Notitie verkeersstromen IJmuiden-Noord
IJmuiden, 18 maart 2009
J. Zwakman
Inhoudsopgave:
Hfst
1 Inleiding
2 LVVP 2004
3 Inprikker vanaf de Kanaaldijk
3.1 Bevindingen bij inprikker vdDoesstraat
3.2 Conclusies
4 Verkeersluw maken Lange Nieuwstraat
4.1 Bevindingen binnenring
4.2 Bevindingen Lange Nieuwstraat 30-km weg
4.3 Bevindingen knip
4.4 Conclusie
5 Verkeersstromen in de wijk
5.1 Wijkontsluitingswegen
5.2 Conclusies
6 Advies
1 Inleiding
Een werkgroep bestaande uit Koos vdBurg,Hille Hoekstra, John vOpijnen,Gerard Wessel en Johan Zwakmanheeft zich gebogen over de verkeersstromen in IJmuiden-Noord. Ze hebben dit gedaan met het Lokale Verkeers en VervoersPlan (LVVP 2004 zie hfst. 2) als achtergrond.
Het wijkplatform had behoefte te onderzoeken wat uitvoering van het beleid, zoals vastgelegd in het LVVP, voor gevolgen heeftvvoor de verkeersstromen in IJmuiden-Noord. De werkgroep heeft het volgende doel vastgesteld.
Wat zijn de logische verkeersstromen na realisatie inprikker vdDoesstraat en het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat.
NB. In onze overwegingen hebben we de gevolgen voor het openbaar vervoer niet meegenomen. Dit geldt ook voor de hulpdiensten en de politie.
2 LVVP 2004
In het LVVP worden zeer kort samengevat de volgende twee punten A en B genoemd ten aanzien van IJmuiden.
A. Bereikbaarheid IJmuiden.
- Situatie laten voor wat het is.
In dat geval moet de Lange Nieuwstraat aangepakt worden ivm de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid (er vinden 6-10 ongevallen met letsel per jaar plaats). - Via Kanaaldijk en Heerenduinweg (inprikkers)
Bewust is niet gekozen voor de IJmuiderstraatweg, omdat deze in huidige vorm ongeschikt is.
B. Lange Nieuwstraat verkeersluw
Opties verkeersluw maken:
- Centrumring. Betekent forse ingrepen en kost veel geld. Kan niet gefaseerd aangelegd worden. Onzeker is verkeersremmende invloed. Probleem is openbaar vervoer (meelopen in de ring of aparte baan).
- Lange Nieuwstraat 30-km weg. Gevaar is sluipverkeer (Willemsbeekweg). Elders verkeerremmende maatregelen nodig. Aparte voorzieningen voor openbaar vervoer nodig.
- Knip in Lange Nieuwstraat. Verkeersremmende maatregelen nodig. Bussluis voor openbaar vervoer nodig.
3 Inprikker vanaf de Kanaaldijk
Het LVVP noemt een inprikker bij de C. v. d. Doesstraat die aansluit op de Wijk aan Zeeërweg. Op dat punt begint ook het 30-km gebied. Uit de tekening uit het rapport kan de conclusie getrokken worden dat de inprikker dus niet via de Evertsenstraat wordt doorgetrokken naar de Kennemerlaan.
3.1 Bevindingen bij inprikker vdDoesstraat
- Omdat de vdDoesstraat in het midden van IJmuiden-Noord ligt, lijkt dit punt de meest logische plek voor de ontsluiting van de wijk. Probleem is nog wel dat er een benzinestation in de weg ligt, dat eerst verplaats (opgekocht?) moet worden. Die zal niet zonder slag of stoot en zonder een hoge schadeloosstelling weggaan. Met als gevolg tijdrovende procedures.
- Tussen de vdDoestraat en het pontplein zijn er geen andere geschikte plekken voor een inprikker te vinden: de aansluitende wegen vanaf de IJmuiderstraatweg de wijk in zijn te smal.
