Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 7 september 2016
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer D. (Dirk) Weidema
Mevr. A. (Angela) Scholder
De heer J. (John) Servaas
De heer A. (Adrie) van Riet met zijn vrouw
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
Mevr. A. (Angelien) Hensen
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Geen
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Mevrouw A. (Annette) Baerveldt Wethouder
Mevr. T.M. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
De heer C. (Cees) Sintenie (CDA)
De heer Frits Vrijhof (LGV)
Afwezig/Afgemeld
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer P. (Piet) Schouten
De heer K. (Klaas) Prins
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer J. (Jan) Bulters
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer L. (Luuk) Kiers
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer M. (Maurice) Bok (VL)
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer R. (Rob) vd Brink (VVD)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer B. (Bram) Diepstraten (VL)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
De heer M. (Marc) Hillebrink (D66)
De heer H. (Harald) Heijmerikx (vztr. winkeliersvereniging Kennemerlaan)
De heer B. (Bert) Wigchert
Mevrouw E. (Esther) Otter
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
– Verkeersstructuur centrum IJmuiden
– Er komt een roetmeting in IJmuiden
– Dode bomen IJmuiderstraatweg
– Herinrichting Velserduinplein
– Ter inzage legging ontwerpbesluit Averijhaven - Notulen vergadering 8 juni 2016
– Actielijst
Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Voetbalkooi Lagerstraat
– Verkeersdrempel Marktplein - Blauwe zone centrum IJmuiden
– De wens leeft bij de winkeliersvereniging en wpf IJmuiden-Zuid - 30 km zone
– Flyer maken en ronddelen - Schouw
– Organiseren schouw in oktober - Verantwoording leefbaarheidsmonitor
– Betreft toezicht, handhaving en veiligheid 2015 - Windpark Spuisluis
– OD NZKG heeft de aanvraag goedgekeurd. Idem voor Tata scenario 3
– Voortgang - Nieuwe zeesluis
– Burenoverleg 12 juli 2016
– Voortgang - Nieuwbouw Lange Nieuwstraat-NW
– Aanvraag omgevingsvergunning door Woningbedrijf IJmond - Herinrichting Lange Nieuwstraat
– Bebording fietsstraat
– Zichtbaarheid fietspad Marktplein
– Speelobjecten
– Voortgang - Wijkteamvergaderingen
– Wijkmobiel volgende locatie
– Vergadering 21 juni, verslag
– Volgende vergadering 18 oktober - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
Dhr. Kees Los gaat verhuizen naar het midden van het land en bedankt als lid van het wijkplatform.
Zwakman heeft hem persoonlijk bedankt voor zijn bijdrage.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er zijn geen mensen voor de inloop.
- Mededelingen en ingekomen post
- Verkeersstructuur centrum IJmuiden
Op 14 juni is er een bijeenkomst in het gemeentehuis over de verkeersstructuur geweest.
Planning voor het vervolg:
– Zomer 2016: maken inspraaknotitie; dit zal op hoofdlijnen zijn;
– Sept. tot dec.: inspraakperiode en besluitvorming;
– Vanaf 2017: Per straat of deelgebied wordt een herinrichtingproject gestart. Pas in deze fase komen concrete inrichtingsvoorstellen aan de orde. Ook in die fase worden de bewoners bij de voorstellen betrokken en is er de mogelijkheid tot inspraak.
Op de valreep heeft de gemeente ons de concept paragraaf over de participatiefase toegestuurd met de vraag of we ons hierin herkennen. Ook werd gevraagd of we willen dat ons advies aan het inspraakdocument toegevoegd moet worden. We zullen zeggen dat we dat niet willen. Dat houdt onze handen vrij om hem zo nodig nog wat bij te stellen.
- Er komt een roetmeting in IJmuiden
Het huidige meetstation aan de Kanaalstraat wordt uitgebreid met een roetmeting. Er moet wel een nieuw meetstation komen, want het huidige huis is te klein.
- Dode bomen IJmuiderstraatweg
De vereniging IJmuiderstraatweg is een discussie gestart via de IJmuider Courant over de dode bomen in de parkstrook langs de weg. Er zouden volgens de vereniging verkeerde bomen geplant zijn die niet geschikt zijn voor de bodem en/of het klimaat. Dit is wat ons betreft een discussie van de IJmuiderstraatweg.
