Wijkplatform IJmuiden-Noord en -Zuid
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer Jan Bulters
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer W. (Wim) Geels (IJm-Zuid)
De heer F. (Fred) Tromp (IJm-Zuid)
De heer P. (Piet) Schouten
De heer B (Bastiaan) Aalders (IJm-Zuid)
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer E (Emiel) Webbe (IJm-Zuid)
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Mevr. Krooshof
Mevr. S. (Simone) Bontebal (organisator schoonmaken strand e.d.)
Mevr. S. Bruining (IJm-Zuid)
Aanwezig vanuit politiek
Mevr. D. (Dicky) Sintenie
Afwezig/Afgemeld
Mevrouw J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer F. (Frans) de Filder (IJm-Zuid)
Mevr. G. Bauritius (IJm-Zuid)
Mevr. J. Kiekenbos-Meijns (IJm-Zuid)
De heer P. (Piet) Dekker
Mevrouw E (Enikö) Kardkovâes – Rijnstraat (IJm-Zuid)
De heer A. (Arjen) Verkaik (wijkwethouder)
De heer L. (Leo) Kwant
Mevr. P.J. (Pauline) van Bodegraven
De heer T. (Tom) Kruisman
De heer H. (Hans) Hendriks (IJm-Zuid)
Mevrouw M. (Mariska) Engels
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer W. (Walther) Swarte
Mevrouw G. (Greanca) Wessel
Mevrouw H (Hülya) Kat
De heer P. (Piet) van Deudekom
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer D. (Daan) Ouwehand
AGENDA
- Opening
- Presentatie Averijhaven een nieuwe zeesluis
- Notulen vergadering 10 april
- Voortgang lopende onderwerpen
(Schoonmaakactie gat Zeewegziekenhuis; Markt; Winkelcentrum; Troelstraweg; Rotonde Waterloolaan / Min. vHoutenlaan) - Wijkteamvergadering 14 mei
- Rondvraag
- Sluiting
1. Opening
Zwakman opent de vergadering.
2. Presentatie Averijhaven en nieuwe zeesluis
Onderstaand is geen volledig verslag van de presentatie door Volkert Schaap, maar een opsomming van de hoofdzaken. Voor het overige wordt verwezen naar de zeer uitgebreide informatie die te vinden is op de website van RWS (Rijks Waterstaat).
Averijhaven:
- De Averijhaven wordt aangelegd en ingericht voor het lichteren van kolenschepen met de bestemming Amsterdam. Maar mogelijk andere gebruikers zijn de Offshore en tanker.
- De toekomstige Averijhaven is nu nog slipdepot. Dit depot is niet meer nodig omdat er tegenwoordig geen ernstig vervuild slip meer gebaggerd wordt.
- De Averijhaven wordt ingericht met glooiende kanten. Daardoor is er geen ruimte voor andere activiteiten. Die ruimte kan gecreëerd worden door het slaan van damwanden.
- De Averijhaven moet klaar zijn voordat de nieuwe zeesluis klaar is (2019).
- Volgens de huidige vergunning is het lichteren van schepen begrensd tot 2 mln. ton en 100 nachten overslaan. De gemeente is van plan dit als plafond aan te houden.
- In de MER (Milieu Effect Rapportage) is wel onderzocht wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn. Op dit moment is er ook een vergunning voor het overslaan van agribulk. Omdat dit 5x zoveel stof veroorzaakt dan kolen is er op dit punt een uitbreiding van kolenoverslag mogelijk tot ca. 5 mln. ton tegen inlevering van de agribulk. De extra geluidsoverlast die dan ontstaat kan opgevangen worden door de overslagkranen over te laten schakel van stroom, opgewekt door diesel aggregaten naar walstroom.
- Het is nog niet duidelijk of er een dijk (visuele afscherming) komt tussen de Rijndersweg en de Averijhaven. Er zijn voorstanders om de dijk weg te laten, zodat de activiteiten voor de toeristen zichtbaar zijn.
- Volgens de planning is er medio 2014 een onherroepelijk bestemmingsplan. Hierbij is een procedure bij de Raad van State ingecalculeerd. Deze kan vanwege de van toepassing verklaarde Crisis en Herstelwet, formeel niet langer duren dan 6, max. 9 maanden.
- Voor het ontmantelen van het huidige depot is geen bestemmingsplanwijziging nodig. Daar kan dus al eerder mee worden begonnen.
- De Averijhaven moet in 2018 gereed zijn. De kosten zijn begroot op € 64 mln.
Nieuwe zeesluis:
- De Noordersluis dateert uit 1929 en is in 2029 aan vervanging toe (technisch aan het eind van zijn levensduur). Dat is de reden dat het Rijk vervangingskosten voor haar rekening neemt, maar ook niet meer dan dat. Dat betekent dus de vervanging volgens de huidige maten (BxLxD = 50x400x15 m.