- Tussen de vdDoesstraat en de Julianabrug is er ter hoogte van de afslag van de Kanaaldijk naar Oud-IJmuiden bij het Witte Theater nog een zeer geschikte plek voor een inprikker, namelijk richting Homburgstraat. Daar is ook veel meer ruimte om opstelstroken te maken of eventueel een rotonde. Nadeel van deze plek is dat je IJmuiden-Noord al grotendeels gepasseerd bent. Bedacht moet echter ook worden, dat het een goed alternatief kan zijn voor het verkeer met bestemming westelijk deel IJmuiden-Noord (tussen watertoren en Julianabrug) en de omgeving Westerbegraafplaats. Het verkeer voor die omgeving moet nu of door IJmuiden heen rijden, of als het via de Kanaaldijk gaat, bij het Witte Theater rechts afslaan en door de Kerkstraat terug rijden, of doorrijden tot de afslag bij de watertoren bij de Havenkade en dan weer terug.
- Op dit moment is de ruimte ter hoogte van de vdDoesstraat aan de noordkant van het spoor te klein om opstelstroken en invoegstroken te maken. Ook voor een rotonde is er onvoldoende ruimte. Hiervoor zal eerst het spoor verworven moeten worden. Dit kan nog heel lang duren.
- Een inprikker zal ongetwijfeld gaan betekenen dat de Kanaaldijk van 70-km een 50-km weg wordt en ter hoogte van de inprikker zouden wel eens verkeerslichten kunnen komen. Dit levert veel vertraging op voor het doorgaande verkeer naar en van het havengebied.
- De huidige T-kruising bij het Witte Theater wordt in het LVVP aangegeven als onveilig kruispunt voor fietsverkeer.
- Indien de afslag bij de inprikker voor het afslaande verkeer veel vertraging oplevert Verkeerslichten), zal deze afslag niet populair worden. Er zijn goede alternatieven zoals de IJmuiderstraatweg. Deze weg vervult nu al een volwaardige als wijkontsluitingsweg voor verkeer met als bestemming het noordelijke deel van IJmuiden-Noord. Maar in ieder geval zullen de mensen die tussen de vdDoesststraat en het pontplein wonen altijd gebruik blijven maken van de IJmuiderestraatweg, ook al komt er een inprikker vanaf de Kanaaldijk.
- Vanaf de inprikker bij de vdDoesstraat kom je uit op de Wijk aan Zeeërweg. Dit is een 30-km weg. Er is geen goede route naar de Kennemerlaan. De Evertsenstraat is veel te smal voor veel verkeer en heeft ter hoogte van de J.P. Coenstraat een knip. De knip weghalen zal op veel weerstand van de bewoners stuiten, overigens de aansluiting op het vervolg van de Evertsenstraat verspringt, wat ook niet bevorderlijk is voor een vlotte doorstroming. De enig route richting Kennemerlaan die over blijft is via de Houtmanstraat, maar die is ook erg smal.
- Een inprikker vanaf de Kanaaldijk zal zeker niet populair worden voor vrachtwagen ter bevoorrading van de winkels. Al heel snel komen ze terecht in smalle binnenstraten met veel afslagen (denk hierbij aan de gevaarlijke dode hoek van vrachtwagens).
- Omdat er geen goede route vanaf de vdDoesstraat richting Kennemerlaan is zal veel verkeer vanaf het Pontplein toch kiezen voor de route De Noostraat en Lange Nieuwstraat, of in het geval de knip op het Oosterduinplein wordt verwijderd voor de Kalverstraat/Oosterduinweg.
- We betreuren het dat de wens van het wijkplatform uit het verleden, om de Wijk aan Zeeërweg in te richten als 50-km weg, niet is overgenomen. Dit had de afwikkeling van het verkeer vanaf de vdDoesstraat zeker bevorderd. Overigens is toen wel afgesproken dat de Wijk aan Zeeërweg een 30+ weg zou worden en dat er een heroverweging mogelijk is. Als de Wijk aan Zeeërweg weer een 50-km weg zou moeten worden zal er wel voor vrij liggende fietspaden gezorgd moeten worden. De gehele weg moet dan weer op de schop en het zal ten koste gaan van de parkeermogelijkheden. Dit zal nu nog moeilijk uit te leggen zijn aan de bewoners van deze straat.
