Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 8 januari 2014
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester) (kwam later)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer P. (Piet) Schouten
Mevr. S. Bruining
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer J. (Jan) Bulters
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer W. (Wim) Geels
De heer P. (Piet) Dekker
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Mevr. E (Enikö) Kardkovâes – Rijnstraat, IJmuiden-Zuid
Cor de Heer- Rijnstraat, IJmuiden-Zuid
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer L. (Leo) Kwant (raad)
Mevr. P.J. (Pauline) van Bodegraven (raad)
Mevr. D. (Dicky) Sintenie (raad)
De heer T. (Tom) Kruisman
De Heer K. (Klaas) Stoker
De heer F. (Floor) Bal (raad)
De Heer I. (Iskandar) Sitompul
Afwezig/Afgemeld
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer H. (Harold) Heymerikx
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer A. (Arjen) Verkaik (wijkwethouder)
Mevrouw M. (Mariska) Engels
Mevrouw E. (Esther) Otter
Mevrouw G. (Greanca) Wessel
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer D. (Daan) Ouwehand
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
- Notulen vergadering 13 november 2013
- Jaarplan / Activiteitenplan
- Winkelcentrum
- Voortgang klankbordgroepen
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Wijkteamvergadering 28 januari
- Rondvraag
- Sluiting
1. Opening
Zwakman opent de vergadering en wenst iedereen een gelukkig en vooral gezond 2014 toe.
2. Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
Zwakman wijst de twee mensen uit IJmuiden-Zuid op de vergadering van volgende week van het wijkplatform IJmuiden-Zuid. Dhr. De Heer komt specifiek voor het agendapunt 4 waarin de vervuiling van het rivierengebied behandeld wordt.
3. Mededelingen en ingekomen post
- Entree IJmuiden: Willebrordplantsoen
Op 17 december was er een inloop bijeenkomst over de inrichting van het Willebrordplantsoen. Er werden tekeningen gepresenteerd (in ons bezit) en er konden vragen gesteld worden. Zwakman laat de toen gepresenteerde schetsen zien. Er komt midden in het park een uitzichtheuvel waar je ook kunt zitten, en op het spoortalud komen bankjes. Het grote grasveld tussen de uitzichtheuvel en De Noostraat is bedoeld als speelgebied voor kinderen, maar er komen geen speeltoestellen. Onduidelijk is of er op dat deel ook honden mogen komen. Als het een speelterrein wordt (de nabijgelegen basisschool maakt ook gebruik van het veld) zou dat niet moeten. Zwakman heeft hier al een discussie over gevoerd met de ontwerper van het plantsoen dhr. Jacques Warmerdam. Hij heeft toegezegd na te gaan wat de mogelijkheden zijn. We zien wel een mogelijkheid voor een honden losloopplaats ten noorden van de uitzichtheuvel.De financiering voor het park is als volgt. In de perspectiefnota 2013 is € 300.000 opgenomen voor de herinrichting van het Willebrordplantsoen en € 25.000 voor het genereren van ideeën voor het viaduct. De herinrichting van het Willebrordplantsoen blijkt nu echter binnen het beschikbare budget voor de herinrichting van de IJmuiderstraatweg te kunnen plaatsvinden. Voorgesteld wordt niettemin de totale reservering te laten staan en het te bestemmen voor het opknappen van het volledige entreegebied, zodat niet alleen ideeën kunnen worden gegenereerd voor de verbetering van de stadspoort, maar dat er ook een basis is voor de uitvoering.De gemeente is van plan om een ideeënwedstrijd te houden over de inrichting van de ‘poort’ (het viaduct) van IJmuiden. Vraag is bijvoorbeeld of de spandoeken gehandhaafd moeten blijven. Een ander punt is dat de weg onder het viaduct goed moet worden beveiligd tegen het gooien van stenen vanaf dat viaduct.
Er blijkt achteraf dus veel geld over te zijn in de begroting van de herinrichting van de IJmuiderstraatweg. We vragen ons af of dit niet beter besteed had kunnen worden aan het verplaatsen van de gasleiding in de grond. Dan had er aan beide zijden van de IJmuiderstraatweg een fietspad kunnen komen.
- Tijdsplanning herinrichting IJmuiderstraatweg
In februari wordt begonnen met de herinrichting van de IJmuiderstraatweg en Julianakade. Deze duurt tot het 2e kwartaal van 2015. De herinrichting van de Lange Nieuwstraat is hierna gepland.Op 16 januari gaan Van Nijendaal en Weidema naar de gemeente om te praten over het aantal parkeerplaatsen nu en na de herinrichting van de IJmuiderstraatweg. We zien een probleem in het verdwijnen van de huidige insteek parkeerhaven aan de noordkant. Deze zijn ideaal voor het parkeren van bedrijfsbusjes. De angst is dat de busjes straks weer voor de huizen komen te staan. De gemeente wijst op de mogelijkheid om de busjes te parkeren langs de C .v d. Doestraat. Dit zal echter voor veel bestuurders van de busjes te ver van hun huis zijn.