Op zich vinden wij het ook jammer dat er zo vaak pas geplante bomen dood gaan. Niet alleen op de IJmuiderstraatweg, maar ook op andere plaatsten. Uiteindelijk kost het ons allen geld. Niet in het eerste jaar nadat ze geplant zijn, want dan moet de aannemer voor vervanging zorgen, maar daarna is het eigen kosten rekening.
De gemeente heeft laten weten dat de dode bomen vervangen worden.
- Herinrichting Velserduinplein
Zwakman is op uitnodiging van de gemeente, om te komen praten over de herinrichting van het Velserduinplein, met Van Nijendaal en zijn buurman daar naartoe gegaan. (lees hier) Op donderdag 15 september van 17:00 tot 19:00 uur is er een inloopbijeenkomst waar de omwonenden voor uitgenodigd zijn.
In eerste instantie wilde de gemeente alleen het deel direct achter de Hema inrichten. Dit zou dan bestemd worden voor de markt. Maar er is gelukkig geld beschikbaar gekomen om het gehele Velserduinplein een opknapbeurt te geven. Het gaat een groen uiterlijk krijgen met grastegels en een rand om het plein met groene struiken. We zijn hier blij mee. De opmerkingen, die we tijdens de informele bijeenkomst bij de gemeente over het concept pln gemaakt hebben zijn verwerkt.
Er wordt opgemerkt dat als de markt achter de Hema komt, ze dan wel in de schaduw komen te staan. De markt heeft bewust voor deze plek gekozen, omdat ze zo beter aansluiten op de winkels in de Lange Nieuwstraat.
- Ter inzagenlegging ontwerpbesluit Averijhaven
Vanaf 1 september is het ontwerpbesluit Averijhaven ter inzage gelegd. Er kunnen zienswijzen ingediend worden tot 13 oktober.
Weidema heeft de plannen bekeken. De werkzaamheden (ontmantelen en bouw averijhaven) zullen plaats vinden tussen mei 2019 en 2021. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt het slip uit het depot en de slak waaruit de dijk is opgebouwd afgevoerd naar IJsseloog bij Kampen. Dit zal voor meer scheepsvaart op het Noordzeekanaal zorgen.
- Notulen vergadering 8 juni 2016
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- Geen onderwerpen
Naar aanleiding van de notulen:
- Voetbalkooi Lagerstraat
Zwakman heeft per e-mail gevraagd of een vervanging wel nodig is. Zo op het oog ziet de kooi er nog prima uit, maar de gemeente zegt dat dat niet het geval is. Er zitten zwakke plekken in het frame en de rubbers zijn uitgedroogd. Uit veiligheidsoverweging is vervanging nodig.
Onze grootste zorg is of de nieuwe kooi weer uitgevoerd wordt met een net en een voorziening dat er niet bovenop de kooi geklommen kan worden (de zogenaamde Y-constructie).
- Verkeersdrempel Marktplein
In de vorige vergadering is gemeld dat deze veel overlast bezorgd. De drempel is heel snel en naar volle tevredenheid aangepast. Nagekomen: het is niet de definitieve uitvoering.
- Blauwe zone centrum IJmuiden
De winkeliersvereniging (vztr. Robert Klein) gaat zich inzetten voor een blauwe zone voor het winkelcentrum. Zij hopen hiermee de ergernis onder sommige automobiele klanten weg te kunnen nemen.
Op dit moment is er betaald parkeren langs de winkels. Deze parkeerplaatsen zijn met name zeer geschikt om snel even een boodschap te doen. Als je lang van plan bent om te gaan winkelen zijn er voldoende gratis parkeerplaatsen in en rond het centrum.
Het nadeel bij betaald parkeerplaatsen is dat je, afgezien van de kosten, vooraf moet inschatten hoe lang je denkt te gaan parkeren. Het gevolg zal zijn dat er nooit lang geparkeerd zal gaan worden. Er zit ook een max. aan de parkeerduur. De huidige praktijk is dat er praktisch altijd wel een plaats vrij is, ofwel er wordt nooit lang geparkeerd.
Voordeel van een blauwe zone is dat het gratis is. De kans is dan ook groot dat er meer gebruik van de parkeerplaatsen gemaakt zal worden met als nadeel dat er dan niet altijd meer een parkeerplaats vrij zal zijn voor snel even een boodschap. Er kan ook veel langer geparkeerd wordt dan echt nodig is, immers het is toch gratis. Het doel wordt dan voorbij geschoten. Dit is mogelijk te voorkomen door de max. parkeertijd tijd heel kort te houden (half uur). Lang parkeren doe je dan maar op de gratis parkeerplaatsen en dan loop je maar een stukje.
