(Door Emiel Webbe) Op 7 februari 2013 heeft de gemeenteraad besloten op korte termijn de ruimtelijke kwaliteit van de Lange Nieuwstraat tussen Plein 1945 en Marktplein een impuls te geven. Op 3 en 4 maart 2014 heeft de gemeente Velsen de schetsontwerpen gepresenteerd. Op basis van de ingekomen reacties is er een aantal wijzigingen in het schetsontwerp doorgevoerd en is een voorlopig ontwerp opgesteld dat als inspraakdocument is gepubliceerd.
Na bestudering van de schetsontwerpen is het Wijkplatform IJmuiden-Zuid tot de conclusie gekomen dat de plannen voor het herinrichten van de Lange-Nieuwstraat en Plein 1945 vergaande gevolgen kunnen hebben voor de verkeerstromen binnen IJmuiden en tussen de wijken IJmuiden-Zuid en IJmuiden-Noord in het bijzonder. Wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft daarom besloten om een wijkraadpleging te houden om de plannen en de mogelijke gevolgen hiervan nog eens met de wijkbewoners door te nemen en om op basis van de reacties en meningen de eigen inspraakreactie vorm te geven. Opzet van de wijkraadpleging was:
- Wijkbewoners gedetailleerd informeren over de voorgenomen plannen met betrekking tot de herinrichting van de Lange Nieuwstraat en Plein 1945
- Wijkbewoners vragen naar hun mening over de voorgenomen herinrichtingsplannen
- Wijkbewoners te vragen naar mogelijke alternatieven waarbij de gestelde uitgangspunten gehaald kunnen worden.
Op 7 mei 2014 heeft er in buurtcentrum De Spil, Frans Halsstraat 29 te IJmuiden een wijkraadpleging plaatsgevonden. Bij deze wijkraadpleging waren ruim 40 bewoners van IJmuiden-Zuid aanwezig.
Hoewel het Wijkplatform IJmuiden-Zuid op de hoogte was dat er op basis van de ingekomen reacties tijdens de presentatie van de schetsontwerpen op 3 en 4 maart 2014 een aantal wijzigingen in het schetsontwerp zou worden doorgevoerd, meenden wij om niet op de publicatie van voorlopig ontwerp te moeten wachten. Hierdoor zou het voor het Wijkplatform IJmuiden-Zuid waarschijnlijk niet mogelijk zijn om namens de wijkbewoners binnen de inspraakperiode een zienswijze in te dienen.
Naar aanleiding van de resultaten van de wijkraadpleging van 7 mei 2014 heeft het Wijkplatform IJmuiden-Zuid een zienswijze opgesteld, met inachtneming van het inspraakdocument ‘Herinrichting Lange Nieuwstraat en Plein 1945’ gedateerd, mei 2014.
Op 19 juni 2014 heeft het Wijkplatform IJmuiden-Zuid de zienswijze ingediend bij de gemeente Velsen en symbolisch overhandigd aan de Wijkwethouder van IJmuiden-Zuid Robert te Beest.
Onderstaand een samenvatting van de zienswijze van Wijkplatform IJmuiden-Zuid.
- Er wordt nog niet vooruitgelopen op mogelijk aanpassing van de verkeersstructuur. Wijkplatform IJmuiden Zuid adviseert om alsnog kritisch te kijken naar de verkeersstructuur in IJmuiden met in achtneming van de voorgenomen herinrichtingsplannen.
- Het is niet duidelijk of bij alle zijstraten een doorsteek aangebracht wordt vanaf het fietspad naar de zijstraat Tevens is niet duidelijk of er ook een mogelijkheid wordt geboden op deze plaatsen de Lange Nieuwstraat over te steken met de fiets.
- Huidige halteplaats buslijn 3 handhaven en verlengen tot aan de IJsselstraat. Deze bushalte gebruiken als eindpunt en beginhalte voor buslijn 3.
- De geplande bushalte aan de zuidzijde laten vervallen en huidige parkeerplaatsen handhaven.
- Als halteplaats voor buslijn 74, komende vanaf Kennemerlaan en Moerbergplantsoen (nieuwe route buslijn 74), kan gekozen worden voor een halteplaats aan het Moerbergplantsoen nabij de rotonde.
- Huidige bushaltes ter hoogte van de Moskee en huisartsenpraktijk Het Baken behouden.
- Oversteekplaatsen op de kruising Plein 1945 naast verkeerslichten ook voorzien van een zebrapad.
- Een duidelijke scheiding van de verschillende verkeersstromen ter hoogte van de doorsteek tussen de P.J. Troelstraweg en Plein 1945.
- Doorstroming van verkeer vanaf Lange Nieuwstraat richting De Noostraat wordt belemmerd door afslaand verkeer richting Zoutmanstraat.
- Invoeren van eenrichtingsverkeer voor zowel de noordzijde van Velserduinweg als de Engelmundusstraat. Velserduinweg richting Lange Nieuwstraat, Engelmundusstraat richting Velserduinplein/Kalverstraat.
- Herstellen van de doorsteek Rijnstraat tussen de Spaarnestraat en de Merwedestraat.
- Handhaven zebrapad westzijde Marktplein (naast de Hypotheker).
- Fietsparkeervoorzieningen niet clusteren in zijstraten, maar in het winkelgebied aanbrengen.
- Advies om te onderzoeken of het aanbrengen van stroomaansluitingen en ankerpunten in het voetgangersgebied mogelijk is ten behoeve van markten en braderieën.