Een ander probleem is dat er tijdens de herinrichting weinig tot geen parkeerruimte zal zijn. Ze zullen op 16 januari vragen hoe dat opgelost gaat worden.
- Ervaring JOP
Het wijkteam heeft gevraagd onze ervaring met betrekking tot de JOP’s op papier te zetten. IJmuiden heeft alleen een JOP naast het Beursgebouw (geopend 16 januari 2013). Deze wordt nauwelijks tot niet gebruikt, ondanks de afspraak met de jongeren die veel op het Plein 1945 staan. Je kunt je afvragen wat een dergelijke afspraak met jongeren waard is. Immer wie vertegenwoordigt wie. Er zijn geen formele, maar ook geen informele leiders.Om de JOP aantrekkelijk te maken hebben we nog aangedragen om gratis wifi ter beschikking te stellen, maar dat is niet uit de verf gekomen. Eerst moesten we de ervaring van Velsen-Noord met wifi bij de JOP afwachten en daarna was het verhaal dat de gemeente niet lang meer in het Beursgebouw zou zitten. De vraag is of het sowieso lukt een JOP succesvol te maken. Zelfs de zelf gekozen hangplekken kunnen zomaar weer veranderen.
Voor de gemeente is de JOP niet helemaal voor niets geplaatst. De rokende ambtenaren vanuit het Beursgebouw gebruiken hem als rookruimte.
- Opening De Verzetsheld
Op 12 december mocht Zwakman De Verzetsheld aan de Wijk aan Zeeërweg openen: de nieuwbouw op de locatie waar voorheen Het Motorhuis gestaan heeft. Een erkenning van het werk dat we voor de omwonenden verzet hebben.
4. Notulen vergadering 13 november 2013
Geels wil een negatieve uitspraak van hem onder punt 8 over het winkelcentrum verwijderd hebben. Dat heeft hij volgens hem niet gezegd. De uitspraak wordt weggehaald in de definitieve notulen.
De notulen worden verder goedgekeurd.
Afsprakenlijst van vorige vergaderingen:
- Allen: Nieuwe onderwerpen voor het jaarplan aanvoeren via e-mail.
Staat op de agenda. - Zwakman zal de gemeente verzoeken om niet te stoppen met de rapportage over de Kennemerlaan en Zeeweg.
Er staat een bijeenkomst gepland voor de Kennemerlaan op 23 januari. Dan zal het aan de orde gesteld worden omdat het convenant Kennemerlaan aan de orde komt waarschijnlijk in het bijzijn van de burgemeester. De Zeeweg valt nu onder IJmuiden-Zuid, maar Zwakman zal het wel op die bijeenkomst noemen. - IJmuiden-Zuid: Een werkgroep gaat uitzoeken of er een blauwe zone moet komen rond de schouwburg Velsen.
Valt nu onder IJmuiden-Zuid. - Webbe (of Diepstraten) zal een brief schrijven aan de gemeente over het slechte toezicht tijdens werkzaamheden aan de weg.
Valt nu onder IJmuiden-Zuid.
Naar aanleiding van de vorige notulen
- Vervuiling Rivierengebied
Het gaat hierbij feitelijk om het gebied ten noorden van de Noordarcade. De vervuiling strekt zich uit tot de watertoren. We hebben een brief ontvangen, gedateerd 20 december 2013, met in grote lijnen de volgende inhoud: De sanering is sinds 12 juni 2009 in uitvoering. Het loopt niet naar verwachting. Er zijn grote problemen, omdat er ijzer neerslaat waardoor de pompen niet goed meer functioneren. Daarnaast neemt de verontreiniging niet af. Voortzetting van de sanering is niet zinvol en er is besloten de verontreiniging gecontroleerd te laten verspreiden (ofwel we doen niets meer). Dit zal door monitoring (regelmatig meten van de stand van de verontreiniging in de aangebrachte peilbuizen) van het grondwater in de gaten gehouden worden. Er zijn geen risico’s voor de omwonenden: de vervuiling is niet schadelijk voor de gezondheid. Dat zou wel kunnen gebeuren als er bacteriën bij de vervuiling komen, maar dat kan niet gebeuren, tenzij de grond tot grote diepte open komt te liggen. De bewoners zullen geïnformeerd worden over deze stand van zaken. Jaarlijks zal er een nieuwsbrief verschijnen. Bulters merkt op dat de gemeente zonder problemen een schoongrondverklaring voor de bewoners in dit gebied afgeeft.
