Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen) (deels)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer C. (Kees) Los
De heer L. (Luuk) Kiers
De heer K. (Klaas) Prins
De heer P. (Piet) Schouten
Mevr. A. (Angela Scholder
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Mevrouw A. (Annette) Baerveldt Wethouder
Mevr. T.M. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
De heer R. (Rob) vd Brink (VVD)
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer M. (Maurice) Bok (VL)
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)
Afwezig/Afgemeld
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer J. (Jan) van den Bos
Mevr. A. (Angelien) Hensen (IJm.str.weg ivm windturbines)
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer P. (Peter) Stam
De heer J. (Jan) Bulters
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 9 sept. 2015
met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
– Voortgang
– Terugkoppeling gebiedsatelier op 28 sept.
– Ideeën voor de gebiedsbijdrage van Eneco
– Financiële participatie en Energiek Velsen - Leefbaarheidsmonitor 2015
– Op 28 sept. is de leefbaarheidsmonitor gepresenteerd. - Milieu IJmond
– Tata Steel
– Omgevingsdienst IJmond - Voortgang herinrichting Lange Nieuwstraat
– Werkzaamheden zijn maandag 14 september gestart. - Voortgang Winkelcentrum IJmuiden
- Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
– Schouw van 23 sept.
– Initiatief Luuk Kiers en Adrie van Riet m.b.t. plantenbakken - Averijhaven
– Vraag van AYOP voor aanpassing plan
– Gesprek van 5 okt. met Volkert Schaap, proj.leider Averijhaven. - Nieuwe zeesluis
– Gesprek van 5 okt. met Volkert Schaap. - Wijkteamvergaderingen
– Dag van de duurzaamheid 9 oktober
– Welke locaties wijkmobiel in de wijk
– Volgende wijkteamvergadering. 3 nov. - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:30 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Geen inloop.
- Mededelingen en ingekomen post
Vanwege niet aansprekende agendapunten is er geen advertentie in de Jutter geplaatst.
Ontvangen de leefbaarheidsmonitor 2015 (staat op de agenda).
Rob v.d. Brink (VVD raadslid) is voor het eerst en stelt zich voor.
- Notulen vergadering 9 september 2015
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- Zwakman zal een afspraak maken met dhr. Volkert Schaap over de Averijhaven.
Zijn aanwezigheid op een wijkplatformvergadering was niet te regelen. We hebben hem gesproken op 5 okt. waarbij aanwezig Dirk Weidema en Piet Dekker. Zie verder bij agendapunt 11.
- Windpark Spuisluis
- Terugkoppeling gebiedsatelier op 28 september
Op 28 september heeft de provincie een bijeenkomst (gebiedsatelier) in het Tata Steel stadion georganiseerd. Hierbij waren ten minste 100 mensen aanwezig. Er werden drie presentaties gegeven, waarna er gelegenheid was tot het volgen van twee van de drie sessies.Hieronder het verslag van het wijkplatform. Voor het officiële verslag klik hier. In de eerste presentatie heeft de provincie haar beleid toegelicht als verantwoordelijke voor het aanwijzen van de locatie. In de tweede presentatie heeft Eneco samen met Windpark IJmond hun plannen gepresenteerd voor het realiseren van windpark Spuisluis. In de derde presentatie heeft Rijkswaterstaat haar rol in dit proces verteld. De windturbines zullen op hun terrein geplaatst worden.Bij de discussies kwam naar voren dat Eneco vanuit verschillende kanten werd verweten dat ze met half uitgewerkte plannen kwamen en op veel vragen nog geen antwoord konden geven. De terechte reactie van Eneco was dat je het moeilijk goed kunt doen. Als je de bewoners uitgenodigd had wanneer de plannen al klaar geweest waren, hadden ze het verwijt gekregen dat alles al vast ligt. Bedenk ook dat de avond georganiseerd werd door de provincie, waarbij Eneco de gelegenheid kreeg om te vertellen hoever ze zijn met hun plannen. Hadden ze dan niet moeten komen?
Sessie 1 ging over veiligheid.Weidema vertelt dat naar voren kwam dat er nog veel onderzocht moet worden, zoals de hoogte van de molens in verband met Schiphol (er wordt gedacht aan een ashoogte van max. 119 m met een wiek van 65 m is 175 m), de locaties voor de 7 molens(er zijn nog veel vraagtekens voor molen nr. 2 en nr. 7), de afstand tot wegen en waterwegen, de invloed op de radar en zettingvloeiingen.
