer vanaf de Kanaaldijk met 70 km/uur (of harder) aan komt ‘denderen’. Wat gebeurt er als een auto, die rechtsaf wil, wat laat begint met remmen? Een vrachtauto heeft een lange remweg.
Mijn eerste reactie is dat je die uitvoegstrook dan ook niet moet opheffen. Ik zie de verkeerstechnische voordelen niet en het geeft ook geen winst voor de fietsers.
Auto’s vanaf de Geul rijden minder hard dan vanaf de Kanaaldijk, namelijk 50 km/uur en ik denk dat er heel weinig auto’s linksaf gaan. Het is geen logische route. Ik verwacht dan ook dat het opheffen van deze uitvoegstrook minder problemen voor het doorgaand verkeer zal geven dan het opheffen van de uitvoegstrook op de Kanaaldijk.
Ook zullen er heel weinig auto’s, die vanuit het noorden komen, rechtsaf de Geul in gaan: ook dit is geen logische route. Het opheffen van deze opstelstrook zal ook weinig problemen geven. Het door jou genoemde punt van dat het veiliger wordt voor de fietsers spreekt me aan.
Als wijkplatform hebben we overigens ook nog een oude wens. Len Munnik zal dat weten. Het fietspad vanaf de Julianakade wordt gebruikt door motorfietsen en zelfs auto’s (informatie van mensen die daar in de buurt wonen) om linksaf de Geul in te rijden of rechtsaf naar de Kanaaldijk te gaan. Om dat te voorkomen hebben we gevraagd om schaarhekken of iets dergelijks aan te brengen. Het voordeel is ook dat fietsers door de hindernis af moeten remmen of moeten afstappen. Ze kijken volgens ons dan beter uit bij het oversteken. Nu kunnen ze ongeremd oversteken. Gelukkig is er nog niets mis gegaan voor zover ik weet. Ik hoop dat deze wens meegenomen kan worden.
Daar heeft hij van Dekker de volgende reactie op ontvangen.
“Er zal geen inspraak komen hierover, omdat het om een kleine maatregel gaat. Het asfalt zal nog niet verwijderd worden, maar afgezet.
Over deze aanpassing is reeds gecommuniceerd naar (o.a.) Zeehaven.
Het afzetten van de uitvoegstrook naar Kanaaldijk (vanaf Kanaaldijk) zal een snelheid remmend effect hebben, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Tevens zorgt dit voor een beter overzicht over de kruising.
Dat voertuigen laat of plotseling remmen is een risico dat over het algemeen in het verkeer geldt. (beroeps) Chauffeurs dienen hier altijd rekening mee te houden.
Obstakels (zoals schaarhekken) op fietspaden zorgen vaak voor een hogere onveiligheid. Vanuit de gemeente willen we deze maatregelen dan ook zo min mogelijk toepassen.
Het risico dat motoren of soms zelf auto’s dan over de paden rijden is bij ons bekend, maar de onveiligheid van obstakels voor fietsers weegt voor ons zwaarder.”
Uit nieuwsgierigheid heeft Zwakman navraag gedaan bij Zeehaven IJmuiden. Dhr. Peter vdMeerakker heeft het volgende gestuurd.
“Wij zijn het in grote lijnen met je eens. Nu er geen onomkeerbare zaken gebeuren, laten wij het lopen. Na de nodige kop-staartbotsingen, wat niemand hoopt, kan het alsdan altijd in oude situatie worden hersteld.
Tijdens de discussie komt naar voren dat er ook een milieuaspect is. Auto’s die af moeten remmen voor verkeer dat rechtsaf vanaf de Kanaaldijk-Oost de Kanaaldijk-West afslaat, trekken daarna weer op. Dit geeft extra milieuvervuiling.
Verder zijn we teleurgesteld dat er geen inspraak is over deze aanpassing.
