Hierbij het speerpuntenplan van wijkplatform IJmuiden-Zuid.
1. Verkeer
1.a Inrichting 30km gebieden: sommige gebieden zijn niet ingericht volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig
In veel 30 km/uur gebieden, waaronder de Vogel-, Bomen- en Rivierenbuurt, wordt nog altijd te hard gereden. Het betreft de straten die erg breed zijn en weinig drempels hebben, zoals de Cederstraat, Meeuwenlaan, een deel van de Velserduinweg, Maasstraat, Wilgenstraat en Briniostraat.
1.b Parkeren bedrijfsbusjes aanpakken
Het parkeren van bedrijfsbusjes in de woonwijken veroorzaakt veel overlast.
1.c Zebrapaden
Er is in deze gemeente discussie ontstaan over het aanbrengen van zebrapaden. Sommige zebrapaden zouden slechts schijnveiligheid bieden. Deze discussie wordt niet alleen in onze gemeente gevoerd. Er zijn gemeenten waar bewoners met succes dit beleid weer omgebogen hebben. Misschien zit er een kern van waarheid in stelling name van de gemeente, maar er wordt voorbijgegaan aan de problemen die sommige mensen problemen hebben bij het oversteken. We denken hierbij o.a. aan kinderen, oudere mensen en slecht zienden.
We willen met de gemeente een discussie voeren over enkele bestaande zebrapaden in onze wijk. Het betreft het zebrapad over de Heerenduinweg ter hoogte van Iepenstraat. Deze is zeer slecht zichtbaar en is zeker niet ingericht volgens de huidige norm. Deze oversteekplaats moet of goed ingericht worden, anders kun je hem beter weghalen. Hetzelfde geldt voor het zebrapad over de Zeeweg ter hoogte van de Lijsterlaan en de Velserduinweg. We willen wel de bewoners uit de directe omgeving bij deze discussie betrekken.
1.d Doortrekken Merwedestraat naar Heerenduinweg.
We zijn een voorstander van het recht doortrekken van de Merwedestraat naar de Heerenduinweg en het instellen van twee richtingverkeer. Het kruispunt met de Lange Nieuwstraat zal dan wel drukker worden. We hebben begrepen dat er geen verkeerslichten aangebracht kunnen worden, omdat er geen is ruimte voor opstelstroken.
2. HOV
2.a Vanaf de Zeeweg tot Tiberiusplein
Deze discussie is nog niet helemaal gevoerd. De omwonenden doen nog een poging om het plan opnieuw in de inspraak te krijgen. Daarbij komt in ieder geval het alternatief dat de bewoners ingebracht hebben ter sprake. Het bestemmingsplan moet ook nog aangepast worden: de spoorbaan moet veranderd worden in busbaan.
2.b Vanaf Tiberiusplein tot Plein 1945
De P.J. Troelstraweg wordt een vrije busbaan. Daarmee verdwijnen de parkeerplaatsen langs deze weg. Het is onduidelijk wat dit tot gevolgen heeft.
De gemeente is in gesprek met de bewoners over de inrichting van deze weg. Ons is nog niet duidelijk of de bewoners hun huis nog kunnen bereiken. Als dit niet het geval is, zal hier een oplossing voor gezocht moeten worden.
2.b Vanaf Plein 1945 tot Stadspark.
In 2012 is het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat door de gemeente op de agenda gezet. Belangrijke aanleiding is de komst van de HOV-lijn. De gemeente heeft een klankbordgroep opgericht waarin we zitting hebben. Tijdens de eerste bijeenkomst is gesproken over de uitgangspunten. Aan de hand hiervan zijn vier varianten uitgewerkt die besproken zijn in de tweede bijeenkomst. We zullen de varianten vooral beoordelen op de bereikbaarheid van onze wijk voor het autoverkeer. Van de vier gepresenteerde varianten zijn er twee die hier niet aan voldoen en waarbij we grote vraagtekens zetten. Het betreft de varianten waarin op belangrijke plaatsen in de centrumroute zogenaamde knippen aangebracht worden. En knip houdt in dat een route volledig wordt afgesloten. We zien in dat geval heel veel sluipverkeer ontstaan in onze wijk.
3. Winkelcentrum.
De afgelopen 13 jaar zijn er drie plannen gemaakt die, telkens op het moment dat ze praktisch klaar waren, door de politiek naar de prullenbak verwezen werden. Naar de burgers en winkeliers werd niet geluisterd. Vooral de winkeliers zijn een belangrijke partner en ook nu, bij het plan wat eind 2012 gelanceerd is, staan de winkeliers weer buiten spel. We zijn het met hen eens dat er meer gebeuren moet dan cosmetische acties. Tweezijdig winkelen is de belangrijkste wens van de winkeliers. Als wijkplatform staan we hier volledig achter.
4. Schouwburg
4.a Overlast parkeren
Een aantal jaren geleden is de grote parkeerplaats langs de Min. van Houtenlaan ingericht voor het parkeren van auto’s voor de Schouwburg. Daar is praktisch altijd voldoende plaats. Helaas zijn er toch nog veel schouwburgbezoekers die hun auto in de wijk rond de schouwburg parkeren. Het probleem is dat je deze mensen niet kunt dwingen hun auto op de grote parkeerplaats te zetten. Een oplossing zou gezocht kunnen worden in vergunning parkeren, maar daar wil de gemeente niet aan. De vraag daarbij is tevens of de bewoners dat zouden willen. Immer er zitten dan ongetwijfeld ook kosten voor hun aan vast.
