De route over het sluizencomplex IJmuiden gaat uiterlijk eind maart 2021 open. Tot die tijd blijft de route afgesloten voor doorgaand verkeer. Door de vele bouwactiviteiten aan de nieuwe zeesluis kan Rijkswaterstaat de veiligheid onvoldoende waarborgen. Op verzoek van de gemeente Velsen financiert Rijkswaterstaat de uitbreiding van de spitspont met drie uur per dag om de overlast voor inwoners en bedrijven in de IJmond zoveel mogelijk te beperken (de vaartijd gaat van zeven naar tien uur per dag). Ook onderzoekt Rijkswaterstaat samen met de gemeente Velsen of de calamiteitenbogen bij de Velsertunnel sneller en vaker open kunnen als daar reden toe is.
Aanvankelijk zou de route voor circa een jaar afgesloten zijn tot medio april 2019. Deze planning is in de afgelopen periode onder druk komen te staan. Als gevolg van aanvullende werkzaamheden in de sluiskolk en bij de verbinding tussen de nieuwe zeesluis en de middensluis is er nog steeds sprake van veel hoogteverschillen en kruisend bouwverkeer. Daarnaast nemen de werkzaamheden om de wegen rondom de nieuwe zeesluis op waterkerende hoogte te brengen meer tijd in beslag. Hierdoor is een veilige openstelling van de sluizenroute nog niet mogelijk. Rijkswaterstaat betreurt het dat door de verlenging van de afsluiting de overlast voor de bewoners van de gemeente Velsen langer duurt.
Overlast beperken
Om de overlast voor gebruikers van de sluisroute te beperken zal Rijkswaterstaat gedurende de volledige duur van de afsluiting van de sluisroute de spitspont over het Noordzeekanaal financieren. Daarbovenop zal de vaartijd van de spitspont op verzoek van de gemeente Velsen van zeven naar tien uur per dag gaan. Deze uitbreiding met drie uur sluit beter aan bij het aanbod van fietsers en de diensten van de werknemers van Tata, zoals is gebleken uit een nadere analyse van de effecten van de afsluiting. Ook onderzoekt Rijkswaterstaat samen met Velsen om bij incidenten en files de calamiteitenbogen bij de Velsertunnel eerder en vaker in te zetten. Dit heeft tot doel de bereikbaarheid van Velsen en omgeving te vergroten.
Omleidingsroutes
De bestaande omleidingsroutes blijven van kracht. Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen tijdens de afsluiting gebruik blijven maken van de (spits)pont. De vertraging bedraagt gemiddeld 10 minuten en is mede afhankelijk van de wachttijden bij de pont. Autoverkeer kan door de Velsertunnel rijden en is ongeveer 15 minuten langer onderweg. Gele borden geven de omleidingsroutes aan.
Nieuwe zeesluis IJmuiden
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.
Geef een reactie