Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 9 januari 2019
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer J. (Jan) Brezet
Mevr. A. (Angelien) Hensen
Mevr. A. (Angela) Scholder
De heer K. (Koos) van der Burg
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer Luuk Kiers (vztr. vereniging IJmuiderstraatweg)
De heer A. (Alex) van der Molen (wijkplatform Zee- en Duinwijk)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
Afwezig/Afgemeld
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulist)
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer Alex Stertefeld
De heer J. (John) Servaas
De heer Ad Cornet (bew. Lange Nieuwstraat)
De heer J. (Jeroen) Verwoort (wijkwethouder)
De heer R. (Robert) te Beest
De heer S. (Suleyman) Celik (Velsen Lokaal)
De heer W. (Wim) Nieuwenhuis namens LGV
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
Mevrouw E. (Esther) Otter
AGENDA
1. Opening
2. Vaststellen agenda en inloop
3. Mededelingen en ingekomen en uitgegane post
– Kerstgroet op de website
– Platform Bouwen & Wonen 21 nov.
– Bijeenkomst met wethouder Diepstraten over wijkplatforms.
– Velsen op Koers
– Afwijking in goedgekeurde ontwerp Velserduinplein
– Klacht parkeren op hoek bij Griffioen
– Schuine stoep voor flats De Noostraat
4. Notulen vergadering 14 november 2018
– Actielijst
Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Geen
5. Speerpuntenplan
6. Mandaat vztr. voor snelle reacties
7. Verkeerszaken
– Voorstel vereniging IJm.str.weg ivm herinrichting Velserduinplein in aanwezigheid van dhr. Luuk Kiers
– Klankbordgroep Herinrichting Kennemerlaan 10 dec.
– Mobiliteitsagenda Velsen 29 jan.
8. Milieu in de IJmond
– Bezoek Tata Steel opgeschort
– Burentafel IJmond met Tata Steel 3 dec.
– Bewonersavond milieuoverlast Tata 11 dec.
– Stofmelder.nl
– Windpark Spuisluis
– Rapportage Werkgroep Milieu
9. Nieuwe zeesluis
– Voortgang
10. Wijkteamvergaderingen
– Volgende wijkteamvergadering 22 januari
11. Rondvraag
12. Sluiting
1. Opening
Zwakman opent om 19:30 uur de vergadering.
2. Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
• Inloop:
Er zijn geen bewoners met punten voor de inloop.
3. Mededelingen en ingekomen en uitgaande post
• Kerstgroet op de website
Zwakman heeft weer een kerstgroet rondgestuurd en op de website geplaatst. Daarin is een kort jaarverslag opgenomen.
• Platform Bouwen & Wonen 21 november
Op 21 november is er een bijeenkomst geweest van het Platform Bouwen en Wonen als onderdeel van Citymarketing. Scholder, Van Nijendaal en Zwakman zijn daar geweest. Het gaat om het volgende.
Wat is Citymarketing?
Citymarketing staat voor de activiteiten die een organisatie met zijn partners ontplooit om de gemeente als woonplaats, als vestigingsplaats voor bedrijven en als ontmoetingsplaats voor bezoekers en toeristen te promoten. Citymarketing omvat alle activiteiten die een organisatie en haar partners inzetten om specifieke doelgroepen aan zich te binden.
Doelen citymarketing in Velsen: (1) Het vergroten van de naamsbekendheid van IJmuiden en het verbeteren van het imago van IJmuiden als interessante vestigingslocatie (met o.a. maakindustrie/Techport, wind offshore en visserij), interessante bezoeklocatie en aantrekkelijke woonstad. (2) Het behouden en aantrekken van bezoekers, bewoners en bedrijven en het vergroten van de economische spin off. (3) Het vergroten van trots onder de bewoners. Voorbeeldprojecten zijn de graffiticampagne en het zomerfestival .IJmuiden.
De citymarketing van de gemeente Velsen werkt onder de vlag van .IJmuiden aan de bekendheid en het imago van IJmuiden en Velsen.
Wat is het Platform Bouwen & Wonen?
