De provincie Noord-Holland oriënteert zich op het plaatsen van windturbines. De opgave is om locaties in Noord-Holland te vinden voor het plaatsen van nog 105,5 megawatt aan windturbines (ca. 35 stuks). Locaties die in de omgeving van IJmuiden genoemd worden liggen bij de spuisluis en ten oosten van de papierfabriek. [Lees meer…] overWindturbines in IJmuiden
Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
De plannen voor de herinrichting van de Lange Nieuwstraat komen in de definitieve fase. Er is veel en lang over gesproken. De gevolgen voor IJmuiden zijn dan ook niet gering. Het is, en blijft gelukkig, een belangrijke verkeersadres voor IJmuiden. Elke dag rijden er circa 15.000 auto’s over deze straat.
We schrokken enorm toen we vernamen dat de gemeente van plan was de middenberm van de Lange Nieuwstraat ter hoogte van het Marktplein door te trekken. Dit zou betekenen dat auto’s vanaf de Kennemerlaan, via het Marktplein niet meer richting Plein 1945 konden rijden en auto’s vanaf de Spaarnestraat niet meer richting de rotonde konden rijden. Maar gelukkig waren we niet de enigen die hier een probleem mee hadden. Daarom heeft de gemeente besloten om van dit idee af te zien.
Ook op een aantal andere punten heeft de gemeente het eerste plan ten gunste aangepast. Het ziet er nu zeer acceptabel uit. Dat wil echter niet zeggen dat we geen wensen meer hebben. Die hebben we verwoord in onze inspraakreactie (lees hier).
Wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft over ditzelfde onderwerp een zienswijze ingediend (lees hier).
De plannen van de gemeente vindt u hier.
Plan Lange Nieuwstraat aangepast
De gemeente heeft de reacties, die op 3 en 4 maart in het Tata Steel Stadion ingediend zijn op het schetsontwerp Herinrichting Lange Nieuwstraat, verwerkt tot een voorlopig ontwerp. De grootste angel, het doortrekken van de middenberm op het Marktplein, is eruit gehaald.
Op het voorlopig ontwerp (klik hier) kan tot en met 26 juni een inspraakreactie ingestuurd worden. Op 27 mei 2014 vindt er van 16:00 tot 20:00 uur in het gemeentehuis een inloopbijeenkomst plaats. Het wijkplatform stelt in de vergadering van 11 juni haar inspraakreactie vast.
Hier de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het schetsontwerp van 3 en 4 maart en onze eerste reactie daarop.
- Op het Marktplein wordt de middenberm niet doorgetrokken. Er is vooralsnog geen draagvlak voor deze ingreep in de verkeersstructuur.
=> We zijn blij met deze aanpassing. Niet alleen wij, maar ook de winkeliersvereniging Kennemerlaan en anderen hebben zich hiervoor ingezet. - Bij het Velserduinplein geringe aanpassing in de verkeersstructuur: aan de noordzijde wordt de aansluiting verplaatst naar de andere zijde van de Hema (Velserduinweg wordt dus afgesloten, de Engelmundusstraat wordt de nieuwe zijweg).
=> Wij zien nog steeds de dringende noodzaak niet om de Velserduinweg aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat af te sluiten. We zullen dit in onze inspraakreactie kenbaar maken. - De Engelmundusstraat (noordzijde) krijgt een nieuw profiel en een plateau bij Kalverstraat.
=> We vinden de Engelmundusstraat ongeschikt voor het vele verkeer, waaronder ook vrachtverkeer. De doorgang tussen de Hema en de winkelgalerij aan de oostkant is relatief smal waardoor de vrachtauto’s minder overzicht hebben. Datzelfde geldt voor het kruispunt bij de Kalverstraat. - De K. Zegelstraat (noordzijde) en de Engelmundusstraat (zuidzijde) worden niet afgesloten. Beide krijgen éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Dit heeft teveel nadelen voor de bereikbaarheid/bevoorrading van de winkels.
