Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 14 november 2018
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer Alex Stertefeld
De heer J. (Jan) Brezet
Mevr. A. (Angelien) Hensen
Mevr. A. (Angela) Scholder
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer J. (Jan) van den Bos
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer J. (Jeroen) Verwoort (wijkwethouder)
Afwezig/Afgemeld
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulist)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer Ad Cornet (bew. Lange Nieuwstraat)
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer R. (Robert) te Beest
De heer S. (Suleyman) Celik (Velsen Lokaal)
De heer W. (Wim) Nieuwenhuis namens LGV
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
De heer M. (Marc) Hillebrink (D66)
Mevrouw E. (Esther) Otter
AGENDA
1. Opening
2. Vaststellen agenda en inloop
3. Mededelingen en ingekomen en uitgegane post
– Platform Bouwen & Wonen 21 nov. Telstar
4. Notulen vergadering 10 oktober 2018
– Actielijst
Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Geen
5. Jaarrooster en speerpuntenplan
6. Verkeerszaken
– Snelheid en geluidsscherm Kanaaldijk
– Klankbordgroep Herinrichting Kennemerlaan
– Bijeenkomst herinrichting Pontplein op 8 november
– Olifantenpad Velserduinplein
– Verkeerswensen naar aanleiding van schouw 2016
7. Buurtgezinnen
8. Milieu in de IJmond
– Bezoek Tata Steel op 18 oktober is opgeschort
– Burentafel IJmond met Tata Steel 3 dec.
– Klacht stoomlekkage blustoren Kooksfabriek 1
– Rapportage Werkgroep Milieu
9. Nieuwe zeesluis en averijhaven
– Burenoverleg 16 oktober (verlag is toegestuurd)
– Voortgang
10. Wijkteamvergaderingen
– Verslag 16 oktober 2018
– Ander inzamelingssysteem HVC
– Wijkmobiel op het Velserduinplein
– Volgende wijkteamvergadering onbekend
11. Rondvraag
12. Sluiting
1. Opening
Zwakman opent om 19:30 uur de vergadering.
Klaas Prins kan helaas niet meer naar de wijkplatformvergadering komen.
2. Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
• Inloop:
Er zijn geen bewoners met punten voor de inloop.
3. Mededelingen en ingekomen en uitgaande post
• Platform Bouwen & Wonen 21 nov. Telstar Stadion
Zwakman heeft zich aangemeld.
• Voortgang BIZ voor het winkelcentrum IJmuiden
Verwoort meldt dat er weer een stap gezet is in het proces tot het komen van een BIZ (Bedrijveninvesteringszone) voor het winkelcentrum. Begin november tekenden het oprichtingsbestuur en wethouder Verwoort de uitvoeringsovereenkomst. In januari wordt aan alle 113 ondernemers in het winkelcentrum gevraagd of kiezen voor een BIZ. Als 50% gestemd heeft en 2/3 daarvan voor stemt gaat de BIZ er komen. Verwoort ziet het enthousiasme onder de ondernemers groeien. Ook onder die, die nu geen lid zijn van de winkeliersvereniging. Hij heeft er vertrouwen in dat het goed komt.
4. Notulen vergadering 10 oktober 2018
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
• Geen punten.
Naar aanleiding van de notulen:
• Geen punten.
5. Jaarrooster en speerpuntenplan
• Jaarrooster
Zwakman stelt op basis van de 2e woensdag van de maand de volgende vergaderdata voor:
9 januari; 13 februari; 13 maart; 10 april; 8 mei; 12 juni; 11 september; 9 oktober; 13 november; 11 december
• Speerpuntenplan
Zwakman roept op om speerpunten in te leveren. Hij zal weer een voorzet maken.
6. Verkeerszaken
• Snelheid en geluidsscherm Kanaaldijk
– Snelheid
Het ziet er naar uit dat de snelheidsverlaging naar 60 km/uur op de Kanaaldijk bespreekbaar is bij de gemeente. Een verlaging naar 50 km/uur lijkt er niet in te zitten.