4.b Geluidsoverlast bij uitgaan schouwburg.
Een ander probleem is de geluidsoverlast wanneer de bezoekers de schouwburg verlaten. Hier zien we geen oplossing voor. In ieder geval zijn de voorstellingen nooit erg laat zijn afgelopen en het uitgaan duurt relatief kort.
Er is ook overlast van het verladen van de apparatuur en decors van de artiesten, vooral als dit nog na de voorstelling gebeurt.
5. Sociale veiligheid
5a. Hangjongeren
Er komt een JOP (Jongeren Ontmoetingsplaats) komt naast het Beursgebouw: de vroegere AH locatie. We vinden het van belang dat er goede afspraken met de jeugd gemaakt worden. Het convenant dat met de jeugd gesloten is voor de hangplek in Santpoort-Noord kan hier als voorbeeld dienen. We pleiten voor het realiseren van gratis Wifi bij deze JOP. Dit maakt deze plek mogelijk aantrekkelijker.
5.b Horeca.
Er zijn twee horecagelegenheden die af en toe wat overlast veroorzaken. Beide zijn gelegen aan de Zeeweg en dicht in de buurt van de Fidelishof. Bewoners uit dit appartementencomplex hebben bij ons geklaagd over parkeerproblemen en overlast van publiek uit de horecagelegenheden die buiten staan te roken of die rond sluitingstijd naar huis gaan. Nu komt er ook nog een JOP in hun omgeving. Hier wordt door de bewoners met extra zorg naar gekeken. We willen dat de ontwikkelingen in deze omgeving in de gaten gehouden worden en we willen dat er een evaluatiemoment ingelast wordt.
5.c Scholen
Aan de Briniostraat staan twee scholen. Bewoners uit deze omgeving ervaren af en toe overlast. Ook wordt er veel troep op straat gegooid.
5.d Telstar
Het komt wel eens voor dat het publiek dat van en naar het voetbalveld loopt voor overlast zorgt. Vooral oudere mensen voelen zich op zo’n moment onveilig.
6. Hondenpoep overlast
Er is veel overlast van hondenpoep. Veel mensen houden zich niet aan de regels. We willen dat er strenger gehandhaafd wordt.
7. Locatie Binnenhaven
In december 2012 zijn de voorlopig laatste appartementgebouwen Hoogtij en Laagtij opgeleverd. In de toespraak van wethouder Te Beest is bij de officiële in gebruik name van deze gebouwen gezegd dat er achter de schermen hard gewerkt wordt om iets te gaan doen met de rest van het braakliggende terrein. Wij willen dat het in de tussentijd op zijn minst netjes gehouden wordt. Het begint langzaam een vuilnisbelt te worden. Dit mede omdat het laatste bouwbedrijf nog veel troep niet heeft opgeruimd. Dit heeft on der andere tot gevolg dat kinderen hiermee aan de sleep gaan. De buitenkant van het terrein ziet er ook zeer verwaarloost uit. Met name ligt er heel veel troep in het plantsoengebiedje in de hoek achter de viskraam. We willen dat alle troep op korte termijn opgeruimd wordt.
8. KPN locatie.
Een andere locatie die al heel lang braak ligt is de KPN locatie. Ook hier willen we dat het terrein netjes gehouden wordt. We willen dat er een tijdelijke invulling van het terrein komt en dat de bewoners hierover mee kunnen denken, zoals dat is gebeurd op de locatie langs de Lange Nieuwstraat waar de Golfbreker moet komen en zoals gebeurd is in IJmuiden-West.
9. Afronden inrichten Stadspark Gijzenveltplantsoen.
Het gebied bij de rotonde wordt gebruikt als werkterrein/opslag door Dura Vermeer.
Zolang er een relatie is met werkzaamheden kan hier geen bezwaar tegen gemaakt worden. Wel willen we dat het terrein ontruimd wordt zodra die realatie er niet meer is.
De klankbordgroep Stadspark is al lang niet meer bij elkaar geweest. We willen dat er in het voorjaar weer een bijeenkomst belegd wordt.
10. Spreekuur
We zijn van plan om dit jaar geen wijkschouw of nachtschouw te houden, maar in plaats daarvan een eenmalig spreekuur. Bij dit spreekuur moeten in ieder geval de wijkwethouder, wijkbeheer en de wijkagent aanwezig zijn. We willen dit spreekuur tezamen met wijkplatform IJmuiden-Noord in de avonduren houden.
11. Acquisitie
Het wijkplatform moet groeien. We zijn begonnen met nul leden. Op dit moment (ultimo januari 2013) hebben zich al 6 leden gemeld. Voor de acquisitie willen we de website actief maken. Dit betekent dat we ons ‘in moeten kopen’. Verder zullen we wat nadrukkelijker reclame maken in de Jutter. Dit betekent advertentiekosten. Ten slotte willen we gericht gaan flyeren. Dit betekent sowieso drukkosten en mogelijk ook kosten voor het bezorgen.