Sessie 2 ging over fijnstof.Het door ons gevraagde onderzoek naar de invloed van de windturbines op het fijnstof zal veel geld kosten. Dat wordt ook alleen gestart als redelijk zeker is dat het project door kan gaan.
Sessie 3 ging over financiële aspecten.
In deze sessie kwamen twee aspecten aan de orde.
1. Ideeën voor een gebiedsbijdrage van Eneco
Alle windontwikkelaars in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat er jaarlijks een bepaald bedrag beschikbaar moet komen voor een gebiedsfonds. Denk hierbij voor ons aan een bedrag tussen€ 28.000 en € 50.000. De bedoeling is dat de direct omwonenden (IJmuiden-Noord, Velsen-Noord en Velsen-Zuid) daar zo veel mogelijk van moet profiteren. Tijdens de sessie werd gevraagd of er al ideeën leven. Er werden verschillende ideeën naar voren gebracht. Zo denken wij voor IJmuiden-Noord bijvoorbeeld aan het aantrekkelijker maken van onze omgeving met meer groen en bomen.
2. Financiële participatie en de eventuele rol van Energiek Velsen
Het is ook de bedoeling dat omwonenden de gelegenheid krijgen financieel te participeren. Dat zou in de vorm van een aandeel kunnen die jaarlijks een bepaald rendement (5-6%) geeft. Het aandeel moet wel op een of andere manier verhandelbaar zijn. De coöperatie Energiek Velsen heeft zich opgeworpen om daar een rol in te vervullen. Eneco heeft aangegeven dat zij daar ook wel een goede partner voor zou kunnen zijn.
Voor meer informatie over besluitvorming en procedures klik hier.
Ad. 1 Zwakman vraagt waar we voor IJmuiden-Noord als gebiedsbijdrage aan zouden moeten denken? Meer bomen? Meer groen (plantenbakken voor Adrie en Luuk)? Een speelveldje? In stand houden Witte Theater?
Ad. 2 Zwakman noemt dat Energiek Velsen al eens gevraagd heeft om hier een presentatie te komen geven. Hij polst of daar belangstelling voor is. Naar voren komt dat het nu nog te vroeg is. Het is nog helemaal niet zeker of de windturbines er komen.
Kiers vind dat we als wijkplatform actiever moeten worden in ons verzet tegen de komst van de windturbines en dat we met alternatieve ideeën moeten komen.
Zwakman brengt naar voren dat er een onherroepelijk besluit van de provincie ligt om windturbines langs het Noordzeekanaal te plaatsen. Het project gaat alleen niet door als er niet voldaan kan worden aan de veiligheid aspecten of als er een fijnstof probleem ontstaat. Maar een voorwaarde is ook dat er voldoende draagvlak moet bestaan.
- Leefbaarheidsmonitor
Elke twee jaar geeft de gemeente opdracht voor het maken van een leefbaarheidsmonitor. Ca. 5.400 inwoners zijn uitgenodigd om vragenlijst in te vullen. Dat hebben 1.612 mensen (30%) gedaan.
De situatie is eerder verslechterd (Rommel op straat; Geluidsoverlast verkeer; Dronken mensen op straat) dan verbeterd is (Parkeeroverlast). Voor dat laatste geldt dat de parkeeroverlast verminderd is, maar als je het vergelijkt met de jaren daarvoor dan is dat allerminst het geval.
Probleem is dat er punten zijn waar je niets aan kunt doen. Zo is de parkeeroverlast een gegeven, maar we kunnen wel ons best doen om het niet nog slechter te maken. Dus zorg ervoor dat er bij nieuwbouw voldoende parkeerplaatsen bij komen (parkeergarage). Rommel op straat kan wel aangepakt worden. Vaker een veegauto of meer prullenbakken. Andere punten, zoals te hard rijden en dronken mensen op straat zijn aan te pakken met meer handhaving.
De uitkomsten voor onze wijk zullen ingebracht worden in het wijkteam. We zullen erop aandringen om die punten, waar wat aan gedaan kan worden, ook daadwerkelijk aan te pakken.
In de bijlage is een uitreksel van ons deel van de rapportage opgenomen.
