Omdat de HOV-lijn, het Hoogwaardig Openbaar Vervoer over de P.J. Troelstraweg moet gaan rijden, moet deze weg aangepast worden. Het wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft echter grote moeite met het voorliggende plan. Er wordt bij de herinrichting Troelstraweg voor een veel te smal en daarmee gevaarlijk wegprofiel gekozen en er verdwijnen veel parkeerplaatsen.
De Troelstraweg is een woonstraat en tevens een straat waaraan zowel aan het begin als aan het eind van de weg middelbare scholen liggen. Het is ook een zeer rustige straat met alleen bestemmingsverkeer, maar dat gaat met de herinrichting Troelstraweg veranderen. Zo wordt de straat naar het westen doorgetrokken en aangesloten op de Lange Nieuwstraat. De bus kan dus straks vanaf het Tiberiusplein praktisch zonder belemmering het centrum van IJmuiden inrijden. Tot aan de P. Vermeulenstraat mogen er geen auto’s meer komen. Tussen de Heiderstraat en de Vermeulenstraat mag dat nog wel, maar dan alleen één kant op. De fietsers mogen wel van de gehele straat gebruik maken. De schoolkinderen kunnen dus ook vanaf de Lange Nieuwstraat rechtdoor fietsen naar school en weer terug.
De bussen en fietsers moeten de straat na de herinrichting Troelstraweg met elkaar delen. Voor de bus wordt voorgeteld een rijbaan van 3 m aan te leggen met aan beide zijden een fietsstrook van 1,75 m. Het wijkplatform vindt dit veel te krap. De bus zal dan gevaarlijk dicht langs de fietsers passeren. Bedenk ook dat de fietsers die van deze route gebruik gaan maken, voornamelijk kinderen zijn in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Ze fietsen meestal in groepen en zijn meer met elkaar bezig dan met het verkeer om hen heen. Een bus die ze tegemoet rijdt zullen ze wel opmerken, maar een bus die van achteren nadert, waarschijnlijk niet. Er hoeft maar een kind een slingertje te maken, of erger een duwtje tegen een ander kind te geven en er gebeurt een ongeluk. Het wijkplatform wil dat het profiel ruimer wordt. Wat osn betreft kan daarvoor de stoep aan de noordkant vervallen.
Het wijkplatform heeft ook problemen met het verdwijnen van 15 parkeerplaatsen. Er kan nu over de volle lengte van de weg aan beide kanten geparkeerd worden. Daar blijven slechts 9 parkeerplaatsen voor even zoveel woningen van over. Het blijkt dat in deze straat, tezamen met de Heidestraat, door veel meer mensen geparkeerd wordt dan alleen de bewoners van beide straten. Ook de bewoners van de appartementen boven het kantoor van de HOV-lijn en de bewoners van de winkels aan de oostkant van het plein 1945 parkeren hun auto hier. Het betreft in totaal 41 woningen waarvoor straks nog maar 28 parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Met een parkeernorm van 1,2 tot 1,5 parkeerplaatsen per woning is het overduidelijk dat dit veel te weinig is. Temeer omdat er ook parkeerruimte geclaimd wordt door de autogarage, het Kunstencentrum en de gymzaal. Ons voorstel is om een parkeerstrook aan te leggen langs het pad tussen de Troestraweg en de Lorentzstraat. Dit gaat weliswaar ten koste van een heel klein beetje groen, maar neemt wel veel pijn bij de bewoners weg.
Onze volledige inspraakreactie kunt u hier lezen.
Geef een reactie