- Bedacht moet worden dat mensen bepaalde gewoontes hebben en sterk geneigd zijn om bestaande (huidige) routes te volgen. Dit zou doorbroken kunnen worden door het verkeer vanaf de Stationsweg zonder belemmering (lees stoplichten) door te laten rijden naar de Kanaaldijk. Hiervoor zal het pontplein rigoureus aangepast moeten worden (hoge kosten).
- Om de keuze voor de inprikker te bevorderen zou overwogen kunnen worden de toegang tot de IJmuiderstraatweg vanaf de De Noostraat af te sluiten. Dit is echter in het geheel geen serieuze optie: het zal op veel weerstand stuiten en heel veel sluipverkeer tot gevolg hebben.
- De werkgroep is van mening dat het plan van de vereniging IJmuiderstraatweg goed bestudeerd moet worden in relatie met de Kanaaldijk. Ook als het spoor ertussen opgeheven wordt (wat mogelijk nog heel erg lang kan duren). De IJmuiderstraatweg met zijn vele afslagen vormt een belangrijke functie voor het bestemmingsverkeer aan de noordkant van IJmuiden-Noord. Dit zal hoogst waarschijnlijk zo blijven, ook als de inprikker gerealiseerd wordt. Misschien wordt de functie zelfs nog wel belangrijker als het verkeer vanaf de inprikker dit gebied in moet zijn.
- Het plan van de vereniging IJmuiderstraatweg voorziet teven in een vrijliggend fietspad. Dit fietspad kan dan in de plaats komen van het gevaarlijk geachte fietspad langs de Kanaaldijk.
- De werkgroep vraagt zich dan ook af of het verstandig is bestemmingsverkeer voor IJmuiden-Noord te mengen met (vracht-)verkeer met bestemming havengebied.
3.2 Conclusies
- We verwachten dat de inprikker bij de vdDoestraat niet aan zijn doel gaat beantwoorden en wel om de volgende redenen:
- De inprikker bij de vdDoesstraat moet concurreren met routes die blijven bestaan en voor veel mensen routine zijn. Dit betekent dat verkeer met bestemming het gebied ten oosten de vdDoesstraat geen gebruik zal gaan maken van de inprikker.
- Het feit dat je al bij de Wijk aan Zeeërweg in het 30-km gebied terecht komt en de Kennemerlaan lastig te bereiken is, zal de keuze voor de inprikker niet populair maken.
- De IJmuiderstraatweg is een belangrijke ‘concurrent’ van een inprikker vanaf de Kanaaldijk.
- Het eventueel wegnemen van de knip op het Oosterduinplein zal eveneens een concurrent worden voor de inprikker. Immers het zal voor het verkeer met bestemming IJmuiden-Noord aantrekkelijk worden om via de De Noostraat/Kalverstraat te rijden. Dit geldt zeker ook voor het verkeer met bestemming Kennemerlaan, omdat deze via de inprikker bij de vdDoesstraat lastig te bereiken is. Daarmee blijft slechts een beperkt bestemmingsgebied over dat gebruik zal gaan maken van de inprikker te weten het gebied ten westen van de vdDoesstraat.
- Verkeer met bestemming winkelcentrum zal nooit gebruik gaan maken van de inprikker bij de vdDoesstraat. De bestaande routes zijn veel logischer en korter.
- In plaats van een inprikker bij de vdDoesstraat zou een inprikker ter hoogte van de Homburgstraat[1] wel eens voor een veel groter bestemmingsgebied aantrekkelijk kunnen zijn, waarbij zelfs de Kennemerlaan weer in beeld komt: die is dan snel te bereiken via de Julianakade naar de rotonde bij de Julianabrug.
Het maken van een inprikker bij de Homburgstraat biedt als extra mogelijkheid het veiliger maken van de kruising voor de overstekeden fietsers.