We kunnen ons vinden in het opheffen van de afslag vanaf de Geul naar de Kanaaldijk-West en de afslag van de Kanaaldijk-West naar de Geul, maar niet in het opheffen van de uitvoegstrook vanaf de Kanaaldijk-Oost naar de Kanaaldijk-West. We vinden het argument dat het een snelheid remmend effect heeft en daardoor bijdraagt aan de veiligheid onjuist. Het snelheid remmende effect zal er zijn, maar kan juist onveilig zijn, zeker als een achterop komende (vracht)auto niet in de gaten heeft dat de voor hem rijdende auto moet afremmen om rechtsaf te slaan. We zijn erg bang voor kop-staart botsingen.
Ons advies is dan ook om de afslag vanaf de Kanaaldijk-Oost naar -West te handhaven.
Omdat de maatregel gemakkelijk terug te draaien is, zien we het als een pilot en aan gaan schoorvoetend akkoord.
- Milieu in de IJmond
- Rapportage Werkgroep Milieu
De jaarrapportage 2017 (over klachten vliegverkeer) is beschikbaar. Dit jaar is het aantal melders met 42% toegenomen. Het langdurig buiten gebruik zijn van de Kaagbaan en Polderbaan leidt door het vaker inzetten van de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan tot meer hinder. Het gevolg is een forse toename van het aantal melders in met name de clusters Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan.
Klik hier om de bijlage “melders meldingen per woonplaats” te openen.
Klik hier om de baangebruikcijfers 2017 te openen. - Gezondheidmonitor IJmond
In de bijlage is een korte samenvatting van de Gezondheidsmonitor IJmond gegeven. Voor het volledige onderzoeksrapport lees hier.
In de linker kolom kun je doorklikken naar een uitgebreide samenvatting van het rapport.Beste leden Voor vragen over het onderzoek kun je contact opnemen via onderstaande gegevens of via mmk@ggdkennemerland.nl - Visie Amsterdam over Noordzeekanaalgebied (NZKG) 2040
Dekker heeft een aantal jaren geleden als lid van ons wijkplatform deel genomen aan bijeenkomsten over de visie NZKG 2040. Hij is nu geen lid meer, maar wil ons graag vertellen wat hij tijdens een bijeenkomst van de Amsterdamse haven club (waar hij lid van is) voor verontrustende berichten heeft gehoord. Bij die bijeenkomst heeft de ORAM (Ondernemersvereniging Regio Amsterdam) verteld dat B&W Amsterdam op 21 november 2017 ingestemd heeft een met de ontwikkelstrategie Haven-Stad, een ambitieus plan om 40.000-70.000 woningen toe te voegen in en rondom de haven. Gebieden als NDSM, Coen- en Vlothaven en de Sloterdijken moeten transformeren tot een hoog stedelijke omgeving. De beoogde transformatie kan niet tot stand komen zonder het uit- of verplaatsen van bedrijven. ORAM heeft aangegeven dat het ontbreekt aan een duidelijke visie hierop en in het algemeen op de toekomst van het havenindustrieel complex. Het grootschalige plan is nu eenzijdig geformuleerd vanuit de woningbouwopgave. Er moet worden voorkomen dat de woningbouw de Amsterdamse haven op slot zal zetten. Eerder al heeft ORAM in haar advies aan het college gewezen op investeringsonzekerheid die de Ontwikkelstrategie creëert voor de bedrijven.
De Ontwikkelstrategie kent een lange fasering en het is zaak dat alle belangen geborgd worden bij de verdere uitwerking. De ORAM blijft dan ook met de gemeente Amsterdam in gesprek om te komen tot oplossingen voor het behoud van bedrijvigheid in de haven om zo de Ontwikkelstrategie Haven-Stad goed in te passen met aandacht voor de Amsterdamse haven. Er zijn nu al signalen dat bedrijven willen vertrekken naar Rotterdam.