De gemeente overweegt om voor dit onderzoek over te stappen naar het landelijke onderzoek van de VNG. Waar staat je gemeente. Nadeel is dat de rapportage er geheel anders uit zal zien en dat het dan dus lastig wordt om met voorgaande jaren te vergelijken. Nog afgezien van het feit of dezelfde gebieden onderzocht zullen worden. Het voordeel is dat er veel gemeenten meedoen en er een goede vergelijking met andere gemeenten mogelijk is. Velsen is al opgenomen in het onderzoek van de VNG (klik hier). Er is daarin nog geen opsplitsing naar de verschillende wijken gemaakt. Bij een overstap zal dat wel moeten gebeuren.
- Milieu in de IJmond
- Tata Steel
Op 28 oktober hebben Weidema en Zwakman een gesprek met dhr. Donald Voskuil Manager Regional affairs Tata Steel.
- Gesprek Omgevingsdienst IJmond
De omgevingsdienst is de volgende vergadering aanwezig voor een presentatie.
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Voortgang
De werkzaamheden zijn medio september gestart.
- Gevolgen afsluiten Lange Nieuwstraat
Op de vraag of het verkeerstechnisch merkbaar is dat de Lange Nieuwstraat afgesloten is wordt gereageerd dat het veel drukker is op de Heerenduinweg, IJmuiderstraatweg en Kennemerlaan. Zoveel drukker dat er af in file gereden wordt wat het voordeel heeft dat er minder hard gereden wordt: de voorste auto rijdt meestal 50 km/uur!
- Winkelcentrum IJmuiden
- Voortgang
Schouten spreekt zijn teleurstelling uit dat er nog steeds niet begonnen is met de aanpassing van de gevels van het oude V&D pand. Hem is ter oren gekomen dat het meer gaat kosten dan oorspronkelijk beraamd en dat de gemeente naar extra geld moet zoeken.Zwakman zegt dat hij in de krant gelezen heeft dat de leegstand van winkels in Velsen ten opzicht van Beverwijk meevalt. Dit volgens een onderzoek van analysebureau CityWorks. In Velsen staat 9% leeg en in Beverwijk 21%, waarbij de leegstand op de meubelboulevard nog niet eens is meegenomen. Volgens het bureau scoort Velsen ‘gemiddeld’ en Beverwijk ‘zwak’. Er wordt gepleit voor een regionale aanpak.
- Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark
Uitkomsten schouw knelpunten op 23 sept.
Belangrijkste afspraken:
- Er komt geen hek onder de trap aan de pont kant
- De afslag bij het kruispunt De Noostraat met Willebrordstraat voor brommers wordt aangepast.
- Er loopt nog een discussie over de trapleuning. Wettelijk gezien is die niet nodig, maar we zijn bang dat als het in de winter glad wordt en mensen op die trap uitglijden, ze zich nergens aan vast kunnen houden.
- De bocht bij de Lumystraat wordt aangepakt door iets met de parkeerplaatsen te doen. Het eerste idee van de gemeente was om vijf parkeerplaatsen op te heffen. Daar zijn wij fel tegen en hebben voorgesteld om de parkeerplaatsen iets meer het plantsoen in de schuiven.
- Formeel mag er gefietst worden op de vd Doestraat. De gemeente wil dat feitelijk niet, maar wil ook geen bord verboden te fietsen plaatsen.
- Bij de doorsteek voor fietsers naar Witte Theater komt een dijkje om de auto’s tegen te houden.
- De zeer gevaarlijk oversteek bij het stootblok wordt onmogelijk gemaakt.
Er komen staande deze vergadering nog aanvullende knelpunten naar voren. Die kunnen we nu niet meer meenemen. We hebben genoeg tijd gegeven tijdens het inventarisatie proces. Onderhoudstechnische punten, zoals een straal regenwater onder de Julianabrug dat op het voetpad valt, kunnen doorgegeven worden aan het meldpunt openbare ruimte.
Er zijn diverse bomen langs de IJmuiderstraatweg dood gegaan. Er wordt opgemerkt dat het slim is die nu te merken. Als straks alle bomen kaal zijn, zie je het verschil niet meer.
Er komen steeds meer klachten dat er veel te hard gereden wordt op de IJmuiderstraatweg. Dit ondanks het feit dat de weg relatief smal is. Een gevolg hiervan is wel dat het autospiegels kost.