- Aanstellen van een omgevingsmanager en het op stellen van een BLVC-plan
Twee items in het voorlopig ontwerp zijn voor het Wijkplatform zodanig ingrijpend dat het Wijkplatform samen met de wijkbewoners tijdens de Wijkraadpleging op 7 mei een alternatief voorstel heeft opgesteld.
– Dit betreft het afsluiten van de Velserduinweg (Noord-zijde) en het in twee richtingen voor verkeer openstellen van de Engelmundusstraat (Noordzijde). Het Wijkplatform IJmuiden-Zuid ziet hierin geen verbetering van de veiligheid of doorstroming van het verkeer. De drukke kruising ten westen van de HEMA (Velserduinweg) wordt nu volledig verplaatst naar de oostzijde van de HEMA (Engelmundusstraat). Het probleem wordt daarmee alleen verplaatst naar de andere kant.
Het wijkplatform heeft hiervoor een alternatief voorstel gedaan waarin zowel de Velserduinweg als de Engelmundusstraat in één rijrichting worden opengesteld. Hierdoor wordt het verkeeraanbod gesplitst in twee delen waardoor het op beide punten veel overzichtelijker wordt voor zowel voertuigen als voetgangers.
– Het tweede item is de aanleg van twee bushaltes aan beide zijde van de lange Nieuwstraat tussen de rotonde en de IJsselstraat. Door het aanbrengen van deze bushaltes zullen een groot aantal parkeerplaatsen verloren gaan. Waardoor de aanwezige winkels op dat deel ernstig benadeeld worden. Gevolg van het aanbrengen van deze bushaltes is tevens dat de bushaltes op de Planetenweg ter hoogte van de Moskee en huisartsenpost Het Baken komen te vervallen. Wijkplatform IJmuiden-Zuid is van mening dat het opheffen van deze bushaltes een zeer slecht besluit zou zijn. De huidige haltes blijken zeer goed te functioneren en zijn juist goed gesitueerd direct nabij een grote huisartsenpraktijk. Hierdoor is vooral voor ouderen deze huisartsenpraktijk goed bereikbaar.
Wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft ook hiervoor een alternatief voorstel gedaan. Deze komt er in het kort op neer dat de huidige “tijdelijke” bushalte voor lijn 3 definitief wordt gemaakt. Tevens kan deze bushalte verlengd worden zodat ook buslijn 74 hier na invoeren van de nieuwe route kan halteren voordat deze op de rotonde rechts richting de Kennemerlaan verder rijd. Met dit alternatief blijven er toch nog een aantal parkeerplaatsen bestaan, hoeven er geen extra kosten gemaakt te worden voor een extra bushalte en het verwijderen van de bestaande bushaltes aan de Planetenweg en is er geen risico op verkeersopstoppingen als gevolg van meerdere bussen die na de rotonde voor de bushalte op elkaar staan te wachten. De ruimte hier, zeker tijdens de spitsuren is immers erg klein voor het halteren van 5 lijnbussen.
Als laatste heeft het Wijkplatform IJmuiden-Zuid de gemeente Velsen er op gewezen dat de uitvoering van de ‘Herinrichting Lange Nieuwstraat en Plein 1945 een groot en complex project is en een zeer grote invloed op de omgeving heeft. Wanneer de omgeving overlast ondervindt of schade oploopt, ontstaat er weerstand vanuit de omgeving.
Behalve door de vele betrokken partijen, zoals omwonenden, nevenaannemers en de politiek, wordt de omgeving ook gevormd door regels en procedures op het gebied van veiligheid, milieu en bouw. Alle belangen de juiste aandacht schenken en aan alle wet- en regelgeving voldoen vergt tijd en specialistische kennis.
Het wijkplatform IJmuiden-Zuid stelt daarom voor om gedurende het project ‘Herinrichting Lange Nieuwstraat en Plein 1945’een onafhankelijke Omgevingsmanager aan te stellen. Een Omgevingsmanager heeft tot doel om de interactie tussen het project en de omgeving volledig inzichtelijk te maken en integraal te beheersen. De Omgevingsmanager houdt zich bezig met alle aan de omgeving gerelateerde ‘secundaire processen’. Zo wordt de Directievoerder van de opdrachtgever niet ‘lastig gevallen’ met klachten en/of vragen op het gebied van uitvoering, zodat deze zich op de door hem of haar beoogde kerntaak kan richten.
Een goede Omgevingsmanager op een project kan helpen om vertragingen en kostenoverschrijdingen te voorkomen. Ook wordt hierdoor meer draagvlak gecreëerd naar de omgeving zoals omwonenden en winkeliers, maar ook externe partijen als hulpdiensten, Openbaar vervoer (Connexxion), HVC, leveranciers en Nutsbedrijven (gas, water en elektra) kunnen beter bediend worden.
Een belangrijk instrument voor omgevingsmanagement is het opstellen van een BLVC-plan. In een BLVC-plan wordt beschreven wat de consequenties van een project voor de omgeving zijn en hoe negatieve effecten worden beheerst. Hierin worden de thema’s Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie (BLVC) behandeld, geeft duidelijke richtlijnen en een praktisch uitvoeringsplan voor alle betrokken partijen. Met een BLVC-plan wordt zichtbaar met welke zorgvuldigheid een project wordt voorbereid (in relatie tot de omgeving).
Vele grote en kleine steden maken al gebruik van een Omgevingsmanager en een BLVC-plan bij grote en/of complexe projecten die grote invloed hebben op de omgeving.
Wijkplatform IJmuiden-Zuid hoopt dat de gemeente Velsen de ingebrachte punten serieus in overweging neemt. Zeker omdat de meeste punten tijdens de wijkraadpleging door de bewoners zelf zijn ingebracht. Dat zou pas burgerparticipatie zijn.
Geef een reactie