Het Platform is de plek om alle kennis, vraagstukken, opgaven en inspirerende verhalen op het gebied van bouwen en wonen te delen. Het Platform wordt een aantal keer per jaar georganiseerd en is bedoeld voor alle partijen die betrokken zijn qua Bouwen & Wonen in en om IJmuiden. Wethouders, ontwikkelaars, corporaties, huurdersorganisaties en raadsleden hebben de afgelopen jaren de bijeenkomsten bijgewoond.
Aan het begin van de bijeenkomst werd een presentatie gegeven door dhr. Michel Buhrs. Buhrs is citymarketeer van Velsen en directeur van Bureau Buhrs, een bureau voor communicatie en gebiedsmarketing.
Daarna is bekeken hoe we IJmuiden, en Velsen als totaal een goed imago als woongemeente kunnen geven. Het accent bij de onderlinge discussies lag sterk op meer woningen in IJmuiden.
Er waren weinig mensen te vinden die een voorstander waren om heel veel meer woningen in IJmuiden te realiseren. Ten eerste zijn er nauwelijks locaties waar je kunt bouwen en ten tweede zit niemand te wachten op nog meer woon werk verkeer over enige volwaardige toegangsweg naar IJmuiden: de Stationsweg. Het loopt nu al regelmatig vast.
• Bijeenkomst met wethouder Diepstraten over wijkplatforms
Diepstraten met o.a wijkparticipatie in zijn portefeuille, wil serieus meer inhoud aan de wijkplatforms geven. Dit komt ook naar voren in de volgende ambitie van het raadsakkoord:
Gezamenlijke ambitie:
Van de gemeente Velsen mag worden verwacht dat zij initiatieven vanuit de samenleving steunt en hen ook in een zo vroeg mogelijk stadium betrekt bij plannen en besluitvorming. Samen met inwoners, partners uit bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en andere overheden worden resultaten geboekt en wordt hierover zo transparant en begrijpelijk mogelijk verantwoording afgelegd. Van het college mag worden verwacht dat ze ruimte biedt aan vernieuwing. Zoveel als mogelijk, in samenspraak met de raad en samenleving, vorm en inhoud geven aan de uitvoering van het collegeprogramma.
Naast de voorzitters van de actieve wijkplatforms had hij vertegenwoordigers van Velserbroek, IJmuiden-West en een mogelijke opvolger voor Ina de Vos van Zee- en Duinwijk.
We hebben allemaal verteld waar we mee bezig zijn en wat onze ambities zijn.
Er is nog geen verslag van deze bijeenkomst ontvangen.
• Velsen op Koers: ideale Buitendienst
Sinds een aantal maanden is de gemeente Velsen druk bezig om de buitendienst te verbeteren en optimaliseren. Kortom de gemeente Velsen en de medewerkers van de buitendienst willen zich meer verplaatsen in de inwoners om zo de buitendienst nog beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeftes van de inwoners. Lees meer op de website: https://www.velsenopkoers.nl/ideale-buitendienst/
Zwakman heeft als voorzitter een uitnodiging gehad voor zaterdag 12 januari in het Rabobank (Telstar) stadion. Op deze zogenaamde scenariodag ‘Ideale buitendienst’ gaan medewerkers en management van de gemeente Velsen en een aantal uitgenodigde inwoners daadwerkelijk aan de slag met alle opgehaalde data.
Het doel van deze dag: Met verschillende doelgroepen doordenken, doorpraten en wegen van de scenario’s voor een ideale buitendienst. Vertegenwoordigers vanuit de Raad, vanuit interne organisatie en vanuit inwoners gaan samen in gesprek en aan de slag. Hiermee wordt input geleverd voor een voorkeursscenario voor verdere uitwerking.
Wat hieraan vooraf gegaan is: Aan bewoners zijn in december 2018 de volgende twee vragen voorgelegd via een Facebook campagne en face-to-face gesprekken door medewerkers van de gemeente Velsen in de publiekshal.
1. Wat vind jij als inwoner belangrijk in de openbare ruimte?
Het belangrijkste uit de antwoorden: – voldoende onderhoud aan de openbare ruimte – dat de openbare ruimte schoon is – het verminderen van zwerfvuil – meer prullenbakken, ook voor hondenpoepzakjes – dat de openbare ruimte groen blijft – groen onderhoud – veiligheid – overlast hondenpoep – meer losloopplaatsen honden – toezicht/handhaving meer en beter.