- Initiatief Luuk Kiers en Adrie van Riet m.b.t. plantenbakken langs de straat
Op 18 sept. is een gesprek geweest bij de gemeente waarbij aanwezig waren Adrie van Riet, de vrouw van Luuk Kiers en Johan Zwakman en van de gemeente Rob Plessius, Marieke Mulder en Marco Demoitié. Er is afgesproken dat er vanuit de bewoners alleen bakken met bloemen en planten aan de huizenkant geplaatst worden. De gemeente wil dat de overkant van de straat de uitstraling van “Rauw aan Zee” blijft houden. Daarin passen geen gecultiveerde bloemen. De grote plantenbak met de hoge bomen bij het perron Casembrootstraat krijgt een ruige onderbeplanting. Van Riet heeft gekozen voor grijze cementbakken: dat gaat de standaard worden. Van Riet gaat de bloembakken, die nu nog op het perron Casembrootstraat staan, plaatsen op de hoeken van de straten. Hij gaat daarvoor alle bewoners die in de buurt van een zijstraat wonen (er zijn 20 zijstraten) benaderen of ze mee willen doen. Het gaat dan met name om het onderhouden van de bloembakken. Samen met Kiers wordt geïnventariseerd hoeveel bloembakken er uiteindelijk geplaatst kunnen worden en dient daar een door Plessius beschikbaar gesteld aanvraagformulier met begroting voor in. Hij mag daarin de reeds door hem aangeschafte bloembakken meenemen. Plessius zal eenmalig budget voor deze actie beschikbaar stellen. Hij wil wel achteraf alle aanschafbonnen hebben. Bij het plaatsen van de bloembakken moet ruimte voor mensen met rolstoelen op de stoep overblijven.Zwakman heeft er voor gezorgd dat er een artikel over dit onderwerp in de IJmuider Courant gekomen is onder de rubriek Trek aan de bel.
- Averijhaven
In de IJmuider Courant verscheen een artikel over een nieuw plan voor de Averijhaven. Deze zou bestemd moeten worden voor de offshore industrie. Zwakman, Weidema en Piet Dekker (oud havenmeester en oud lid van ons wijkplatform) hebben hierover gesproken met dhr. Volkert Schaap, projectleider bij Rijkswaterstaat voor de Averijhaven. Dat gesprek heeft 5 oktober plaats gevonden. Het verslag van het gesprek is gegeven in de bijlage.
- Nieuwe zeesluis
Gelijk met deze wijkplatformvergadering is er een informatieavond over de zeesluis in het Telstar Stadion. Piet Dekker is daar naartoe en zal zijn bevindingen aan ons terugkoppelen. Van de Brink is er ook even geweest en heeft ons opgegeven voor het toesturen van informatie.
Tijdens het gesprek met Schaap hebben we ook gevraagd naar de voortgang van de nieuwe zeesluis. Er zal zeer binnenkort met de bouw begonnen worden. Het havenkantoor is al ondergebracht in de kantoren van de spuisluis.
We waren vooral nieuwsgierig wat er met de Noordersluis gaat gebeuren. Schaap vertelde dat het in 2017 bepaald wordt. Als bepaald wordt om deze in gebruik te houden, zal hij helemaal droog gelegd en grondig gerenoveerd moeten worden. Hij vertelde ook dat met de capaciteit van de nieuwe sluis tezamen, de Noordersluis zo groot wordt dat de haven van Amsterdam dat niet kan verwerken. Dan zal de huidige capaciteit van 125 mln ton moeten groeien. Daar wordt al wel aan gedacht, waarbij de Houtrakpolder in beeld komt.
- Wijkteamvergaderingen
- Verslag vergadering 25 augustus
Het verslag is rond gestuurd. Zwakman stelt vast dat daar geen vragen over zijn.
- Dag van de duurzaamheid op 9 oktober
Van Nijendaal zat in de organisatie. Dit was een groot succes. Het was erg gezellig. Er was heel veel te zien op een aantal interessante stands en er was ook veel belangstelling. Er was ook veel jeugd. Maar dat had ook te maken met enkele activiteiten die scholen georganiseerd hadden. Die waren op school ook al met dit onderwerp als project bezig.
- Welke locaties voor de Wijkmobiel in de wijk
Zwakman doet een voorstel voor een aantal locaties waar de wijkmobiel volgend jaar neergezet zou kunnen worden.
- Rondvraag
Bewoners Willebrordstraat: Via de e-mail is een melding binnen gekomen over overlast van hangjeugd op de heuvel. Ze laten ook veel troep achter. Zwakman zal het doorgeven.
