Tijdens het project “Thuis in de Rivierenbuurt” zijn gesprekken gevoerd tussen bewoners van de Rivierenbuurt en professionals. Diverse klachten, vragen en ideeën kwamen ter sprake.
Eén van de klachten betrof het parkeren van vrachtwagens bij de winkeliers voor de Zuid-Arcade.
Doordat er geen parkeerruimte is, parkeren vrachtauto’s noodgedwongen half op het fietspad. Daardoor staan er vrachtwagens met geopende laadklep op het fietspad en kunnen akelige ongelukken gebeuren.
Het Wijkplatform IJmuiden-Zuid ging met deze klacht aan de slag en zocht contact met de afdeling Handhaving van de gemeente Velsen en de wijkagent. Zij onderkenden het probleem en besloten er mee aan de slag te gaan. Afdeling Handhaving heeft een brief opgesteld voor de ondernemers met wat punten van aandacht over het parkeren.
Dinsdag 24 april zijn 2 Handhavers, wijkagent Nick Koomen en 2 leden van Wijkplatform IJmuiden-Noord en IJmuiden-Zuid bij de ondernemers van de Noord- en Zuid Arcade langs geweest voor een gesprek en de brief met aandachtspunten. O.a. is gevraagd of de ondernemers willen opletten, dat er pionnen geplaatst worden bij de vrachtauto, zodat fietsers gewaarschuwd worden en om de vrachtauto rijden. De ondernemers beloofden hier zeker op te letten.
Tijdens deze actie stond ook de Wijkmobiel op de hoek Lange Nieuwstraat/ Vechtstraat.
Hier konden bewoners allerlei informatie, vragen en ideeën kwijt bij vertegenwoordigers van de woningbedrijven Velsen en Velison Wonen, het Sociaal Wijkteam, Stichting Welzijn, de Gemeente, Wijkplatform IJmuiden-Zuid en IJmuiden-Noord en Wonen Plus.
Ook de Wijkagent en de Handhavers voegden zich na de gesprekken met de winkeliers bij de Wijkmobiel.
Veel bewoners kwamen inderdaad langs. Zij kwamen met klachten over parkeren bij de telefoonwinkel, meeuwenoverlast, (een probleem in heel IJmuiden, maar dit hoort bij een kustgemeente). Het zou al helpen als mensen niet voeren! Bewoners kwamen verder o.a. met vragen over groenvoorziening, zwerfvuil en over woonaanpassingen. Daar is zo snel geen antwoord op te geven, maar werden verwezen naar het spreekuur van het Sociaal Wijkteam: iedere donderdagochtend van 11.00 uur tot 12.00 uur in verpleeghuis Velserduin.
Daar hebben zij de tijd om uitvoerig met bewoners te praten, raad te geven en evt. door te verwijzen naar de juiste instantie. Bij het Sociaal Wijkteam kunnen allerlei uiteenlopende vragen gesteld worden over b.v. problemen bij wonen, financiële problemen, ouderdomsproblemen, verzorging, enz.
Het Wijkplatform IJmuiden-Zuid is in gesprek met de gemeente om te kijken of er een oplossing is voor het parkeren naast de telefoonwinkel.
De middag werd met een positief gevoel afgesloten.