2. Wat verwacht je van de gemeente Velsen qua dienstverlening in de openbare ruimte?
Het belangrijkste uit de antwoorden: – Handhaving – Schoonhouden van de openbare ruimte – Actieve houding gemeente – Groen op orde houden – Zichtbaarheid / open en transparante communicatie gemeente – Luisteren naar inwoners, bewoners serieus nemen, beloftes nakomen.
• Afwijking in goedgekeurde ontwerp Velserduinplein
Zwakman had bij toeval een afwijking ontdekt in het goedgekeurde ontwerp van het Velserduinplein. Er waren een paar voetgangers doorgangen door de groenstrook om het plein vervallen. Zwakman heeft daar samen met Van Opijnen over gesproken bij de gemeente met als gevolg dat de doorgangen weer terug op de tekening komen.
De herinrichting van het noordelijk deel van het Velserduinplein is 8 januari 2019 begonnen. De bewoners zijn met een bewonersbrief geïnformeerd.
• Klacht parkeren op hoek bij Griffioen
Van Nijendaal heeft al eens gewezen op het parkeren pal op de hoek bij de Griffioen. Ter plaatse is de stoep verlaagd, maar deze opgang wordt dan geblokkeerd door de geparkeerde auto’s.
De klacht is doorgegeven via Slim Melden en aan de chef van de toezichthouders. Deze heeft gereageerd dat het doorgegeven is aan de collega’s die als eerste aanspreekpunt voor de wijk zijn aangewezen en hij heeft gevraagd om er op te reageren. Tevens is Nick Koomen geïnformeerd zodat er vanuit het basisteam ook aandacht aan gegeven kan worden.
• Schuine stoep voor flats De Noostraat
De gemeente is attent gemaakt op de schuine stoep voor de gerenoveerde flats in De Noostraat.
De volgende reactie is ontvangen.
Door de renovatie van de appartementen aan de De Noostraat zijn er te grote hoogte verschillen ontstaan bij de entrees van de woningen op de begane grond. Hierdoor was er in eerste instantie met het trottoir naar de nieuwe hoogte toe gewerkt. Dit was op een aantal punten niet wenselijk door de steilheid die hierbij ontstond. Op de ergste punten heeft het Woningbedrijf Velsen in samenspraak met de gemeente dit aangepast en zijn hier opstapjes gemaakt.
Bij het maken van de opstapjes is gekeken om voldoende doorloopruimte te houden bij het trottoir. Bij de overige punten is de steilheid niet zodanig dat dit aangepast moet worden.
Van Opijnen zegt dat de Huurdersraad van het Woningbedrijf dit punt onder de aandacht heeft. Voor ons is dit onderwerp daarmee afgesloten.
• BIZ-vereniging winkelcentrum IJmuiden
Vanaf 8 januari kunnen de 113 ondernemers van het winkelcentrum IJmuiden voor de BIZ vereniging stemmen. De stemming is geldig als 50% van de ondernemers stemt en de BIZ vereniging is een feit als 2/3 voor stemt.
4. Notulen vergadering 14 november 2018
Kiers wijst op een verwisseling van vereniging namen. Dit wordt aangepast. De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
• Allen: Speerpunten inleveren. => Er zijn geen aanvullende punten binnen gekomen.
• Zwakman: Aandacht vragen bij herinrichting Kennemerlaan voor de parkeerproblematiek bij de kruispunten. => Is gebeurd.
• Zwakman: Dhr. Luuk Kiers uitnodigen om zijn notitie mbt de herinrichting Velserduinplein toe te lichten. => Is gebeurd, hij is ook aanwezig.
• Zwakman: De verkeerswensen van de schouw van 2 jaar geleden mbt de IJmuiderstraatweg overdagen aan de vereniging IJmuiderstraatweg. => Is gebeurd.
Naar aanleiding van de notulen:
• Geen punten
5. Speerpuntenplan
• Speerpuntenplan (zie bijlage)
Zwakman heeft een concept meegestuurd met de uitnodiging.
De vraag is of we weer een voetstapactie en een wijk- of nachtschouw organiseren.
