Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 8 april 2015
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer P. (Piet) Schouten
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) Bulters
De heer A. (Adrie) van Riet
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer C. (Kees) Los (Kennemerlaan)
Mevr. A. (Angelien) Hensen (IJm.str.weg ivm windturbines)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)
Mevr. T. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
Afwezig/Afgemeld
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer K. (Klaas) Prins
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer J. (Jan) van den Bos
Wethouder Mevrouw A. (Annette) Baerveldt
Dhr, M. (Maurice) Bok
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer P. (Peter) Stam (PWZ)
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 11 maart 2015
met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Voortgang Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
- KPN locatie
- Voortgang herinrichting Lange Nieuwstraat
- Voortgang Winkelcentrum IJmuiden
- Voortgang Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
- Voortgang klankbordgroepen
– Averijhaven/Zeesluis
– Visie Noordzeekanaal 2040 - Wijkteamvergaderingen
– Notulen vergadering 24 februari
– Volgende vergadering 21 april - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
Hij heet dhr. Kees Los, inwoner van Kennemerlaan ter hoogte van de Turkse bakker, welkom.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
Inloop:
Dhr. Los vertelt dat hij in de Kennemerlaan woont. Op een vraag antwoordt hij dat hij geen overlast heeft van de bezoekers van de uitgaansgelegenheden maar wel van de trillingen van vrachtwagens en bussen door zijn straat de Kennemerlaan. Er is al eens een snelheidsmeter met smiley’s geplaatst. Als je te hard rijdt, wordt dat aangegeven. De overlast van de bus zal straks wel afnemen, omdat deze via het Moerbergplantsoen gaat rijden. Hij heeft ook last van lawaaierige bromfietsers.
Zwakman legt uit dat bij de herinrichting van de Kennemerlaan de bewoners graag klinkers wilden behouden omdat asfalt uitnodigt om hard te gaan rijden. Een ander probleem is dat het moeilijk is om in te parkeren door de boomspiegels, fietsers en dubbel parkeerders.
- Mededelingen en ingekomen post
Zwakman heeft een kleine enquête onder de vaste leden van het wijkplatform gehouden over het wel of niet plaatsen van een advertentie met een aankondiging van de vergadering in de Jutter.
We zullen niet elke vergadering in de Jutter aankondigen. Er moet bijvoorbeeld een aansprekend agendapunt zijn. We maken natuurlijk wel gebruik van het aankondigen van de vergadering op Seaport radio (Zwakman) en via facebook (Weidema).
We hebben informatie ontvangen over de bodemverontreiniging achter de Noostraat. Op de enkele jaren geleden gepresenteerde kaart met alle verontreinigingen was deze verontreiniging niet opgenomen. De bewoners zijn geïnformeerd dat ze geen gevaar lopen.
- Notulen vergadering 11 maart 2015
De notulen worden goedgekeurd.
Zwakman heeft de website weer up to date gemaakt. Hij vraagt de leden de veranderingen te bekijken.
Actiepunten:
- De tip wordt gegeven om de vereniging IJmuiderstraatweg uit de slaapstand te halen in verband met de komst van de windturbines.
Hensen heeft een brief opgesteld en wil deze onder de bewoners verspreiden namens de vereniging. Zwakman zal Van den Bos vragen hieraan mee te werken en zo nodig een afspraak met hem maken. Het lijkt ons niet handig om de brief te verspreiden als individueel persoon.
Wessel wijst nog op het bestaan van de Stichting Wijkcomité Velseroord. We zijn echter van mening dat het meer in de lijn van de vereniging IJmuiderstraatweg ligt. - Zwakman zal Weidema vragen om contact met Zijl (BK Ingenieurs) op te nemen.
Is gebeurd. Staat op de agenda.
- Windpark Spuisluis
- Voortgang
De provincie heeft de minimale afstand tussen windturbines en woningen verhoogd van 500 m naar 600 m. Dit heeft tot gevolg dat de windturbine nummer 8 langs de weg van de pont naar Velsen-Noord is vervallen. Turbine 7, op het schiereiland van Velserkom, moet opschuiven.
Turbine 7 wil Eneco graag behouden als positie, aangezien ze nog niet weten of er zes turbines op de landtong geplaatst kunnen worden. Stel dat er daar maar 5 turbines geplaatst kunnen worden, dan willen ze de positie 7 op Velserkom behouden zodat ze toch voldoen aan de 6-op-1-rij eis van de provincie. Indien het nog minder turbines worden, moeten ze kijken naar andere posities (wordt lastig, maar ze kijken nu of er iets mogelijk is) of erop gokken dat de provincie maatwerk wil toepassen op het project. Het maatwerk houdt in dat een project niet aan de eisen voldoet, maar toch goedkeuring krijgt. Positie 7 zou noordelijker op het schiereiland geplaatst kunnen worden of naar het schiereiland waar de gebouwen van Velserkom staan om de afstand van 600 meter tot bebouwing te halen. Posities 5 en 6 zullen dan ook iets verschoven moeten worden. Op de Velserkom wordt bij verschuiving van de turbine vooral de gasleiding qua veiligheid een gevoelig punt. Eneco heeft hier gesprekken over met Tata Steel. In een later stadium moet een externe veiligheidsrapportage worden uitgevoerd, waaruit voor vergunningverlening moet blijken dat de bouw van windturbines binnen de geldende veiligheidsnormen blijft.