Er wordt op gewezen dat er ervaring opgedaan is met een blauwe zone in het winkelcentrum van Velsen-Noord en Santpoort-Noord. Daar moet eerst eens goed naar gekeken worden.
Wij zien geen de voordelen van een blauwe zone. We zullen de discussie verder overlaten aan de winkeliersvereniging.
- 30 km zone
- Flyer maken en ronddelen
In het wijkteam vragen we al enige tijd aandacht voor de 30 km zones. Het probleem is dat veel mensen niet weten wat een 30 km zone inhoud. Hier willen we bekendheid aan geven. We hebben dit voornemen ook opgenomen in ons speerpuntenplan.
We hebben tezamen met wpf IJmuiden-Zuid in het wijkteam aan de orde gesteld om een flyer te maken en die huis aan huis te bezorgen. Het drukken van de flyer wil de gemeente voor haar rekening nemen. De vraag is of we in staat zijn om de flyer bezorgd te krijgen.
Er wordt gereageerd dat er geen effect verwacht wordt van het rondbrengen van een flyer. Ten eerste bereik je niet de mensen die buiten de wijk wonen en ten tweede zullen veel flyers direct in de prullenbak verdwijnen. Uiteindelijk zul je altijd mensen (aso’s) houden die zich totaal niet aan de regels houden.
- Schouw
- Organiseren schouw in oktober
Zwakman gaat weer een schouw organiseren met als belangrijkste onderwerpen de IJmuiderstraatweg en de Lange Nieuwstraat.
Via datumprikker zal er een datum worden vastgesteld. Bij voorkeur zijn daarbij aanwezig Annette. Baerveldt, Rob Plessius en Nico Komen.
- Verantwoording leefbaarheidsmonitor
- Verantwoording Toezicht, Handhaving en Veiligheid 2015
In juni verscheen de nota Verantwoording Toezicht, Handhaving en Veiligheid 2015. Zwakman heeft de voor onze wijk van belang zijnde tekst in een aparte notitie gezet en rondgestuurd (zie bijlage).
Het positieve is dat de leefbaarheidsmonitor aandacht heeft en dat er op deze wijze een terugkoppeling is. Het is nu te hopen dat het ook een positief effect heeft en dat de overlast minder wordt.
We constateren met z’n allen wel dat we bijna nooit een toezichthouder in IJmuiden rond zien lopen. Punt is wel dat Velsen een grote gemeente is en dat er maar tien BOA’s zijn.
Op dit moment is er door de gemeente en HVC een speciale actie gestart om mensen te bewegen hun rotzooi in de daartoe bestemde prullenbakken te gooien. We zien dat als mooie aangelegenheid om meer prullenbakken langs de IJmuiderstraatweg geplaatst te krijgen.
We gaan vragen dit onderwerp op de agenda van het wijkteam te plaatsen.
- Windpark Spuisluis
- OD NZKG heeft de aanvraag Spuisluis en Tata scenario 3 goedgekeurd (55:00)
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) heeft alle aanvragen uit Noord-Holland beoordeelt. Voor ons betekent dit dat de Spuisluis en Tata scenario 3 (3 extra windturbines langs de Reyndersweg) goed zijn bevonden.
Beide locaties zijn inmiddels ook gerangschikt op een voorkeurslijst van de provincie. Ze staan beide op plaats 2. Een volgende stap zal zijn dat de plannen ter inzage gelegd worden en dat er zienswijzen ingediend kunnen worden. Weidema verwacht weinig heil van het indienen van een zienswijze. Hij kan geen steekhoudende argumenten bedenken die de komst van de windturbines zullen tegenhouden, omdat er feitelijk op alle punten (van milieueffecten tot rugstreeppad) aan de milieueisen voldaan gaat worden.
De vereniging IJmuiderstraatweg gaat in ieder geval wel een zienswijze indienen. Het gaat hun dan om de cumulatieve effecten op het milieu. Dat is ook onze zorg, maar de provincie zal hier bij de beoordeling van het plan niet naar hoeven te kijken: ze doorlopen de wettelijke procedures. Dat is echter ook de frustratie bij een aantal mensen. Hoe serieus worden zienswijzen en bezwaarschriften genomen?