– Geluidsscherm
Ter behandeling stelt Zwakman voor dat hij eerst zijn motivering voor een geluidsscherm zal toelichten en daarna iedereen de gelegenheid zal geven zijn of haar mening te geven.
Zwakman heeft een discussie aan geslingerd over het aanbrengen van een geluidsscherm van maximaal 1 m hoog vlak tegen de zuidkant van de rijbaan van de Kanaaldijk aan. Het is nog niet eerder een agendapunt geweest, maar het heeft wel in het verslag van het gesprek op 8 augustus met wethouder Diepstraten gestaan. Dat verslag is naar de leden toegestuurd, en heeft op de agenda van de vergadering van 12 september gestaan. Daar heeft toen niemand een opmerking over gemaakt.
Het kwam op 19 oktober heel ongelukkig naar buiten naar aanleiding van een ingezonden stuk van Zwakman aan de IJmuider Courant over de door hen niet genoemde geluidsoverlast aan de IJmuiderstraatweg. Daarin heeft hij terloops de mogelijkheid van een geluidsscherm genoemd. Hij had dat ingezonden stuk beter op persoonlijke titel kunnen doen, maar hij dacht dat hij geen dingen had gezegd die niet bekend waren. De krant heeft het geluidsscherm in de kop van het artikel gebruikt en daarmee werden de mensen wakker geschud.
Het ingezonden stuk van Zwakman was een reactie op een artikel in de krant over geluidsoverlast bij wegen in Velsen. De IJmuiderstraatweg werd daar ten onrechte niet in genoemd en Zwakman wilde dat rechtzetten.
Het geluidsscherm heeft heel veel emoties los gemaakt bij de bewoners van de IJmuiderstraatweg, waaronder de deelnemers aan het wijkplatform. Het voorstel werd bekritiseerd en er werd gevraagd het in te trekken. Zwakman voelt zich hierbij toch wel iets gestreeld dat mensen hem zoveel invloed toedichten, waarom anders wordt hij op voorhand van zoveel kanten negatief benaderd.
De negatieve reacties zijn waarschijnlijk opgeroepen, omdat de eerste gedachte mogelijk in de richting ging van een gigantisch hoog scherm dat het uitzicht zou gaan belemmeren. Zwakman denkt echter aan een scherm van max. 1 m hoog: nauwelijks hoger dan de vangrail van 85 cm hoog waar nu tegenaan gekeken wordt, dus het geluidsscherm wordt hooguit 15 cm hoger. Hij kwam op het idee door het reeds geplaatste geluidsscherm langs de HOV-lijn. Dat is ook 1 m hoog en is ook aangebracht om geluid naar woningen af te schermen.
Zwakman zegt dat een geluidsscherm van 1 m wel degelijk effect heeft. Hij vond op internet de volgende grafiek: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Geluidsscherm_1_meter.gif Deze grafiek is weliswaar van toepassing op een spoorbaan, maar een akoesticus, die er naar heeft gekeken, heeft gezegd dat je het ook van toepassing mag beschouwen voor een weg met vrachtverkeer. Als het scherm dicht tegen de rijbaan geplaatst wordt, zal het geluidsniveau volgens deze grafiek met 6 – 8 dB verminderen. Als je een gevoel wilt krijgen hoeveel dat is, ga dan naar http://www.greenwall.nl/blog/hoeveel-geluid-reduceert-een-geluidsscherm en klik op de plaatsjes onderaan.
De akoesticus die Zwakman geraadpleegd heeft woont in Velsen-Zuid en kent de situatie ter plekke en hij kent de HOV-lijn.
