Schetsontwerp Lange Nieuwstraat (door op deze link te klikken kunt u de tekeningen zien) Afgelopen week heeft de gemeente Velsen de plannen bekend gemaakt voor de Herinrichting Lange Nieuwstraat.
De Lange Nieuwstraat zal vanaf het Plein 1945 tot de Rotonde Planetenweg op de schop gaan en een nieuwe uitstraling krijgen.
Op Plein 1945 zullen verkeerslichten geplaatst gaan worden. Belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk de aansluiting van het HOV traject, dat vanaf de P.J. Troelstraweg de Lange Nieuwstraat op komt. Naast de gescheiden opstelstroken voor voertuigen zullen er ook oversteekplaatsen gemaakt worden met verkeerslichten. Het huidige zebrapad zal verdwijnen. Hier zal een ongemarkeerde oversteekplaats komen.
Ter hoogte van de HEMA zullen de zebrapaden wel blijven bestaan. Deze worden wel dichter bij elkaar geplaatst. Verder is het de bedoeling om de Velserduinweg aan de Noordzijde (naast de HEMA) af te sluiten voor verkeer. De nu afgesloten doorgang aan de andere zijde van de HEMA (Engelmundusstraat) zal weer opengesteld worden. Reden hiervoor is met name de gevaarlijke situatie die zich nu voordoet op de doorgang van de Velserduinweg. Ook de overkant van de Engelmundusstraat zal worden afgesloten. Dit wordt dan vanaf de Willemsbeekweg een doodlopende weg.
Ook ter hoogte van het Marktplein zullen de zebrapaden dichter bij elkaar komen te liggen.
Ook zal hier een middenberm komen die het onmogelijk maakt om vanuit de Spaarnestraat richting Kennemerlaan of Planetenweg te rijden. Maar ook vanaf de Kennemerlaan is het dan niet meer mogelijk om op de Lange Nieuwstraat over te steken naar de Merwedestraat of linksaf te slaan richting Plein 1945. Vanaf de Planetenweg is het ook niet meer mogelijk om op de Lange Nieuwstraat ter hoogte van het Marktplein linksaf te slaan richting de Kennemerlaan.
Bij de Noord- en Zuidarcade verandert met name alleen het zebrapad bij de Vechtstraat. Ook deze zal meer naar binnen opschuiven en aan de andere zijde van de Vechtstraat komen.
Vlak voor de rotonden bij de Planetenweg zullen met name de parkeerplaatsen aan beide zijden vervallen. Hiervoor in de plaats komen aan beide zijden bushaltes. De vervallen parkeerplaatsen zullen gecompenseerd worden met extra parkeerplaatsen aan de Noordzijde van de Lange Nieuwstraat tussen het Marktplein en de IJsselstraat. In dit deel van de Lange Nieuwstraat zal een “fietsstraat” gecreëerd worden, waarin de auto “te gast” is. Er worden daar schuine insteek parkeerplaatsen aangebracht. Eventuele toekomstige bebouwing is hiermee verzekerd van voldoende parkeerruimte.
Verder is opvallend dat het fietspad weer gescheiden wordt. Aan iedere kant van de lange Nieuwstraat komt een fietspad van ca. 2,5 meter breed.
De verschillende wijzigingen zullen een grote impact hebben op de doorstroming van het verkeer. Met name verkeer dat van IJmuiden-Noord naar IJmuiden-Zuid wil rijden moet hiervoor de lange Nieuwstraat oversteken. Dit wordt bijna onmogelijk gemaakt door de diverse afsluitingen en de middenberm bij het Marktplein.
Op 3 en 4 maart zal de gemeente Velsen in het TATA Steel Stadion aan de Minister van Houtenlaan vanaf 19.00 uur een presentatie geven over de nieuwe plannen en kunnen burgers vragen stellen en hun mening geven over de plannen.
Op maandag 3 maart ligt de nadruk op de herinrichting van de weg en de openbare ruimte en op dinsdag 4 maart op de herinrichting van het winkelgebied.
Ik adviseer iedere IJmuidenaar om naar de presentaties te gaan, te luisteren naar de presentaties en hun mening over de plannen te geven.
Meer informatieve over de herinrichting van de Lange Nieuwstraat kun u vinden op de website van de gemeente Velsen. Klik hier, of gebruik het volgende adres:
http://www.velsen.nl/Bestuur-Organisatie/Projecten/Winkelcentrum-IJmuiden.htm
Bouwput Binnenhaven IJmuiden krijgt facelift door burgerinitiatief
(Door Emiel Webbe) Nadat in 2007 het voormalig Zeeweg ziekenhuis is gesloopt, is nog steeds een groot deel van het terrein onbebouwd. Projectontwikkelaar Synchroon en zorgverlener Zorgbalans hadden grootse plannen die door de gevolgen van de crisis niet meer gerealiseerd konden worden. Op het allerlaatste moment is daarom besloten om de bouwplannen tijdelijk in de ijskast te zetten en te wachten op betere tijden. Omdat dat nog lang kan duren, wordt nu vaart gemaakt met een aantrekkelijke tijdelijke inrichting. Op 22 maart steken , omwonenden en andere vrijwilligers de handen uit de mouwen om het terrein op een aantrekkelijke en leuke manier in te richten. De gemeente Velsen, Zorgbalans en Synchroon dragen ook een steentje bij.