Scholder zou graag willen dat mensen kenbaar maken dat ze een aansluiting van hun huis op glasvezel willen.
Van de Brink vraagt of we ons ook ergeren aan verkeerd parkeren op de Kennemerlaan en of we hier afspraken over gemaakt hebben. Het is inderdaad zeer hinderlijk als er op de fietsstrook geparkeerd wordt. Je bent dan ook in overtreding. Zet je auto dan op de rijbaan, als er geen plaats op de parkeerstrook is. Het is hier ook een kwestie van handhaven.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:35 uur de vergadering.
Actielijst:
- Zwakman doet een voorstel voor een aantal locaties waar de wijkmobiel volgend jaar neergezet zou kunnen worden.
PM punten:
- Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)
Op 5 november is er een congres Visie NZKG 2040. Dirk gaat heen.
Bijlage 1
Uitreksel uit de leefbaarheidsmonitor 2015
3.3 IJmuiden-Noord (wijk 01)
3.3.1 Positionering ten opzichte van de andere wijken
Hoewel IJmuiden-Noord op veel facetten van leefbaarheid een relatief minder gunstige score laat zien ten opzichte van de andere wijken, is het ook een wijk met een redelijke waardering voor de woonomgeving (7,2 tegenover 7,5 gemiddeld) en met een bijna gemiddelde score voor sociale cohesie (6,0). Van alle IJmuidense wijken is daarmee de sociale cohesie in IJmuiden-Noord het grootst.
IJmuiden-Noord is een wijk met daarbinnen zowel een belangrijke winkelfunctie (Lange Nieuwstraat / Marktplein / Kennemerlaan), als ook een bekend uitgaansgebied (Kennemerlaan). Bepaalde vormen van overlast, die met deze functies gepaard plegen te gaan, blijken zich dan ook in deze wijk meer dan gemiddeld te openbaren. Zo komen alle vormen van verkeersoverlast hier meer dan gemiddeld voor: parkeeroverlast (42% tegenover 31% gemiddeld), overlast door te hard rijden (47% tegenover 36% gemiddeld), geluidsoverlast door verkeer (24% tegenover 15% gemiddeld) en agressief verkeersgedrag (22% tegenover 14% gemiddeld). Daarnaast is sprake van beduidend meer dan gemiddelde overlast door rommel op straat (54% tegenover 39% gemiddeld), dronken mensen op straat (17% tegenover 6% gemiddeld), hondenpoep (48% tegenover 41% gemiddeld) en horecagelegenheden (10% tegenover 3% gemiddeld). Op hondenpoep na, zijn ook deze vormen van overlast centrum-gerelateerd.
3.3.2 Ontwikkeling ten opzichte van 2013
De bereidheid om buurtgenoten te helpen lijkt in IJmuiden-Noord ten opzichte van 2013 behoorlijk te zijn afgenomen (van 86% naar 78%). Voorts is in deze wijk de verwachting, dat men voor hulp bij buren terecht kan, de afgelopen twee jaar flink naar beneden bijgesteld (van 81% naar 58%). Door deze ontwikkelingen lijkt de sociale cohesie in de wijk onder druk te komen staan.
Vergelijking met twee jaar geleden brengt een opmerkelijke toename aan het licht van overlast als gevolg van diefstal uit auto’s (van 2% naar 8%). Ook overlast door horeca en rommel op straat laten een negatieve ontwikkeling zien (beide toegenomen met 4%).
Parkeeroverlast laat van alle vormen van overlast de grootste daling zien in IJmuiden-Noord (van 55% naar 42%). Daarmee wordt het door de bewoners nog steeds als een aanzienlijk probleem ervaren en zit deze vorm van overlast ook nog niet op het niveau van 2011 (39%). Tenslotte is ook de overlast door beschadiging of vernieling van auto’s verder afgenomen (van 15% naar 11%).
Bijlage 2
Johan Zwakman
5 oktober 2015
Inrichten Averijhaven voor lichteren op losse schroeven
Het ziet er naar uit dat het plan om de Averijhaven geschikt te maken voor het lichteren van kolenschepen, voordat ze doorvaren naar Amsterdam, niet doorgaat. Op 2 september verscheen een artikel in de IJmuider Courant van die strekking met als titel “Meer ruimte voor windenergie”.
