Op 6 februari is een delegatie van wijkplatform IJmuiden-Noord, IJmuiden-Zuid en Zee- en Duinwijk door de afdeling Verkeer geïnformeerd over de herinrichting Lange Nieuwstraat. Op 19 februari zijn de uitnodigingen de deur uitgegaan voor een informatiebijeenkomst over deze plannen in het Tata Steel stadion op donderdagavond 3 en 4 maart. De inspraak start later.
Klik hier als u de gedetailleerde tekeningen wilt zien (let op! er staan twee tekeningen onder elkaar).
Hieronder puntsgewijs onze reactie op de herinrichting Lange Nieuwstraat.
Algemeen:
- De weg blijft een voorrangsweg van 50 km/uur weg.
- Het dubbelzijdig fietspad aan de noordkant wordt vervangen door een fietspad aan beide zijden van de weg.
- Het fietspad wordt 2,40 m breed en op de pleinen 2,00 m. Dit omdat er ruimte gecreëerd moet worden voor de bushaltes.
- Het fietspad aan de noordzijde tussen het Marktplein en de IJsselstraat zal ingedeeld worden als “Fietsstraat” (Fietspad en auto te gast). Het huidige langsparkeren aan twee zijden van de parallelweg wordt vervangen door visgraatparkeren aan de zuidkant van de fietsstraat. Hierbij wordt rekening gehouden met eventuele toekomstige woningbouw.
- De parkeerstroken langs de Lange Nieuwstraat worden 2,20 m breed, 20 cm breder dan op de Planetenweg.
- De verlichting wordt led, net als op de Planetenweg. Er wordt nog gekeken of de lichtsterkte voldoende is (we merken op dat de lichtsterkte op de Planetenweg tegenvalt).
- De pleinen krijgen een eigen uitstraling. Welke ligt nog niet vast. Het worden geen shared space pleinen, maar er komt een zogenaamde light versie. Of ze aangelegd worden met klinkers is nog onduidelijk. Probleem bij klinkers is dat je geen wegmarkering aan kunt brengen. Dan moet je met verschillende kleuren klinkers gaan werken. Dit geldt ook voor de zebrapaden. Bij de fietspaden en zijwegen wordt gedacht aan een wegmarkering met zogenaamde punaises met ledverlichting erin.
- Warmerdam (gemeente) heeft in zijn ontwerp voor de pleinen een afwijkende verlichting in gedachten zodat duidelijker zichtbaar wordt dat je een afwijkende verkeerssituatie nadert. Dit is nog onderdeel van studie.
- Door aanleg van het fietspad aan de zuidzijde van de Lange Nieuwstraat worden de trottoirs voor de portiekflats tussen het Plein 1945 en het Marktplein smaller: totaal 3 m (1 m eigen grond en 2 m stoep). Hierbinnen vallen ook de zogenaamde toegangstrappetjes naar de portieken. We merken op dat dit mogelijk problemen op kan leveren voor hulpdiensten, taxibusjes en 45 km/uur auto’s. Die willen nog wel eens op het trottoir parkeren. Mogelijk dat deze in de nieuwe situatie op het fietspad gaan staan.
- Aan de noordzijde van de Lange Nieuwstraat blijft het parkeren ter hoogte van de winkels (Plein 1945/Marktplein) betaald parkeren. De zuidzijde blijft vrij parkeren.
- Op diverse plaatsen op de Lange Nieuwstraat zijn ondergrondse vuilcontainers aangebracht. Het legen van deze containers kan een zware belemmering veroorzaken voor de doorstroming van het verkeer, maar dat is niet anders dan in de huidige situatie. Er is geen middenberm en de vuilniswagen kan gepasseerd worden.
Plein 1945:
- Het kruispunt wordt geregeld met verkeerslichten. Op de hoek De Noostraat komen geen verkeerslichten. In de spits zou vanaf De Noostraat een file kunnen ontstaan die het kruispunt met de Zoutmanstraat gaat blokkeren. Er komt wel een dubbele opstelstrook vanaf De Noostraat richting de verkeerslichten. (Opm. Johan: Ook kan (extra) aangegeven worden met een markering dat het kruispunt De Noostraat en Zoutmanstraat niet geblokkeerd mag worden, iets wat wettelijk feitelijk ook niet mag: je mag niet stoppen op een kruispunt.)
