Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 9 september 2015
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) Bulters
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer C. (Kees) Los
De heer L. (Luuk) Kiers
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
De heer C. Wortman (wijk achter De Noostraat)
De heer G. Keirsgieter (wijk achter De Noostraat)
Mevr. I. Janssen (IJmuiderstraatweg ivm windturbines)
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Mevr. T.M. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
Afwezig/Afgemeld
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer K. (Klaas) Prins
Mevr. A. (Angelien) Hensen (IJm.str.weg ivm windturbines)
De heer P. (Piet) Schouten Wethouder Mevrouw A. (Annette) Baerveldt
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer M. (Maurice) Bok
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
– Gesprek met griffie - Notulen vergadering 24 juni 2015
met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Renovatie flats De Noostraat
-Bewoners noordelijk van De Noostraat maken zich ongerust over parkeerproblemen - Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
– Voortgang
– Terugkoppeling bijeenkomst werkgroep Windpark Spuisluis op 26 aug.
– Zettingvloeiingen
– Gebiedatelier - Milieu IJmond
– Presentatie odijmond in september uitgesteld - Bezoek Tata Steel
– Geluidsmeting Velserkom bij P.J. Lubbers
– Reactie op onze vragen aan Tata Steel naar aanleiding van ons bezoek - Voortgang herinrichting Lange Nieuwstraat
– Werkzaamheden starten maandag 14 september - Voortgang Winkelcentrum IJmuiden
- Voortgang Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
– Knelpuntenlijst
– Initiatief Luuk Kiers en Adrie van Riet m.b.t. plantenbakken - Averijhaven
- Wijkteamvergaderingen
– Vergadering 25 augustus
– Dag van de duurzaamheid 9 oktober
– Wijkmobiel in de wijk - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:30 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Geen inloop.
- Mededelingen en ingekomen post
- WPF Zuid gaat morgen tijdens het actualiteiten uurtje van de gemeente inspreken over de Lange Nieuwe straat. Te volgen op Seaport TV.
- Gesprek met Griffie (25 augustus) – Arjan Overbeek
Bij een aantal informele gesprekken van verschillende voorzitters van de wijkplatforms met de griffier kwam naar voren dat het nuttig is om eens met de gemeenteraad te gaan praten. Vooral omdat tweederde van de raad nieuw is. Bij het laatste voorgesprek tussen de voorzitters en de griffier is afgesproken dat we eerst met een kleine groep raadsleden een voorgesprek houden. De wijkplatforms zullen zelf de raadsleden voordragen. Dat zullen wat ons betreft de raadleden zijn die regelmatig de wijkplatforms bezoeken. Vooral de nieuwe wijkplatformvoorzitters hebben vooralsnog een erg terughoudende houding om met de raadsleden te gaan praten, dus het is de vraag of het uiteindelijk komt tot een gesprek met de totale raad.
- Notulen vergadering 24 juni 2015
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- De knelpuntenlijst met een groepje ter plaatse nalopen. Daarna de lijst doorsturen naar de gemeente en een schouw organiseren.
Op 23 september zal de schouw plaatsvinden. - Zwakman: informatie over de wijkmobiel doorsturen.
Gebeurd. - Zwakman: Warmerdam uitnodigen voor de vergadering van 14 oktober met betrekking tot de structuurvisie 2025.
Open. (Nagekomen. Het wordt 18 november.)
- Renovatie flats De Noostraat
- Bewoners ten noorden van De Noostraat maken zich ongerust over het parkeren als straks de flats aan De Noostraat gerenoveerd zijn.
Zwakman is door de betreffende bewoners uitgenodigd om met hen over hun ongerustheid te praten. De renovatie houdt in dat de ingang van de te renoveren flats aan de achterkant (noordkant) komt te liggen, met liften aan de kopse kanten komen. Dat betekent dat de bewoners hun auto ook daar in de onmiddellijke nabijheid zullen parkeren. De parkeerdruk is in deze wijk al hoog. Hun voorstel is om het langsparkeren langs de grasstrook achter de flats aan te passen naar haaksparkeren. Dit levert op zijn minst een verdubbeling van het aantal parkeerplaatsen aan die zijde van de straat op.
Zwakman heeft ze geadviseerd om zelf per straat een overzicht te maken van het aantal huizen en parkeerplaatsen in de wijk en op verschillende dagen parkeertellingen te houden: vooral ’s avonds. Dat overzicht hebben ze inmiddels gemaakt.
