Dit is het verslag van 20 juni 2014
Deelnemers: Mevr. Baerveldt (wijkwethouder), Dhr. Plessius (relatiemanager gemeente), Dhr. Koomen (wijkagent), Mevr. Sieraad (wijkplatform), Dhr. Zwakman (wijkplatform).
Straten inrichten als 30 km/uur wegen (Kalverstraat, Velserduinweg)
Sommige binnenstraten voldoen niet aan de 30 km/uur eis. We hebben nog eens gewezen op met name de Kalverstraat die geen uitstraling heeft van een 30 km/uur weg, maar ook niet voldoet aan de richtlijnen[1], maar er zijn meer van deze straten. De Kalverstraat is echter een belangrijke wijkontsluitingsweg met veel verkeer (4.000 auto’s per 24 uur).
Straatbomen aanbrengen (De Ruyterstraat)
We hebben gewezen op met name De Ruyterstraat. Het betreft hier een lange straat waarin vrijwel geen boom is te bekennen. Zwakman heeft dit onderwerp eerder onder de aandacht gebracht van de heer Geert Crielaard. Die heeft toegezegd dat hij met een voorstel gaat komen. Er zou ook weer budget beschikbaar zijn.
Aandachtpunten IJmuiderstraatweg
Door de afwezigheid van degenen die de punten aangedragen hadden, hebben we dit onderwerp onvoldoende kunnen behandelen. Overigens is er al eerder een gesprek geweest van enkele bewoners van de IJmuiderstraatweg met de heer Kees Looyen (gemeente) en een uitvoerder van KWS. Daar zijn goede afspraken mee gemaakt en oplossingen aangedragen.
Zelf hebben we bij de rondgang geen onvolkomenheden geconstateerd.
Speeltuin Trompstraat Hoogeberg (afscheiding naar de weg toe)
We hebben gesproken met dhr. Rob van Tol die tegenover de speeltuin woont. Hij maakt zich ongerust over het feit dat kinderen die met een bal spelen te eenvoudig van de speelplaats de weg op kunnen lopen. Als er dan ook auto’s geparkeerd staan hebben ze geen overzicht. Er is weliswaar tussen de stoep en het speeltuintje een lage afscheiding aangebracht, maar die houdt geen bal of kind tegen. Een mogelijke oplossing is een hoger hek. Van Tol stelt voor een parkeerverbod tegenover de speelplaats in te stellen. We zullen een en ander onder de aandacht brengen van een deskundige bij de gemeente.
Plantsoentje achter de Gulikersstraat, Van Poptaplantsoen en Warmenhovenstraat (eigendom Velison Wonen): overlast hangjongeren
Het plantsoentje is de laatste tijd een gewilde plek voor stappers uit de Kennemerlaan die hier na sluitingstijd en voordat ze naar huis nog even wat rondhangen. Om de aantrekkelijk te verminderen is er eerder al een bankje weggehaald, maar dat heeft niet echt geholpen. De politie heeft hier ook al eens een zestal bekeuringen uitgedeeld aan een aantal jongeren. Het plantsoentje ziet er saai uit. Er staan nog wat (restanten van) speeltoestellen die niet uitnodigen uit om te gaan spelen. Wat verder opvalt is dat door de hoge schuttingen er geen zicht meer is vanuit de tuinen van de omwonenden op het plantsoentje. Van sociale controle is dus nauwelijks sprake. Een oplossing zou kunnen zijn om de ingangen (3 stuks) met poorten af te sluiten. De politie is hier groot voorstander van.
Nagekomen:
Zwakman is naar aanleiding van een krantenartikel in de IJmuider Courant benaderd door een bewoonster van de Gulikersstraat. Ze voelt zich niet veilig. In het plantsoen is een heuvel. Als daar bovenop gaat staan, kijk je zo over de schuttingen bij de mensen in de kamer. Het probleem speelt al drie jaar. Ze hebben zelfs al eens een handtekeningactie gehouden. Ze was een groot voorstander van het afsluiten van de drie poorten met een deur en een slot erop.
Stadspark
We hebben gewezen op een toegangspad halverwege het Moerbergplantsoen dat doorloopt naar de Grahamstraat. Dit pad wordt veel gebruikt door fietsers. Probleem is dat er een drempel aangebracht is in het toegangsbastion. Je ziet dat de fietsers dan langs het toegangbastion door het gras fietsen. (In de korte tijd dat we er stonden kwamen er twee fietsers die overigens bij de drempel afstapten.)
Het voorstel van het wijkplatform is de drempel weg te halen. Het park wordt dan ook beter toegankelijk voor mensen met een rollator en/of scootmobiel.
Een ander punt is de graffiti op de skatebaan. Die is duidelijk zichtbaar vanaf het Moerbergplantsoen en ontsiert het geheel. Zwakman heeft al eerder aan de heer Sloog, projectleider van het plantsoen, gevraagd of hier professionele graffiti aangebracht kan worden. Baerveldt en Plessius zien echter mogelijkheden voor graffiti die weinig kosten en toch mooi zijn. Dit punt wordt meegenomen naar het wijkteam.
Halteplaats bus bij de rotonde: straks 4 parkeerplaatsen aan de noordkant (nu 3) en 3 aan de zuidkant (nu 5)
In het eerste ontwerp waren er nauwelijks parkeerplaatsen, maar uiteindelijk verdwijnt er maar 1 parkeerplaats: een aanzienlijke verbetering. Dhr. Tol van EPTol, de tegenoverliggende winkel, is tevreden met dit plan. Hij ziet nog wel problemen met de bushalte aan de zuidkant, maar uit het gesprek werd duidelijk dat hij het laatste ontwerp niet kent. Zwakman heeft toegezegd hem hierover nader te informeren.
Belijning parkeerplaats Velserduinplein
Volgens de herinrichtingsplannen van de Lange Nieuwstraat komt er dicht achter de Hema een klein plantsoen. Dit gaat ten koste van parkeerplaatsen die vooral tijdens de markt op donderdag van belang zijn. Door de marktkramen zo veel mogelijk naar het noorden op te schuiven kan er meer ruimte komen voor parkeerplaatsen.
Zwakman pleit verder voor een algehele facelift van het plein. De parkeerbelijning zou in ieder geval weer eens opgefrist kunnen worden. Die is al op veel plaatsen nauwelijks meer te zien.
[1] Een 30 km/uur weg mag slechts een functie hebben voor verkeer dat zijn bestemming of herkomst heeft op die weg, dan wel op een weg die in de directe omgeving ligt