=> We zijn blij dat de Engelmundusstraat aan de zuidzijde open blijft met éénrichtingsverkeer vanaf de Lange Nieuwstraat. Wat betreft de K. Zegelstraat zijn we van mening dat deze éénrichtingsverkeer vanaf de Strengholtstraat naar de Lange Nieuwstraat moet krijgen. Vrachtauto’s hebben dan beter de mogelijkheid om via deze route de Strengholtstraat te verlaten. De bocht is weliswaar krap, maar minder krap dan in het geval ze de Strengholtstraat af moeten rijden naar de Raadhuistraat. - Het profiel op het westelijk deel (Marktplein-rotonde Stadpark) is gewijzigd: geen schuinparkeren meer langs de ‘fietsstraat’, maar tweezijdig langsparkeren langs hoofdrijbaan + éénzijdig langsparkeren langs ‘fietsstraat’. Dit is beter voor continuïteit van het wegprofiel en de veiligheid van de fietsers.
=> Dit is inderdaad een veiliger oplossing dan de eerder voorgestelde. - De bushaltes bij de rotonde Stadspark worden verplaatst van zijde Planetenweg naar zijde Lange Nieuwstraat, zodat deze gebruikt kunnen worden door de buslijnen 82, 3 én 74 (de laatste krijgt een nieuwe route: Lange Nieuwstraat-Moerbergplantsoen). De inpassing van de bushaltes en parkeerplaatsen voor de winkels bij rotonde Stadspark is verbeterd.
=> We begrijpen heel goed dat de winkeliers problemen hebben met het verdwijnen van parkeerplaatsen, maar het is wel beter dan in het eerste ontwerp.
Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
Het wijkplatform IJmuiden-Noord heeft in haar vergadering van 12 maart een advies opgesteld over de op 3 en 4 maart gehouden informatiebijeenkomst over de herinrichting Lange Nieuwstraat. De gemeente heeft na ontvangst gereageerd dat deze zeker meegenomen en -gewogen zal worden in het opstellen van het voorlopig ontwerp, dat rond de zomer de inspraak ingaat.
De tekeningen vindt u hier (Let op! Er staan twee tekeningen onder elkaar) en meer informatie over het winkelcentrum IJmuiden vindt u hier.
Het wijkplatform IJmuiden-Noord is in grote lijnen vóór alle plannen rond het winkelcentrum en we zijn blij dat daar nu beweging in zit. Ten aanzien van de herinrichting Lange Nieuwstraat ziet het wijkplatform nog wel een aantal verkeerstechnische problemen. Het gaat dan voornamelijk over de plannen voor het afsluiten van Velserduinweg aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat en de halve afsluiting bij het Marktplein door middel van het doortrekken van de middenberm, waardoor auto’s de Lange Nieuwstraat aldaar niet meer over kunnen steken. We hebben hier grote problemen mee.
Verder hebben we gezegd dat we willen dat er gedacht wordt aan de winkeliers op de Kennemerlaan. Die maken zich bezorgd dat er door de halve afsluiting bij het Marktplein minder verkeer door hun straat gaat en dat ze bang zijn dat dit minder klandizie tot gevolg zal hebben.
Ten slotte hebben we suggestie gedaan om de Kennemerlaan door te trekken naar de Oosterduinweg. Hiermee wordt een in onze ogen historische vergissing hersteld. Het parkeerterrein op het Velserduinplein wordt beter bereikbaar en het kruispunt Marktplein met Lange Nieuwstraat zal rustiger worden en daarmee de gehele Lange Nieuwstraat. Volgens ons is de halve afsluiting bij het Marktplein dan niet meer nodig; iets waar we sowieso al grote twijfels over hebben.
Herinrichting Lange Nieuwstraat
Op 6 februari 2014 kreeg het wijkplatform IJmuiden-Noord de plannen te zien voor de herinrichting Lange Nieuwstraat. De belangrijkste ingreep is het doortrekken van de middenberm op het Marktplein, zodat auto’s deze niet meer kunnen passeren. Oversteken of linksaf slaan is aldaar dus niet meer mogelijk. Op 3 en 4 maart 2014 wordt er een informatieavond over deze herinrichting Lange Nieuwstraat georganiseerd.