Selectie ideeën
Bij de start van de eerste woningen in 2008 is door Synchroon een bedrag van €10.000 geschonken aan de bewoners van de nieuwbouw. Er waren toen echter geen plannen of ideeën voor wat hiermee zou kunnen gebeuren! Op initiatief van een buurtbewoner is vorig jaar de vraag gesteld of het bedrag nog steeds beschikbaar was. Dat was het geval. Het idee is toen ontstaan om buurtbewoners te vragen om met ideeën te komen. Zorgverlener Zorgbalans en de Gemeente Velsen ondersteunen dit initiatief door het bedrag te verhogen naar in totaal € 20.000,-.
Op 11 september 2013 zijn de diverse ingediende plannen gepresenteerd in buurtcentrum De Spil en is er door een Jury bestaande uit vertegenwoordigers van Synchroon, Zorgbalans, Gemeente Velsen en bewoners van de Binnenhaven een keuze gemaakt voor drie ideeën die gedeeltekijk met elkaar gecombineerd zouden kunnen worden.
Na deze keuze zijn alle partijen druk aan de slag gegaan om de drie gekozen ideeën te combineren tot een inrichtingsvoorstel.
Hoe gaat het eruit zien?
Op maandag 21 januari 2014 is het inrichtingsplan gepresenteerd. De kern van het plan is dat het “parkje” op het terrein, achter ‘Vis van Kaatje’, wordt opgeknapt en behouden blijft voor de toekomst. Er zullen speeltoestellen en een picknicktafel worden geplaatst. Ook wordt er een tijdelijk ‘trapveldje’ gerealiseerd waar kinderen kunnen voetballen.
Honden losloopplaats
Een deel van het braakliggende terrein zal tijdelijk worden aangewezen als honden losloopplaats. Het parkje en het speelterrein zullen verboden terrein voor honden worden. De gemeente Velsen zal deze scheiding duidelijk aangeven door middel van borden en zal regelmatig controleren of de regels worden nageleefd. Zodra er weer nieuw bouwplannen zullen worden gestart zullen het tijdelijke trapveldje en het losloopgebied voor honden weer worden verwijderd.
Uitvoering op 22 maart – NLdoet
Tijdens de presentatie bleek dat door bewoners en de Gemeente Velsen veel energie is gestoken in de voorbereidingen voor het realiseren van een leuke ontmoetingsplek in het ‘parkje’. Binnen het beperkte budget is er toch nog veel mogelijk gebleken. Het belooft daardoor een leuk en aantrekkelijk parkje te worden!
Omdat de nadruk is gelegd op een aantrekkelijke verblijfplaats en er onvoldoende budget is om het plan door een bedrijf te laten uitvoeren, zijn veel vrijwillige handen nodig. Dit was overigens al voorzien. Het is de bedoeling dat het plan, onder leiding van de gemeente Velsen, wordt uitgevoerd door de omwonenden van de Binnenhaven.
Het Oranje Fonds organiseert op 22 maart 2014, samen met duizenden organisaties in het land, NLdoet: de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet stimuleert iedereen om een dag(deel) de handen uit de mouwen te steken.
22 maart is dan ook een perfecte dag om het plan uit te voeren.
Begin maart zullen omwonenden verder worden geïnformeerd met een brief, waarin de uitvoering wordt uitgelegd en gevraagd zal worden om deel te nemen aan de realisatie van dit plan.
Als u ook wilt meewerken aan het realiseren van het plan dan kunt u zich nu al opgeven via www.nldoet.nl.
Toespraak Emiel Webbe voorzitter Wijkplatform IJmuiden Zuid
(Door Emiel Webbe) Op 18 december 2013 hebben de deelnemers van wijkplatform IJmuiden-Zuid een bijeenkomst georganiseerd in Buurthuis de Spil om kennis te maken met alle partijen die betrokken zijn bij de wijkplatforms in Velsen en IJmuiden-Zuid natuurlijk in het bijzonder. Onder het genot van een hapje en een drankje hebben we met elkaar kennis gemaakt, elkaar gesproken en gezamenlijk de betrokkenheid met de wijk bevestigd. 2013 was een roerend jaar.
Wijkplatform IJmuiden-Zuid had tot 2012 geen voorzitter meer en was niet meer actief in de wijk. In 2012 besloot Wijkplatform IJmuiden-Noord om het wijkplatform IJmuiden-Zuid op sleeptouw te nemen, met als doelstelling het wijkplatform voor IJmuiden-Zuid weer nieuw leven in te blazen. Hierdoor kwam er weer ruchtbaarheid aan het bestaan van de wijkplatforms in Velsen en speciaal het Wijkplatform IJmuiden-Zuid. Er kwam ook een weer een discussie op gang of het Wijkplatform in Velsen nog wel bestaansrecht heeft? Wordt het Wijkplatform nog wel erkend of is het een stille dood beschoren?