Overigens kan de Kennemerlaan ook bereikt worden via de afslag bij het Witte Theater rechtsaf en dan linksaf door de Kerkstraat. Daarmee vervalt een belangrijk motief voor het maken van een inprikker bij de Homburgstraat. - De IJmuiderstraatweg vervult naar de mening van de werkgroep een volwaardige wijkontsluitingsfunctie, die gehandhaafd moet blijven. Dit naast de Kanaaldijk, die een belangrijke functie heeft als doorgaande weg, o.a. voor vrachtverkeer, naar het havengebied en verkeer met bestemming Zeewijk.
4 Verkeersluw maken Lange Nieuwstraat
De Lange Nieuwstraat vervult een belangrijke rol als wijkontsluitingsweg maar ook als doorgaande route voor met name het verkeer met bestemming Duinwijk (Bestemmingsverkeer naar Zeewijk zal overwegend de Heerenduinweg en Kanaaldijk kiezen). De verkeersdruk op de Lange Nieuwstraat is hoog en er gebeuren relatief veel ongelukken, met name met fietsers. Er ontstaan vaak opstoppingen ter hoogte van de aansluiting met de Zeeweg. Het wijkplatform heeft al jaren geleden gepleit voor verkeerslichten op deze T-kruising.
Om de verkeersdruk af te laten nemen worden in het LVVP drie mogelijke maatregelen genoemd te weten: het maken van een binnenring, van de Lange Nieuwstraat een30 km weg maken of het aanbrengen van een knip.
4.1 Bevindingen binnenring
- Het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat zal zeker niet lukken door alleen het maken van een inprikker vanaf de Kanaaldijk en bij het Gijzenveltplantsoen. Mensen volgen nu eenmaal oude gewoonten. Er zullen dus of verkeersremmende maatregelen genomen moeten worden. Maar beter is het om andere routes aantrekkelijker te maken.
- De knip op het Oosterduinplein zal dan moeten verdwijnen. Het verkeer zal dan weer, net als in het verleden, meer gebruik gaan maken van de route De Noostraat, Kalverstraat Oosterduinweg Kennemerlaan. We verwachten dat het daarmee, tezamen met de afslag Wijk aan Zeeërweg een geduchte concurrent gaat worden met de inprikker bij de vdDoesstraat.
- Als meer verkeer gebruik gaat maken van de route via de Kalverstraat ontstaat er wel een probleem om vanaf de Zoutmansstraat linksaf de De Noostraat op te rijden.
- Met het wegnemen van de knip op het Oosterduinplein ontstaat de mogelijkheid om een kleine ringweg met eenrichtingsverkeer om het winkelcentrum te maken. De ring wordt dan tegen de wijzers van de klok in: Zoutmansstraat, Raadhuistraat, Kalverstraat, Velserduinplein Oosterduinweg, Oosterduinplein, Marktplein, Lange Nieuwstraat, Plein 1945. De Lange Nieuwstaat wordt dan 50% rustiger.
- Indien in de Kalverstraat eenrichtingsverkeer richting oost-west wordt ingesteld, kunnen de vrachtwagens met bestemming AH niet meer achteruit de bevoorradingsruimte insteken. De chauffeur heeft dan namelijk geen zicht op de achterkant van de draaiende vrachtwagen.
- De route Raadhuisstraat, Kalverstraat tot in de Oosterduinweg is heeft twee vervelende verkeersremmende knikken: één ter hoogte van Albert Heijn en één op het Velserduinplein, maar als deze ring een 30-km weg wordt, is dat geen groot bezwaar. Maar of het logisch is om deze route 30-km te maken betwijfelen we sterk.
- Volgens het LVVP wordt de Kalverstraat aangemerkt als gebied waar in twee jaar 2-5 letselongevallen plaats vinden. Het is dus geen veilige weg. Als de weg drukker wordt zal het profiel aangepast moeten worden. Daar is weinig ruimte voor.
- Het wegnemen van de knip op het Oosterduinplein heeft tot gevolg dat er veel parkeerplaatsen verdwijnen, die vooralsnog niet ergens anders terug kunnen komen..