Er wordt meer waarde gehecht aan een schouw dan aan een voetstapactie. Bij een volgende schouw maakt Zwakman eerst een afspraak met de wijkwethouder om een afspraak te maken over een tijdpad waarin de gesignaleerde verbeterpunten afgehandeld moeten zijn.
Toegevoegd wordt het afronden van punten van de schouw van eind 2016.
6. Mandaat vztr. voor snelle reacties
Als we in het wijkplatform afspreken dat we een advies aan de gemeente gaan geven of een notitie gaan versturen, zal Zwakman dit altijd eerst per e-mail aan de leden van het wijkplatform voorleggen; wel met een termijn waarbinnen gereageerd kan worden. Hij spreekt dan in naam van het wijkplatform (in de wij-vorm). Dit geldt ook als we een vraag stellen.
Bij interactief persoonlijk contact is dit lastiger. Het wordt erg omslachtig om dan voor ieder e-mail ruggespraak te houden. Dan is het niet altijd mogelijk om op alle punten in de wij-vorm te reageren. Wel is het mogelijk om te ondertekenen met “mede namens het wijkplatform”, of als voorzitter wijkplatform IJmuiden-Noord.
Zwakman heeft de goedkeuring voor deze werkwijze.
7. Verkeerszaken
• Voorstel vereniging IJm.str.weg ivm herinrichting Velserduinplein in aanwezigheid van dhr. Luuk Kiers
Kiers heeft een dag voor onze vergadering van november een notitie “Voorstel tot het verbeteren en veilig maken van de verkeersstromen op en rond het Velserduinplein” namens de vereniging IJmuiderstraatweg gestuurd m.b.t. het Velserduinplein.
Kiers is ingegaan op de uitnodiging om zijn notitie toe te lichten. Zwakman geeft hem het woord.
Kiers heeft het goed voorbereid en leidt ons aan de hand van drie schetsen door het voorstel van de vereniging heen.
Samengevat komt het voorstel neer op de volgende drie punten:
A) Formaliseren van een doorgang (olifantenpad) van de Oosterduinweg over het Velserduinplein naar de Engelmundusstraat.
B) Het openstellen van zowel de Engelmundusstraat als de Velserduinweg naar de Lange Nieuwstraat.
C) De Velserduinweg opwaarderen tot een ontsluitingsweg Noord-Zuid en omgekeerd als de kleine ring er voor zorgt dat de knip in de Oosterduinweg verdwijnt. De Velserduinweg moet dan worden aangesloten op de Heerenduinweg door daar een kruising te maken die geregeld wordt met verkeerslichten.
Samenvatting van de reacties op deze punten.
Ad. A) Dit punt is achterhaald. Het ontwerp is klaar en de uitvoering is reeds gestart.
Ad. B) Ook wij waren het niet eens met de keuze om de Velserduinweg af te sluiten en de Engelmundusstraat aan te sluiten op de Lange Nieuwstraat. Het argument van de gemeente om het toch zo te doen is dat het kruispunt van de Velserduinweg gevaarlijk is.
Ad. C) Wij zien hier het nut niet van in. Kiers stelt dat je komende vanuit de Wijk aan Zeeërweg of Kennemerlaan/Oosterduinweg via de Velserduinweg naar de Heerenduinweg en dan zo naar Driehuis zou willen rijden. Wij vinden dit geen logische route. Ten eerst is de Velserduinweg niet ingericht als doorgaande weg (er zijn delen erg smal) en ten tweede kun je veel beter en sneller vanuit de Kennemerlaan via de Merwedestraat naar de Heerenduinweg rijden en vanuit de Wijk aan Zeeërweg via de Engelmundusstraat/Lange Nieuwstraat of Kalverstraat en dan de Zeeweg naar Driehuis rijden.
Overigens geldt voor alle drie de punten dat er een uitgebreide inspraakprocedure is geweest over de nieuwe verkeersstructuur. Er is toen alle gelegenheid voor vereniging IJmuiderstraatweg geweest om hun punten op te voeren. Het wijkplatform steunt het voorstel van de vereniging dan ook absoluut niet.
Tijdens de discussie komt Kiers ook met het voorstel om de Julianakade ter hoogte van het Witte Theater aan te sluiten op de Kanaaldijk/Geul. Daar zou dan een rotonde moeten komen.