Voor veel mensen een reden om het te laten voor wat het is. Niet voor 12 bewoners van IJmuiden-Zuid. 12 betrokken mensen die wel de meerwaarde zien van een wijkplatform, maar ook inzien dat de maatschappij vraagt om meer betrokkenheid in de wijk. Juist dit enthousiasme en deze betrokkenheid heeft mij er toe gebracht het voorzitterschap van het wijkplatform IJmuiden-Zuid op me te nemen.
Mooi voorbeeld van de betrokkenheid van de bewoners in de wijk was de schoonmaakactie op de locatie Binnenhaven afgelopen juni o.l.v. Simone Bontenbal. Ook een betrokken bewoner van IJmuiden-Zuid. Het daarop volgende verzoek aan alle nieuwe bewoners van de Binnenhaven om met ideeën te komen om het kale terrein weer aanzien te geven laat ook zien dat de betrokkenheid in de wijk groot is. Aankomend voorjaar zal hiervan zeker het resultaat zichtbaar worden. Dit met dank aan Synchroon, Zorgbalans en de gemeente Velsen die gezamenlijk € 20.000,- ter beschikking hebben gesteld. We hopen van harte dat verdere invulling van dit terrein niet te lang op zich laat wachten. Uiteraard blijven we dit volgen en zijn van harte bereid om mee te werken en mee te denken naar de toekomst.
Als wijkplatform willen we de belangen behartigen van de wijkbewonersen een actieve bijdrage geven aan de samenleving binnen de wijk. Betrokkenheid in de wijk creëert saamhorigheid en verhoogd het sociale veiligheidsgevoel. Vaak hebben mensen een onveilig en onzeker gevoel in de wijk terwijl daar geen aantoonbare redenen voor zijn. Het gaat om de beleving. Het gevoel het niet in de hand te hebben en zelf onderdeel te zijn van hun wijk. Mensen zijn dan al gauw geneigd negatief te denken over de situatie.
Soms kun je door kleine veranderingen grote verbeteringen creëren. De gemeente Velsen heeft hierin al het voortouw genomen door het aanstellen van Relatie managers die in de wijk luisteren naar bewoners en meedenken naar oplossingen. Zij weten vaak ook welke weg het beste bewandeld kan worden om ideeën te realiseren. Als je wilt dan zie je ook kleine, soms onopvallende, maar belangrijke veranderingen die het straatbeeld duidelijk verbeterd. Een paaltje plaatsen op de hoek van de straat maakt soms het verschil, maar ook een hekje van een plantsoen repareren is zo geregeld en geeft een betere uitstraling in de wijk.
Ook de actie Fleur en Kleur in de verschillende wijken deafgelopen maand, waarbij o.l.v. Piet Deudekom vele bloembollen zijn geplant geeft aan dat de bereidwilligheid om iets te doen voor de wijk groot is. We zullen hier nog jaren lang plezier van hebben.
Blij verrast zijn wij met de vele positieve reacties die we hebben mogen ontvangen van de overige wijkplatforms, diverse wethouders, raadsleden en alle andere betrokken partijen na de bekendmaking dat Zuid weer springlevend is. Dit geeft ons vertrouwen dat het wijkplatform in de toekomst wel degelijk meerwaarde heeft en een goede partner kan zijn in de ontwikkeling van de wijk.
Voor de toekomst staan er grote dingen te gebeuren in IJmuiden en dus ook in IJmuiden-Zuid. Ik noem de herinrichting van de Lange Nieuwstraat, HOV, De Binnenhaven, het voormalig KPN gebouw en in de toekomst zullen er wel meer nieuwe projecten in de wijk ontwikkeld worden.
We zullen gevraagd en ongevraagd advies geven aan de gemeenteraad, projectontwikkelaars, woningcorporaties en andere partijen over onderwerpen die betrekking hebben op onze wijk.
We zullen drempelverlagend zijn tussen de bewoners en de diverse instanties om onvrede en onduidelijkheden weg te nemen. We zullen doorverwijzen, maar ook zelf zaken oppakken. We zullen partijen aanspreken op hun verantwoording, maar ook ideeën aanbrengen om de situatie te verbeteren.
We zullen kijken naar de mogelijkheden die het woongenot verbeteren, zeker ook hoe we bewoners kunnen betrekken in deze verbeteringen èn op zoek gaan naar partners die ons kunnen helpen om ideeën te realiseren. Want samenleving doe je immers samen! De bewoners moeten weer het gevoel hebben dat ze wel degelijk hun stem kunnen laten horen en dat er naar hun geluisterd wordt. Het wijkplatform is daarvoor een uitermate geschikte plaats voor.
We willen alle aanwezigen bedanken voor hun belangstelling en blijk van waardering voor het wijkplatform als orgaan en voor Wijkplatform IJmuiden-Zuid in het bijzonder. Wij hebben er alle vertrouwen in dat we samen de betrokkenheid in de wijk kunnen verhogen.
