Gesprek met wethouder over herinrichting Troelstraweg
Een onderdeel van de HOV-lijn is de route door de P.J. Troelstraweg. De plannen lagen tot 22 februari 2013 ter inzage. Het wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft een inspraakreactie ingediend (zie hier), Naderhand hebben we hierover gesproken met de wethouder van Verkeer, Ronald Vennik. Hieronder een weergaven van dit gesprek.
De gemeente heeft met de bewoners in een klankbordgroep gekeken of ze gezamenlijk een ontwerp konden maken voor de herinrichting Troelstraweg. Helaas heeft dit voor de bewoners weinig opgeleverd. Zo wilden ze een parkeerstrook met ventweg voor hun woning, naar voorbeeld van de Waterloolaan in Driehuis. De ventweg zou dan ook door de fietsers gebruikt kunnen worden. De gemeente wil dit niet. Op andere punten is de gemeente wel meegegaan met de bewoners. Zo wordt de Vermeulenstraat aan de kant van de Troelstraweg afgesloten om te voorkomen dat bewoners van de De Noostraat in de Troelstraweg gaan parkeren en wordt een eenrichtingsroute voor personenauto’s gecreëerd vanaf de Heidestraat via de Troelstraweg naar het pad tussen het sportveld van het Vellesan College en het Kunstencentrum. Dit pad wordt daarbij doorgetrokken tot aan de Lorentzstraat. Maar de wens van de bewoners om langs dit pad parkeerplaatsen aan te leggen wil de gemeente weer niet, want dan zou er een paar meter van het sportveld afgehaald moeten worden. Dat groen zou dan ergens anders gecompenseerd moeten worden en daar ziet de gemeente geen oplossing voor. Met het afsluiten van de Vermeulenstraat wordt verder bereikt dat de sluiproute vanaf de Heidestraat naar de De Noostraat wordt afgesloten. Deze route zou een sluiproute kunnen worden wanneer er verkeerslichten komen op het kruispunt Zeeweg met Lange Nieuwstraat.
De herinrichting Troelstraweg is in de inspraak geweest en ziet in het kort verder als volgt uit. Er komt over de gehele lengte van de Troelstraweg een rijbaan voor de bussen van 3 m breed met aan beide zijden een fietspad van 1,75 m breed. Alleen voor de huizen komt er een parkeerstrook voor 9 auto’s. Vanaf het kruispunt Lange Nieuwstraat/Zeeweg komt een portaal naar de Troelstraweg die alleen toegankelijk is voor de bussen van de HOV-lijn en fietsers; wat eveneens geldt voor het deel tussen de Vermeulenstraat en de Briniostraat.
Het wijkplatform vindt een rijbaan van 3 m voor de bussen erg krap. De bussen rijden dan rakelings langs de fietsers en als er een tegenliggende bus komt zullen ze beide uit moeten wijken tot op het fietspad. In onze inspraakreactie hebben we voorgesteld de rijbaan breder te maken. De ruimte hiervoor zou gevonden kunnen worden in het laten vervallen of smaller maken van de stoep aan de noordkant.
In een gesprek over de herinrichting Troelstraweg met de wethouder Verkeer, Ronald Vennik, hebben we dit naderhand toegelicht. De gemeente gaf daarbij aan dat ze geen probleem zien in een rijbaan van 3 m en wijst naar de vergelijkbare situatie op de Scheiberglaan. Ook daar is de rijbaan 3 m en zijn de fietsstroken 1,75 m breed en ook daar rijdt een bus. De maten zijn officieel geaccepteerd. Ook de fietsstrook van 1,75 m is voldoende breed, zodat twee fietsers probleemloos naast elkaar kunnen fietsen. Verder gaf de wethouder aan dat de Troelstraweg een weg wordt die voor het grootste deel alleen bestemd is voor busverkeer en dat het een heel overzichtelijke weg wordt, omdat er langs de kant niet (meer) geparkeerd gaat worden.
Het laten vervallen van de stoep aan de noordkant is volgens de gemeente ook geen optie. Ook niet tussen de P. Vermeulenstraat en de Briniostraat. De school aldaar wil de bus zo ver mogelijk van de gevel houden i.v.m. geluidsoverlast. Het ziet er dus niet naar uit dat het profiel naar onze wens wordt aangepast.
Een ander punt is het parkeren. Er mag straks niet meer geparkeerd worden in de Troelstraweg, behalve op de 9 parkeerplaatsen voor de 9 woningen. Daarmee verdwijnen alleen al op het wegdeel voor de woningen in totaal ca. 15 parkeerplaatsen die nergens gecompenseerd worden. De parkeerdruk is nu al hoog, met name omdat de beschikbare parkeerruimte, inclusief de Heidestraat, ook gebruik wordt door de bewoners van de appartementen boven de oude showroom van de naastgelegen garage en de bewoners boven de winkels aan het plein 1945. We hebben uitgerekend dat er straks 31 parkeerplaatsen te weinig zijn. En dat is nog niet alles, want het Kunstencentrum geeft ook veel parkeerdruk, die komt daar nog eens bovenop. In onze inspraakreactie hebben we dan ook, evenals als de bewoners, gepleit voor het aanleggen van parkeerplaatsen langs het nieuwe pad tussen de Troelstraweg en de Lorentzstraat.(die straat moet overigens nog een naam krijgen). Het groen dat daarmee verdwijnt zou gevonden kunnen worden in het profiel van de Troelstraweg tussen de Vermeulenstraat en de Briniostraat. Immers de ruimte van de parkeerstrook van 2 m tegenover de woningen, die verderop niet nodig is, kan daarvoor benut worden. Die heeft overigens ook al de bestemming groenstrook gekregen in het plan van de gemeente. Er staat dus niets meer in de weg om de extra parkeerstrook aan te leggen.
Geef een reactie