Ik neem de belangrijkste wijzigingen gerekend vanaf het Plein 1945 met u door. Een uitgebreider eerste reactie op deze herinrichting Lange Nieuwstraat van ons kunt u hier lezen. Deze reactie is gezamenlijk opgesteld met wijkplatform IJmuiden-Zuid en Zee- en Duinwijk. De tekeningen vindt u hier (Let op! Er staan twee tekeningen onder elkaar.) en meer informatie over het winkelcentrum IJmuiden vindt u hier.
Het tweerichtingen fietspad aan de noordkant wordt vervangen door een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg zoals op De Noostraat.
Op het kruispunt van de Lange Nieuwstraat met de Zeeweg worden verkeerslichten aangebracht. De zebrapaden verdwijnen, maar daarvoor in de plaats komen er met verkeerslichten geregelde oversteekplaatsen bij dit kruispunt. Het zebrapad tegenover schoenenzaak Sterk moet daarvoor plaats maken.
De Velserduinweg aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat wordt afgesloten en de huidige afsluiting van de Engelmundusstraat wordt verwijderd, zodat het toch mogelijk blijft om vanaf het Velserduinplein de Lange Nieuwstraat op te rijden. De Engelmundusstraat aan de zuidkant van de Lange Nieuwstraat wordt afgesloten.
Bij het Marktplein wordt de middenberm doorgetrokken. Dit betekent dat u niet meer vanaf de Lange Nieuwstraat, komende van het Plein 1945, linksaf de Merwedestraat in kunt slaan of omgekeerd vanaf de rotonde linksaf het Marktplein. Maar u kunt ook niet vanaf de Spaarnestraat of het Marktplein linksaf de Lange Nieuwstraat op rijden. De bus 74 heeft dus ook dit probleem en gaat voortaan via het Moerbergplantsoen rijden.
De bushaltes tegenover De Komeet verdwijnen en worden aangelegd tussen de Rotonde en de IJsselstraat tegenover de winkels.
Willebrordpark
De gemeente wil het Willebrordpark een facelift geven. Het is nu vooral een uitlaatplaats voor honden en heeft ook niet echt de uitstraling van een park. Op 17 december was er een inloop bijeenkomst waarop de eerste ideeën gepresenteerd zijn.
In het ontwerp voor de herinrichting zijn twee opvallende elementen opgenomen. Tegenover de splitsing van de Willebrordstraat en IJmuiderstraatweg komt een uitzichtheuvel met een grote bank in hoefijzervorm en op het spoortalud komt eveneens een uitzichtpunt. Er worden enkele wandelpaden aangelegd (gele lijnen) en langs de weg komt een fietspad (bruine lijn). Over het talud tussen de huidige spoorrails wordt een voetpad aangelegd. Ter hoogte van het viaduct kan in twee richting van het talud afgedaald worden. Het grasveld tussen de uitzichtheuvel en De Noostraat is bestemd voor kinderen om te spelen, maar er komen geen speeltoestellen. Het wijkplatform IJmuiden-Noord heeft direct gezegd dat daar dan ook een verbod voor honden moet komen. De gemeente heeft toegezegd na te gaan wat hiervoor de mogelijkheden zijn. Als losloopplaats voor de honden zien we mogelijkheden in de noordelijke punt. (Nagekomen: Het gehele Willebrordpark staat aangegeven als losloopplaats voor honden. Na uitgebreide discussie in het wijkplatform zijn we teruggekomen op ons standpunt en pleiten nu om deze losloopplaats te handhaven. Reden is dat het de enige plek in deze omgeving is waar honden de ruimte hebben om lost te lopen en te spelen.)
De gemeente wil echter meer voor deze omgeving en kijkt daarbij naar het viaduct. Feitelijk is dat viaduct de entree of ‘poort’ van IJmuiden. Deze moet meer allure krijgen. De gemeente is van plan om een ideeënwedstrijd te houden over de inrichting van deze ‘poort’. Belangrijke vraag daarbij is of de spandoeken gehandhaafd moeten blijven. Het ophangen van spandoeken kent een lange traditie, maar het geeft wel een erg rommelige aanblik. Feitelijk kan het niet als je er iets moois van wilt maken. Misschien is een lichtkrant in plaats van spandoeken een idee?
