De provincie gaat een onderdeel van de regionale, snellere fietsroute aanleggen in Velsen-Noord. Er komt een voet-fietstunnel onder de Velsertraverse, met een verbinding naar station Beverwijk. De huidige gelijkvloerse oversteek bij de verkeerslichten over de Velsertraverse bij Velsen-Noord komt daarmee te vervallen. De fietsroute van en naar de voet-fietstunnel wordt aangepast. Daarover spraken de provincie, de gemeenten Velsen en Beverwijk afgelopen woensdag met vertegenwoordigers uit de omgeving tijdens de tweede participatiebijeenkomst. Het doel was om te komen tot een voorkeursvariant.
Mogelijke varianten
De bijeenkomst was een vervolg op een eerdere bijeenkomst in april, waarbij het Wijkplatform Velsen-Noord, de Fietsersbond Velsen en Fietsersbond IJmond-Noord hun wensen gaven over de beste route voor het fietspad van en naar de nieuwe voet-fietstunnel. Op basis van deze wensen zijn vier mogelijke inrichtingsoplossingen uitgewerkt. Er is daarbij gekeken naar het verkeersmodel, met daarop het aantal fietsers en het aantal motorvoertuigen per etmaal in 2030. Rekening houdend met de veiligheid voor fietsers, een logische inrichting, de ruimtelijke inrichting, de kosten en de doorstroming op de Wijkerstraatweg en de fietsroute. De variant waarbij de fietsstraat van de Duinvlietstraat wordt doorgetrokken om aan te sluiten op de voet-fietstunnel is een goede mogelijkheid. Maar ook de kruising inrichten met een rotonde met een vrijliggend fietspad richting de voet-fietstunnel was een mogelijke optie.
Groen- en waterbehoud
Tijdens de bijeenkomst werd ook ingegaan op het groen en de waterhuishouding. Bij de besproken varianten is ook rekening gehouden met hoeveel groen er moet verdwijnen. De groenstrook die er nu al is, blijft zoveel mogelijk bestaan. En waar groen moet verdwijnen, wordt gekeken hoe en waar dat opnieuw kan worden geplant. Ook is besproken waar mogelijk extra oppervlaktewater kan worden aangelegd. De aanwezigen gaven de suggestie om de bestaande sloot uit te breiden naar bijvoorbeeld een vijver, voor een goede waterafvoer.
Aandachtspunten
Er is gesproken over het plan van de gemeente Velsen om van de Duinvlietstraat een fietsstraat te maken. Daarnaast werd aandacht gevraagd voor te hoge vrachtwagens die niet door de Velsertunnel kunnen en op de route komen te rijden van de fietsers. Ook het verdwijnen van de gelijkvloerse oversteek bleek een aandachtspunt. Het Wijkplatform, mede vertegenwoordigd door de raadsleden Peter Stam en Leo Aardenburg gaven aan de gelijkvloerse oversteek te willen handhaven. Dit besluit is echter al bestuurlijk vastgelegd. Er is door de aanwezigen kritisch meegedacht en er zijn veel ideeën geuit. Aan de hand van alle input zijn twee varianten geselecteerd die verder worden uitgewerkt middels een dynamische simulatie. Begin september wordt een bijeenkomst georganiseerd voor alle belangstellenden, om dan de uitgewerkte varianten te bespreken en tot een voorkeursvariant te komen.