Dit alles gaat volgens Dekker grote gevolgen hebben voor ons. Als de Coenhaven stedelijk gebied wordt, zal er een haven in de Houtrakpolder aangelegd moeten worden.
We zijn als wijkplatform ook bezorgd, want de industriële bedrijvigheid komt dan dichter bij Velsen te liggen.
Deze bezorgdheid is ook uitgesproken door de gemeente Velsen met een amendement op 4 juli 2013. Deze luidt in het kort: “De eventuele voorbereiding van de ontwikkeling van de Houtrakpolder niet eerder dan na 2020 aan de orde te laten komen.”
Wethouder Verkaik heeft bij een persconferentie het volgende gezegd:
Velsen is tegen het gebruik van een Houtrakhaven. Maar gegeven de discussie die we hebben gehad heeft Velsen ingestemd met de visie, wetende dat er nog een apart besluit genomen moet worden wil de reservering van de haven daadwerkelijk gebruikt gaan worden voor de aanleg van een haven. Wij gaan er van uit dat dat niet gaat gebeuren, omdat intensiveren de leidraad is van deze visie.
- Windpark Spuisluis
- Tegen de verklaring van geen bezwaar kan nog beroep aangetekend worden bij de Raad van State
De provincie Noord-Holland heeft de vergunning verleend voor windpark Spuisluis in IJmuiden. Initiatiefnemers Eneco en Windpark IJmond kunnen nu verdere voorbereidingen treffen voor de bouw van het park.
De beschikking, de aanvraag en de bijbehorende stukken liggen van 1 maart 2018 tot en met 11 april 2018 digitaal ter inzage op deze website en (digitaal) bij de klantenservice van het stadhuis van Velsen.
Belanghebbenden kunnen op basis van de reeds benoemde beroepsgronden een beroepschrift indienen.
Rijkswaterstaat heeft op 8 maart de watervergunning voor windpark Spuisluis verstrekt.
Het besluit en de daarbij behorende stukken liggen vanaf 22 maart tot en met 3 mei 2018 ter inzage bij: Gemeente Velsen, Dudokplein 1, IJmuiden. - Voortgang
Met het verkrijgen van beide vergunningen heeft het windpark Spuisluis op 13 maart subsidie aangevraagd. De twee watervergunningen en de goedkeuring van de grondeigenaar zijn zaken die hiervoor geregeld moeten zijn. Over zo’n twee maanden verwachten we bericht of de subsidie is toegekend.
Rond het najaar wordt de aanbesteding van het windpark gestart. De keuze van de windturbines en de aannemer die de wegen en fundaties gaat bouwen zal ruim half jaar duren. Rond mei 2019 wordt de definitieve keuze gemaakt om het windpark te bouwen.
Ervan uitgaande dat het windpark gebouwd wordt, zullen rond de aangegeven momenten (deze zijn nog flexibel) de volgende stappen doorlopen worden:- Herroepelijke omgevingsvergunning: 22 februari 2018
- Herroepelijke watervergunning: 8 maart 2018
- Subsidieaanvraag: 13 maart 2018
- Financial close: mei 2019 (definitieve beslissing om het windprak te bouwen)
- Start bouw: september 2019
- Windpark Spuisluis operationeel: eind 2020/begin 2021
- Nieuwe zeesluis
- Verslag burenoverleg 19 februari.
Zwakman zegt dat de aanleg € 140 mln duurder wordt, omdat de deurkasten voor het probleemloos afzinken versterkt moeten worden met ribben. Ze zijn bang dat de constructie anders gaat schranken en dat er dan scheuren in de wanden ontstaan. De ribben worden na het afzinken uiteindelijk weer verwijderd.
Er komt een wedstrijd voor de naam van de nieuwe zeesluis. Officieel beslist gemeente Velsen over de naam. - Voortgang
Volgens de huidige planning is de Zeesluis eind 2019 gereed. Dat is ruim voor de Sail Amsterdam.