- De Oosterduinweg is nu een zeer rustige weg, dit zal sterk veranderen als de knip op het Oosterduinplein wordt weggenomen.
4.2 Bevindingen Lange Nieuwstraat 30-km weg
- De werkgroep heeft grote twijfels of bestuurders zich aan een lagere snelheid zullen houden, met alle gevaren van dien.
- Een 30-km weg wordt normaliter zo ingericht dat er geen vrijliggend fietspad is.
- In het LVVP wordt in relatie hiermee gewezen op het gevaar van sluipverkeer. Maar is het niet juist de bedoeling dat het verkeer een andere weg gaat zoeken? Als je dit tegengaat met verkeersremmende maatregelen slipt IJmuiden dicht.
4.3 Bevindingen knip
- Een knip zal zeer grote gevolgen hebben voor de verkeersstromen in zowel IJmuiden-Noord en IJmuiden-Zuid.
- Er zal veel zoekverkeer zijn.
- Verkeersremmende maatregelen zullen tot groot oponthoud aanleiding zijn.
4.4 Conclusie
- De werkgroep verwacht dat de Lange Nieuwstraat verkeersluwer zal worden als de knip op het Oosterduinplein verwijderd wordt.
- De werkgroep ziet grote problemen voor het gebied rond de Lange Nieuwstraat wanneer van deze weg een 30-km weg wordt gemaakt en dit wordt nog erger wanneer er een knip in deze weg wordt aangelegd.
- Maatregelen de Lange Nieuwstraat verkeersluw te maken zullen mogelijk tot gevolg hebben dat het verkeer met bestemming Duinwijk gebruik zal gaan maken van de Heerenduinweg en de Kanaaldijk, maar dit zal ook gebeuren wanneer het verkeer vanaf de tunnel zonder hindernis (verkeerslichten) op het Pontplein de Kanaaldijk op kan rijden en omgekeerd.
- Maatregelen om de Lange Nieuwstraat verkeersluwer te maken mogen niet tot gevolg hebben dat er meer sluipverkeer en zoekverkeer in de omliggende wijken komt.
5 Verkeersstromen in de wijk
5.1 Wijkontsluitingswegen
De werkgroep is van mening dat er ontsluitingswegen van zowel west naar oost als van noord naar zuid moeten zijn.
West-oost zijn er de volgende wijkontsluitingswegen:
- IJmuiderstraatweg
De werkgroep vindt dat deze optimaal beschikbaar moet blijven. - Lange Nieuwstraat en De Noostraat
Afhankelijk van de plannen voor het winkelcentrum moet de Lange Nieuwstraat ter hoogte van het winkelcentrum verkeersluw worden. Als deze plannen doorgaan moet er naar de mening van de werkgroep een alternatieve route komen. - Kennemerlaan met Marktplein
- Wijk aan Zeeërweg met Velserduinweg of Kalverstraat.
Dit is nu een 30-km+ route. Bij de renovatie van de Wijk aan Zeeërweg heeft het wijkplatform ervoor gepleit deze weg als 50-km weg in te richten. Volgens ons vervult deze weg nog steeds de functie van wijkontsluitingsweg.
Noord-zuid zijn er de volgende wijkontsluitingswegen:
- Moerbergplantsoen
Wordt op dit moment op kaarten aangeduid als wijkontsluitingsweg, maar er wordt in het kader van het Stadspark over gesproken dat dit een 30-km weg moet worden.
Met het verdwijnen van de route Kompasstraat – Snelliustraat richting Julianabrug heeft het Moerbergplantsoen de functie overgenomen. Het Moerbergplantsoen vervult ook, in samenwerking met het Gijzenveltplantsoen een belangrijke route van noord naar zuid. De werkgroep is het er dus niet eens om van het Moerbergplantsoen een 30-km weg te maken. - Het LVVP noemt een regionaal fietspad vanaf de Heerenduinweg via het Gijzenveldplantsoen, Moerbergplantsoen en Homburgstraat aansluitend op de oversteek over de Kanaaldijk bij het Witte Theater.