Baerveldt wijst erop dat de gemeente hier wel degelijk haar best doet om het milieu te beschermen. Het voorbeeld is de roetmeting die er komt. Daar trekken de gemeente extra geld voor uit. Verder zegt ze dat als je geen zienswijze indient, je daarna ook geen bezwaar meer aan kunt tekenen. Zwakman zou ook teleurgesteld zijn als er geen zienswijze ingediend wordt. Hij ziet dat toch als een zwaktebod, zeker na al die inspanning die we gedaan hebben.
Een zienswijze geeft je ook de mogelijkheid om het proces tegen het licht te houden. We hebben zeker teleurstellingen te verwerken gekregen. Zo kunnen we duidelijk aantonen dat gedurende het spel diverse keren de spelregels aangepast zijn. Denk bijvoorbeeld aan het punt van draagvlak. In het begin is gezegd dat er duidelijk draagvlak moest zijn bij de bewoners. Later werd gezegd dat het een utopie is om draagvlak te krijgen en hebben ze dit punt laten vallen. Ook het punt dat elke onderwerp afzonderlijk op milieupunten beoordeeld wordt en dat er niet naar cumulatieve effecten gekeken wordt vinden we een slechte zaak. We snappen ook niet dat het wel voor Wijk aan Zee geldt en niet voor ons. Dat is volgens ons niet uit te leggen. (1:24:00).
- Voortgang
De werkgroepje komt binnenkort bij elkaar en zal beoordelen of we een zienswijze zullen indienen en op welke gronden.
Gedeputeerde Staten neemt in september 2016 een besluit over de start van de procedure voor de vergunningverlening. De verwachting is dat medio 2017 een besluit volgt over de definitieve vergunningen. De realisatie van de eerste windparken kan daarna starten.
Momenteel zijn er enkele lopende onderzoeken die relevant zijn voor de omgevingsvergunning. Het Loodswezen heeft aangegeven dat zij nog steeds zorgen hebben voor de effecten van het windpark op de vliegbewegingen van de helikopters.
Uit de risico inventarisatie van Royal Haskoning DHV is naar voren gekomen dat voor de gasleiding van de Gasunie verder onderzoek nodig is. Dit onderzoek kan enkel door DNV GL (voorheen KEMA) gedaan worden. Deze partij is hiervoor nu berekeningen aan het uitvoeren.
In het kader van de watervergunning lopen de onderzoeken naar de effecten van het windpark op de walradar, scheepsradar en marifoon verkeer. Dit onderzoek zal binnenkort door TNO afgerond worden. Tevens zal begin 2017 het vervolgonderzoek naar de zettingsvloeiingen en waterveiligheid starten.
- Nieuwe zeesluis
- Burenoverleg 12 juli
Er is weer burenoverleg geweest. Het verslag is met de uitnodiging meegestuurd.
Op 7 sept. is het officiële startsein gegeven voor de bouw van de zeesluis. Aan het eind van de middag was er een BBQ waarvoor ook de deelnemers aan het burenoverleg uitgenodigd waren.
Er zijn geen vragen.
- Nieuwbouw Lange Nieuwstraat-NW
- Aanvraag omgevingsvergunning door Woningbedrijf Velsen. Eerst zal Noostraat worden aangepakt.
Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen.
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Bebording fietsstraat
De juiste bebording is aangebracht.
- Zichtbaarheid fietspad Marktplein
Het fietspad op het Marktplein is slecht zichtbaar omdat gekozen is voor dezelfde kleur stenen. Het enige onderscheid is dat de stenen anders neergelegd zijn. Het fietspad is niet alleen slecht zichtbaar voor de fietsers, maar ook voor de voetgangers die het fietspad over moeten steken naar de bushalte of omgekeerd voor mensen die uit de bus stappen. Het geldt echter ook voor de automobilisten die het plein oversteken.
We zullen dit punt meenemen tijdens de schouw.
- Speelobjecten
Op de Lange Nieuwstraat stonden enkele speelobjecten die, zoals het nu staat, niet teruggeplaatst worden. Veel mensen vinden dit jammer was op Facebook te lezen. Kinderen speelden er graag op als mama of papa er langs liepen of even een winkel in gingen. We zouden ze graag terug zien.
- Voortgang.
Fase 4 zal is medio augustus van start gegaan en duurt tot medio november. Er is ook een begin gemaakt met de Troelstraweg en de aansluiting van deze weg op de Lange Nieuwstraat.