De financiering van dit plan is geen probleem. In de perspectiefnota 2013 was reeds € 300.000 voorzien voor de herinrichting van het Willebrordpark en € 25.000 voor het genereren van ideeën voor het viaduct. Maar dat geld is niet nodig. De herinrichting van het Willebrordpark blijkt binnen het beschikbare budget voor de herinrichting van de IJmuiderstraatweg te kunnen plaatsvinden. Voorgesteld wordt niettemin de totale reservering te laten staan en het te bestemmen voor het opknappen van het volledige entreegebied, zodat niet alleen ideeën kunnen worden gegenereerd voor de verbetering van de stadspoort, maar er ook een basis is voor de uitvoering.
Het wijkplatform IJmuiden-Noord heeft reeds positief gereageerd op deze plannen. Maar voorlopig moeten de bewoners nog tot en met het tweede kwartaal van 2015 tegen het depot aankijken dat aangelegd wordt voor de herinrichting van de IJmuiderstraatweg.
Wijkplatform IJmuiden-Noord wenst u fijne feestdagen
Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2014 toe.
Het wijkplatform IJmuiden-Noord kan ook dit jaar weer terug zien op een goed jaar.
Deze website is al weer anderhalf jaar in de lucht. U vindt hier naast algemene informatie alle belangrijke onderwerpen waar we als wijkplatform IJmuiden-Noord mee bezig zijn. Een compleet overzicht vindt u als u op AANDACHTSPUNTEN klikt. Wilt u actief op de hoogte blijven, dan kunt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief die elke 25-ste van de maand automatisch verstuurd wordt. Uw e-mail adres blijft daarbij voor iedereen verborgen.
Ook op Twitter zijn we actief. Ons twitter-account luidt: @wpfvelsen.
Hieronder een kort overzicht van de meest actuele onderwerpen.
Het winkelcentrum
Samen met de winkeliersvereniging wilden we heel graag dat er tweezijdig winkelen op de Lange Nieuwstraat zou komen. Het mag niet zo zijn. De vastgoedontwikkelaars AM en Leijten (o.a. Marsmanplein Haarlem) hebben er serieus naar gekeken, maar zien geen kans het financieel rond te maken. Alleen al het aankopen van de kiosken en de sloop gaat veel geld kosten. Er komt wel een kwaliteitsimpuls voor de openbare ruimte. De gehele Lange Nieuwstraat gaat, net als de Planetenweg, volledig op de schop. De dubbele rijbaan wordt voorzien van donkerbruin asfalt en aan beide zijden komt een vrijliggend fietspad. De trottoirs aan beide zijden worden voorzien van bruine gebakken klinkers. Tegenover de winkels komen lange bloembakken en er komt voldoende ruimte voor terrassen.
De ‘gaten’
Eén gat is gevuld, namelijk aan de Wijk aan Zeeërweg op de plaats van het Motorhuis. Het gat langs de Lange Nieuwstraat blijft langer open dan de bedoeling was. De Golfbreker gaat helaas niet door. Er wordt een goedkoper alternatief ontwikkeld. Het terrein krijgt wel een betere uitstraling.
Er schijnt weer actiever gesproken te worden over het gat achter Albert Heijn, maar dat hebben we eerder gehoord.
De KPN locatie ligt net buiten IJmuiden-Noord, maar we willen er toch iets over zeggen. Het ziet er naar uit dat er een serieuze kandidaat is voor nieuwbouw. Het wijkplatform heeft steeds gezegd dat het een ideale locatie voor een supermarkt is.
De parken
Na de inrichting van het Watertorenpark is in het afgelopen jaar begonnen met de aanleg van het Stadspark lang het Moerbergplantsoen. Dit is al bijna klaar.
Op 17 dec. 2013 was er een inloopbijeenkomst over de inrichting van het Willebrordpark. De realisatie zal in 2014 opgepakt worden.
Na de winter van 2013/14 wordt begonnen met de IJmuiderstraatweg en het park dat daar langs moet komen. IJmuiden-Noord telt straks dus vier! parken. Alles bij elkaar een behoorlijke kwaliteitsimpuls voor onze wijk.