Zwakman stelt zich de gerealiseerde situatie als volgt voor. Dicht tegen de rijbaan, aan de zuidkant van de Kanaaldijk, wordt een geluidsscherm van max. 1 m hoog geplaatst. Misschien moet er nog een vangrail tussen. Aan de zuidkant van het scherm en misschien ook aan de noordkant wordt een haag geplaatst om iets van het fijnstof op te vangen. Het huidige hek van paaltjes wordt weggehaald. Er komt daarmee meer ruimte ten noorden van het spoorpad voor de honden. Het geluidsscherm brengt ook luwte tegen de noordenwind. De kans dat de struiken, die tegen het scherm geplant worden aanslaan, is daarmee veel groter.
Zwakman zegt dat hij dondersgoed begrijpt dat het uitzicht voor de bewoners van de IJmuiderstraatweg heilig is, maar hij begrijpt niet dat ze volgens hun zeggen wel een haag van 1 m hoog accepteren en geen geluidsscherm. Verder merkt hij op dat hij ook van de akoesticus bevestigd heeft gekregen dat een haag totaal geen geluid tegen houdt. Het bewijs hiervan vind je in heel Nederland, immers nergens worden hagen geplant om het verkeerslawaai af te schermen.
Het is nog wel de vraag of het verkeerstechnisch gewenst is een geluidsscherm vlak tegen de weg aan te plaatsten. Bij calamiteiten kunnen auto’s dan niet meer uitwijken. Maar dat kan bijvoorbeeld ook niet in de Velsertunnel en op een snelweg als de vluchtstrook als spitsstrook gebruikt wordt. En daar wordt dan ook nog veel harder gereden. In het laatste geval zie je op geregelde afstand een parkeerplaats, zodat auto’s met pech uit kunnen wijken. Je zou hier halverwege ook een pafkeerplaats kunnen maken.
Zwakman vraagt na zijn toelichting om reacties. Er wordt uitgebreid gediscussieerd over het gebruik van deze weg voor de hulpdiensten. Er rijden regelmatig ambulances en brandweerwagens over deze weg. Als er een geluidsscherm dicht tegen de weg aangezet wordt, zou dit een probleem kunnen worden. Niet als het verkeer gewoon doorstroomt, maar wel als er een calamiteit op de weg heeft plaats gevonden. Nu kan er uitgeweken worden naar de grasstrook naast de weg.
Er komt de vraag of de weg eventueel verlaagd kan worden. Dit zal heel duur zijn en het is de vraag of het kan vanwege een grote gasleiding in het talud.
Verwoordt geeft het advies om het punt van de geluidsoverlast in te brengen bij de projectgroep van de gemeente die bezig is met het nieuwe LVVP. Dit vinden we allen een goed idee.
Zwakman stelt voor om dit onderwerp en de nog openstaande punten van de schouw (zie laatste bullet bij dit agendapunt) over te dragen aan de vereniging IJmuiderstraatweg. De vereniging is heel goed in staat om zelfstandig zaken in behandeling te nemen. We voorkomen hier ook mee dat we elkaar in de wielen rijden. Met het voorstel wordt ingestemd.
• Klankbordgroep Herinrichting Kennemerlaan
De gemeente heeft gekozen voor de volgende variant.
Een fietspad aanliggend aan de rijbaan, zoals op de Zeeweg en ook zoals het Van Poptaplantsoen ingericht wordt. De rijbaan wordt uitgevoerd met klinkers en de fietsstrook met asfalt.
Er is bij deze variant meer ruime voor de stoep en de bomen kunnen blijven staan. Scooters en snelle fietsers kunnen zo nodig inhalen over de rijbaan en daardoor zal er ook minder discussie zijn over scooters wel of niet op het fietspad.
Deze weginrichting kan de goedkeuring van de fietsersbond wegdragen.
De volgende bijeenkomst van de klankbordgroep is op 10 december en gaat over de inrichting van de stoep.
Zwakman zal vragen om er voor te zorgen dat niet dezelfde situatie ontstaat als op de IJmuiderstraatweg. Daar moeten we nu bloembakken op de hoeken van de straten neerzetten om te voorkomen dat mensen hun auto te dicht bij de zijwegen neer zetten.