- Wijkteamvergaderingen
- Verslag wijkteamvergadering 20 febr. 2018
Meegestuurd met de uitnodiging.
Er zijn geen vragen. - Voetstapactie 17 mei
Zwakman heeft een overzicht gekregen waar het afgelopen jaar inbraken plaats gevonden hebben. We bezoek het gebied waar de meeste inbraken plaats gevonden hebben. - Wijkmobiel in de wijk
Samen met wijkplatform IJmuiden-Zuid willen we ter hoogte van het Arcadeplein gaan staan. Er zijn daar klachten over het laden en lossen en het zicht van het verkeer uit de zijstraten. Deze klachten zijn naar voren gekomen tijdens bijeenkomsten ‘Thuis in de Rivierenbuurt’ met bewoners uit de deze omgeving.
Het laden en lossen gebeurt heel veel vanaf de Lange Nieuwstraat. Dat hoeft echter niet voor alle winkels. Geels aan de Zuid-Arcade heeft achter een dubbele deur en de drankenwinkel en Geels in de Noord-Arcade hebben ook een achterdeur. - Volgende wijkteamvergadering 24 april 2018
Er komen geen punten naar voren.
- Rondvraag
Zwakman: Op 15 maart is er een bijeenkomst van Platform Bouwen & Wonen IJmuiden met als thema “Aardgasvrij Bouwen”. Tijd: 15:00 tot 17:00 (inloop 14:45), locatie: SHIP, in de Filmzaal. Van Nijendaal gaat heen.
Van Nijendaal: In het najaar van 2017 startte gemeente Velsen samen met verschillende zorg-, woon- en welzijnspartners, het project Thuis in de Rivierenbuurt. Zij gingen samen met de buurtbewoners aan de slag om het langer zelfstandig wonen in de Rivierenbuurt te stimuleren. Van de vele ideeën die buurtbewoners tijdens een buurtcafé uitwisselden, zijn 14 activiteiten uitgewerkt in een buurtplan. Eén daarvan is dat het sociaal wijkteam IJmuiden Noord-Zuid een informatiepunt start. Je kunt vanaf 15 maart iedere donderdag van 10 tot 12 uur voor al je vragen terecht in Woonzorgcentrum Velserduin.
- Sluiting
Zwakman sluit om 22:00 uur de vergadering.
Actielijst:
- Voetstapactie 14 mei organiseren
- Enquête Kennemerlaan uitwerken
- Onze speerpunten bij de gemeente indienen
- Wensenlijst verkeer bespreken bij de gemeente
PM punten:
- Bushalte Scheldestraat
- Averijhaven
- Visie Noordzeekanaal 2040
Bijlagen
Verkeerswensen 2018
Willebrordpark:
- Vanaf het viaduct langs het fietspad naar de bushalte een voetpad aanleggen.
- Aanbrengen tegels voor voetgangers tussen rijbaan en fietspad aan de oostkant van de Willebrordstraat, gericht op de trap van de uitzichtheuvel.
IJmuiderstraatweg:
- Bij de aansluiting vdZwaagstraat op de IJmuiderstraatweg, de stoep verlagen, zodat iemand met een scootmobiel vanaf het fietspad, nadat hij rijbaan overgestoken is, de stoep op kan rijden.
- De parkeerstrook vanaf de fietsoversteek bij de Lumystraat circa 1 meter over een lengte van 3 á 4 parkeerplaatsen naar het noorden verleggen (meer het plantsoen in), zodat de fietsers bij het oversteken goed zicht krijgen om de auto’s vanuit het oosten te zien aankomen.
- Spiegel aan een lantaarnpaal op de IJmuiderstraatweg ter hoogte van de De Lumeystraat, zodat het verkeer komende uit die straat kan zien of er verkeer aankomt op de IJmuiderstraatweg.
