Aan: College van B&W Gemeente Velsen
IJmuiden, 20 februari 2013
Betreft: Inspraakreactie Herinrichting P.J. Troelstraweg: deelproject 6 HOV-lijn
Geachte College,
Wij hebben kennis genomen van de inhoud van het inspraakdocument HOV-lijn, deelproject 6 betreffende de herinrichting Troelstraweg en willen hier graag op reageren.
Voor de inrichting van deze straat heeft u gekozen voor een 30-km per uur regiem. Dit betekent dat er geen vrijliggende fietspaden aangelegd worden. Er wordt wel een beide zijden van de weg een zogenaamde fietssuggestiestrook aangebracht. De P.J. Troelstraweg tussen de Briniostraat en de P. Vermeulenstraat wordt alleen bestemd voor de HOV-lijn; het deel tussen de Vermeulenstraat en de Heidestraat wordt eenrichtingsverkeer richting de Briniostraat. Het pad tussen de Troelstraweg en de Lorentzstraat wordt doorgetrokken tot aan de Lorentzstraat.
Er is in het ontwerp voor een heel smal profiel van 3,0 m voor de rijbaan van de bussen gekozen (zie ook de tabel onder de kolom ‘Voorstel gemeente’). De rijbaan wordt zo smal dat de elkaar tegemoet komende bussen elkaar alleen kunnen passeren door op de fietsstrook te gaan rijden. Als er fietsverkeer is zal dit niet gemakkelijk gaan. De bussen zullen dan moeten stoppen of achter de fietsers aan moeten rijden. Dit is behoorlijk verkeersremmend. Het is daarbij aannemelijk dat er, zeker in de spits, fietsverkeer aan beide zijden van de weg te verwachten is, immers er is zowel aan de oostkant als aan de westkant van de Troelstraweg een school. Dit maakt het extra lastig voor de bussen om voor elkaar opzij te gaan en op de fietsstrook te gaan rijden.
Het wijkplatform heeft grote problemen met de smalle rijbaan, maar ook met de veel te smalle fietsstroken van 1,75 m. Ze zijn zo smal dat fietsers nauwelijks naast elkaar kunnen fietsen, iets wat kinderen zeker zullen doen. Het wijkplatform is dan ook van mening dat deze veel te smalle fietsstroken, tezamen met de zeer smalle rijbaan voor de bussen, tot zeer gevaarlijke situaties zal leiden. Immers de bussen zullen rakelings langs de fietsers rijden. Bedenk daarbij dat de fietsers die van deze route gebruik gaan maken, voornamelijk kinderen zijn in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Ze fietsen meestal in groepen en zijn meer met elkaar bezig dan met het verkeer om hen heen. Een bus die ze tegemoet rijdt zullen ze wel opmerken, maar een bus die van achteren nadert, waarschijnlijk niet. Er hoeft maar een kind een slingertje te maken, of erger een duwtje tegen een ander kind te geven en er gebeurt een ongeluk.
Bovenstaande is voor ons reden om u te verzoeken de rijbaan voor de bussen en de fietsstroken breder te maken. Met een bredere rijbaan krijgen de bussen in ieder geval de mogelijkheid om de fietsers op voldoende afstand te passeren. Extra ruimte is te winnen door de stoep aan de noordkant geheel laten vervallen. We zien geen enkele noodzaak voor die stoep, temeer daar er aan die kant in het geheel geen huizen staan.
Volgens ons is er op het grootste deel van de route voldoende ruimte voor deze oplossing (zie de tabel onder ‘Voorstel wijkplatform’: maten zijn puur indicatief). We pleiten er daarbij wel voor om het 30 km/uur regiem in ieder geval te handhaven. Dit ook gelet op de geluidsbelasting voor de aanliggende woningen. Mogelijk moet er ter hoogte van de woningen een iets afwijkend profiel gekozen worden. We hebben begrepen dat de bewoners daar zelf een plan voor ingediend hebben.
We kunnen ons verder niet vinden in de keuze om bij de huizen aan de P.J. Troelstraweg slechts 9 parkeerplaatsen aan te leggen. Op dit moment zijn er ca. 24 parkeerplaatsen; dit betekent dat er ca. 15 verdwijnen waarvoor geen compensatie komt. Bij het projectbureau is ons verteld dat er altijd voldoende parkeerruimte is. Uit eigen waarneming hebben we geconstateerd dat dit bijna nooit het geval is en helemaal niet als er straks 15 parkeerplaatsen minder zijn.