Rest mij als voorzitter alleen nog om iedereen, en met name de bewoners van IJmuiden-Zuid hele fijne kerstdagen te wensen, en een gezellige jaarwisseling.
Wijkplatform IJmuiden-Zuid terug op het toneel
Door Fred Tromp – Wijkplatform IJmuiden-Zuid maakt een comeback! Na een periode van afwezigheid waarbinnen het Platform op sleeptouw werd genomen door IJmuiden-Noord, is er nu een goede basis gelegd voor een nieuwe start. Er is een nieuwe voorzitter actief en de taken die vervuld moeten worden om goed te functioneren zijn in de vergadering van 20 november verdeeld. Kortom: het is allemaal goed opgetuigd en alle leden hebben frisse zin om weer aan de slag te gaan.
Na een periode van een soort sluimerende slaapstand is er weer nieuw elan aanwezig. Ongeveer 12 leden hebben de vergadering van wijkplatform IJmuiden-Zuid bijgewoond op 20 november. Taken, rollen en verantwoordelijkheden zijn in die vergadering verdeeld en vergaderdata zijn vastgesteld. U zult de komende tijd zeker meer van ons horen en we hopen dat onze toekomstige acties positief ontvangen worden bij de wijkbewoners.
Tijdens de vergaderingen van Wijkplatform IJmuiden-Noord bleken er veel leden te zijn van IJmuiden-Zuid die de vergadering bijwoonden. Dat gaf genoeg vertrouwen om met zekerheid te kunnen vaststellen dat er draagvlak bestond voor een verzelfstandiging van IJmuiden-Zuid. Daarnaast was er voldoende animo en enthousiasme van de vaste bezoekers van de gezamenlijke vergaderingen om een nieuwe start te maken. Het enige wat ontbrak was iemand die bereid was de kar als voorzitter te trekken. Ook aan die laatste voorwaarde is voldaan. Emiel Webbe is de uitdaging aangegaan en heeft zich bereid verklaard de functie van voorzitter voor ten minste een jaar te willen vervullen.
Het is trouwens altijd de bedoeling geweest van Johan Zwakman, de voorzitter van IJmuiden-Noord, om IJmuiden-Zuid tijdelijk op sleeptouw te nemen. Maar we zullen het onderling contact niet verliezen. Er waren en zijn gezamenlijke onderwerpen, waarbij zij aan zij opgetrokken is en zal worden. Daarmee wordt bedoeld dat IJmuiden-Noord en -Zuid belangrijke raakvlakken hebben. Hierbij kan worden gedacht aan de ontwikkeling van de Lange Nieuwstraat, het nieuwe verkeerscirculatieplan en de aanleg van het HOV.
Nieuwe leden voor Wijkplatform IJmuiden-Zuid zijn overigens van harte welkom. Wij ontvangen graag iedereen die zich actief wil inzetten om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren. Het wijkplatform vergadert elke derde woensdagavond van de maand in buurthuis de Spil van 19.30 tot ongeveer 22.00 uur. Het platform is een goed manier om zaken die in de buurt spelen aan de orde te stellen bij bijvoorbeeld B&W en de lokale politiek. We hebben goede contacten met de politiek en we kunnen wel degelijk het verschil maken mocht dat nodig zijn. Laat uw stem horen en grijp de kans om actief deel te nemen aan het oplossen van problemen in de wijk. We hopen u dan ook spoedig te verwelkomen op onze vergadering. U kunt dan vrijblijvend ervaren of dit iets voor u is.
20 Mille voor Binnenhaven IJmuiden
Door Emiel Webbe – Synchroon, Zorgbalans en de Gemeente Velsen hebben €20.000 beschikbaar gesteld aan de bewoners van De Binnenhaven IJmuiden om iets waardevols in de wijk mee te doen. Tijdens een bijeenkomst op 11 september, waar negen ideeën zijn besproken, zijn drie daarvan uitgekozen om verder uit te werken.
Bij het slaan van de eerste paal voor project De Binnenhaven IJmuiden (bouwterrein aan de Zeeweg/Velserduinweg) in 2008 heeft de projectontwikkelaar Synchroon een bedrag van €10.000 beschikbaar gesteld. De schenking is bedoeld om iets mee te doen waar mensen uit de nieuwbouwwijk blij van worden en wat een meerwaarde heeft voor de wijk.
Deze zomer hebben Zorgbalans en gemeente Velsen besloten het bedrag te verhogen tot €20.000 met een bijdrage van €5.000 elk. Voorwaarde van de gemeente is dat het idee voor en door bewoners wordt uitgevoerd en dat ook het beheer en onderhoud door hen zelf wordt gedaan.
Begin juni is aan de nieuwe bewoners van De Binnenhaven gevraagd om ideeën aan te leveren. In totaal zijn negen ideeën ingediend. Op woensdag 11 september hebben de indieners tijdens een bijeenkomst in buurthuis De Spil, hun idee toegelicht aan de aanwezige bewoners van De Binnenhaven en een Jury bestaande uit vertegenwoordigers van Synchroon, Zorgbalans, de Gemeente Velsen en drie bewoners van De Binnenhaven. Alle indieners hadden veel zorg besteed aan hun presentatie. Met een Powerpoint presentatie, waarin ze met voorbeelden, tekeningen en onderbouwingen van hun ideeën kwamen, probeerden ze de jury over te halen.