- Een fietswegwijzer aanbrengen op de hoek van de Schoutenstraat bij de IJmuiderstraatweg met de tekst “Sluizen” en “Pont” en bij T-kruising van het fietspad in het park een wegwijzer richting Schoutenstraat met de tekst “Centrum”. De bomen zodanig snoeien dat de fietswegwijzer bij de T-kruising van het fietspad weer te zien is vanaf de IJmuiderstraatweg
- Schaarhek aanbrengen bij de fietsoversteek aan de zuidkant bij het Witte Theater (aan de noordkant staat er al een).
- Bord verboden te fietsen aanbrengen bij het begin Geul vanaf Halkade en langs de Kanaaldijk ter hoogte van het Witte Theater.
- Een bankje (op een hoog punt) ter hoogte van de kruising Wijk aan Zeeërweg aanbrengen, zodat bewoners van het Visserhuis daar kunnen zitten. Bij het bankje een prullenbak aanbrengen.
- Een prullenbak aan brengen in het park ter hoogte van De Lumeystraat of vdZwaagstraat.
Plein 1945:
- Vluchtheuvel tegenover de bank steekt gevaarlijk uit voor auto’s die vanaf De Noostraat naar de linkerbaan voor de Zeeweg willen. Volgen of aanbrengen van geleide lijnen effectief genoeg is
- De oversteektijden van de verkeerslichten voor voetgangers verlengen. Mensen die slecht ter been zijn hebben onvoldoende tijd om over te steken.
- Als verkeerslicht voor fietsers groen wordt, dan moet het parallelle verkeerslicht voor voetgangers ook groen worden en omgekeerd. Dit bevorderd de doorstroming.
- Detectie van motoren en brommers bij de verkeerslichten verbeteren. Nu moeten ze veelal wachten tot er een auto in de buurt is
Lange Nieuwstraat:
- Borden verplicht fietspad aanbrengen. Er zijn nog zijwegen van de Lange Nieuwstraat waar dit niet het geval is.
- Aandacht voor laden en lossen op het Arcadeplein
- Aanbrengen invaliden parkeerplaats naast de Hema.
Speerpunten wijkplatform IJmuiden-Noord 2018
- Algemeen
1.a Organiseren voetstapactie (donderdag 17 mei)..
1.b Organiseren van een wijkschouw of nachtschouw waarbij aanwezig de wijkwethouder, wijk relatiemanager en de wijkagent.
1.c Contact onderhouden met Ondernemersvereniging IJmuiden Centrum en ondernemers Kennemerlaan (Zomerfestival).
- Verkeerszaken
2.a Aandacht blijven geven aan de snelheid in de 30 km/uur zonegebieden en 50 km/uur wegen.
2.b Verbeterpunten lijst voor het verkeer in onze wijk opstellen en voorleggen aan dhr. Len Munnik.
2.c Bijdrage leveren aan het LVVP 2018 via externe klankbordgroep.
2.d Ondersteuning geven aan bewoners bij herinrichting vPoptaplantsoen, Kennemerlaan en Oosterduinplein
2.e Aandacht vragen voor verlichting op het spoorpad eventueel in combinatie met verplaatsen verlichting Kanaaldijk naar de zuidkant.
- Uitstraling delen IJmuiden-Noord verbeteren
3.a Kale straten zoals De Ruyterstraat voorzien van (meer) bomen. (Dit krijgt vooralsnog aandacht via Groen structuur Plan (Janny Spruyt)).
3.b Bewoners motiveren een bloembak in hun straat te plaatsen en te onderhouden. Speciale aandacht daarbij voor hoeken IJmuiderstraatweg om parkeren op de hoeken te voorkomen.
- Overlast
4.a Aandacht vestigen op overlast Kennemerlaan (uitkomst enquête verlengen openingstijden terrassen K.laan).
4.b Voortdurend aandacht geven aan hangjongeren.
4.c Strenger opgetreden tegen mensen die zich niet aan de regels houden (hondenpoep, fietsen op de stoep, dumpen rommel (huisvuil) e.d.).