De eerste keer dat we rondkeken was op een zondagmiddag 27 januari. Het stond toen aan beide kanten van de weg helemaal vol met geparkeerde auto’s (zie foto). Omwonenden wisten ons te vertellen dat er toen een cursus in het Kunstencentrum aan de Heidestraat was.
De tweede keer was op een zaterdagmiddag 2 februari. Er stonden toen 18 auto’s geparkeerd terwijl de Heidestraat geheel vol stond. Ook ’s avonds hebben we een aantal keren gekeken. Ook dan staat de gehele omgeving praktisch vol met geparkeerde auto’s. De parkeerdruk wordt niet alleen veroorzaakt door de 9 woningen in de Troelstraweg. We hebben geïnventariseerd dat naast de genoemde woningen ook de bewoners van de Heidestraat tussen de Willemsbeekweg en de Troelstraweg (12 woningen), de bewoners van de appartementen boven de autogarage/HOV-kantoor (9 woningen) en de bewoners boven de winkels (11 woningen) beslag leggen op deze parkeerruimte. Tel daarbij op de auto’s van de autogarage (er worden zelfs auto’s te koop gezet in de straat) en de auto’s van bezoekers aan het Kunstencentrum (dat kan zowel overdag, ’s avonds en in het weekeind zijn) en de gymzaal en het moet duidelijk zijn dat er meer aan de hand is. Bedenk daarbij ook dat de garages achter de winkels voor het over grootste deel in handen zijn van mensen die niet in de directe omgeving wonen.
Hiernaast hebben we een en ander samengevat in een tabel. Volgens uw eigen norm zouden er in deze omgeving 59 parkeerplaatsen moeten zijn, nog los van de benodigde parkeerplaatsen voor de autogarage, Kunstencentrum en gymzaal. Dit betekent feitelijk dat er nu al veel meer dan 16 parkeerplaatsen (59-43) tekort zijn en dat wordt straks
59 – 28 = 31 parkeerplaatsen tekort.
Volgens het inspraakdocument is de enige maatregel die genomen wordt om de te verwachten parkeeroverlast te verkleinen, het ontmoedigen van het parkeren in deze omgeving voor o.a. schoolpersoneel en winkelend publiek. Hoe wordt er niet bij gezegd, of het moet zijn door het afsluiten van de P. Vermeulenstraat aan de zuidkant. Maar de P.J. Troelstraweg blijft voor iedereen toegankelijk, ook al wordt het eenrichtingsverkeer. Als echter blijkt dat er straks onvoldoende parkeerruimte in de P. Vermeulenstraat is (wat heel aannemelijk is, omdat ook bewoners uit de De Noostraat hier gebruik van maken), zullen de automobilisten binnen de kortste keren naar alternatieve parkeerplaatsen gaan zoek. Dan komt voor hen toch weer de Troelstraweg in beeld. De Lorentzstraat is ook geen echt alternatief. Afgezien van het feit dat die ver weg ligt, staat die ook altijd behoorlijk vol. Parkeren in de omgeving van het politiebureau is naar onze mening ook te ver weg.
Kortom, het wijkplatform vindt het dan ook onbegrijpelijk dat er voor het verdwijnen van 15 parkeerplaatsen geen enkele compensatie komt. Wij verzoeken u dan ook dringend om met een oplossing te komen. Misschien is er enige ruimte te vinden aan de noordkant van de Troelstraweg ter hoogte van de woningen, maar we richten ons meer op parkeerplaatsen langs de nieuwe weg tussen de Troestraweg en de Lorentzstraat. Vraagt u zich daarbij serieus af wat zwaarder weegt: het opofferen van een klein strookje groen of een te verwachten parkeerinfarct voor de bewoners. Er wordt per slot van rekening toch al heel veel gevraagd van de bewoners uit de Troelstraweg.
We zijn graag bereid om hier een keer met u over te komen praten.
Namens wijkplatform IJmuiden-Zuid
J. Zwakman, voorzitter