Na de presentaties konden de aanwezigen vragen stellen en aangeven welk idee hun voorkeur had, waarna de jury zich ging beraden over welke ideeën verder uitgewerkt kunnen worden om te bekijken of deze gerealiseerd kunnen worden. Belangrijke speerpunten voor de Jury waren: originaliteit, kosten, duurzaamheid en onderhoud. Ook werd gekeken of het idee een tijdelijk of permanent karakter zou hebben en hoe de bewoners bij het idee betrokken konden worden.
De ingediende ideeën waren zeer divers, zoals het planten van bomen, plaatsen van fietsenrekken en straatmeubilair binnen het reeds gerealiseerde deel van de nieuwbouw tot een totale invulling van het nog braakliggende terrein. Tijdens de presentaties werd ook regelmatig gesproken over het herstellen en herinrichten van het bestaande parkje achter “Vis van Kaatje” en het speelterreintje naast het Pruimenboomplein, het zgn “Rode Veldje”. Niet bij iedereen was duidelijk of dit reeds onderdeel is van het nieuwbouwplan Binnenhaven en of de beschikbare 20 mille hieraan besteed kon worden. Duidelijk was wel dat iedereen van mening was dat deze twee locaties op dit moment een verwaarloosde indruk geven van het woongebied. Ook het huidige gebruik van het braakliggende terrein door hondenbezitters kwam ter sprake. Vele bewoners blijken hier overlast van te ondervinden door o.a. stank; met name bij warm weer.
Uiteindelijk heeft de Jury drie ideeën voorgedragen om verder uit te werken. Drie speerpunten vonden ze daarbij belangrijk:
- Het plan moet demontabel zijn zodat deze gedurende de toekomstige uitvoering van de bouwplannen van Synchroon en Zorgbalans een nieuwe plek kunnen krijgen in het woongebied.
- Het moet geschikt zijn voor jong en oud.
- En er moet een oplossing komen voor de huidige overlast als gevolg van de honden die er uitgelaten worden.
De drie genomineerde zijn:
- Natuurlijke speel/ontmoetingsplek op het braakliggende terrein (dhr. Maurice Bok)
- Opknappen parkje achter Vis van Kaatje, opknappen en plaatsen van speeltoestellen op het “Rode veldje” (mevr. Janneke Kiekebos-Meijns)
- Het braakliggende terrein asfalteren en daarop een padelbaan/trapveldje/jeu de boulebaan (mevr. Wilhelmina Oostenrijk)
De bedoeling is om een samenvoeging van de drie genomineerde ideeën te realiseren. Eind september/begin oktober zullen de betrokkenen weer bijelkaar komen om de plannen verder uit te werken.
Schoonmaakactie Binnenhaven
Door Simone Bontenbal – Op zaterdag 27 mei hadden “Hoe het ook kan” van Simone Bontenbal en het wijkplatform de handen ineen geslagen voor de schoonmaakactie Binnenhaven, het voormalige Zeewegziekenhuisterrein aan de Zeeweg in IJmuiden.
“De dag begon bewolkt en fris. Een handvol vrijwilligers zette de marktkraam op en er werden vlaggen en banieren opgehangen. Toen om 13.00 uur de schoonmaakactie Binnenhaven begon,stroomden er ruim 40 paar helpende handen binnen.
Jong en oud had gehoor gegeven aan de opruimactie: kruiwagens, zagen, scheppen en zelfs iemand met een aanhangwagen, niks was te gek. Ook twee leidinggevenden van Zorgbalans, voor tweederde eigenaar van het terrein, hielpen hard mee. De gemeente had ervoor gezorgd dat er een container van 12 kuub geplaatst was om het vuil en puin in te verzamelen. Na anderhalf uur vuil rapen en puin kiepen was het resultaat een schoon terrein en een bijna volle container.
Onder alle deelnemers werden prijzen verloot, waaronder een iPod Touch, gewonnen door mevr. Tromp en cadeaubonnen van de sponsoren. Alle kinderen kregen nog een diploma.
Ook was er ruimte voor een gesprek met Zorgbalans. Rob Huijsmans vertelde in grote lijnen wat de plannen zijn voor het terrein en er was gelegenheid om vragen te stellen.
Toen was er gelegenheid voor wat lekkers. De sponsoren Johan van Es, Zeeweg Bar, Vis van Kaatje en La belle kwamen met broodjes vis, haring, bitterballen en drankjes, waar duidelijk van werd genoten!
Al met al een geslaagde dag en nog belangrijker: een schone omgeving.”
Herinrichting Troelstraweg (3)
In april 2013 is de inspraakrapportage herinrichting Troelstraweg verschenen. Er zijn inspraakreacties ingestuurd van direct omwonenden, van de omliggende scholen, het wijkplatform IJmuiden-Zuid en nog enkele organisaties. Dit heeft geleid tot diverse aanpassingen in het oorspronkelijke ontwerp waarin de meeste partijen wel iets terug kunnen vinden.