- Er komen rond het kruispunt Lange Nieuwstraat/Zeeweg/Plein 1945/P.J.Troelstraweg geen zebrapaden, want de oversteken voor de voetgangers worden in de nieuwe situatie geregeld met de verkeerslichten (in totaal vier: voor elke straat één). Het zebrapad tegenover schoenenzaak Sterk wordt een gewone oversteekplaats. Reden is dat een zebrapad vlakbij verkeerslichten zeer ongewenst is. Hierover zijn we het nog niet eens met de gemeente. Ons idee is om dan een zebrapad iets westelijker (verder weg van de verkeerslichten) aan te leggen. Daar is echter geen middengeleider meer en zou de oversteek buiten de logische looproute liggen
Velserduinplein:
- De rijbaan zal hier verspringen omdat de ruimte tussen de Hema en het Woningbedrijf beperkt is. Het pand van het Woningbedrijf komt namelijk ver naar voren.
- Er komen twee zebrapaden tegenover de beide hoeken van de Hema. De bestaande zebrapaden worden dus iets verplaatst. Dit is vooral gunstig voor de overstekende buspassagiers.
- De bussen richting Plein 1945 stoppen hier op de rijbaan. Om het verkeer door te laten stromen langs de stilstaande bus wordt de middenberm geschikt gemaakt als “inhaalstrook”. De bussen richting de Planetenweg stoppen wel op een insteekhaven.
- Voor het bereiken van het busperron moet het fietspad overgestoken worden. Aan de kant van het Woningbedrijf komt geen abri op het perron, maar kan gebruik gemaakt worden van de overkapping van het Woningbedrijf. Het fietspad zit dan wel tussen de aldaar wachtende passagiers en het perron. Voor de andere kant wordt wel gekeken naar de mogelijkheden van een abri. Daar is niet veel ruimte voor. Gedacht wordt aan een “smalle/ondiepe” abri.
- Omdat het kruispunt van de Velserduinweg met de Lange Nieuwstraat vaak druk en onoverzichtelijk is, wordt deze weg aan de noordkant (tussen Lange Nieuwstraat en Velserduinplein) afgesloten voor autoverkeer (niet voor fietsers). De functie moet overgenomen worden door de Engelmundusstraat. De huidige afsluiting hier zal dan weer geopend worden. Deze straat is smaller dan de Velserduinweg en zal aangepast moeten worden. Datzelfde geldt voor het kruispunt met de Kalverstraat en de Frans Naereboutstraat. Dit is een onoverzichtelijk kruispunt. De Frans Naereboutstraat verspringt ook iets ten opzichte van de Engelmundusstraat.
De gemeente denkt aan het aanleggen van de plateau op dit kruispunt. Daar zijn we het mee eens.
Opmerking achteraf: De vraag is of dit voor de veiligheid van het kruisende verkeer met de Lange Nieuwstraat veel oplevert. Het deel van de Velserduinweg ten noorden van de Lange Nieuwstraat is vele malen drukker dan het deel ten zuiden. Er rijden hier ook regelmatig grote vrachtwagen voor de bevoorrading van AH en de winkels in de Lange Nieuwstraat. Een groot deel van de problemen verschuift dus naar de Engelmundusstraat. - In het ontwerp is het zuidelijk deel van de Engelmundusstraat naar de Lange Nieuwstraat toe afgesloten. Hier hebben we direct bezwaar tegen aangetekend. Dit is slecht voor de bereikbaarheid van de ijssalon Bonasera en de viswinkel Kras (Gravemaker) en mogelijk de doodsteek voor hun voortbestaan. Het Woningbedrijf is door deze afsluiting ook slechter bereikbaar voor de servicewagens. Deze afsluiting betekent dat de Bonefaciusstraat meer verkeer te verwerken zal krijgen.
We hebben gepleit voor het openhouden van het zuidelijk deel van de Engelmundusstraat. - Het openstellen van de Engelmundusstraat heeft ook gevolgen voor de bloemenstal van André de Bruin. Mogelijk zal hij iets verplaatst moeten worden. Er zal ook ruimte moeten komen voor het bevoorraden van zijn stal, anders zou dit tot problemen kunnen leiden met het overige verkeer.
Marktplein:
- Dit plein komt er ongeveer hetzelfde uit te zien als het Velserduinplein. Hier is wel meer ruimte voor het aanbrengen van de halteplaatsen voor de bus.
- Ook hier worden de zebrapaden naar binnen verplaatst, dat wil zeggen, ze komen ongeveer tegenover de hoeken van de Velserhof.