Zwakman heeft het onderwerp tevens in het wijkteam aan de orde gesteld. Daar werd door de vertegenwoordiger van het Woningbedrijf gezegd dat het probleem bekend is en dat er ook door de gemeente parkeertellingen gehouden zullen worden. Het wijkteam zelf heeft hier echter geen rol. Dat geldt ook voor het Woningbedrijf. De groenstrook is namelijk eigendom van de gemeente.
De bewoners hebben een brief naar de Gemeente gestuurd. Er komt een afspraak met Floor Bal en/of Ronald Vennik.
- Windpark Spuisluis
- Enquête vereniging IJmuiderstraatweg
Er is een enquête gehouden onder de bewoners over de komst van het windpark. Van de 186 uitgedeelde formulieren zijn er na een tweede oproep nu 72 ingeleverd. Je zou hieruit de conclusie kunnen trekken dat het niet breed leeft bij de bewoners, of dat het de meeste mensen niet uitmaakt dat er een windpark voor hun deur komt, maar dat is waarschijnlijk wat kort door de bocht. In ieder geval komt uit de enquête naar voren dat, op een paar mensen na, niemand de komst van het windpark ziet zitten. Er ontspint zich vervolgens een discussie over wie wanneer de bewoners had moet informeren. In ieder geval is het wijkplatform al vanaf de zomer 2014 bezig de mensen te infomeren, maar veel meer dan te zeggen dat er mogelijk een windpark komt en welke problemen we zien hebben we niet. Het is feitelijk de bedoeling dat we de mensen huis aan huis gaan informeren als we alle voors en tegens kennen. Pas dan kun je het goed uitleggen. We zijn ons vanaf het eerste moment dat we kennis kregen van de mogelijke komst van de windturbines we ons hierop gaan oriënteren, en wat we aan informatie hebben is uitgebreid op de website gezet en we hebben er via de media (IJmuider Courant, De Jutter en RTV Seaport radio) regelmatig aandacht aan besteed. Het kan dus niet zo zijn dat niemand iets weet. De eerste formele informatieverstrekking komt binnenkort, want dan ontvangen alle bewoners in de IJmuiderstraatweg en de (zij-)straten direct daarachter een uitnodiging van de provincie voor een gebiedsatelier op 28 september (zie verderop).
- Terugkoppeling bijeenkomst werkgroep windpark spuisluis op 26 aug.
Oorspronkelijk moest 105,5 MW aan windvermogen geplaatst worden, maar dit is bijgesteld tot ca. 70 MW. Dit betekent dat er nog maar 7 tot 8 windparken nodig zijn. Het houdt ook in dat er meer concurrentie tussen de windontwikkelaars zal zijn, met als mogelijk gevolg dat Windpark Spuisluis afvalt. Maar er zijn meer obstakels. Zo moet Eneco, als ze het windpark door willen laten gaan, elders windturbines saneren. Daarvoor is inmiddels een saneringsdeal gesloten die nu getoetst wordt door de provincie. De provincie is verder een onderzoek gestart naar hoe hoog de windturbines in het Noordzeekanaalgebied mogen worden. Dit in verband met Schiphol. Aan het eind van het jaar worden de resultaten van dit onderzoek verwacht.
En dan hebben we nog de turbulentie van de windturbines die het fijnstof in de omgeving de lucht in jagen. Twee mensen van de werkgroep, waaronder Weidema, worden betrokken bij dit onderzoek. Verder hebben we gewezen op de aanwezigheid van woonboten die mogelijk in de weg kunnen liggen en loopt er al een onderzoek naar zettingsvloeiingen (zie hieronder). Pas als alle problemen opgelost zijn en het redelijk zeker is dat het park er kan en mag komen wordt de aanvraag voor een vergunning door Eneco ingediend.
- Zettingvloeiingen
Fase 1: Is afgerond. Men verwacht op basis van een bureaustudie plus één grondmonster dat de windturbines op de landtong gebouwd kunnen worden. Dit was voor Eneco positief genoeg om fase 2 in te gaan.
Fase 2: Deze houdt in dat de grondmonsters die al bekend zijn worden gebruikt om het afvlakken van de trillingen van een windturbine te berekenen en de exacte locaties voor de windturbines bepalen.
Fase 3: Hierbij worden grondmonsters van de exacte locaties genomen, deze worden opnieuw berekent en tevens zullen de externe veiligheidsrisico’s meegenomen worden.
Vervolgens zal ook de watervergunning nog doorlopen worden (daar komen zaken als wal-/scheepsradar/marifoon, invloed op wegen en draaien van de wieken over het water aan de orde).