De volgende aanpassingen naar aanleiding van de inspraak zijn opgenomen.
- Voor de veiligheid blijft de weg een 30 km/uur weg.
- Mede op verzoek van het wijkplatform worden de fietsstroken aan beide zijden van de weg verbreed van 1,75 m naar 2,00 m. Dit is niet veel maar meer dan niets.
- Vanwege de vele schoolkinderen worden bij het kruispunt met de Briniostraat attentie verhogende waarschuwingslichten geplaatst.
- Bij de uitgangen van de scholen zullen (schrik)hekken worden geplaatst.
- Aan de nieuwe weg tussen het sportveld en het Kunstencentrum worden 14 extra parkeerplaatsen aangelegd. Ook hier heeft het wijkplatform om gevraagd. We betwijfelen of dit voldoende is.
- Op verzoek van de scholen komt er een extra bushalte bij de Briniostraat.
- Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar de mogelijke geluidsoverlast, en bij de verdere uitwerking zal naar oplossingen worden gezocht die zo weinig mogelijk overlast bezorgen.
Daarnaast worden de aandachtspunten die naar voren zijn gekomen meegenomen, zoals:
- De materiaalkeuze in relatie tot geluidsoverlast.
- Voor de drempels wordt gezocht naar een oplossing die zo weinig mogelijk trilling en geluidsoverlast veroorzaakt.
- Er zal op gelet worden dat de doorgang naar de Lange Nieuwstraat geen verzamelplek voor jongeren wordt.
- De Troelstraweg tussen de P. Vermeulenstraat en de Briniostraat mag incidenteel gebruikt worden door bevoorradend vrachtverkeer voor de winkels. Hoe dit geregeld gaat worden is nog onduidelijk. Het wijkplatform is niet gelukkig met deze toezegging. De kans op misbruik ligt op de loer.
- Ter hoogte van de Lorentzstraat nr. 28 komt een visuele afscherming om inschijnend licht van auto’s te beperken.
- In overleg met de HVC wordt nog bepaald waar de aanbiedlocatie voor de huisvuilcontainers gaat komen.
Schoonmaakactie Binnenhaven 25 mei
Het wijkplatform IJmuiden-Zuid en het initiatief “Hoe het ook kan” van Simone Bontenbal hebben de handen ineen geslagen om op zaterdag 25 mei op de Binnenhaven – het voormalige Zeewegziekenhuisterrein – in IJmuiden samen met omwonenden en leerlingen van de Franciscusschool een schoonmaakactie te houden.
Nadat de bouw naast dit terrein eind 2012 klaar was, heeft het wijkplatform IJmuiden-Zuid er bij de gemeente op aangedrongen stappen te ondernemen om de aannemer het achtergebleven bouwmateriaal weg te laten halen. Met succes; er ligt echter nog veel zwerfvuil en puin in de omgeving. Vooral tussen de struiken en bomen van het kleine parkje in de hoek achter de viskraam van Kaatje ziet het er smerig uit. Simone Bontenbal (van ‘Hoe het ook kan’, die ook de succesvolle schoonmaakactie op het strand organiseerde), Johan Zwakman en Fred Tromp (beide van het wijkplatform IJmuiden-Zuid) zijn gezamenlijk de schoonmaakactie Binnenhaven gestart om ook dit vuil weg te halen.
Bontenbal: “Ik stoor me aan het vuil op het terrein en in de omliggende bosjes. Voorlopig ligt de bouw hier stil en het vuil verdwijnt niet vanzelf. Dus laten wij, als inwoners van IJmuiden het goede voorbeeld geven door het zelf aan te pakken. Dit kunnen wij echter niet alleen, wij hebben hierbij de hulp van bewoners van IJmuiden nodig!”
Bontenbal stapte een tijdje terug naar het wijkplatform voor hulp. Zij gaven hier uiteindelijk gehoor aan. Zwakman: “Ik ergerde me ook al lange tijd aan de troep. Samen zullen we er zorg voor dragen dat de schoonmaakactie goed en gezellig verloopt. Het is ook goed voor de saamhorigheid onder de deels nieuwe bewoners ronde de Binnenhaven.”
Wij regelen de materialen, zoals prikkers, handschoenen en vuilniszakken. Ook de gemeente helpt mee. Jacob Rooij, relatiemanager Wijkbeheer, schakelt HVC in, zodat het vuil na de schoonmaakactie direct afgevoerd wordt.
In de week van 11 mei gaan we in de directe omgeving met een flyer van deur tot deur, met een oproep om ons te helpen. De flyer die we daarbij uitdelen wordt beschikbaar gesteld door drukkerij Folkerts.
De schoonmaakactie Binnenhaven zal plaatsvinden op zaterdagmiddag 25 mei van 13:00 tot 15:00 uur. Daarna is er een uurtje om na te praten met de vrijwilligers. Dat doen we onder het genot van een hapje en drankje. Dit wordt mogelijk gemaakt door ondernemers als La Belle, Johan van Es, Vis van Kaatje en de Zeeweg bar.