Omdat we als wijkplatform al vanaf 2009 via een klankbordgroep van Rijkswaterstaat betrokken zijn bij de plannen voor de herinrichting van de Averijhaven waren we nieuwsgierig wat er precies aan de hand is. Daarom hebben we op 5 oktober Volkert Schaap, projectleider en voorzitter van de klankbordgroep, gesproken en gevraagd om een en ander toe te lichten.
Schaap bevestigt dat er inderdaad door AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Port) in samenwerking met Tata Steel, Zeehaven IJmuiden en Havenbedrijf Amsterdam aan Buck Consultants International opdracht gegeven een alternatief plan te ontwikkelen waarin naast een lichterplaats ook plaats is voor een kade om de offshore windsector te bedienen. Het rapport is in februari 2015 verschenen (klik hier voor het complete rapport).
In dit nieuwe plan wordt de Averijhaven kleiner waardoor er aan de oostkant ruimte blijft voor een kade waar windturbines gedeeltelijk geassembleerd kunnen worden. Overigens komt die kleine Averijhaven nog niet voor in voornoemd rapport. Die is later bedacht en gesitueerd aan de westkant. In deze veel kleinere Averijhaven is plaats voor twee offshore schepen. Vanaf de ingang van deze Averijhaven wordt de kade in rechte lijn doorgetrokken met de kade van Tata Steel, die deze gebruikt voor het lossen van de erts- en kolenschepen. Deze kade wordt dan zo lang dat er naast de twee schepen voor Tata Steel ook nog plaats is voor het lichteren van twee kolenschepen.
In de Averijhaven ligt nu nog vervuild slib en Staalslak. Dit wordt in alle gevallen vanaf 2017 met binnenvaartschepen afgevoerd naar het slibdepot in het Ketelmeer, dus onafhankelijk wat er uiteindelijk besloten wordt. Een gigantische klus die ca. twee jaar gaat duren. In de tussentijd wordt onderzocht of de verantwoordelijke minister bereid is het huidige plan voor de Averijhaven opzij te schuiven en AYOP de tijd wil geven hun plan verder uit te werken en te onderzoeken of ze het kunnen financieren. De kosten zullen zeker ver boven de € 100 mln uitstijgen terwijl de herinrichting van de Averijhaven ‘slecht’ € 65 mln gaat kosten. Voor de meerkosten zal AYOP zelf financiering moeten zoeken. Geeft de minister geen toestemming aan AYOP, dan verandert er niets en wordt de Averijhaven ingericht volgens het huidige plan. Komt die toestemming er wel, dan gaat RWS de huidige lichterplaats tijdelijk verplaatsen tot vlak voor ingang van de straks uitgegraven Averijhaven. Krijgt AYOP de financiering uiteindelijk niet rond, dan wordt de tijdelijke lichterplaats definitief. In het andere geval wordt het plan van AYOP zoals hierboven globaal beschreven uitgevoerd.
Uit economisch oogpunt zien we als wijkplatform het plan van AYOP wel zitten, maar er is ook een milieuaspect. Daarvoor moeten we er maar op vertrouwen dat het door Velsen gestelde stand-still-beginsel, wat inhoudt dat het milieu onder geen beding achteruit mag gaan, waarborgt dat er geen nadelige gevolgen voor het milieu ontstaan.
Nieuwe zeesluis
Tijdens het gesprek met Schaap hebben we ook gevraagd naar de voortgang van de nieuwe zeesluis. Hij heeft verteld dat er zeer binnenkort met de grondwerkzaamheden zal worden begonnen. Het havenkantoor is inmiddels al ondergebracht in de kantoren van de spuisluis.
In 2017 wordt bepaald wat er met de Noordersluis gaat gebeuren. Als besloten wordt om deze in gebruik te houden, zal hij helemaal droog gelegd en grondig gerenoveerd moeten worden. Dat kost veel geld en voegt met de huidige havencapaciteit in Amsterdam van 125 mln ton niets toe, want de nieuwe zeesluis kan die capaciteit gemakkelijk aan. Verhogen van de zeesluiscapaciteit heeft pas zin als Amsterdam dat kan benutten. Dan zal de haven moeten groeien. In dat verband wordt de Houtrakpolder genoemd.
Lees ook de nieuwsbrief van RWS. Daarin staat een uitnodiging voor een bewonersbijeenkomst op woensdagavond 14 oktober in het Telstar Stadion.