- Feit is dat de huidige sluis te smal is voor de nieuwe generatie zeeschepen. Dat is de reden dat Amsterdam en Provincie de sluis willen vergroten naar 65x500x18 m). Dit moeten ze dan wel zelf bekostigen. Ook zijn ze bereid te betalen voor versnelling van de vervanging van de Noordersluis, omdat ze niet willen wachten tot 2029. Het Rijk stelt het geld beschikbaar voor vervanging in 2029
- Het plafondbedrag voor de investering is €848 miljoen (prijspeil 2011).
- De sluis wordt uitgerust met rechte roldeuren (het zelfde als nu). Dit is een alom bewezen techniek.
- Besloten is de nieuwe sluis te situeren is tussen Noordersluis en Middensluis. Dit houdt wel een beperkte hinder in voor het gebruik van de Middensluis.
- Ingebruikname van de sluis is in 2019.
- De markt wordt uitgedaagd om een sluis van 70 meter breed binnen taakstellend budget te laten passen.
3. Notulen vergadering 10 april 2013
Geels kan zich niet geheel vinden in de weergave van zijn presentatie over Fun Village. Hij heeft een uitgebreide reactie op schrift gesteld. Die is toegevoegd aan de notulen van 10 april. Lees aldaar.
Verder worden de notulen goedgekeurd.
4. Voortgang lopende onderwerpen
- Schoonmaakactie gat Zeewegziekenhuis
Vanaf 11 mei gaan we flyeren. We kunnen nog wel wat hulp gebruiken.
We zitten nog te wachten op de bijdrage van Synchroon (€ 100,=), maar vooralsnog schiet het wijkplatform dit voor. We willen voor dit bedrag cadeaubonnen aanschaffen, te besteden bij de sponsors en een bij Bart Smit. Het volgende voorstel wordt goedgekeurd.
Bart Smit: 1 x € 25,=
Kaatje 3 x € 7,50
Van Es 3 x € 7,50
Zeewegbar 1 x € 15,=
La Belle 1 x € 15,=
We willen ook het verspreid liggende puin verzamelen. Zwakman vraagt of er mensen kruiwagens beschikbaar willen stellen. Dit wordt van verschillende kanten toegezegd.
- Markt op het Velserduinplein
Zwakman heeft een vergadering van de marktcommissie bijgewoond. Hij was geïnteresseerd omdat er sprake was van een eventuele verplaatsing van de markt tot vlak achter de Hema. Dit gaat vanwege de hoge kosten die daaraan verbonden zijn niet door.
De marktkooplieden hebben, op een vraag van Zwakman, nog eens bevestigd dat ze beslist niet naar het Plein 1945 willen. Ze wilden er ook niet verder op ingaan. Van de marktmeester hoorde Zwakman later dat de reden is dat daar onvoldoende parkeerruimte is. Mogelijk komt de Lange Nieuwstraat tussen de Hema en Plein 1945 in beeld. Daar zou een lintmarkt gemaakt kunnen worden. Bij een lintmarkt willen de marktkooplieden het liefst dat je tussen de stalletjes doorloopt, dus niet aan de ene kant stalletjes en aan de andere kant de winkels. Dit is nu het geval in de Breestraat in Beverwijk, maar daar gaan geluiden op om het te veranderen. Later sprak Zwakman iemand van de marktcommissie (de aardappelboer) die aangaf dat ze hier juist wel tegenover de winkels willen staan. Hij zegt dat de winkels de markt heel goed aanvullen. Vermoedelijk is het probleem van Beverwijk dat de route te lang wordt, omdat je eerst langs de ene kant moet lopen en dan langs de andere kant terug.
- Winkelcentrum
In de IJmuider Courant stond een artikel met als kop ‘Getreuzel rond park Fun Village. Provincie wacht maanden op Velsen’. Dit betreft een negatief advies dat de regionale adviescommissie detailhandel uitbracht over Fun Village. De provincie wacht volgens dat artikel namelijk al een half jaar op een reactie van Velsen. De provincie wil pas een standpunt innemen als hierover een reactie van de gemeente ontvangen is. Het lijkt er op dat de provincie nu ook niet gaat reageren op de prealabele vraag van de gemeente om een standpunt in te nemen over de komst van Fun Village.
Zwakman heeft hierover contact gezocht met wethouder Verkaik. Volgens hem is het niet zo dat ze op elkaar zitten te wachten. De gemeente verwacht gewoon een antwoord te krijgen op de prealabele vraag. Mocht het antwoord toch te lang uitblijven, dan zal contact met de provincie opgenomen worden.
- Inspraakreactie Troelstraweg
Op het plan zijn de volgende aanpassing gemaakt.
Voor de veiligheid blijft de weg een 30 km/uur weg.
- Mede op verzoek van het wijkplatform worden de fietsstroken aan beide zijden van de weg verbreed van 1,75 m naar 2,00 m. Dit is niet veel, maar meer dan niets.
- Vanwege de vele schoolkinderen worden bij het kruispunt met de Briniostraat attentie verhogende waarschuwingslichten geplaatst.
- Bij de uitgangen van de scholen zullen (schrik)hekken worden geplaatst.