Ook zullen er enkele prijzen verloot worden. Alle volle vuilniszakken die ingeleverd worden, worden geruild voor een lootje. Daarmee dingen de mensen mee naar een prijs. Zorgbalans, de eigenaar van het terrein, stelt een iPod als prijs beschikbaar. Mede eigenaar Synchroon stelt enkele kleinere prijzen beschikbaar.
Wilt u meehelpen? U kunt zich opgeven door een email te sturen naar: hoehetookkan@live.nl , ook kunt u op de Facebook-pagina www.facebook.com/hoehetookkan een kijkje nemen voor meer informatie.
Herinrichting Troelstraweg(2)
Gesprek met wethouder over herinrichting Troelstraweg
Een onderdeel van de HOV-lijn is de route door de P.J. Troelstraweg. De plannen lagen tot 22 februari 2013 ter inzage. Het wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft een inspraakreactie ingediend (zie hier), Naderhand hebben we hierover gesproken met de wethouder van Verkeer, Ronald Vennik. Hieronder een weergaven van dit gesprek.
De gemeente heeft met de bewoners in een klankbordgroep gekeken of ze gezamenlijk een ontwerp konden maken voor de herinrichting Troelstraweg. Helaas heeft dit voor de bewoners weinig opgeleverd. Zo wilden ze een parkeerstrook met ventweg voor hun woning, naar voorbeeld van de Waterloolaan in Driehuis. De ventweg zou dan ook door de fietsers gebruikt kunnen worden. De gemeente wil dit niet. Op andere punten is de gemeente wel meegegaan met de bewoners. Zo wordt de Vermeulenstraat aan de kant van de Troelstraweg afgesloten om te voorkomen dat bewoners van de De Noostraat in de Troelstraweg gaan parkeren en wordt een eenrichtingsroute voor personenauto’s gecreëerd vanaf de Heidestraat via de Troelstraweg naar het pad tussen het sportveld van het Vellesan College en het Kunstencentrum. Dit pad wordt daarbij doorgetrokken tot aan de Lorentzstraat. Maar de wens van de bewoners om langs dit pad parkeerplaatsen aan te leggen wil de gemeente weer niet, want dan zou er een paar meter van het sportveld afgehaald moeten worden. Dat groen zou dan ergens anders gecompenseerd moeten worden en daar ziet de gemeente geen oplossing voor. Met het afsluiten van de Vermeulenstraat wordt verder bereikt dat de sluiproute vanaf de Heidestraat naar de De Noostraat wordt afgesloten. Deze route zou een sluiproute kunnen worden wanneer er verkeerslichten komen op het kruispunt Zeeweg met Lange Nieuwstraat.
De herinrichting Troelstraweg is in de inspraak geweest en ziet in het kort verder als volgt uit. Er komt over de gehele lengte van de Troelstraweg een rijbaan voor de bussen van 3 m breed met aan beide zijden een fietspad van 1,75 m breed. Alleen voor de huizen komt er een parkeerstrook voor 9 auto’s. Vanaf het kruispunt Lange Nieuwstraat/Zeeweg komt een portaal naar de Troelstraweg die alleen toegankelijk is voor de bussen van de HOV-lijn en fietsers; wat eveneens geldt voor het deel tussen de Vermeulenstraat en de Briniostraat.
Het wijkplatform vindt een rijbaan van 3 m voor de bussen erg krap. De bussen rijden dan rakelings langs de fietsers en als er een tegenliggende bus komt zullen ze beide uit moeten wijken tot op het fietspad. In onze inspraakreactie hebben we voorgesteld de rijbaan breder te maken. De ruimte hiervoor zou gevonden kunnen worden in het laten vervallen of smaller maken van de stoep aan de noordkant.
In een gesprek over de herinrichting Troelstraweg met de wethouder Verkeer, Ronald Vennik, hebben we dit naderhand toegelicht. De gemeente gaf daarbij aan dat ze geen probleem zien in een rijbaan van 3 m en wijst naar de vergelijkbare situatie op de Scheiberglaan. Ook daar is de rijbaan 3 m en zijn de fietsstroken 1,75 m breed en ook daar rijdt een bus. De maten zijn officieel geaccepteerd. Ook de fietsstrook van 1,75 m is voldoende breed, zodat twee fietsers probleemloos naast elkaar kunnen fietsen. Verder gaf de wethouder aan dat de Troelstraweg een weg wordt die voor het grootste deel alleen bestemd is voor busverkeer en dat het een heel overzichtelijke weg wordt, omdat er langs de kant niet (meer) geparkeerd gaat worden.
Het laten vervallen van de stoep aan de noordkant is volgens de gemeente ook geen optie. Ook niet tussen de P. Vermeulenstraat en de Briniostraat. De school aldaar wil de bus zo ver mogelijk van de gevel houden i.v.m. geluidsoverlast. Het ziet er dus niet naar uit dat het profiel naar onze wens wordt aangepast.