- Gebiedsatelier
Het gebiedsatelier is gepland op maandag 28 september in het Telstar Stadion (reserve dinsdag 6 oktober). Omwonenden in een straal van 1500 m worden uitgenodigd. Er zijn drie workshops.
Workshop 1 gaat over milieueffecten: geluid, fijnstof, slagschaduw, flora & fauna. Wat houden deze effecten in bij windparken en aan welke eisen moet worden voldaan? Welke onderzoeken worden gedaan? Welke onderzoeksvragen spelen er op dit vlak bij de omgeving?
Workshop 2 gaat over ruimtelijke effecten: hoe gaat het er uit zien? Waar komen ze precies te staan? Wat zie ik daar van? Wat zijn de eisen waaraan het windpark moet voldoen en op welke punten kan er invloed uitgeoefend worden?
Workshop 3 gaat over financiële participatie/tegemoetkoming. De coöperatie Energiek Velsen en initiatiefnemers schetsen beeld van financiële vormen van participatie, geven aan wat er in dit project mogelijk zou zijn, halen op waar de voorkeur van bewoners naar uit gaat. Tevens is er een gebiedsfonds welke aan de omgeving wordt uitgekeerd. Vraag aan bewoners waar dat geld volgens hun naartoe zou moeten in het kader van het verdelen van de lusten en lasten.
- Milieu in de IJmond
- Presentatie omgevingdienst IJmond in september
Deze was gepland op deze avond, maar helaas moesten we het uitstellen.
- Bezoek op 28 augustus jl. van Weidema aan Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Aanwezig waren: Rolf van Arendonk – Milieudefensie Noord Holland, Wim Bakker – O.D. NZKG, Ronald de Vogel – O.D. NZKG, Arie van Eck – Bewoner Oud IJmuiden, Douwe Buwalda – Dorpsraad Wijk aan Zee, Robert de Grunt en nog enkele.
Doel: Tata Steel BREF Compliance Check.
Tijdens deze vergadering werd uitleg gegeven wat deze Compliance Check inhield en waarom.
BREF staat voor BAT Reference documents en is een uitwerking van de IPPC-richtlijn van de Europese Unie. ‘BAT’ staat dan weer voor Best Available Techniques oftewel Best Beschikbare Techniek. In een BREF-document staat beschreven wat de meest milieuvriendelijke technieken zijn die een bedrijf kan toepassen.
De O.D. NZKG is de instantie die hier op controleert en vergunningen verstrekt. Momenteel moeten nog 19 van de 86 processen bij Tata Steel worden gecontroleerd alvorens er weer een nieuwe milieuvergunning kan worden afgegeven. Dit moet in 2016 zijn beslag krijgen.
Over enkele weken volgt een vervolg gesprek waarbij ook Tata Steel aanwezig zal zijn.
- Bezoek Tata Steel
- Geluidsmeting Velserkom bij P.J. Lubbers
Tata Steel heeft gemeld dat er bij de resultaten van de geluidmetingen een uitleg hoort en onderbouwing. Om die uitleg en onderbouwing te kunnen geven moet er eerst een beoordeling door onze geluidsdeskundige worden gedaan. Het wekelijks toesturen van de meetresultaten is dan ook niet mogelijk. Ze gaan wel de resultaten na de meetperiode en evaluatie door de geluidsdeskundige met ons delen.
- Reactie op onze vragen aan Tata Steel naar aanleiding van ons bezoek
De reactie is gegeven in de bijlage
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Voortgang
De werkzaamheden starten medio september. In de Jutter is een aantal keren aandacht besteed aan dit onderwerp. Er stonden schetsen van de verkeersomleidingen bij het artikel. De mensen uit de omgeving zijn met een brief geïnformeerd door de gemeente.
- Winkelcentrum IJmuiden
- Voortgang
Geen nieuws
- Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark
- Knelpuntenlijst
De lijst, met een begeleidend artikel, is op onze website geplaatst. De schouw wordt gehouden op woensdag 23 september om 13:30 uur. Verzamelen bij de draaideur van het gemeentehuis. Zwakman wil de groep klein houden om onderlinge discussie tijdens de rondgang mogelijk te maken.
- Initiatief Luuk Kiers en Adrie van Riet m.b.t. plantenbakken langs de straat
Zwakman heeft gesproken met Marco Demoitié en Marieke Mulder. Ze zijn enthousiast over de ontstane initiatieven. Vooral over de plantenbakken die door een paar bewoners op de hoeken van de straten neergezet zijn. Ze willen het plantsoen en perron aan de noordkant van de IJmuiderstraatweg vrij houden. Dit is door een landschapsarchitect ingericht met het thema “Ruig aan Zee” in het achterhoofd. Bij ruig hoort ruige beplanting. Ook is er op de Julianakade een initiatief ontstaan. Ton Wijker en een buurtgenoot hebben samen twee boomspiegels geadopteerd.