IJmuiden-Zuid
Eind 2012 hebben we besloten om onze buurwijk IJmuiden-Zuid op sleeptouw te nemen. Na een jaar de belangen van IJmuiden-Zuid behartigd te hebben kunnen we nu met vreugde vaststellen dat ze op eigen benen staan. Er heeft zich een stevige groep deelnemers gevormd die onder voorzitterschap van Emiel Webbe sinds november 2013 enthousiast aan de slag gegaan zijn. We wensen hen veel succes.
Wijkplatforms springlevend
In 2009 heeft de gemeente de positionering van de wijkplatforms (WPF) aangepast. Het gevolg was dat vrijwel onmiddellijk 5 van de 10 wijkplatforms afhaakten, te weten Velsen-Zuid, Santpoort-Zuid, Velserbroek, IJmuiden-West en IJmuiden-Zuid,. Nadat enige tijd later Driehuis ook stopte, waren er nog maar 4 van de oorspronkelijke WPF’s over. Inmiddels zijn er weer 6 actief.
Het WPF van Velsen-Zuid bleek uiteindelijk niet helemaal van de kaart verdwenen te zijn. Weliswaar zag de voorzitter van dat moment er geen brood meer in. Enkele deelnemers konden zich er niet mee verenigen. Er kwam een nieuwe voorzitter die er voor zorgde dat het WPF weer opbloeide.
Driehuis ging in principe nog wel even door, maar er werden geen vergaderingen meer uitgeschreven. Uiteindelijk heeft de voorzitter er een punt achter gezet. Op zich lijkt het voor Driehuis geen al te groot probleem. Er is een dorpsraad die flink aan de weg timmert en uitstekend de belangen van de bewoners behartigt. Weliswaar missen ze een aantal aantrekkelijke faciliteiten die je als WPF wel hebt, maar dat wordt kennelijk niet als probleem ervaren.
Hetzelfde geldt voor Santpoort-Zuid. De voorzitter haakte af, maar ook daar is een dorpsraad actief.
Nadat de voorzitter van het WPF Velserbroek het niet meer zag zitten, was het daar ook afgelopen. Of daar nog een of ander burgerplatform actief is, is hier niet bekend.
Voor WPF IJmuiden-West geldt een iets ander verhaal. Ze hadden op het moment van de herpositionering nog maar een paar deelnemers over. Toen de voorzitter afhaakte was het afgelopen. Niet alle deelnemers waren het ermee eens, maar daar was niemand onder die voorzitter wilde worden. Dat betekende het einde.
Tijdens het proces van de herpositionering van de WPF’s kwam het WPF IJmuiden-Zuid ook niet meer bijeen, met als gevolg dat er op het eind geen deelnemers meer over waren. De voorzitter haakte af en het was einde oefening. WPF IJmuiden-Noord zag dat al snel met lede ogen aan en miste hun inbreng in het wijkteam, het verkeerscirculatieplan (LVVP) waaronder het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat en het winkelcentrum. Eind 2011 nam het WPF IJmuiden-Noord een besluit om IJmuiden-Zuid op sleeptouw te nemen. Ze zagen in dat het best wel moeilijk is om uit het niets een WPF op te richten. Je hebt om te beginnen iemand nodig om de kar te trekken. Johan Zwakman, voorzitter van WPF IJmuiden-Noord wilde dat wel doen. Mede door de steun van de gemeente kan nu, een jaar verder, geconcludeerd worden dat het helemaal gelukt is. In de loop van het jaar haakten steeds meer bewoners uit IJmuiden-Zuid aan met als gevolg dat er inmiddels 12 zeer gemotiveerde deelnemers zijn. Tijdens de eerste vergadering van het WPF IJmuiden-Zuid op 20 november 2013 is een frisse start gemaakt. Alle deelnemers waren enthousiast: het was dan ook geen probleem om de verschillende taken onder hen te verdelen. De belangrijkste taak, die van voorzitter, is opgenomen door Emiel Webbe. Johan Zwakman heeft daarna de leiding van het WPF IJmuiden-Zuid vol vertrouwen uit handen gegeven.
Op dit moment zijn er dus weer 6 van de 10 WPF’s actief. Ze bloeien als nooit tevoren.
Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
Na het besluit van de raad voor een kwaliteitsimpuls voor het winkelcentrum IJmuiden, zijn er twee bijeenkomsten geweest met de winkeliers. De laatste op 16 september. De gemeente gaat nu verder met het maken van een ontwerp.
Door de raad is op 7 februari 2013 besloten om de ruimtelijke kwaliteit van de Lange Nieuwstraat tussen Plein 1945 en Marktplein een impuls te geven. Hiervoor is ca. € 2 mln. beschikbaar gesteld. Ook heeft de raad een amendement aangenomen waarin gevraagd wordt om een onderzoek te doen naar dubbelzijdige bewinkeling conform het ingediende plan van de Winkeliersvereniging stadscentrum IJmuiden.
Om tot een door de winkeliers gedragen ontwerp te komen is op 3 juli 2013 een bijeenkomst georganiseerd waarbij ze allen uitgenodigd waren. Ook Johan Zwakman was aanwezig. Er was ruim de gelegenheid om onze wensen te uiten. Inge Niks was ingehuurd om alle wensen te bundelen. Ter aanvulling heeft zij daarnaast nog individuele gesprekken met winkeliers gevoerd (lees ook hier). Haar eindrapport is in september 2013 ingediend bij het college.
Op 16 september was er een vervolgbijeenkomst en heeft Jacques Warmerdam (gemeente) aan de hand van veel foto’s van straatmeubilair laten zien wat de mogelijkheden voor het openbaar gebied zijn. De wens is bijvoorbeeld om de huidige grijze betontegels te vervangen door gebakken klinkers. Ook liet hij zien hoe het profiel van de Lange Nieuwstraat er mogelijk uit komt te zien (zie schets). Zo wordt het trottoir aan de zuidkant van de kiosken 4,4 m breed, waarmee ruimte komt om de kiosken groter te maken. In totaal wordt het trottoir
14,6 m breed. De Lange Nieuwstraat houdt twee rijbanen, en aan beide zijden komt een fietspad. Ter hoogte van Plein 1945, Velserduinplein en Marktplein verdwijnt het zichtbare profiel van de rijbaan en wordt het gebied als plein ingericht volgens het “shared space” principe. Alle verkeersdeelnemers zijn daarbij ‘gelijkwaardig’. Onduidelijk is nog of het HOV een halte naast of op de rijbaan krijgt. Het wijkplatform is tegen het laatste: dat gaat verkeersopstoppingen veroorzaken met als gevolg dat het verkeer de wijk in gaat.
Globale planning inrichting openbaar gebied:
- In september start de ontwerpgroep openbare ruimte waarbij de gemeente, maar ook de winkeliers en direct betrokkenen zitting hebben en hun wensen kunnen uiten.
- Begin 2014: Inspraakperiode inrichting openbaar gebied.
De kwaliteitsimpuls heeft echter niet alleen betrekking op het openbaar gebied. De gemeente wil ook samen met de winkeliers een ontwerp maken voor aanpassingen/verbetering van de winkelpuien en luifels in het plangebied. Hiervoor heeft de gemeente de architect Peter van Assche ingehuurd.
De architect liet op 16 september eerst de tekortkomingen van de gevels en luifels zien. Hij zag veel achterstallig onderhoud, maar vooral dat het geheel er zeer rommelig uitziet: elke winkel heeft de luifel op eigen wijze ingevuld. Hetzelfde geldt voor de reclameborden. Hij zou er graag een geheel van maken en heeft daar zijn idee over laten zien (zie impressie). Om een voorbeeld te stellen gaat de gemeente in ieder geval de gevel van het oude V&D complex conform de ideeën van de architect aanpassen. De hoop is dat de winkeliers enthousiast worden en mee gaan doen.
Globale planning aanpassen van de winkelpui en luifel:
- 4de kwartaal 2013 opstellen gezamenlijk ontwerp
- Uitvoering 1ste kwartaal 2014, winkelpuien in gemeentelijk bezit.