Een ander punt is het parkeren. Er mag straks niet meer geparkeerd worden in de Troelstraweg, behalve op de 9 parkeerplaatsen voor de 9 woningen. Daarmee verdwijnen alleen al op het wegdeel voor de woningen in totaal ca. 15 parkeerplaatsen die nergens gecompenseerd worden. De parkeerdruk is nu al hoog, met name omdat de beschikbare parkeerruimte, inclusief de Heidestraat, ook gebruik wordt door de bewoners van de appartementen boven de oude showroom van de naastgelegen garage en de bewoners boven de winkels aan het plein 1945. We hebben uitgerekend dat er straks 31 parkeerplaatsen te weinig zijn. En dat is nog niet alles, want het Kunstencentrum geeft ook veel parkeerdruk, die komt daar nog eens bovenop. In onze inspraakreactie hebben we dan ook, evenals als de bewoners, gepleit voor het aanleggen van parkeerplaatsen langs het nieuwe pad tussen de Troelstraweg en de Lorentzstraat.(die straat moet overigens nog een naam krijgen). Het groen dat daarmee verdwijnt zou gevonden kunnen worden in het profiel van de Troelstraweg tussen de Vermeulenstraat en de Briniostraat. Immers de ruimte van de parkeerstrook van 2 m tegenover de woningen, die verderop niet nodig is, kan daarvoor benut worden. Die heeft overigens ook al de bestemming groenstrook gekregen in het plan van de gemeente. Er staat dus niets meer in de weg om de extra parkeerstrook aan te leggen.
Herinrichting Troelstraweg t.b.v. HOV-lijn
Omdat de HOV-lijn, het Hoogwaardig Openbaar Vervoer over de P.J. Troelstraweg moet gaan rijden, moet deze weg aangepast worden. Het wijkplatform IJmuiden-Zuid heeft echter grote moeite met het voorliggende plan. Er wordt bij de herinrichting Troelstraweg voor een veel te smal en daarmee gevaarlijk wegprofiel gekozen en er verdwijnen veel parkeerplaatsen.
De Troelstraweg is een woonstraat en tevens een straat waaraan zowel aan het begin als aan het eind van de weg middelbare scholen liggen. Het is ook een zeer rustige straat met alleen bestemmingsverkeer, maar dat gaat met de herinrichting Troelstraweg veranderen. Zo wordt de straat naar het westen doorgetrokken en aangesloten op de Lange Nieuwstraat. De bus kan dus straks vanaf het Tiberiusplein praktisch zonder belemmering het centrum van IJmuiden inrijden. Tot aan de P. Vermeulenstraat mogen er geen auto’s meer komen. Tussen de Heiderstraat en de Vermeulenstraat mag dat nog wel, maar dan alleen één kant op. De fietsers mogen wel van de gehele straat gebruik maken. De schoolkinderen kunnen dus ook vanaf de Lange Nieuwstraat rechtdoor fietsen naar school en weer terug.
De bussen en fietsers moeten de straat na de herinrichting Troelstraweg met elkaar delen. Voor de bus wordt voorgeteld een rijbaan van 3 m aan te leggen met aan beide zijden een fietsstrook van 1,75 m. Het wijkplatform vindt dit veel te krap. De bus zal dan gevaarlijk dicht langs de fietsers passeren. Bedenk ook dat de fietsers die van deze route gebruik gaan maken, voornamelijk kinderen zijn in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Ze fietsen meestal in groepen en zijn meer met elkaar bezig dan met het verkeer om hen heen. Een bus die ze tegemoet rijdt zullen ze wel opmerken, maar een bus die van achteren nadert, waarschijnlijk niet. Er hoeft maar een kind een slingertje te maken, of erger een duwtje tegen een ander kind te geven en er gebeurt een ongeluk. Het wijkplatform wil dat het profiel ruimer wordt. Wat osn betreft kan daarvoor de stoep aan de noordkant vervallen.
Het wijkplatform heeft ook problemen met het verdwijnen van 15 parkeerplaatsen. Er kan nu over de volle lengte van de weg aan beide kanten geparkeerd worden. Daar blijven slechts 9 parkeerplaatsen voor even zoveel woningen van over. Het blijkt dat in deze straat, tezamen met de Heidestraat, door veel meer mensen geparkeerd wordt dan alleen de bewoners van beide straten. Ook de bewoners van de appartementen boven het kantoor van de HOV-lijn en de bewoners van de winkels aan de oostkant van het plein 1945 parkeren hun auto hier. Het betreft in totaal 41 woningen waarvoor straks nog maar 28 parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Met een parkeernorm van 1,2 tot 1,5 parkeerplaatsen per woning is het overduidelijk dat dit veel te weinig is. Temeer omdat er ook parkeerruimte geclaimd wordt door de autogarage, het Kunstencentrum en de gymzaal. Ons voorstel is om een parkeerstrook aan te leggen langs het pad tussen de Troestraweg en de Lorentzstraat. Dit gaat weliswaar ten koste van een heel klein beetje groen, maar neemt wel veel pijn bij de bewoners weg.
Onze volledige inspraakreactie kunt u hier lezen.