Verslag gesprek met Velserkom op 23 maart 2012
Aanwezig: Ruud Honig (Stuwadoorsbedrijf Velserkom BV: Manager Operations), Ingrid Hazeleger (BK Ingenieursbureau, afd. Ruimte & Milieu: ondersteuning vergunningen), Gerard Wessel (Stichting wijkcomité Velseroord: voorzitter) en Johan Zwakman (Wijkplatform IJmuiden-Noord: voorzitter)
We hebben een goed en open gesprek gehad. De nieuwe leidinggevende bewandelt een duidelijk andere lijn dan zijn voorganger en werkt eraan om de relatie met zijn buren (bewoners IJmuiden) te verbeteren. Hij wil graag met ons in gesprek blijven. We hebben de afspraak gemaakt dat hij een keer bij ons in de wijkplatformvergadering komt. Verder houden we elkaar op de hoogte per e-mail.
Hieronder puntsgewijs de onderwerpen die we verder besproken hebben.
De afgelopen twee jaar zijn er de volgende verbeteringen doorgevoerd:
- nieuwe houten schermen op het schiereiland geplaatst;
- 4 nieuwe geluidsschermen aangeschaft;
- grote delen van het terrein voorzien van een nieuwe bestrating/asfalt laag;
- 2 maal per week wordt het terrein geveegd;
- duidelijke voorschriften opgesteld en uitgedragen aan het personeel over o.a. hoe te handelen met het schroot, plaatsen van geluidsschermen;
- houden van toolboxen aan het personeel.
- Honig ziet er persoonlijk op toe dat de kraanmachinist het materiaal tijdens het lossen niet van een hoogte laat vallen. Als hij dat ziet worden de machinist daarop aangesproken.
- Er wordt gewerkt aan het dempen van het geluid van het materiaal dat in de bakken valt. Het experiment met rubber onderin de bak is mislukt. Het probleem is dat het materiaal bij het lossen niet uit de bak wil glijden. Er wordt nu gewerkt in de richting van een dubbele bodem met als tussenlaag een dempend materiaal.
Voor de trechter is een rubbermat in gehangen, dit is echter na 3 boten weggesleten, er wordt nu gekeken naar een omkasting. - De geluidsschermen zijn verbeterd, er zijn 4 nieuwe schermen aangeschaft. De schermen worden zo optimaal mogelijk geplaatst.
- De bak kan helaas niet zo geplaatst worden dat de hoge kant naar IJmuiden is gekeerd. Probleem is dat de bak in die positie niet opgepakt kan worden.
- Op dit moment zijn er twee Abeko rupskranen in gebruik die veel geluid maken (motoren en hydroliek). Dit komt omdat de vaste KSR-kraan niet meer gebruikt kan worden (defect). De bestelling voor een nieuwe kraan is praktisch rond. We worden geïnformeerd zodra de bestelling rond is. De levertijd is 30 weken.
- We hebben gevraagd om de bedrijfsvoering zo te veranderen dat het geluidsniveau al na 17:00 uur lager is. Volgens de vergunning moet dat nu pas na 19:00 uur gebeuren. Honig kan niets toezeggen, maar neemt dit punt wel mee. Ons voorstel om vooruit te werken zodat aan voorgaande voldaan kan worden, gaat bijvoorbeeld niet op voor het HBI-schrot: daar is continu werk voor. Maar hopelijk wordt het geluid minder als de dubbele geluidsdempende bodem in de bakken een succes is (zie punt 3)
- Honig denkt aan het planten van bomen/struiken op de geluidswal van het schiereiland; dit om het uitzicht van ons te verbeteren. We verwachten daar geen extra geluiddempend effect van.
- We hebben gesproken over het verplaatsen van het overslaan naar het schiereiland. Het geluid richting IJmuiden is daar veel beter af te schermen. Maar het levert ook winst op voor Velserkom zelf, want dan komt de opslag naast de overslag te liggen. Er zijn dan veel minder voertuigenbewegingen nodig. Een deel van het schiereiland heeft een kade, maar het is in de huidige vergunning niet toegestaan om daar te lossen. Dit wordt meegenomen in de vernieuwing van de vergunning.
- We hebben over alternatieve locaties gesproken. De averijhaven (in ontwikkeling) is totaal niet in beeld. Ook het DSM-terrein is niet in beeld. Zwakman zegt dat hierover tijdens een ROM-dag door een leidinggevende in zijn toespraak over gesproken werd. Volgens Honig wordt er wel aan gedacht om de schrootopslag op het terrein van de oude Oxystaalfabriek 1 hier naartoe te verplaatsen.
- Er wordt gewerkt aan het vernieuwen van de vergunning voor Velserkom. Op dit moment wordt het kader vastgesteld. Het onderdeel kranen wordt naar voren getrokken i.v.m. de aanschaf van een nieuwe kraan.
Johan Zwakman
Voorzitter