- Evaluatie spreekuur
Er is een verslag gemaakt dat iedereen toegestuurd gekregen heeft. De opkomst was met twee man erg laag en er waren ook maar twee schriftelijke/mondelinge reacties binnen gekomen. Toch was de discussie zeer geanimeerd. De volgende onderwerpen zijn besproken. – Publieksruimte gemeentehuis geen ruimte voor invalide aan de balie. Er komt een def. Oplossing voor deze personen.
– Bomen in IJmuiden (o.a. in de Rijnstraat)
– Parkeren voor minder validen
– Dumpen van vuil naast ondergrondse containers
– Dumpen van verkeerd vuil in containers
– Te hard rijden in woonwijkenZwakman ziet uiteindelijk toch meer voordelen in een wijkschouw. Wat je in een spreekuur mist ten opzichte van een schouw is dat je niet even ter plaatse polshoogte kunt nemen en uitleg kunt geven.
5. Jaarplan / Activiteitenplan
Zwakman heeft een jaarplan op hoofdlijnen rondgestuurd. Daar zijn enkele reacties op gekomen die hij verwerkt heeft.
Het jaarplan wordt goedgekeurd en ingebracht bij de eerstvolgende wijkteamvergadering.
6. Winkelcentrum IJmuiden
- Inrichting winkelgebied
Op 28 november is er een sessie met de raad geweest. Zowel Schouten als Zwakman hebben deelgenomen aan deze sessie. Voor de bijdrage van Zwakman tijdens die sessie zie de bijlage. Beide hebben ze aangegeven dat ze altijd voorstander geweest zijn van tweezijdig winkelen, maar ze realiseren zich dat het op dit moment niet haalbaar is. De projectontwikkelaars AM en Leyten hebben dit serieus onderzocht en zijn tot deze conclusie gekomen. Schouten en Zwakman zijn in ieder geval blij met de kwaliteitsimpuls als eerste stap. Ze hebben er daarnaast bij de raad op aangedrongen om ook de plannen voor de luifels, de puien en het aanpassen van de kiosken te subsidiëren. Als de luifels niet gesubsidieerd worden is de kans groot dat het net zo’n allegaartje wordt als nu met de overkapping: hier wel en daar niet. Verder hopen ze dat het tweezijdig winkelen op termijn weer in beeld komt, tenminste als er dan nog behoefte is, gezien de economische situatie.
De raad is overwegend positief over de kwaliteitsimpuls van het openbaar gebied. Op zich willen alle fracties dat deze doorgaat. Een enkele politieke partij is zeer teleurgesteld dat er geen tweezijdig winkelen komt.
De gemeente ziet geen mogelijkheden voor subsidie voor de luifels e.d. De gemeente gaat nog nadenken over het verstrekken van leningen. Zwakman heeft tijdens de bijeenkomst aangegeven dat hij problemen ziet als de pleinen ingericht worden volgens het shared space principe (zie verder agendapunt 8).
Geels merkt op dat Zwakman op 28 november als extern deskundige voorgesteld is en vraagt aan hem hoe dat zit. Zwakman reageert dat extern deskundige niet de juiste titel is. Hij is de afgelopen 13 jaar wel intensief betrokken geweest bij alle plannen die voor het winkelcentrum de revue gepasseerd zijn en daarbij kennis opgebouwd. Hij heeft bij de carrousel meer gezeten als vertegenwoordiger van het wijkplatform, maar toch ook wel enigszins als ‘gewone’ bewoner. Hij vult aan dat hij bij de gemeente aangegeven heeft dat hij het niet goed vindt dat er bij deze laatste ontwikkeling geen bewoners betrokken zijn. Het kan zijn dat de gemeente hem ziet als vertegenwoordiger van de bewoners. Geels betreurt het dat we als wijkplatform niet meer achter het eerder ingenomen standpunt voor tweezijdig winkelen staat, iets wat begin 2013 nog wel unaniem het geval was.
Schouten herhaalt dat het wel de realiteit is dat het tweezijdig winkelen nu niet haalbaar is.