• Bijeenkomst herinrichting Pontplein 8 november
Samen met wijkplatform IJmuiden-Zuid waren we door de projectleider uitgenodigd om informeel mee te denken over een achttal ideeën/varianten voor de herinrichting van het pontplein. Van ons wijkplatform waren Scholder, Hensen en Zwakman aanwezig. Van IJmuiden-Zuid dhr. Emiel Webbe. We mochten commentaar geven op de plannen.
Er zijn al meer groepen bij de projectleider langs geweest zoals de Fietsersbond en de vereniging Stationsweg.
Er lijkt al besloten dat er naast de stationsweg een fietsstraat met auto’s te gast komt zoals die ook langs de Waterloolaan in Driehuis is aangelegd. De gemeente ziet mogelijkheden om aan deze wens van de vereniging Stationsweg tegemoet te komen.
We hebben alle acht ideeën een voor een besproken met de projectleider. We konden nog niet over de tekeningen beschikken. Ze zijn nog te veel concept.
Een groot probleem van de huidige inrichting van het plein is de doorstroming, of zoals de gemeente het noemt de lange cyclustijd van 130-135 sec. Dit betekent dat je in het ongunstigste geval dus meer dan twee minuten moet wachten voor je groen licht krijgt. In het nieuwe ontwerp moet dit verbeterd worden. Verder moet de veiligheid vergroot worden, met name voor de fietsers. De fietsers zijn ook mede oorzaak van de lange cyclustijd. Bij veel van de acht ideeën speelt derhalve het toepassen van een ongelijkvloerse kruising voor fietsers die naar de pont moeten, een belangrijke rol. In een aantal voorstellen worden de fietsers van en naar de Minister van Houtenlaan over het bestaande viaduct gestuurd. Maar het waren wel gekunstelde oplossingen: je moet klimmen en een behoorlijke omweg maken. Het voordeel is dat je niet hoeft te wachten voor het verkeerslicht.
We hebben ook ideeën gezien waarbij het bestaande viaduct weg is en een idee waarbij de Kanaaldijk over het Willebrordplantsoen loopt. Omdat het tracé over de grote ondergrondse rioolput getekend was, hebben we dat gelijk naar de prullenbak verwezen, want daar is die put niet op berekend. En de weg komt dan wel heel dicht bij de aansluiting op de IJmuiderstraatweg.
De mooiste, maar ook de duurste oplossing (ca. €18 mln.) was die waarbij al het autoverkeer over een verhoogd verkeersplateau gestuurd wordt met daaronder een rotonde voor de fietsers.
Scholder schetst vervolgens enkele voorgeschotelde varianten op het bord.
Naar aanleiding van deze plannen hebben we ook gesproken over de verkeersproblemen en eventuele omleidingsroutes tijdens de realisatie. Er zullen dan heel veel opstoppingen op het pontplein zijn, met als mogelijk gevolg dat IJmuiden zo goed als onbereikbaar wordt. Nu breekt zich op dat er geen 2e ontsluitingsweg langs Driehuis is aangelegd, maar ook die had niet als volwaardige ontsluitingsweg kunnen functioneren.
Er komt nog een soortgelijke bijeenkomst van bewoners die niet aangesloten zijn bij een organisatie. Hier heeft al een oproep voor in de Jutter gestaan. Na alle informele bijeenkomsten wordt alles verder uitgewerkt .
• Olifantenpad Velserduinweg
Nadat Zwakman met iemand van de afdeling Verkeer ter plaatse naar de situatie gekeken had, kwam er heel snel een oplossing. Er werden paaltjes geplant, zodat er niet meer over het pad gereden kon worden. Maar die paaltjes waren al heel snel gestolen. Dit is direct gemeld bij de afdeling Verkeer en de volgende dag lagen er al grote zware betonblokken.