- VdDoesstraat met Evertsenstraat
Aansluiten van de vdDoesstraat via de Evertsenstraat op de Kennemerlaan is in de ogen van de werkgroep geen optie, omdat de Evertsenstraat te smal is en een knik heeft ter hoogte van de JP Coenstraat.
Algmeen:
- Om bestuurders te stimuleren van de wijkontsluitingsroutes gebruik te maken, moeten dit aantrekkelijke routes worden.
- Een route is aantrekkelijk als deze zonder hinder genomen kan worden en vlot doorstroomt.
- Een wijkontsluitingsweg moet volgens de werkgroep een 50-km weg zijn, maar in ieder geval een vrij liggend fietspad hebben.
5.2 Conclusies
- Met het vervallen van de route vanaf de Julianabrug via de Snelliusstraat en Kompasstraat richting rotonde aan het eind van de Lange Nieuwstraat door de bouw van De Komeet is een belangrijke noord-zuid wijkontsluitingsweg vervallen. Het Moerbergplantsoen heeft deze functie in belangrijke mate overgenomen.
- Met het ombouwen van de Wijk aan Zeeërweg tot 30-km weg is niet bereikt dat deze weg rustiger is geworden.
6 Advies
De werkgroep begrijpt dat het nodig is de Lange Nieuwstraat verkeersluwer te maken om daarmee te bereiken dat er minder letselongevallen (nu 6-10 per jaar) plaats te laten vinden. Naar onze mening kan dit bereikt worden als de volgende adviezen opgevolgd worden:
- Laat het idee van het maken van een inprikker vanaf de Kanaaldijk vallen. Het zal volgens de werkgroep tot weinig ontlasting leiden van verkeer over de IJmuiderstraatweg of door IJmuiden-Noord.
- Voer in plaats van een inprikker vanaf de Kanaaldijk het plan van de vereniging IJmuiderstraatweg uit[2]. Dit kan snel gerealiseerd worden: het is namelijk niet afhankelijk van het verwerven van het spoor. Dit plan heeft de volgende voordelen:
– De weg zal nog beter gaan functioneren als ontsluitingsweg voor verkeer met bestemming het noordelijke deel van IJmuiden-Noord. Een functie die een inprikker vanaf de Kanaaldijk nooit kan en zal overnemen.
– Het onveilige fietspad langs de Kanaaldijk kan vervallen (subsidiabel?).
– De woonomgeving van de bewoners langs deze straat wordt aantrekkelijker.
– Het plan biedt ruimte aan meer parkeerplaatsen in een omgeving waar daar een grote behoefte aan is.
– Het parkeren wordt veel veiliger.
– De stoep wordt verbreed (is nu op diverse plaatsen te smal voor een kinderwagen of rolstoel) en de huidige obstakels (lantaarnpalen) op de stoep kunnen verplaatst worden.
De IJmuiderstraatweg staat voor de korte termijn in de planning voor het vervangen van het riool. Dit biedt mogelijk kansen om het een met het ander te combineren. - Neem de knip bij het Oosterduinplein weg om daarmee de Lange Nieuwstraat verkeersluwer te maken.
- Pas het Pontplein zodanig aan dat het verkeer zonder stoplichten kan doorstromen tussen de Stationsweg en de Kanaaldijk. Dit zal het gebruik van deze weg stimuleren.
- Blijf het Moerbergplantsoen zien als wijkontsluitingsweg en richt hem in als 50-km weg met een vrijliggend fietspad. Dan wordt ook tegemoet gekomen aan het LVVP waarin aangegeven wordt dat er langs het Moerbergplantsoen een regionaal fietspad moet komen.
[1] Bij de discussie over het LVVP is gekeken naar een inprikker ter hoogte van de Homburgstraat.
[2] Het plan ziet er in grote lijnen als volgt uit: Gerekend van de erfgronden van de bewoners is er eerst een stoep, dan een fietspad, een groenstrook (2 á3 meter), een Parkeerstrook op de plaats van de huidige straat, opnieuw een groenstrook (1 á1,5 meter) en tegen het spoor aan komt de nieuwe weg.