- Om dit kruispunt veiliger te maken (het is een druk punt), wordt het voor de auto’s onmogelijk gemaakt om vanuit de richting Kennemerlaan de Lange Nieuwstraat over te steken: de middenberm wordt namelijk doorgetrokken (fietsers kunnen nog wel doorrijden). De auto’s kunnen hier alleen rechtsaf de Lange Nieuwstraat inrijden richting rotonde. Ook het verkeer op de Lange Nieuwstraat vanuit de richting Plein 1945 kan dus niet meer linksaf de Merwedestraat inrijden.
Deze noord-zuid knip is een behoorlijk ingrijpende wijziging en druist in tegen een van de uitgangspunten van onze verkeersvisie van 2009 (Notitie verkeersstromen IJmuiden-Noord 18-3-2009). Daarin hebben we gepleit voor het belang van noord-zuid wijkontsluitingswegen. Uitvloeisel daarvan is dat het Moerbergplantsoen een 50 km/uur weg is geworden. Een andere belangrijke noord-zuid verbinding is de route Kennemerlaan-Marktplein-Merwedestraat. We waren dan ook blij dat de Merwedestraat doorgetrokken zou worden naar de Heerenduinweg. Dit is overigens ook onderdeel van het LVVP.
We hebben aangegeven dat dit veel sluipverkeer tot gevolg zal hebben. Zo zal er nog meer druk dan nu gaan ontstaan op de Weerdstraat voor verkeer uit de richting van de Vomar om het oostelijk deel van IJmuiden-Noord en het parkeerterrein op het Velserduinplein te bereiken.
In onze verkeersvisie hebben we al gepleit voor het opheffen van de knip op het Oosterduinplein. Hierdoor ontstaat er een route Kennemerlaan-Oosterduinweg-Kalverstraat; een alternatieve route voor de Lange Nieuwstraat. Dat zou in belangrijke mate tegemoet komen aan onze bezwaren.
Het feit dat nu de bus vanuit IJmuiden-West (74) vanaf de Kennemerlaan-Marktplein linksaf slaat (de Lange Nieuwstraat op) is geen belemmering voor de voorgestelde “noord-zuid knip”. De provincie wil in de nieuwe situatie namelijk lijn 74 via het Moerbergplantsoen en de Lange Nieuwstraat laten rijden en niet meer via de Kennemerlaan. Er verdwijnt daardoor een halte (Napierstraat) in de Kennemerlaan, maar uit onderzoek is gebleken dat deze halte nauwelijks gebruikt wordt door passagiers. De buslijn zal dan gebruik maken van de haltes Scheldestraat en Rotonde Stadspark.
De noord-zuid knip is zeker nog een belangrijk punt van discussie voor ons. - De auto’s uit de Spaarnestraat kunnen straks ook niet meer de middenberm in de Lange Nieuwstraat passeren en worden eveneens gedwongen om rechtsaf te slaan richting Plein 1945. Ook hier is de middenberm doorgetrokken. Ook deze knip is behoorlijk ingrijpend en zal aanleiding zijn voor veel sluipverkeer en drukverhogend werken op andere kruispunten: Velserduinweg en Eemstraat. Het wordt een stuk moeilijker van IJmuiden Zuid naar IJmuiden-Noord te rijden.
De noord-zuid knip op het Marktplein zal zeker aanleiding zijn voor een behoorlijke discussie.
Ook deze knip is zeker nog een belangrijk punt van discussie voor ons.
Noord- en Zuidarcade:
- Ook hier komen twee naar binnen gekeerde zebrapaden, net als op het Velserduinplein en het Marktplein. Dit betekent een verplaatsing van het zebrapad aan de oostkant.
- Bushalte gelijk aan Velserduinplein
- Verder geen belangwekkende opmerkingen.
Rotonde:
- Ter hoogte van EP Tol komen aan beide zijden bushaltes. De parkeerplaatsen aan beide zijden van de Lange Nieuwstraat tussen de IJsselstraat en de rotonde verdwijnen. Dit heeft grote gevolgen voor de winkels aan beide zijde van de Lange Nieuwstraat. We hebben gepleit voor in ieder geval een laad en losplaats voor de winkels. Eventueel door de bushalte te verlengen
- De bus 3 zal niet meer zoals nu wachten aan de noordkant van de Lange Nieuwstraat, maar aan de zuidkant. De halteplaats wordt extra lang, want hij moet dus plaats bieden aan twee bussen: de wachtende en een voorbij komende bus.
- De bushaltes tegenover de Komeet aan beide zijden van de weg verdwijnen, omdat ook lijn 82 gebruik zal gaan maken van de nieuwe haltes aan de oostkant van de rotonde.