- Wijkteamvergaderingen
- Wijkmobiel: volgende locatie
In ons speerpuntenplan staan de volgende locaties nog open: Edisonplein, Van Wassenaerstraat, Mercatorstraat/plein, Lagerstraat, Sieraadstraat.
We kiezen voor de omgeving Mercatorstraat/plein.
- Volgende vergadering 18 oktober
- Rondvraag
Weidema. Er rijden nog steeds fietsers over de Kanaaldijk komende vanaf de ferry. Er staan geen borden dat het verboden is om in de Geul en op de Kanaaldijk te fietsen. Er zijn ook nog steeds motors en auto’s die vanaf de Julianakade bij het Witte Theater via het fietspad de Kanaaldijk oprijden. Beide is levensgevaarlijk.
Dit punt zal worden meegenomen in de schouw.
Weidema pleit ook extra bankjes in het park langs de IJmuiderstraatweg. Hij ziet veel bewoners van het Visserhuis naar het park lopen, maar die kunnen nergens even zitten of uitrusten.
Weidema ziet veel mensen langs de IJmuiderstraatweg die naar de bouw van de sluis kijken. Hij gaat bij OpenIJ vragen of die een informatiebord wil plaatsen.
Weidema geeft een compliment aan de gemeente over de prachtige plantenbakken bij het gemeentehuis. Zwakman voegt daar aan toe dat hij er een foto van gemaakt heeft en gebruikt voor de homepage van onze website.
We zijn het ook met elkaar eens dat Van Riet een compliment verdient over de plantenbakken langs de IJmuiderstraatweg.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21.20 uur de vergadering.
Actielijst:
- Zwakman: Schouw organiseren
- Zwakman: Vragen om Verantwoording Toezicht, Handhaving en Veiligheid 2015 op agenda wijkteam te plaatsen
- Weidema: Aan OpenIJ vragen of die een informatiebord over de zeesluis aan onze kant van het kanaal wil plaatsen.
PM punten:
- Zebrapad Moerbergplantsoen
- Speelobjecten Lange Nieuwstraat
- Averijhaven
- Visie Noordzeekanaal 2040
Bijlage
Uittreksel Verantwoordingsnota Toezicht, Handhaving en Veiligheid 2015
Gemeente Velsen (juni 2016)
(alleen het deel wat relevant is voor ons als wijkplatform)
De Leefbaarheidmonitor Velsen 2013 en die van 2015 vormen een belangrijk uitgangspunt voor de werkzaamheden van het team THOR (Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte), bekend als BOA. De belangrijkste ergernissen voor het taakveld waren hondenpoep, parkeeroverlast, rommel op straat, verkeersgedrag, jongerenoverlast, beschadiging, bekladding van muren en gebouwen. In onderstaande tabel zijn de belangrijkste aandachtspunten per wijk vermeld, waaraan in 2015extra aandacht is besteed.
De resultaten van de inzet van het team vindt tot nu toe in belangrijke mate zijn neerslag in de Leefbaarheidsmonitor die elke twee jaar wordt opgesteld. Uit de Leefbaarheidsmonitor 2013 zijn de volgende prioriteiten voortgekomen:
IJm-Noord: 2013: Te hard rijden (handhavingstaak politie), parkeeroverlast, rommel op straat. 2015: Te hard rijden, rommel op straat en hondenpoep.
Het team THOR hanteert geen streefaantallen voor bekeuringen, omdat daarmee uit het oog wordt verloren wat het achterliggende doel is van toezicht en handhaving. Niet het aantal bekeuringen is de maatstaf, maar de mate waarin burgers en ondernemers de regels naleven. Bovendien vormt veiligheid het belangrijkste onderwerp voor het stellen van prioriteiten, gevolgd door de mate waarin inbreuk wordt gemaakt op het sociaal en maatschappelijke verkeer in Velsen (van groot naar klein). Optreden in situaties waar weliswaar sprake is van een overtreding maar waar in de beleving geen sprake is van overlast of vervuiling, leidt over het algemeen tot onbegrip. Er zijn daarom in het jaarprogramma geen streefgetallen geformuleerd, maar worden wel getallen gepresenteerd die aangeven of de werklast toeneemt of afneemt. Dit geldt zowel voor de toezichtstaken als de handhavingstaken (bekeuringen/bestuurlijke strafbeschikkingen).
Onderstaande geldt generiek voor Velsen, dus niet specifiek voor IJmuiden-Noord.