Ook hier is het wijkplatform op tegen. Een paar jaar geleden is een discussie gevoerd over het maken van inprikkers vanaf de Kanaaldijk naar IJmuiden-Noord. Wij waren hier toen mordicus tegen. Het zou volstrekt ongeloofwaardig zijn als we hier nu voor zouden gaan pleiten. Er gaan bij ons zelfs stemmen op om de fietsdoorsteek ter plaatse van het Witte Theater op te heffen.
• Klankbordgroep Herinrichting Kennemerlaan van 10 dec.
Bij deze tweede bijeenkomst zijn de puntjes op de i gezet. We hebben gesproken over de grootte van de boomspiegels en de kleur en soort straatstenen.
Er komt nog een afsluitende bijeenkomst om met elkaar het resultaat te beoordelen.
• Mobiliteitsagenda Velsen 29 jan.
Zwakman heeft als lid van de klankbordgroep een uitnodiging gekregen om te reageren op de concept notitie Mobiliteitsagenda Velsen van Diepstraten. Het gaat te veel tijd kosten om deze hier nu te behandelen.
8. Milieu in de IJmond
• Bezoek Tata Steel opgeschort
Nadat het bezoek naar Tata Steel op 18 oktober niet door kon gaan, kon de nieuw geplande datum van 6 december ook niet door gaan. Er komt een nieuwe datum.
• Burentafel IJmond met Tata Steel 3 dec.
Aanwezig waren van Tata Steel: Hans vdBerg met drie mensen. Van de buren waren er vertegenwoordigers van Wijk aan Zee, Beverwijk, Velsen-Noord en IJmuiden.
We hebben twee uur intensief met elkaar gesproken. De belangrijkste punten die naar voren kwamen waren:
a. Pro actief beleid voor wat betreft hinder in plaats van in actie komen na heel veel klachten.
b. Belonen van management en medewerkers niet alleen op financiële KPI’s, maar ook milieu. (Voorbeeld: lossen schepen, snelheid vs hinder)
c. Beoordeel rekenmethodes voor business cases. (Voorbeeld grafiethinder blijkt pas veel later in praktijk.)
d. Een klachtenloket, samen met overheden en omgeving. (percepetie-onderzoek)
e. Verbeterde communicatie, sneller(Social media, Sms) en terugkoppeling klachten.
Tata Steel neemt bovenstaande input mee in lopende werkzaamheden en zal volgende burentafel wat presenteren over afwegingen milieu investeringen.
Op 28 januari 2019 vindt de volgende burentafel IJmond plaats.
• Bewonersavond milieuoverlast Tata Steel 11 dec.
Onder grote belangstelling is er in het Rabobank (Telstar) stadion gesproken over de milieuproblemen die Tata Steel in de IJmond veroorzaakt. Veel key-spelers waren aanwezig, zoals dhr. Hans vdBerg, sitemanager Tata Steel en dhr. Adnan Tekin, lid gedeputeerde staten. Er zijn discussies in kleine groepjes gevoerd, waar Tekin ook aan deel nam. Veel is naar boven gekomen en zowel Tata Steel als de provincie hebben zich gecommitteerd om de problemen aan te pakken. Aan het publiek zijn aan het eind van de bijeenkomst allerlei toezeggingen gedaan waar ook handtekeningen voor gezet zijn door de key-spelers.
• Stofmelder.nl
Er is het initiatief genomen om een website te starten waar je op een centraal punt stank-, stof- en geluidsoverlast vanaf het industriegebied van Tata Steel kunt melden. Voor overige klachten kun je terecht op de websites van de Omgevingsdienst Noordzeekanaal of Omgevingsdienst IJmond of kijk op Milieuklachten.nl
De website heet: www.stofmelder.nl.
Stofmelder.nl is een nieuw, onafhankelijk meldpunt. Via één formulier geeft je overlast door aan alle relevante instanties.
Stofmelder.nl geeft op dit moment meldingen door aan Tata-Steel, Omgevingsdienst Noordzeekanaal (OD NZKG) en de GGD. Je bepaalt zelf met welke instanties je informatie gedeeld wordt. Mis je een instantie neem dan contact op via stofmelder@gmail.com.