- KPN locatie
Velison Wonen (voorheen Kennemerhave en AWV Eigen Haard) heeft het college geïnformeerd dat zij de ontwikkelingsmogelijkheden van de KPN-locatie actief onderzoekt. Een consortium van een commercieel ontwikkelaar en een ontwikkelende bouwer heeft Velison Wonen een planinitiatief voorgesteld en een onvoorwaardelijk bod op de grond gedaan. Deze grond is voor 2/3 deel van Velison Wonen en voor 1/3 deel van de gemeente. Zij denken aan wonen en een commerciële functie (supermarkt). Een concreet initiatief is nog niet ingediend. Velison Wonen geeft aan dat zij de gemeente actief wil betrekken bij het haalbaarheidsonderzoek. Het college heeft een positieve grondhouding zolang de ontwikkeling niet strijdig is met de ontwikkeling van het winkelcentrum. Omdat het er niet naar uit ziet dat er snel wat gerealiseerd wordt, gaat gekeken worden naar een tijdelijke inrichting van het terrein. Een tijdelijke inrichting is echter vooralsnog afhankelijk van het haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkelingsmogelijkheden. Mogelijk kan tijdelijke inrichting functioneel zijn voor een ontwikkeling. Het college verwacht in het eerste halfjaar van 2014 meer duidelijkheid te krijgen. - 7. Voortgang klankbordgroepen
- Averijhaven/Zeesluis (Dekker, Zwakman)
Op 27 november 2013 stond het volgende in de IJmuider Courant.
“De Raad van State heeft bepaald dat de beperking van het lichteren van bulkschepen volgens het nieuwe bestemmingsplan Zeezicht tot nader orde geschrapt moet worden. Amsterdam ging hier met succes tegen in beroep. Ze willen dat het opgenomen wordt in een milieuvergunning en dus niet in een bestemmingsplan. In het voorjaar van 2014 volgt een definitieve uitspraak.”
Zwakman heeft van de projectleider van Rijkswaterstaat de volgende aanvulling gekregen.
“De Raad van State heeft een voorlopige voorziening toegekend aan het havenbedrijf Amsterdam. Dat betekent in feite dat op dit punt de regels gelden van het bestemmingsplan voor Zeezicht. Daar heeft de Raad van State juist de gemeente in het gelijk gesteld ten aanzien van de groei. Hoe het nu precies zit laat Rijkswaterstaat juridisch uitzoeken wat de groei aan te lichteren bulk betreft. Rijkswaterstaat praat met gemeente en havenbedrijf om dan een conclusie te kunnen trekken wat het een en ander nu concreet betekent voor de beide planstudies. De planning voor lichteren wordt voorlopig vastgehouden. Dat betekent dat in 2014 de voorbereidingen worden getroffen om de baggerspecie in 2015 te verwijderen en vervolgens in 2016/2017 de staalslak die in de dijk is verwerkt.”
Er is mogelijk een financiële tegenvaller. Er was gehoopt dat de staalslak goedkoop weggezet kon worden in de wegenbouw, maar daar wordt geen toestemming voor verleend. Afvoeren gaat nu veel meer kosten. - Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters, Dekker)
De visie is vastgesteld. De deelnemers uit de omgeving van de IJmond aan de klankbordgroep zijn niet tevreden, want ze vinden niets terug van hun inbreng tijdens de bijeenkomsten. Het ziet er naar uit dat de Houtrakpolder uiteindelijk toch tegen onze wil havengebied gaat worden, al is daar de komende 20 jaar nog geen sprake van. De raadsleden wordt op het hart gedrukt goed op deze ontwikkeling te letten.
Na enige twijfel daarover komen we toch tot de conclusie dat de deelname aan dergelijke werkgroepen nuttig is. Al is de inbreng dan niet direct terug te vinden in de eindrapportage, het wordt wel gehoord door de raad. Het dan ook zaak dat aan de raad te laten horen.
De werkgroep is nog niet opgeheven.
- Adviesgroep Gezondheidsmonitor (Bulters, Weidema)
Op 20 januari krijgt de wethouder het uiteindelijke rapport.
Eind vorig jaar is de gezondheidsmonitor 2012 regio Kennemerland uitgekomen. Enkele opvallende zaken voor IJmuiden zijn: overgewicht volwassen 52% (landelijk 46%), overgewicht 65+ is 69% (landelijk 59%), zwaar alocohol drinken 13% (landelijk 12% en roken 32% (landelijk 25%). - 8. Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Shared Space
Zwakman heeft tijdens de sessiebijeenkomst van 28 november de discussie geopend of shared space voor de inrichting van het Velserduinplein en het Marktplein wel veilig is. Shared space is in het kort het volgende. Door het weghalen van aanwijzingen voor de automobilist wordt het straatbeeld onoverzichtelijker en neemt hierdoor de subjectieve veiligheid af. Daardoor zal een weggebruiker alerter en voorzichtiger rijgedrag vertonen, waardoor de objectieve veiligheid juist toeneemt. Of in gewoon Nederlands. Alle verkeersdeelnemers zijn gelijkwaardig en moeten met elkaar rekening houden: niemand heeft voorrang.