Het wijkplatform vindt het een gemiste kans om het samenspraak traject alleen met winkeliers te doen. Het gaat er niet om dat de winkeliers tevreden moeten zijn met het resultaat, maar het winkelend publiek. Als die niet tevreden zijn, zullen ze minder graag naar het winkelcentrum IJmuiden komen.
Velserkom wordt milieu vriendelijker
De Theo Pouw groep uit Utrecht is sinds dit jaar ingehuurd door Tata Steel om het overslaan bij de Velserkom van HBI materiaal (brokken ter grote van een tennisbal en bestaande uit meer dan 80% puur ijzer) en schroot, voor haar rekening te nemen.
De Theo Pouw Groep is een veelzijdige dienstverlener voor de grond-, weg-, water- en betonbouw. Haar bedrijfsactiviteiten bestaan onder andere uit transport, op- en overslag, bewerken en reinigen van grond en recycling van bouw- en slooppuin.
De gang van zaken bij de Velserkom is inmiddels voortvarend door Pouw aangepakt en we mogen verwachten dat de stof- en geluidsoverlast van het overslaan van HBI (Hot Bricker Iron) materiaal beduidend minder zal worden. De overlast van het overslaan van schroot is een lastiger verhaal, maar ook daar wordt aandacht aan besteed. Het volgende staat te gebeuren.
De trechter op de kade, waarin het HBI materiaal nu nog gegooid worden en wat veel herrie en stof veroorzaakt, gaat weg. Tegen de ingang van de opslagloods van het HBI materiaal komt een stortpunt (geen trechter) die geheel omkast is. Er zal dus veel minder herrie zijn. Tijdens het storten wordt er bij die trechter stof afgezogen, dus hier zal ook minder overlast van zijn. De onderkant van het stortpunt is zo geconstrueerd dat het materiaal direct in de opslaghal glijdt. In de hal rijdt een shovel die het materiaal verder afvoert.
De hal blijft voortaan altijd gesloten. In de hal is inmiddels over de volle lengte een afzuiging aangebracht. Er heerst dus continu onderdruk in de hal. Het stof wat meegezogen wordt, komt terecht in een speciaal aangebrachte filterinstallatie, die buiten de hal staat. De man die in de hal in een shovel rondrijdt zit in een overdruk cabine.
Voor het afvoeren van het HBI materiaal uit de hal wordt een soort sluis gebouwd. De vrachtauto rijdt achteruit de sluis in. De cabine steekt dan nog net uit de ingang. Aan de achterkant van de cabine wordt een blaasbalg tegen de cabine opgeblazen, zodat er geen stof naar buiten kan komen. Het storten in de vrachtauto vindt dus feitelijk binnen plaats, waardoor er geen geluid en stof naar buiten komt.
Het overslaan van schroot blijft op de kade plaats vinden (zie foto, rechts van het midden). Het wordt direct met vrachtauto’s naar het schiereiland (links van het midden) afgevoerd. Om geluidsoverlast naar IJmuiden tijdens het overslaan te voorkomen wordt gebruik gemaakt van geluidschermen. Tijdens het bezoek van een delegatie van het wijkplatform is al eens opgemerkt dat deze schermen effectiever neergezet kunnen worden. Daar is tot nu toe nog niets mee gedaan. Pouw gaat daar nu wel werk van maken en ze gaan daar mee experimenteren. Zwakman is uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.
Pouw gaat daarnaast onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het schroot direct te lossen op het schiereiland. Dat is van alle kanten goed voor het milieu. De rijbewegingen voor de vrachtauto’s worden veel minder: het is immers direct waar het moet zijn. De uitstoot van de auto’s wordt dus ook minder. Ook voor het geluid is het veel gunstiger. Het geluid tijdens het overslaan is door de aanwezige geluidswal meer afgeschermd naar IJmuiden toe. Vlak bij de zuidpunt van het schiereiland ligt een kade, maar of die gebruikt kan worden wordt uitgezocht. Als dat niet kan wordt het wel een kostbare zaak.
Verder zal de bestaande kade opnieuw geasfalteerd worden, waardoor deze beter schoon te maken is, en er wordt gekeken of het mogelijk is om walstroom voor de schepen aan te leggen. Het voordeel daarvan is dat de dieselaggregaten op de schepen uitgezet kunnen worden.