Op 13 november, een dag voor deze vergadering, heeft Zwakman een notitie van de vereniging IJmuiderstraatweg gekregen. Hij vraagt of we dat nu kunnen behandelen of dat we het de volgende keer op de agenda zetten.
Afgesproken wordt dat dhr. Luuk Kiers, voorzitter van de vereniging en schrijver, de volgende vergadering op 9 januari uitgenodigd wordt om zijn voorstel toe te lichten. Als hij niet komt wordt de notitie ter kennisgeving aangenomen.
• Verkeerswensen n.a.v. schouw 2016
Nadat Zwakman aan de bel getrokken had, dat het na twee jaar toch wel tijd werd dat er actie genomen moest worden, is toegezegd dat dit nu gaat gebeuren. Vanuit de vergadering wordt ook aangedrongen dat de wensen uitgevoerd worden.
De wensen, de IJmuiderstraatweg betreffende, worden overgedragen aan de vereniging IJmuiderstraatweg. Dan kunnen ze er zelf op toezien dat ze uitgevoerd worden.
7. Buurtgezinnen
Zwakman is benaderd door Barbara van der Meij de Bie van Buurtgezinnen.nl. Op internet is te lezen:
Sinds oktober 2018 is Buurtgezinnen actief in gemeente Velsen en de rest van IJmond. Ouders die overbelast zijn, worden door Buurtgezinnen gekoppeld aan een steungezin in de buurt. Een steungezin vangt de kinderen op regelmatige basis op, bijvoorbeeld 1x per week op woensdagmiddag of af en toe een dag in het weekend. Zodat de eigen ouders weer even op adem kunnen komen, en de kinderen een leuke tijd hebben bij het steungezin.
Ze heeft een folder digitaal toegestuurd en vraagt om te helpen deze organisatie meer naamsbekendheid te geven. Zwakman heeft RTV Seaport radio gevraagd om hier een thema uitzending van te maken.
Voor meer informatie kijk op: https://www.buurtgezinnen.nl/wp-content/uploads/2018/06/folder-Buurtgezinnen-versie-2018-voor-website.pdf. Via de website www.buurtgezinnen.nl is natuurlijk ook meer informatie te vinden.
8. Milieu in de IJmond
• Bezoek Tata Steel opgeschort
Het bezoek op donderdagmiddag18 oktober is niet doorgegaan omdat de directeur, die ons zou ontvangen, die middag de pers te woord moest staan over de grafietuitstoot.
Hensen gaat Tata Steel tijdens het bezoek er aan herinneren dat ze toegezegd hebben dat er ook een voor iedereen begrijpbare milieu rapportage komt: in zogenoemde Jip & Janneke-taal.
• Burentafel IJmond met Tata Steel 3 dec.
Tata Steel start met de zogenoemde Burentafel. Het idee is een twee maandelijkse sessie in de middag (kan ook in avond) waarbij Tata vertelt waar ze staan op milieu- en duurzaamheidsgebied en eventueel andere onderwerpen. Verder beantwoorden ze vragen die bij ons leven. Mogelijk wordt er per keer voor een thema een spreker uitgenodigd.
Het is bedoeld om op een laagdrempelige manier met elkaar in contact te zijn over leefbaarheid van de omgeving, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de milieudialoog die een meer bestuurlijk karakter heeft.
• Klacht stoomlekkage blustoren Kooksfabriek 1
Weidema heeft al verschillende keren bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) gemeld dat er bij Kooksfabriek 1 stoom langs de blustorens lekt. De blustorens zijn zo ingericht dat ze het stof uit de stoom wassen. Stoom wat er langs lekt wordt dus niet gewassen. Feitelijk is dit een milieu delict waar de OD NZKG niet adequaat op reageert.
Zwakman heeft op 6 november ook een klacht ingediend over de stoomlekkage.