Hondenpoep
Hoewel het probleem speelt door de hele gemeente is bij het team THOR een aantal plekken bekend waar de overlast van hondenpoep op straat hoger is dan gemiddeld. Om de pakkans te vergroten wordt in deze gebieden vaker gesurveilleerd, zowel in uniform als ook in burger. De pakkans van niet aanlijnen van een hond is groter dan het niet opruimen van hondenpoep, daarom wordt hierop in de praktijk vaker verbaliseert. De ervaring leert wel dat een bekeuring voor niet aangelijnde honden tot effect heeft dat hondenbezitters als reactie daarop steeds vaker het gedrag vertonen waarbij zij verzuimen de poep van hun honden op te ruimen. De hondenbezitters keren zich in die situatie tegen de gemeente en dat is het effect dat juist niet wordt beoogd. Daarom wordt bij de handhaving op aanlijnen behoudend opgetreden. Twijfelgevallen nabij uitlaatplekken worden gewaarschuwd. Verder kan worden geconstateerd aan de hand van de leefbaarheidsmonitor 2015, dat de overlast van hondenpoep in de beleving van de mensen in Velsen ten opzichte van 2013 is gedaald qua ergernis.
Parkeeroverlast
Parkeeroverlast is er in veel soorten en komt vooral voor in wijken waar weinig parkeerruimte is. Mensen gaan dan zoeken naar alternatieve parkeerruimte, waardoor elders parkeeroverlast wordt ondervonden. Hoewel bepaalde situaties worden gedoogd, zoals parkeren met 2 wielen op de stoep, voert het team THOR regelmatig surveillance uit, ook in deze gebieden. Er wordt dan met name gehandhaafd op situaties die tot overlast (kunnen) leiden of gevaarlijk zijn. Uit de leefbaarheidsmonitor 2015 blijkt dat de parkeeroverlast is afgenomen.
Rommel op Straat
Bij rommel op straat als punt van overlast, gaat het vaak over zwerfafval. Daarop handhaven is niet eenvoudig, omdat een heterdaad op het weggooien van vuil weinig voorkomt. Gerichte handhavingacties worden (onder voorwaarden) georganiseerd en uitgevoerd in overleg met een partij die hinder veroorzaakt. Een heterdaad op achteloos achtergelaten van verpakkingen is dan regelmatig aan de orde waarop vervolgens wordt gehandhaafd. De leefbaarheidsmonitor 2015 laat zien dat deze vorm van overlast toeneemt. Dit onderwerp wordt projectmatig opgepakt in samenwerking met de partners. Deze aanpak leidt tot positieve resultaten, zoals de overlast op het Dudokplein.
Dumping van vuil is iets makkelijker om te handhaven, zeker wanneer getuigen bekend zijn van een dumping. Aan de hand van kentekens of onderzoek van het vuil worden soms daders achterhaald, aangesproken en indien mogelijk geverbaliseerd. De leefbaarheidsmonitor 2015 laat duidelijk zien dat rommel op straat een thema is dat vaker voorkomt en waarover de ergernis onder de bevolking is toegenomen. Intensivering op de thema is dan ook een aandachtspunt voor het team in de toekomst. De afspraken met de HVC over verwijdering van grofvuil(bij plaatsing / dumping) worden herijkt.
Jeugdoverlast
Op bepaalde locaties in de gemeente wordt last ondervonden van (hang)jeugd. Het betreft een vorm van overlast die doorlopend aandacht heeft van het team THOR. Deze vorm van overlast/ergernis betreft onder meer: brutaliteit, geluidsoverlast, vervuiling en vernieling. Team THOR werkt in de aanpak samen met de politie, jongerenwerk en streetcornerwork.
Sinds 1 juli 2015 is een convenant van kracht waardoor de samenwerkende partners gegevens over jongeren uit problematische jeugdgroepen onderling kunnen uitwisselen. Ook is in 2015 een netwerkcoördinator jeugd in dienst getreden van de gemeente die zich geheel richt op de groepsaanpak en de individuele aanpak van jeugdoverlast. De overlast van jeugdgroepen is gemeentebreed gestabiliseerd in 2015 ten opzichte van 2013 (Leefbaarheidsmonitor 2015). In Velserbroek, één van de plekken waar jeugdoverlast zich manifesteert, is de overlast iets gestegen ten opzichte van 2013. Uitgangspunt blijft dat preventie voor repressie gaat.