4.d De poepzuiger moet op meer plaatsen ingezet worden.
Johan Zwakman
Voorzitter
Bijlage
Samenvatting gezondheidsmonitor
Gezondheidsmonitor IJmond meet gezondheid inwoners
Inwoners van de IJmond wonen in een gebied met relatief veel (snel)wegen en industrie. Zij ervaren hiervan meer hinder en zijn bezorgder om hun gezondheid dan in de rest van de GGD regio Kennemerland. De Gezondheidsmonitor 2016 laat zien dat dit beeld onveranderd is ten opzichte van het vorige onderzoek uit 2012.
Uitzondering is de ervaren geurhinder, die is minder geworden. Er zijn beperkte aanwijzingen, dat, hoewel de luchtkwaliteit verbetert, het aantal inwoners met chronische gezondheidsaandoeningen licht toeneemt naarmate ze dichterbij de industrie in de IJmond wonen.
Luchtkwaliteit in de IJmond staat hoog op de regionale agenda en dat lijkt effect te sorteren. De laatste jaren wordt de lucht schoner en is er minder uitstoot van fijn stof door industrie. De monitor is een vragenlijst over hinderbeleving en ervaren gezondheid, uitgevoerd door de GGD. Het RIVM volgt het geregistreerde medicijngebruik in de regio.
Geurhinder minder
In z’n algemeenheid kan gesteld worden dat naarmate mensen dichter bij (snel)wegen en industrie wonen de ervaren hinder toeneemt. In Uitgeest ondervindt gemiddeld 5% van de inwoners hinder van industrie. Voor Beverwijk is dit 19 %. Ten opzichte van 2012 is de ervaren geluidhinder en hinder van stof, roet en rook door de industrie in de gehele IJmond gelijk gebleven, de geurhinder is verminderd. Bezorgdheid om de gezondheid vanwege bedrijven of industrie komt in de IJmond voor bij een op de vijf volwassenen.
Chronische gezondheidsaandoeningen
Er zijn aanwijzingen dat in Beverwijk Oost, Heemskerk en Santpoort Noord de luchtwegaandoening COPD en hart- en vaatziekten (bij een woonduur van meer dan 10 jaar), meer voorkomen. In het gebied met de hoogste concentratie fijn stof (IJmuiden, Velsen Noord en Zuid, Driehuis, Beverwijk west en Wijk aan Zee) komt suikerziekte juist vaker voor. In de IJmondmonitor 2012 was dit beeld van chronische aandoeningen niet zichtbaar. Vervolgonderzoek is dan ook nodig om een eenduidiger beeld te krijgen of deze chronische aandoeningen meer voorkomen door fijn stof in de nabijheid van de industrie.
Uit het RIVM onderzoek komen aanwijzingen voor een samenhang tussen het gebruik van medicijnen voor hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en suikerziekte en de bijdrage van de basismetaalindustrie aan de fijnstof concentraties naar voren. Het is echter aannemelijk dat de grootte van de samenhang wordt overschat, omdat in het onderzoek geen rekening kon worden gehouden met relevante leefstijlfactoren, zoals overgewicht en rookgewoonten.
Luchtkwaliteit en gezonde leefomgeving
Het Platform Milieu & Gezondheid is initiatiefnemer van de Gezondheidsmonitor IJmond. In dit Platform zitten de portefeuillehouders Gezondheid en Milieu van de vier IJmondgemeenten, te weten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen. Belangrijk is om het lokale beleid -onder meer verwoord in de Regionale Visie Luchtkwaliteit- te blijven monitoren en de uitkomsten te gebruiken om de gezondheid van de inwoners te bevorderen.
GGD Kennemerland houdt zicht op de gezondheid van de inwoners en bevordert de gezondheid van mensen. De Gezondheidsmonitor IJmond is onderdeel van het GGD onderzoek ‘Gezondheidsmonitor volwassenen en ouderen 2016’.