Zwakman heeft de IJmuider Courant gevraagd om aandacht aan deze initiatieven te besteden. Kees de Boer neemt het op in de rubriek ’trek aan de bel’. Op 30 september komt hij bij ons langs.
- Averijhaven
In de IJmuider Courant verscheen een artikel dat er in opdracht van AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Port) en in samenwerking met Tata Steel, Zeehaven IJmuiden en Havenbedrijf Amsterdam een nieuw plan ontwikkeld waarin de Averijhaven nadrukkelijk genoemd wordt. Omdat Zwakman hier meer over wilde horen heeft hij contact gezocht met Volkert Schaap, de projectleider bij Rijks Waterstaat (RWS) voor de herinrichting van de Averijhaven ten behoeve van het Lichteren. Schaap heeft de volgende reactie gegeven.
“De Regio (AYOP, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehavens IJmuiden en Tata Steel) hebben een plan om de Averijhaven in te zetten voor assemblage van windmolens op de Noordzee. Daartoe hebben zij RWS gevraagd het bestaande plan te wijzigen. RWS is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van I en M en kan zo maar niet de plannen wijzigen. Op dit moment lopen er allerlei acties richting lokale, regionale en landelijke politiek om de Averijhaven in te zetten voor wind offshore.
De plannen houden in dat de Averijhaven gedeeltelijk moet worden gedempt en met toevoeging van de Werkhaven ontstaat voldoende terrein om windmolens te assembleren. In het verlengde van de Hoogovenbuitenkade zal dan de een derde ligplaats worden gecreëerd voor de lichtervoorziening. Op basis van nautisch onderzoek is deze oplossing veilig. Zolang RWS geen andere opdracht krijgt gaan we verder met de Averijhaven als insteekhaven. Ik ben gaarne bereid een nadere toelichting te geven.”
Zwakman zal een afspraak maken (Nagekomen: deze is maandagavond 5 oktober).
- Wijkteamvergaderingen
- Vergadering 25 augustus
Zodra het verslag ontvangen is, wordt het doorgestuurd.
Op 9 oktober is de dag van duurzaamheid, alle deelnemende organisaties van het wijkteam doen daar aan mee.
Er is contact met Tata en andere partijen die op het Plein 45 een informatie markt gaan houden.
- Wijkmobiel in de wijk
Op 3 september heeft de wijkmobiel in IJmuiden-Zuid gestaan.
Zwakman is er even gaan kijken. Het is de bedoeling dat de wijkmobiel steeds in een klein wijkje komt te staan. Dat moet ook de benadering zijn voor onze wijk.
- Rondvraag
Los: Vraagt aandacht voor het vliegtuiglawaai. Dat is inderdaad een van de milieuaspecten waar we mee te maken hebben. Hier wordt al op regionaal niveau aandacht aan besteed. Als wijkplatform aan zich hebben we daar geen rol in.
Kiers: Vraagt aandacht voor het veel te snel rijden op de IJmuiderstraatweg,maar ook op de Kanaaldijk. Een punt om mee te nemen tijdens de schouw op 23 september. Weidema heeft ooit de toezegging gehad dat hij uitgenodigd zal worden om samen met de politie te gaan meten.
Bulters: Hij ergert zich aan het vele vuil op straat.
Van Nijendaal: De bus 80 gaat volgend jaar niet verder dan Sloterdijk.
Op een vraag of de omgewaaide bomen in de Birgemeester Rambonnetlaan terug komen zegt Zwakman dat er beleid is dat als er meer dan een bepaald percentage van de bomen verdwenen zijn, de gehele straat van nieuwe bomen voorzien wordt. Maar hoe dit in de praktijk uitpakt is onbekend.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:35 uur de vergadering.
Afsprakenlijst:
Zwakman zal een afspraak maken met dhr. Volkert Schaap over de Averijhaven.
PM punten:
- Averijhaven/Zeesluis (Zwakman)
- Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)
Bijlage
Hier onder tref je de antwoorden van Tata Steel op onze vragen naar aanleiding van ons bezoek.
Geconstateerd 24-06-2015:
De bestaande maatregelen zijn niet afdoende of worden niet naar behoren uitgevoerd. Geplaatste
geluidschermen blijken onvoldoende effect te sorteren.
Vraag:
• Wordt er met de BBT gewerkt?