• Windpark Spuisluis
De Raad van State heeft de bezwaren van de woonbootbewoners verworpen. Daarmee is de bouw van Windpark Spuisluis definitief. De planning ziet er als volgt uit.
o Start aanbesteding: december 2018
o Financial close: juli 2019 (definitieve beslissing om het windprak te bouwen)
o Start bouw wegen: december 2019
o Start bouw fundatie: april 2020
o Start plaatsing windturbines: juli 2020
o Start testfase windpark: oktober 2020
o Windpark Spuisluis officieel open: eind 2020
Eneco heeft in het begin gesproken over het storten van een te besteden bedrag in een gebiedsfonds ter compensatie voor omwonenden.
Hiertoe zijn ze door de provincie verplicht gesteld.
Eisen die de provincie aan een principe verzoek tot realiseren van een windpark heeft gesteld: Een voorstel voor compensatie van omwonenden in een straal van 1200 m;
Zwakman heeft gekeken wat op internet te vinden is over een gebiedsfonds.
http://www.nwea.nl/over-nwea/gedragscode: Als indicatie voor de financiële ruimte voor bovenwettelijke activiteiten voor acceptatie en participatie, is binnen de Gedragscode gekeken naar bedragen die in verschillende provincies gelden. Deze zijn vertaald naar een richtbedrag per MWh (0,40-0,50 EUR/MWh) per jaar omdat de financiële mogelijkheden mede afhankelijk zijn van de productie. Het rendement op windprojecten is immers begrensd en daarmee de financiële ruimte voor bovenwettelijke activiteiten. In de regel geldt: hoe kleiner het park, hoe minder financiële ruimte.
Dit betekent bijvoorbeeld ook dat waar gekozen moet worden voor windturbines met een lagere productie (bijvoorbeeld vanwege hoogtebeperkingen), er ook minder financiële ruimte is in vergelijking met locaties waar de windturbines een hogere productie kunnen bereiken. De besteding van het bedrag zal – staat in de Gedragscode – in overleg met de omgeving worden vastgesteld. Zo kan optimaal rekening gehouden worden met wensen die in het gebied leven.
In maart 2016 is de Gedragscode Acceptatie & Participatie Windenergie op Land geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat acht op de tien projectontwikkelaars omwonenden laten participeren in de totstandkoming van nieuwe windmolens. In vrijwel alle projecten voor windenergie kunnen mensen financieel participeren. Op die manier voelen burgers zich meer betrokken bij windprojecten.
Lees ook: http://www.nwea.nl/images/PDFs/20161215-Gedragscode-Acceptatie–Participatie-Windenergie-op-Land.pdf
Geschatte opbrengst per jaar: Productiecapaciteit: 3 MW. Verwachte productie: ruim 6.000 MWh (eigen inschatting van Zwakman)
Voor 6 windturbines is de verwachte opbrengst dus 36.000 MWh. Dit zou volgens de richtlijn van 0,40-0,50 EUR/MWh per jaar voor het fonds tussen de € 14.000 en € 18.000 per jaar opleveren. Maar dit is een minimum. Het mag ook (veel) meer zijn.
Uit de notulen van de werkgroep: http://www.windparkspuisluis.nl/media/1028/2015-01-16-verslag-werkgroep.pdf
Participatie/compensatie Indien het park er komt, zullen we voor 20 jaar buren zijn. We willen waar mogelijk ook een goede buurman zijn. Een windpark kan ook lusten met zich meebrengen. Vanuit de NWEA gedragscode hanteren we een financiële bijdrage aan de omgeving tussen de € 0,40 en 0,50 euro/MWh, grofweg € 3.000 per windturbine per jaar. Daarnaast willen we ook de mogelijkheid verkennen om Velsenaren een stukje windmolen te laten kopen, middels aandelen of obligaties. Eneco heeft hier een ruime ervaring in.
Uit “Draaiboek gebiedsatelier Spuisluis concept” van 6-9-2015 Bijlagen workshops.