Weidema heeft een dag later, op 7 november, uitgebreid over dit probleem gesproken met dhr. J. van der Poll van de OD NZKG
Weidema stuurde het volgende verslag van dit gesprek. In wk 42 (medio oktober), zo vertelde hij mij, zou Tata Steel aan de onderzijde van de blustoren 11 extra afdichtingen aanbrengen om het ontsnappen van stoom buiten de blustoren om te voorkomen.
Dit is echter nog niet gebeurd. Hij gaat Tata Steel nu aanschrijven en onder toezicht plaatsen. Over de extra stoomwolken bij de KZO krijg ik nog nader bericht. Dit wordt uitgezocht.
Dat er ook bij de andere torens stoom buiten de toren om ging was hem nog niet bekend. Ook daar zal op gelet worden.
• Rapportage Werkgroep Milieu
Genoemd wordt de emissie (gele gifwolk) bij Kooksfabriek 2 die zeven minuten geduurd heeft. Dit was een calamiteit. We zijn waarschijnlijk behoed voor een grotere ramp, want als de wolk niet was ontsnapt, had er mogelijk een ontploffing kunnen volgen.
Tata Steel onderzoekt dit incident en heeft het gemeld bij de Omgevingsdienst.
9. Nieuwe zeesluis
• Burenoverleg 16 oktober
Het verslag is rondgestuurd. Er zijn geen vragen.
• Voortgang
Duidelijk is te zien dat de buitendeurkas al een heel eind gezakt is.
De datum oplevering ligt nog steeds op begin 2022.
Op 21 november a.s. wordt in het Telstarstadion door Rijkswaterstaat een informatieavond georganiseerd.
10. Wijkteamvergaderingen
• Verslag vergadering van 16 oktober 2018
Het verslag is rondgestuurd. Er zijn geen vragen.
• Ander inzamelingssysteem HVC
Dhr. Jiri de Waal heeft nader uitleg gegeven in de laatste wijkteamvergadering. Op dit moment wordt alleen gewerkt aan de woningen waar rolcontainers geplaatst zijn. Als deze fase afgerond is, wordt gekeken naar de andere woningen.
• Wijkmobiel op het Velserduinplein
Er zijn deze keer beduidend meer gesprekken gevoerd dan de vorige keer.
• Volgende wijkteamvergadering onbekend
11. Rondvraag
• Weidema: Met betrekking tot het Windpark Spuisluis loopt er nog een procedure bij de Raad van State. Deze doet in december uitspraak. Het WOB verzoek dat hij 23 augustus heeft ingediend, heeft niets opgeleverd. Het betreft onderlinge verslagen die niet openbaar gemaakt worden. Er wordt ook niet meer gereageerd.
• Hensen: Noemt in het kader van het groenbeleid het ecologisch maaibeleid in het park langs de IJmuiderstraatweg. Het maaibeleid van 2018 verdient geen schoonheidsprijs.
Een probleem is nog wel dat het plastiek niet voor het maaien opgeruimd wordt. Het gevolg is je na het maaien het plastiek in kleine stukjes terug vind.
Er wordt tevens aandacht gevraagd voor de actie op 17 november om te helpen de Japans duizendknoop uit te roeien. Er worden vrijwilligers gevraagd. De actie begint om 10:00 uur.
12. Sluiting
Zwakman sluit om 21:55 uur de vergadering.
Actielijst:
• Allen: Speerpunten inleveren.
• Zwakman: Aandacht vragen bij herinrichting Kennemerlaan voor de parkeerproblematiek bij de kruispunten.
• Zwakman: Dhr. Luuk Kiers uitnodigen om zijn notitie mbt de herinrichting Velserduinplein toe te lichten.
• Zwakman: De verkeerswensen van de schouw van 2 jaar geleden mbt de IJmuiderstraatweg overdagen aan de vereniging IJmuiderstraatweg.
PM punten:
• Bushalte Scheldestraat
• Windpark Spuisluis
• Averijhaven
• Visie Noordzeekanaal 2040