De reactie van de gemeente was dat veiligheid voorop staat. Omdat het idee voor deze inrichting niet uit de afdeling verkeer afkomstig is, is de vraag voorgelegd aan dhr. Kommer Sneeuw, verkeersdeskundige van de gemeente. Hij heeft als volgt gereageerd.
Dat is niet mijn idee, maar ik begrijp wel de gedachte. De ontwerpvraag hier is hoe we de verblijfsuitstraling van de Lange Nieuwstraat, en dan met name bij de pleinen, kunnen verbeteren ondanks de belangrijke functie voor het verkeer. Vaak wordt tegenwoordig dan meteen het begrip shared space naar voren gebracht.
De pure vorm van Shared space is een ruimte waarin niet duidelijk is welk deel voor verschillende verkeersdeelnemers bestemd is en wie er voorrang heeft. Daar ben ik zeker niet voor. De hoeveelheid verkeer (auto’s, bussen, fietsers en voetgangers) op de Lange Nieuw is daarvoor te groot. Dit werkt misschien in een Fries dorpje, maar niet in een stedelijke omgeving. In de praktijk zie je in stedelijke omgeving eigenlijk alleen een mengvorm: qua allure wordt zoveel mogelijk gezocht naar een pleininrichting, maar toch is de ruimte wel functioneel opgedeeld voor fietsers, auto’s etc. en is vaak ook de voorrang toch geregeld. Dit wordt ook wel Shared space light genoemd. Met dat uitgangspunt werken we nu aan het ontwerp.
Shared space light: dit is geen formele term en er zijn dus ook geen duidelijke kenmerken. De essentie is dat het een mengvorm is tussen de pure vorm van shared space en een traditionele inrichting volgens allerlei richtlijnen. Ik vind zelf het Verwulft (bij V&D) in Haarlem wel een aardig voorbeeld: komt over als een plein, maar toch worden alle verkeersdeelnemers wel op een bepaalde manier bediend en wordt de voorrang aangegeven.
We spreken af dat we dit onderwerp nog niet actief oppakken, maar eerst afwachten wat de concrete plannen worden. Bovenstaande discussie met de gemeente heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat we dit punt heel goed in de gaten zullen houden. Mogelijk wordt daar nu al rekening mee gehouden.
9. Wijkteamvergadering 28 januari 2014
- Agendapunten
Zwakman vraagt of iemand nog agendapunten wil aandragen. Die zijn er niet.
In het wijkteam wordt ook gesproken over de Leefbaarheidsmonitor 2013. Elke twee jaar wordt een enquête gehouden onder de bewoners hoe ze de leefbaarheid in de wijk ervaren. Zwakman laat enkele uitkomsten zien. Kijkend naar de overlast scoort IJmuiden-Noord op veel punten slecht ten opzichte van de totale gemeente. Het betreft: rommel (+14%), hondenpoep (+6%), dronken mensen (+8%), agressief verkeersgedrag (+6%), geluid verkeer (+5%), te hard rijden (+9%) en parkeeroverlast (+20%%). De onderstreepte punten zijn zelfs slechter geworden ten opzichte van de monitor van twee jaar geleden.
Het zijn belangrijke signalen die de gemeente niet naast zich neer kan leggen. Zwakman wil weten wat de gemeente daadwerkelijk voor maatregelen gaat nemen, zodat er over weer twee jaar een verbetering opgetreden is. - 10. Rondvraag
- Jan Bulters: Waarom nemen de politie en de hulpdiensten meestal en Lange Nieuwstraat en niet de Heerenduinweg als route. Antwoord: gerekend vanaf de pont is de route over de Min. van Houtenlaan en Heerenduinweg een behoorlijke omweg.
- Van Riet: Stelt een vraag over vliegtuiglawaai. Antwoord: dit is een wijk overstijgend onderwerp en hoort hier niet thuis.
- Bulters: In het Stadspark ligt een geasfalteerd pad richting de Vomar dat ter hoogte van het Baken in gras eindigt. Is dat de bedoeling? Er ontstaat een discussie of dit een voet- of fietspad is. Er staan geen borden die het duidelijk maken.
11. Sluiting
Zwakman sluit om 21:50 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- Zwakman: Jaarplan naar de gemeente sturen.
- Zwakman: Navragen bij de gemeente wel acties er plaats vinden naar aanleiding van de Leefbaarheidsmonitor.