Karin de Backer – Eneco ligt de NWEA gedragscode en het daarin genoemde gebiedsfonds toe. Dit betekend voor het windpark een jaarlijkse bijdrage van zo’n € 30.000 – 50.000 (exact berekenen) voor de omgeving. Dit bedrag kan op verschillende manieren verdeeld worden. Per huishouden, één groot initiatief, een bedrag in één keer of jaarlijks. Lijn van Eneco toelichten (afstemmen met WP IJmond of zij deze lijn ook zien), huidige voorbeelden geven. Met welke bijdragen zouden wij de leefomgeving verbeteren? Waar wordt de hele omgeving beter van?
Interactiviteit: mini brainstorm houden? Een onderdeel op de website hiervoor aanmaken?
Dit was op basis van 8 windturbines: er komen er 6.
De gemeente is reeds het gesprek met Eneco gestart over het gebiedsfonds. Het zit in de portefeuille van wethouder Floor Bal. Zwakman gaat een afspraak met hem maken.
• Rapportage Werkgroep Milieu
Met voorgaande is alles op milieugebied al ter sprake gekomen.
9. Nieuwe zeesluis
• Voortgang
De buitendeurkas ligt op diepte. De drie sluisdeuren zijn in Rotterdam aangekomen.
De datum oplevering ligt nog steeds op begin 2022. We naderen de dag dat de route over de sluizen weer open gaat.
Van Opijnen wijst erop dat de route over de sluizen feitelijk een eigen weg is. De toegang is bij gedogen.
10. Wijkteamvergaderingen
• Volgende wijkteamvergadering 22 januari 2019
Er worden geen agendapunten aangedragen.
11. Rondvraag
• Brezet bedankt voor de gezellige afsluiting van het jaar.
• Van Nijendaal zegt dat vanaf 16 april alle bussen stoppen bij de Scheldestraat. Dus voortaan ook de R-net bussen 382 en 385.
12. Sluiting
Zwakman sluit om 21:55 uur de vergadering.
Actielijst:
• Zwakman gaat een afspraak met wethouder Floor Bal maken om te vragen of hij al gesprekken gehad heeft Eneco over de burenregeling.
PM punten:
• Averijhaven
• Visie Noordzeekanaal 2040
Bijlage:
IJmuiden, 2019
Speerpunten wijkplatform IJmuiden-Noord 2019
1. Algemeen
1.a Organiseren voetstapactie.
1.b Organiseren van een wijkschouw of nachtschouw waarbij aanwezig de wijkwethouder, wijk relatiemanager en de wijkagent.
1.c Contact onderhouden met Ondernemersvereniging IJmuiden Centrum en ondernemers Kennemerlaan (Horecaoverleg en Zomerfestival).
1.d. Deelnemen aan algemene gemeente thema’s.
1.e. Wijkmobiel weer een keer op het Velserduinplein tijdens de markt.
2. Verkeerszaken
2.a Aandacht blijven geven aan de snelheid in de 30 km/uur zonegebieden en 50 km/uur wegen.
2.b Toezien dat de voorgestelde verbeterpunten gerealiseerd worden.
2.c Bijdrage leveren aan de mobiliteitsagenda.
2.d Ondersteuning geven aan bewoners bij herinrichting vPoptaplantsoen, Kennemerlaan en Oosterduinplein
2.e Aandacht vragen voor verlichting op het spoorpad eventueel in combinatie met verplaatsen verlichting Kanaaldijk naar de zuidkant.
3. Uitstraling delen IJmuiden-Noord verbeteren
3.a Kale straten zoals De Ruyterstraat voorzien van (meer) bomen. (Dit heeft aandacht via Groen structuur Plan (Mevr. Janny Spruyt)).
3.b Bewoners motiveren een bloembak in hun straat te plaatsen en te onderhouden. Speciale aandacht daarbij voor hoeken IJmuiderstraatweg om parkeren op de hoeken te voorkomen.
4. Overlast
4.a Aandacht vragen van de gemeente voor overlast in de Kennemerlaan.
4.b Voortdurend aandacht vragen voor hangjongeren.
4.c Strenger opgetreden tegen mensen die zich niet aan de regels houden (hondenpoep, fietsen op de stoep, dumpen rommel (huisvuil) e.d.).
4.d De poepzuiger moet op meer plaatsen ingezet worden.
Johan Zwakman
Voorzitter