- Aan de nieuwe weg tussen het sportveld en het Kunstencentrum worden 14 extra parkeerplaatsen aangelegd. Ook hier heeft het wijkplatform om gevraagd. We betwijfelen of dit voldoende is.
- Op verzoek van de scholen komt er een extra bushalte bij de Briniostraat.
- Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar de mogelijke geluidsoverlast, en bij de verdere uitwerking zal naar oplossingen worden gezocht die zo weinig mogelijk overlast bezorgen.
Daarnaast worden de aandachtspunten die naar voren zijn gekomen meegenomen, zoals:
- De materiaalkeuze in relatie tot geluidsoverlast.
- Voor de drempels wordt gezocht naar een oplossing die zo weinig mogelijk trilling en geluidsoverlast veroorzaakt.
- Er zal op gelet worden dat de doorgang naar de Lange Nieuwstraat geen verzamelplek voor jongeren wordt.
- De Troelstraweg tussen de P. Vermeulenstraat en de Briniostraat mag incidenteel gebruikt mogen worden door bevoorradend vrachtverkeer voor de winkels. Hoe dit geregeld gaat worden is nog onduidelijk. Het wijkplatform is niet gelukkig met deze toezegging. De kans op misbruik ligt op de loer.
- Ter hoogte van de Lorentzstraat nr. 28 komt een visuele afscherming om inschijnend licht van auto’s te beperken.
- In overleg met de HVC wordt nog bepaald waar de aanbiedlocatie voor de huisvuilcontainers gaat komen.
- Rotonde Waterloolaan / Min. vHoutenlaan
Het college heeft besloten dat het kruispunt ingericht wordt als rotonde. Het volgende komt uit het collegebericht.
Alles afwegende is er gekozen voor de rotondevariant, vooral vanwege de voordelen op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming van de fietsers en bereikbaarheid. De aanleg van een rotonde in combinatie met verkeerslichten bij de HOV-busbaan zal een beperkt effect hebben op het verminderen van verkeer op de secundaire route. Maar dat geldt in principe voor alle toekomstige maatregelen die we de komende jaren op deze route willen treffen. Het gaat om de keten van beoogde aanpassingen op de secundaire én primaire route die, naar onze mening, voldoende effect kunnen geven om de gewenste afname van autoverkeer in de dorpskernen te bereiken.
Deze variant zal worden uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp voor het kruispunt en de aanliggende
wegvakken Waterloolaan en Zeeweg. Hierbij zal rekening worden gehouden met de aandachtspunten die in de klankbordgroep naar voren zijn gekomen, waaronder de toegang tot diverse zijstraten, het voorkomen van stilstaand autoverkeer op de HOV-busbaan, een veilige aansluiting van het nieuwe fietspad langs de busbaan, de inpassing van de bushaltes voor lijn 3 en de wegprofielkeuze voor de Waterloolaan. Conform de gebruikelijke werkwijze zal aan een ieder de mogelijkheid worden geboden tot inspraak op dit ontwerp.
Het wijkplatform is verheugd over de keuze voor een rotonde.
5. Wijkteamvergadering 14 mei 2013
Op de vraag of er nog agendapunten zijn, wordt gevraagd of er een meldpunt is om gevaarlijke situaties bij wegwerkzaamheden te melden. Dit wordt meegenomen.
6. Rondvraag
- Zwakman: Wil de vergadering van 12 juni verzetten naar 19 juni. Dit is akkoord.
- Wessel: Komt er weer een speeltuin bij de nieuwbouw op de locatie Hoogeberg? Ja, dat is afgesproken.
- Op een vraag antwoord Van Nijendaal dat te verwachten valt dat er tijdens de spits 9-10 HOV-bussen per uur gaan rijden en buiten de spits 5.
- Weidema: De via de website ‘Verbeterdebuurt’ gevraagde vlindertuin achter AH komt er niet. Het ziet er naar uit dat er op niet al te lange termijn toch gebouwd gaat worden. Het is dan zonde van de investering. De locatie naast het Beursgebouw (hoek Zeeweg-Lange Nieuwstraat) is nog wel in beeld.
- Van Iest: Wil weten wanneer er begonnen wordt met de IJmuiderstraatweg.
Nagekomen: Zwakman heeft van wethouder Vennik vernomen dat het de bedoeling is dat er na de bouwvak begonnen wordt (ijs, weder en aanbesteding dienende).
Naar aanleiding van dit punt wordt gezegd dat de gemeente nog steeds niet in bezit is van het spoor en dat dit heel veel geld (€ 500 mln?) moet kosten. Volgens Vennik zijn de onderhandelingen met de huidige eigenaar (Prorail) afgerond. Het overeengekomen bedrag is een fractie van wat hier genoemd wordt. De formele overdracht moet nog plaats vinden bij de notaris.
7. Sluiting
Zwakman sluit om 22:05 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
- In het wijkteam zal gevraagd worden of er een meldpunt is om gevaarlijke situaties bij wegwerkzaamheden te melden.