Uiteraard wordt er met de BBT (Best Beschikbare Techniek) gewerkt. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van voor de activiteit geschikte geluidarme kranen. In onze vergunning worden eisen gesteld aan het geluidinveau. Het maximaal toelaatbare geluidniveau is door de overheid bepaald op basis van BBT.
- Zo ja. Welke verbetermaatregelen gaan genomen worden om deze overlast nu daadwerkelijk aan te pakken om geluidsoverlast te voorkomen.
Hoewel er met BBT gewerkt wordt, zijn er inmiddels een aantal maatregelen genomen om overlast verder te minimaliseren:
- Er zijn werkafspraken gemaakt over het opwerken van schroot in schepen zodat het geluid beperkt wordt
- Er vindt geen overslag van groot schroot meer plaats op het schiereiland. Groot schroot (zoals damwanden) worden direct ingezet bij de Oxystaalfabriek
- Er is een meetstation geplaatst in IJmuiden. Na bestudering van de resultaten wordt bekeken of en welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
- Binnen welke termijn zijn resultaten te verwachten.
Volgens omwonenden is er al resultaat geboekt, maar we kijken nog naar verdere verbeteringen waarover hierna meer.
- Er vinden momenteel geluidsmetingen plaats. Kunnen de resultaten van de geluidsmetingen ook wekelijks aan het Wijkplatform ter hand gesteld worden?
Bij de resultaten van de geluidmetingen hoort een uitleg en onderbouwing. Om die uitleg en onderbouwing te kunnen geven moet er eerst een beoordeling door onze geluidsdeskundige worden gedaan. Het wekelijks toesturen van de meetresultaten is dan ook niet mogelijk. We kunnen wel de resultaten na de meetperiode en evaluatie door de geluidsdeskundige met jullie delen.
Klacht omwonenden: Nachtelijk geluid opstarten transportbanden.
Vraag:
- Is hier iets aan te doen? Niet heel IJmuiden hoeft te weten dat de banden worden opgestart.
Toezegging: • Onderzocht gaat worden of ook hier de al succesvolle “schorre kikker” kan worden toegepast.
Voor wat betreft de mogelijke geluidsverminderingen kan ik melden dat dit nog in onderzoek is. Zodra er meer nieuws is, over de mogelijke toepassing van een zogenaamde ‘schorre kikker’ laten we dit weten.
Geconstateerd 24-06-2015:
Rijnaken worden middels kiepwagens van af een steiger beladen. Geconstateerd werd dat hier wolken grofstof bij vrij komen. Een onderdeel van PM 10 is de sluipmoordenaar PM 2.5
Vraag: Is Tata Steel zich echter bewust van de vervuiling die optreedt bij deze werkwijze?
Bij de steiger ten westen van Buka2 zijn in 2014 de volgende stoffen beladen:
- Orcem (slakzand) 158.314 ton
- CAB (walsoxides) 6.083 ton
- P&H (slakken) 727.547 ton
- VVM (slakzand 34.884 ton
In onze vergunning zijn voor het beladen de volgende voorschriften opgenomen:
Tijdens het beladen van schepen d.m.v het storten van goederen vanuit auto’s vanaf de steiger dient de stofverspreiding te worden beperkt door het stortmateriaal vooraf te bevochtigen en door zorgvuldig te werken.
In geen geval mag de stofverspreiding visueel waarneembaar zijn buiten de breedte en lengte van het schip, respectievelijk gezien vanaf de zuidwestzijde van de Buitenkade 2 of vanaf de weg ten noorden of ten zuiden van de steiger.
Via de steiger mogen uitsluitend S4 of S5 goederen worden overgeslagen.
De stoffen die aan de steiger verladen worden vallen allen onder stuifklase S4 (licht stuifgevoelig, bevochtigbaar) en S5 (nauwelijks of niet stuifgevoelig).Slakken vallen onder de klasse S4. Om stofverspreiding te voorkomen worden slakken vochtig verladen.Vaak zijn dan wel dampen zichtbaar door het warme slakzand dat afkoelt aan de lucht. Bij de verlading wordt continu toezicht gehouden. Als er onverhoopt toch stofverspreiding optreedt, worden de activiteiten direct gestopt.
Naast onze eigen laadactiviteiten vinden er ook activiteiten plaats van PaalBV. Hierbij worden aan drijvende pontons grote kolenschepen overgeladen naar binnenvaartschepen.
- Zo ja, voldoet de omschreven werkwijze dan aan de BBT?
Het uitgangspunt van onze vergunning is BBT. Het beladen van schepen voldoet aan BBT.