Eneco volgt op dit moment twee sporen: (1) een onderzoeksgerelateerd spoor en (2) een politiek spoor. Deze grijpen natuurlijk wel op elkaar in.
- Het eerste spoor richt zich met name op zogenaamde zettingvloeiingen, dat wil zeggen, is de grond op de landtong stabiel genoeg om de windturbines te plaatsen. Zettingvloeiingen zijn verschuivingen van de grond op de landtong bij de Spuisluis. Dit gebied heeft de afgelopen decennia met enige regelmaat hiermee te maken gehad, vandaar de zorg van RWS. Als er uit onderzoek blijkt dat plaatsen niet mogelijk is, krijgen we hier uiteraard geen vergunning en zal het project niet gebouwd kunnen worden. Dit onderzoek loopt. Fase 1 (bureaustudie) is in concept klaar en is vrij positief, maar vooral in fase 2 (grondmonsters nemen, berekeningen maken per locatie) en fase 3 (per locatie risico’s in kaart brengen) wordt bepaald of het wel of niet kan. Er wordt verwacht dat deze onderzoeken tot en met de zomer gaan duren.
2. Het politieke spoor beloopt de periode maart – september. Donderdag 9 april heeft Eneco het gesprek op ambtelijk niveau. Na dit gesprek zal er op bestuurlijk niveau (wethouders) gesproken worden met de gemeente. Het is nog onbekend wat er naar voren gebracht wordt, maar Eneco verwacht hier door de betrokkenheid van mevr. Vera van Vuuren (Omgevingsdienst IJmond) geen verrassingen.
Indien het licht voor het project dan groen blijft, zullen er vervolgens van mei – september gebiedsateliers plaatsvinden, ook als niet 100% zeker is dat het windpark er komt (spoor 1). De provincie neemt het initiatief voor de gebiedsateliers.
Deze gebiedsateliers dienen er onder andere toe om de kansrijkheid van het project vanuit verschillende groepen in de omgeving te bekijken.
We hebben de vraag gekregen of we akkoord kunnen gaan met een onderzoek door dhr. Robin Vermeij. Hij is student windenergie in combinatie met wetenschapscommunicatie. Voor zijn afstuderen doet hij onderzoek naar de relatie tussen ontwikkelaars en de omwonenden tijdens het bouwen van een project. Weidema heeft reeds een gesprek met Vermeij gehad en heeft medewerking toegezegd.
- KPN locatie
In onze vorige vergadering zijn we door het raadslid Sintenie geïnformeerd over een bijeenkomst met betrekking tot de KPN locatie. Deze bijeenkomst was alleen bestemd voor de raadsleden. Daarna is er echter op 31 maart nog een bijeenkomst geweest waarbij we wel welkom waren. Omdat de plannen te pril zijn willen ze nog niet dat het naar buiten komt. Het zou de voortgang kunnen verstoren.
De KPN locatie ligt niet in onze wijk, daarom zullen we ons alleen met wijk overstijgende zaken bezig houden. We denken daarbij aan:
- Parkeren: Er zal veel druk op de omgeving komen met betrekking tot parkeren, als er niet voldoende parkeergelegenheid komt. Het mag niet ten koste gaan de parkeergelegenheid rond de Velserhof. We moeten hierbij ook denken aan de toekomstige bebouwing op het braakliggend terrein langs de Lange Nieuwstraat.
- Geen extra winkels. Een supermarkt is prima, maar op extra winkels zit niemand te wachten. Er staan nu al te veel winkels leeg.
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Afsluiten Velserduinweg aan de noordkant
Op 16 maart heeft Van Nijendaal samen met een vertegenwoordiging van het wijkplatform IJmuiden-Zuid een gesprek gehad bij de gemeente. Hier is ons punt van het afsluiten van de Velserduinweg aan de orde gesteld. Daarnaast was het schrappen van het zebrapad bij schoenenwinkel Sterk en de versmalde fietspaden bij de pleinen aan de orde.
Op geen van deze punten wilde de gemeente met ons meegaan.
- Planning uitvoering
De planning van dit moment is als volgt. Begin april gaat het bestek de markt op; aanbesteding wordt eind mei en de opdracht wordt eind juni gegeven. Start van de uitvoering in september en het is ca 2 jaar werk. Er wordt gestart aan de westzijde (rotonde Planetenweg). De Lange Nieuwstraat wordt in 4 fasen uitgevoerd. Het gebied tussen het Marktplein en Plein 1945 staat voor begin 2016 op de planning. Het Plein 1945 komt als laatste aan de orde.
- Winkelcentrum IJmuiden
Er is begonnen met het weghalen van de luifels. Dit is ook nodig om het trottoir voor de winkels aan te passen. Duidelijk is nu de betonrot en achterstallig onderhoud van de panden erboven te zien.
- Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark
De werkzaamheden zijn bijna afgerond. Het Willebrordpark is zo goed als klaar. Er moet nog een toplaag aangebracht worden op de Julianakade. Dit gebeurt medio april.
Zoals afgesproken zullen we eerst per e-mail aan de bewoners van de IJmuiderstraatweg en Julianakade vragen of er punten zijn die verbeterd kunnen worden. Zwakman zal deze dan opnemen in een notitie en zal een schouw organiseren. Of deze nog voor de zomervakantie plaats zal vinden is nog niet duidelijk.
- Voortgang klankbordgroepen
- Averijhaven/Zeesluis (Zwakman)
Lichteren
Geen nieuws
Zeesluis
Weidema heeft een gesprek gehad met dhr. Bert Zijl van BK Ingenieursbureau. Doel van het gesprek was onderzoek bij bewoners naar eventuele weerstand/wensen/inschatting met betrekking tot te verwachten problemen. Hierbij wordt ook gekeken naar de nagenoeg tegelijk lopende projecten zoals de sluiting van de Velsertunnel en de eventuele bouw van het windmolenpark.
Het verslag is als bijlage toegevoegd.
- Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)
Geen nieuws.
- Wijkteamvergaderingen
- Terugkoppeling vergadering 24 februari
De notulen zijn rondgestuurd. Er zijn geen vragen. - Volgende wijkteam vergadering is op 21 april
Er worden van ons uit geen agendapunten aangedragen.
- Rondvraag
- Dhr. Los is er voor het eerst. Hij vraagt naar de relatie van het wijkplatform tot de gemeente en de politieke partijen. Zwakman verwijst naar de informatie op de website en stelt voor om na de vergadering hier nog op terug te komen.
- Bulters zegt dat de bewoners van Volkerakstraat het bankje bij de speeltuin weg willen hebben. Deze wordt gebruikt door hangjongeren en dat geeft overlast. Zwakman vraagt om schriftelijke informatie zodat hij het onderwerp kan bespreken in het wijkteam.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:35 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- Vraag aan allen om de website te controleren op eventuele missers.
- Zwakman: Afronden van de aandachtpunten voor de IJmuiderstraatweg/Willebrordstraat/Julianakade en organiseren schouw.
- Bulters zal Zwakman informatie toesturen over de overlast van hangjongeren bij de Volkerakstraat.
Bijlage: Verslag vergadering Nieuwe Zeesluis ten huize van BK Engineering
Datum 19 maart 2015
Gespreksduur: 12.00 – 13.00 uur.
Aanwezig:
Dhr. Bert Zijl – directeur BK Engineering.
Dhr. V. Dijk – Heijmans NV
Dirk Weidema – WPF IJmuiden Noord
Doel van het gesprek:
Onderzoek bij bewoners naar eventuele weerstand/wensen/inschatting toekomstige problemen zoals o.a. de sluiting Velsertunnel gelijktijdig met de bouw van de sluis en eventuele bouw van het windmolenpark.
Aanvankelijk waren er een achttal tenders die interesse hadden in de bouw van de nieuwe zeesluis. Dit aantal is om kostenbeheersing terug gebracht naar vijf. Inmiddels hebben er twee waaronder Ballast Nedam zich terug getrokken. Er blijven er nu nog drie over die hun uiteindelijke offerte zullen uitbrengen. De verliezers krijgen elk € 2 miljoen voor hun moeite. Als er dus acht in de race zouden zijn kost dat dus al € 14 miljoen.
Van overheidswege wordt er op aangedrongen de “buurt” bij de aanloop naar de bouw te betrekken. Van hen hoopt men dus die informatie te krijgen die van achter een bureau tijdens de ontwerpfase achterwege zou blijven. Denk hier vooral aan logistieke problemen zoals het open houden van de noord-zuid route en de spitstijden op kanaaldijk en sluizencomplex.
Heel veel transport zal echter over het water gaan. Men zoekt naar twee geschikte locaties aan land om deels met prefab te kunnen werken. Dit moet er één binnen- en één buiten de sluizen zijn. De IJmondhaven en de NAM kade waren inmiddels in beeld.
Wat wij als bewoners van IJmuiden Noord niet willen is:
- Nog meer geluidsoverlast
- Indien er geheid moet worden dit niet ‘s nachts te doen.
- Nog meer fijnstof
- Trillingen op onze voorgevels
- Overmatige hinder van bouwverkeer.
Wij beseffen daarentegen dat de bouw van een dergelijk project nu eenmaal niet zonder de noodzakelijke hinder kan plaats vinden.
Amsterdam als grootste voortrekker van de bouw van deze sluis dringt er bij de toekomstige bouwers op aan ook de omgeving te laten profiteren als tegemoetkoming in de overlast die zij hebben ondervonden tijdens de bouw.
Gedacht werd aan bijvoorbeeld scholen mee te nemen op excursies naar gerealiseerde projecten of voorlichting over dat wat chauffeurs van shovels of vrachtwagens van uit hun cabine wel of niet kunnen zien.