Het heeft even geduurd, maar wijkplatform IJmuiden-Zuid is volwaardig gestart. Er hebben zich inmiddels acht deelnemers, of leden zo u wilt, gemeld, maar dit is niet genoeg. Voorlopig is Johan Zwakman, voorzitter wijkplatform IJmuiden-Noord, ook voorzitter van Zuid, maar de gemeente wil dat het iemand uit Zuid zelf wordt. We zijn dus naast leden, op zoek naar een voorzitter.
We zullen dit jaar veel samen met het wijkplatform IJmuiden-Noord doen. In ieder geval zullen we samen vergaderen. Het vergaderrooster is dus gelijk aan dat van IJmuiden-Noord. We vergaderen in principe op de tweede woensdag van de maand, maar hier kan in de loop van het jaar vanaf geweken worden.
In februari hebben we het speerpuntenplan IJmuiden-Zuid ingediend. Dit zal voor ons de leidraad zijn voor dit jaar. Een aantal punten uit dit plan zijn specifiek voor Zuid, maar de onderwerpen Winkelcentrum en Verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat delen we gemeenschappelijk met IJmuiden-Noord. Op de website van wijkplatform IJmuiden-Noord is hier al veel over geschreven. Zie aldaar.
We hebben direct al een paar belangrijke specifieke onderwerpen voor IJmuiden-Zuid opgepakt. Als eerst het kruispunt Waterloolaan met de Min. van Houtenlaan. Dit valt feitelijk net buiten onze wijk, maar is toch van groot belang voor ons. Maar niet alleen voor ons, maar voor geheel IJmuiden. IJmuiden heeft maar twee echte ontsluitingsroutes. De belangrijkste is langs het kanaal, Daar gaan dagelijks 35.000 auto’s overheen. Daarna volgt de route door Driehuis met 20.000 auto’s per dag.
Een ander onderwerp is de HOV-lijn. Het ontwerp voor de route tussen de Zeeweg en het Tiberiusplein ligt al vast. Op dit moment moet nog een besluit genomen worden over de route tussen het Tiberiusplein en Plein 1945. Het wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft zich hier al op georiënteerd. We komen met een eigen inspraakractie. Die gaat voornamelijk over het te kort aan parkeerplaatsen voor de bewoners aan de P.J. Troelstraweg.
Geef een reactie